Zit ge op margin op de warrants?
Neen, maar dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Stel portefeuille van 100k warrants.
Ik zie wat ondergewaardeerde aandelen en koop 80k,bij, verspreid over 4 aandelen. Leverage dus 1.8.
IB zegt: maintenance margin 80k.
Dat wil zeggen dat hij al begint te liquideren bij een daling van de volledige portefeuille met -10-15%.
Aangezien een paar van die andere aandelen op bv. beurs Vienna en London zijn, kan het zijn dat het enige dat te liquideren valt om bv 20u s avonds, dus die oxy warrants zelf zijn.
Als die op dat moment in vrije val zijn met vrij weinig liquiditeit... --> Gescheten en 20-30-40% verlies vreten in mijn equity.
Nu, dat die 50% dalen vanuit de huidige waarde is onwaarschijnlijk (komt overeen met daling van Oxy naar 47).
Maar als ik Buffett zijn testament zie opstellen en SaoudiArabie de Opec meeting hoor uitstellen wegens ontevredenheid, dan wil ik niet in de perfecte korte termijn storm zitten met een serieus leveraged portefeuille.
(zie bv maart 2020: zat ik daar met diezelfde leverage margin, dan zat ik nu te werken bij de Aldi.
Dan ging ik ook niet moeten afkomen met het excuus "ja maar wie kon nu een pandemie zien afkomen voor de 1ste keer in 100 jaar".
Nobody cares, shit happens.)