Kleine Beursfeiten

Anticiperend, maar ook best ironisch - min of meer blij worden van hoge brandstofprijzen, hier normaal maar je moet dat eens verkondigen op café

Olie is letterlijk en figuurlijk een vuiligheid. Dat heeft niets meer te maken met vrije markt, dat is pure machtspolitiek.

Anticiperend, maar ook best ironisch - min of meer blij worden van hoge brandstofprijzen, hier normaal maar je moet dat eens verkondigen op café

zoals aandeelhouders in pharma blij worden van meer zieken?

Geen idee waarom ik overal blijf lezen "dE hOgE oLieprijzen".

Olieprijzen zijn nu lager dan in de periode 2005-2014, terwijl het reëel inkomen 20% toegenomen is sinds 2004, en auto's/trucks tegelijk minimum 10-20% minder verbruiken.

Veel geblaat dus altijd, weinig ondersteund door de cijfers.

De taksen zijn wel toegenomen, maar dat verdient niet de headline 'hoge olieprijzen door evil bedrijven/opec' , wel 'hoge belasting wegens politieke/maatschappelijke keuze'.

Momenteel vrij moeilijk te zeggen omdat het hard afhangt van de evoluties Rusland-Oekraïne. Je kan je complexe berekeningen maken, maar hier kan je even goed vrij simpel rekenen en op tijd winst pakken m.i. Als je de tangible book value vol rekent dan kom je op een 50. Doe daar een discount af (P/B 0.6 -> dan zit je in het pak van de europese banken) kom je op 30. Zet worst case Rusland op 0 qua waarde (+- 10% van de assets dacht ik) -> P/B 0.5: 25. Schaaf daar om zeker te zijn nog wat van af ivm US probe/sanctions (geen idee hoeveel dat kan worden) en verslechterende economische omstandigheden. -> rond pakweg 22 EUR stap ik uit (mijn GAK: +- 13)
Ook wat gekocht aan 15.2euro
Matige positie: is wel wat risicovol: https://finance.yahoo.com/m/b87f3980-d4fe-3980-9dde-82aab4a8fa3f/raiffeisen-generated-almost.html

Geen idee waarom ik overal blijf lezen "dE hOgE oLieprijzen".

Olieprijzen zijn nu lager dan in de periode 2005-2014, terwijl het reëel inkomen 20% toegenomen is sinds 2004, en auto's/trucks tegelijk minimum 10-20% minder verbruiken.

Veel geblaat dus altijd, weinig ondersteund door de cijfers.

De taksen zijn wel toegenomen, maar dat verdient niet de headline 'hoge olieprijzen door evil bedrijven/opec' , wel 'hoge belasting wegens politieke/maatschappelijke keuze'.
Opec kan veel meer oppompen he dus zij manipuleren de markt door te cutten...

Recent veel verschuivingen in mijn port. Winst genomen op o.a. EVS, Hoegh Autoliners. Verlies gepakt op Pfizer, ASML -> om andere investeringen te doen
Heb ik al lang; OXY (ja...i know :)), RVRC, KBC (stevig afgebouwd wel @65/70), Moury, Ryanair
Recent toegevoegd: Permanent TSB (case hierboven), Tower Semiconductors (na stopzetting deal Intel), Orange Bel (na OK om fiber te kunnen delen), Melexis, Unilever, Raiffeisen
Waarom Orange Bel? Je weet toch dat er met DIGI ergens in 2024 een nieuwe prijsbreker op de markt gaat komen & de markt kapot gaat concurreren?
Als je naar bvb Digi Spanje kijkt, daar bieden ze fiber 500Mbps + mobiel 20GB voor 21€/m op de markt.

Ik zeg niet dat de prijzen één op één gaan zijn, maar het is wel duidelijk dat de intrede van Digi impact gaat hebben op de omzet & marges in de sector.
Daar gaat een fiberdeelverhaal niet op tegen kunnen (waar DIGI ook zijn voordeel uit kan halen).

Waarom Orange Bel? Je weet toch dat er met DIGI ergens in 2024 een nieuwe prijsbreker op de markt gaat komen & de markt kapot gaat concurreren?
Als je naar bvb Digi Spanje kijkt, daar bieden ze fiber 500Mbps + mobiel 20GB voor 21€/m op de markt.

Ik zeg niet dat de prijzen één op één gaan zijn, maar het is wel duidelijk dat de intrede van Digi impact gaat hebben op de omzet & marges in de sector.
Daar gaat een fiberdeelverhaal niet op tegen kunnen (waar DIGI ook zijn voordeel uit kan halen).
Niet beursgerelateerd voor mij, maar merci voor de Digi tip. Kan nog van pas komen.

Opec kan veel meer oppompen he dus zij manipuleren de markt door te cutten...

"Manipuleren". Oftewel basic economy 101. Laten we de markt overspoelen met een elastisch aanbod terwijl de vraag relatief inelastisch is...Waarom zou je als producent je prijs onnodig naar beneden duwen ?

Dit is hetzelfde als elke lokale patattenboer of preiboer doet. Ik woon in premium prei gebied. Je zou moeten zien hoe ze hier prei laten staan/vervroegd uitdoen/gewoon infrezen en nooit oogsten om het aanbod en de vraag in evenwicht te houden en een deftige prijs te krijgen.

Digi is al 2y geblaat. Ik zie nog steeds 0,0 Digi klanten.

Waarom Orange Bel? Ik wil zeker niet iedereen overtuigen met de volgende argumenten - want mijn positie in OBEL is maar 1% van port. Mijn "due dilligence" is in deze wat lager geweest dan bij de andere posities, maar mijn redenering is als volgt;

-Nog steeds markt met mooie marges en royale prijszetting, zeker ivm buitenland. Het helpt ook dat de Belgische bevolking zomaar de inflatie systematisch als loonsverhoging krijgt. Dan kan je gewoon steeds lekker de prijzen blijven verhogen aan hetzelfde tempo.
-Nogal wat investeringen in de Belgische markt, maar ik vind dat OBEL het daar slim speelt; Qua mobiele telefonie investeringen -> consolidatie van sites, antennes/pylonen met Proximus (mwingz). Qua kabel/fiber investeringen -> overname VOO voor kabelnetwerk in Wallonie + reeds kabel-sharing akkoorden met Telenet voor Vlaanderen.
-Komt daar nu vanuit BIPT de verdere steun om de investering mbt Fiber te gaan delen.
-Qua 5G kijken ze wat de kat uit de boom. 5G naar particulieren is ook amper te monetizen op dit moment. Wél in industrie/B2B. Iets waar ze dan specifiek 5G projecten voor opzetten (zie volgende).
-Recent weet OBEL zich toch wel binnen te werken op terrein waar nog groei zit (want particuliere markt verzadigd). Industrie, B2B, overheid: bijvoorbeeld van de 21 door de Federale overheid uitgeschreven 5G pilootprojecten zijn er 11 toegekend aan OBEL (totale waarde vd pilootprojecten 20 mln, maar uiteindelijk is de hoop dat dit uitmondt in grotere revenue streams).
Ook haalde OBEL recent een raamcontract binnen met de Vlaamse overheid (waarde 5-7jaar, 23 mln) voor mobiele connectiviteit en IoT.
-Qua innovaties/expertise kunnen ze leveragen op Orange (FR)

In mijn ogen speelt Orange Bel het dus niet slecht door als allemansvriend een beetje te schmoozen langs alle kanten.

Nu telenet door Liberty Global van de beurs is gehaald zijn overname-scenarios voor OBEL ook niet onmogelijk. In 2020 had Orange France al bod gedaan aan 22 EUR (=70% hoger dan huidige koers). Vandaag zelfs nog zie je dat ook Amerikaanse fondsen fixed netwerk van Telecom Italia kopen. Europese telecommarkt lijkt dus niet zo onaantrekkelijk.

Wat betreft DIGI verwacht ik niet meteen een aardverschuiving;
- DIGI gaat de komende 5 jaar het proximus netwerk gebruiken voor het leveren van mobiele diensten. OK, je hebt dan wel je eigen frequenties/het spectrum, maar je gaat toch afhankelijk zijn van de prijszetting van Proximus voor het gebruik van die infrastructuur. Met andere woorden; het zou mij verbazen dat ze in zo'n model op een sustainable manier geschift lagere prijzen gaan kunnen aanbieden.
-Lagere prijzen bestaan trouwens al lang in de Belgische markt; zie een mobile vikings en de vele MVNOs. Het is niet dat de Belg massaal daarnaar verhuist. Er zit een gigantische inertie in de markt.
-Onderschat ook niet 1) de value added services (digitale tv interfaces e.d.) en 2) de marketingmachine die achter de grote operatoren zit. Je gaat met een dikke portemonnee moeten komen om een serieus stuk marktaandeel te pakken.

Nu, ik ben zelf niet onder de indruk van de OBEL cijfers & fundamentals en heb de berekening niet gemaakt van wat bovenstaande zou betekenen voor earnings & profitability voor de komende jaren. Puur vanuit de buik zou ik denken "die spelen het slim". Vandaar ook een kleine (1%) positie genomen.

Waarom Orange Bel? Ik wil zeker niet iedereen overtuigen met de volgende argumenten - want mijn positie in OBEL is maar 1% van port. Mijn "due dilligence" is in deze wat lager geweest dan bij de andere posities, maar mijn redenering is als volgt;

-Nog steeds markt met mooie marges en royale prijszetting, zeker ivm buitenland. Het helpt ook dat de Belgische bevolking zomaar de inflatie systematisch als loonsverhoging krijgt. Dan kan je gewoon steeds lekker de prijzen blijven verhogen aan hetzelfde tempo.
-Nogal wat investeringen in de Belgische markt, maar ik vind dat OBEL het daar slim speelt; Qua mobiele telefonie investeringen -> consolidatie van sites, antennes/pylonen met Proximus (mwingz). Qua kabel/fiber investeringen -> overname VOO voor kabelnetwerk in Wallonie + reeds kabel-sharing akkoorden met Telenet voor Vlaanderen.
-Komt daar nu vanuit BIPT de verdere steun om de investering mbt Fiber te gaan delen.
-Qua 5G kijken ze wat de kat uit de boom. 5G naar particulieren is ook amper te monetizen op dit moment. Wél in industrie/B2B. Iets waar ze dan specifiek 5G projecten voor opzetten (zie volgende).
-Recent weet OBEL zich toch wel binnen te werken op terrein waar nog groei zit (want particuliere markt verzadigd). Industrie, B2B, overheid: bijvoorbeeld van de 21 door de Federale overheid uitgeschreven 5G pilootprojecten zijn er 11 toegekend aan OBEL (totale waarde vd pilootprojecten 20 mln, maar uiteindelijk is de hoop dat dit uitmondt in grotere revenue streams).
Ook haalde OBEL recent een raamcontract binnen met de Vlaamse overheid (waarde 5-7jaar, 23 mln) voor mobiele connectiviteit en IoT.
-Qua innovaties/expertise kunnen ze leveragen op Orange (FR)

In mijn ogen speelt Orange Bel het dus niet slecht door als allemansvriend een beetje te schmoozen langs alle kanten.

Nu telenet door Liberty Global van de beurs is gehaald zijn overname-scenarios voor OBEL ook niet onmogelijk. In 2020 had Orange France al bod gedaan aan 22 EUR (=70% hoger dan huidige koers). Vandaag zelfs nog zie je dat ook Amerikaanse fondsen fixed netwerk van Telecom Italia kopen. Europese telecommarkt lijkt dus niet zo onaantrekkelijk.

Wat betreft DIGI verwacht ik niet meteen een aardverschuiving;
- DIGI gaat de komende 5 jaar het proximus netwerk gebruiken voor het leveren van mobiele diensten. OK, je hebt dan wel je eigen frequenties/het spectrum, maar je gaat toch afhankelijk zijn van de prijszetting van Proximus voor het gebruik van die infrastructuur. Met andere woorden; het zou mij verbazen dat ze in zo'n model op een sustainable manier geschift lagere prijzen gaan kunnen aanbieden.
-Lagere prijzen bestaan trouwens al lang in de Belgische markt; zie een mobile vikings en de vele MVNOs. Het is niet dat de Belg massaal daarnaar verhuist. Er zit een gigantische inertie in de markt.
-Onderschat ook niet 1) de value added services (digitale tv interfaces e.d.) en 2) de marketingmachine die achter de grote operatoren zit. Je gaat met een dikke portemonnee moeten komen om een serieus stuk marktaandeel te pakken.

Nu, ik ben zelf niet onder de indruk van de OBEL cijfers & fundamentals en heb de berekening niet gemaakt van wat bovenstaande zou betekenen voor earnings & profitability voor de komende jaren. Puur vanuit de buik zou ik denken "die spelen het slim". Vandaar ook een kleine (1%) positie genomen.

Grosso modo:
OBE jaaromzet is 1,2 miljard euro. Met VOO erbij nog eens pakweg 600 miljoen. Kom je op totaal een jaarlijkse omzet van 1,8 miljard euro.
OBE is ongeveer 1 miljard B2C. VOO is zo goed als alles B2C (en mss de lokale slager).

5G is zoals je zegt heel moeilijk te monetizen op B2C. Wordt momenteel al gratis meegegeven bij je bundel (ok, dat is geen echte 5G, maar soit). Zolang er geen nuttige applicatie is voor 5G, heb je dat niet als consument niet nodig en kan je er ook geen geld voor vragen. Die kleine 5G industry subsidiecases zijn leuk marketing materiaal & goede learning voor Orange zelf, maar groot geld gaan ze daar de volgende jaren niet mee vangen.

Feit dat ze de overheidscontracten goed beheren (Brussel via Irisnet) & raamcontract van Vlaamse overheid hebben binnengehaald is wel een pluspunt. Frank Geets (baas vh Agentschap Facilitair Bedrijf, spreekt over 80.000 SIM kaarten). In België is dat niet niks.

Orange Group heeft nu inderdaad ongeveer 75% vd aandelen van Orange Belgium. Om de x aantal jaar een nieuwe Franse C-level. Oftewel een jonge snaak die zich wilt bewijzen, ofwel iemand die vanuit de organisatie wordt weggepromoveerd. De huidige (Pichon) heeft wel zijn contacten in Parijs goed gebruikt voor de VOO overname te backen. Die kan nu al feitelijk met die trofee de thalys op naar Parijs.

Qua MVNO's: Proximus is eigenaar van Mobile Vikings. Dat is gewoon een segment van de markt voor hen. Proximus gaat die cannabalisatie op hun eigen omzet niet té hard pushen.

Het voordeel van pricing power (via indexatie) is ook een nadeel hé. Zo geef je DIGI wel de kans om makkelijk in de markt te stappen. Ze hoeven niet eens fel door te duwen qua prijs net omdat het telecom hier zo duur is.

FYI: DIGI gebruikt in Spanje ook het mobiele netwerk van Telefonica hé. Ze slagen er daar wel in om goede wholesale deals te sluiten. Voor Telefonica zelf is dat ook vrij goede deal. Zelf hoef je amper iets te doen, en die prijsbreker neemt inderdaad klanten af, maar zeker ook van je concurrenten. Hetzelfde geluid hoor je bij Px bij deze deal.
Ze gaan dus hetzelfde model dat in andere landen werkt hier eenvoudig kopiëren. En die marketingmachine waarvan je spreekt hebben ze als internationale organisatie ook.

"Manipuleren". Oftewel basic economy 101. Laten we de markt overspoelen met een elastisch aanbod terwijl de vraag relatief inelastisch is...Waarom zou je als producent je prijs onnodig naar beneden duwen ?

Dit is hetzelfde als elke lokale patattenboer of preiboer doet. Ik woon in premium prei gebied. Je zou moeten zien hoe ze hier prei laten staan/vervroegd uitdoen/gewoon infrezen en nooit oogsten om het aanbod en de vraag in evenwicht te houden en een deftige prijs te krijgen.
Voor prei is er geen monopolie. Voor olie wel (opec).

Alé, BRK zakt na dat kwartaalrapport waar Buffett zelf zit bij te kopen (tot max 360) naar 345, -2% terwijl de indexen hoger gaan :-D
De markt is machtig, gratis geld op straat.
Déjà vu van 2018-2019.

Bak volgeladen in accounts van familie, aan 345,5.
Dat gaat 10% cagr zijn op 3-5 jaar tijd.

Laatst bewerkt:
Dat is niet 'vraag & aanbod in evenwicht houden'. Dat is : de prei uitdoen en naar de veiling doen kost mij meer dan hij nu waard is. Dus dan laat ik hem beter staan/rotten ipv er nog geld op te verliezen.

Alé, BRK zakt na dat jaarrapport waar Buffett zelf zit bij te kopen (tot max 360) naar 345, -2% terwijl de indexen hoger gaan :-D
De markt is machtig, gratis geld op straat.
Déjà vu van 2018-2019.

Bak volgeladen in accounts van familie, aan 345,5.
Dat gaat 10% cagr zijn op 3-5 jaar tijd.
Maakt het eigenlijk veel uit of je die op xet/tdg/nsy koopt?
Ik zie dat de volumes op nsy uiteraard veel groter zijn maar is dat van belang of zijn er andere parameters om rekening met te houden?

Voor prei is er geen monopolie. Voor olie wel (opec).

Olie is een monopolie ? Daarom dat ik nu random uit mijn pen 10 bedrijven kan schudden. Total, BP, Oxy, Shell, Petrobras, Aramco, Chevron, Exxon, Woodside, Equinor, Eni, Lukoil, ...

Dat is niet 'vraag & aanbod in evenwicht houden'. Dat is : de prei uitdoen en naar de veiling doen kost mij meer dan hij nu waard is. Dus dan laat ik hem beter staan/rotten ipv er nog geld op te verliezen.

En hoe is dat anders dan "ik laat de olie in de grond zitten want anders is het minder waard" ? Je trekt de financiele grens op een andere plaats, maar in the end is dat juist hetzelfde.

Terug
Bovenaan