Waarom Orange Bel? Je weet toch dat er met DIGI ergens in 2024 een nieuwe prijsbreker op de markt gaat komen & de markt kapot gaat concurreren?
Waarom Orange Bel? Ik wil zeker niet iedereen overtuigen met de volgende argumenten - want mijn positie in OBEL is maar 1% van port. Mijn "due dilligence" is in deze wat lager geweest dan bij de andere posities, maar mijn redenering is als volgt;
-Nog steeds markt met mooie marges en royale prijszetting, zeker ivm buitenland. Het helpt ook dat de Belgische bevolking zomaar de inflatie systematisch als loonsverhoging krijgt. Dan kan je gewoon steeds lekker de prijzen blijven verhogen aan hetzelfde tempo.
-Nogal wat investeringen in de Belgische markt, maar ik vind dat OBEL het daar slim speelt; Qua mobiele telefonie investeringen -> consolidatie van sites, antennes/pylonen met Proximus (mwingz). Qua kabel/fiber investeringen -> overname VOO voor kabelnetwerk in Wallonie + reeds kabel-sharing akkoorden met Telenet voor Vlaanderen.
-Komt daar nu vanuit BIPT de verdere steun om de investering mbt Fiber te gaan delen.
-Qua 5G kijken ze wat de kat uit de boom. 5G naar particulieren is ook amper te monetizen op dit moment. Wél in industrie/B2B. Iets waar ze dan specifiek 5G projecten voor opzetten (zie volgende).
-Recent weet OBEL zich toch wel binnen te werken op terrein waar nog groei zit (want particuliere markt verzadigd). Industrie, B2B, overheid: bijvoorbeeld van de 21 door de Federale overheid uitgeschreven 5G pilootprojecten zijn er 11 toegekend aan OBEL (totale waarde vd pilootprojecten 20 mln, maar uiteindelijk is de hoop dat dit uitmondt in grotere revenue streams).
Ook haalde OBEL recent een raamcontract binnen met de Vlaamse overheid (waarde 5-7jaar, 23 mln) voor mobiele connectiviteit en IoT.
-Qua innovaties/expertise kunnen ze leveragen op Orange (FR)
In mijn ogen speelt Orange Bel het dus niet slecht door als allemansvriend een beetje te schmoozen langs alle kanten.
Nu telenet door Liberty Global van de beurs is gehaald zijn overname-scenarios voor OBEL ook niet onmogelijk. In 2020 had Orange France al bod gedaan aan 22 EUR (=70% hoger dan huidige koers). Vandaag zelfs nog zie je dat ook Amerikaanse fondsen fixed netwerk van Telecom Italia kopen. Europese telecommarkt lijkt dus niet zo onaantrekkelijk.
Wat betreft DIGI verwacht ik niet meteen een aardverschuiving;
- DIGI gaat de komende 5 jaar het proximus netwerk gebruiken voor het leveren van mobiele diensten. OK, je hebt dan wel je eigen frequenties/het spectrum, maar je gaat toch afhankelijk zijn van de prijszetting van Proximus voor het gebruik van die infrastructuur. Met andere woorden; het zou mij verbazen dat ze in zo'n model op een sustainable manier geschift lagere prijzen gaan kunnen aanbieden.
-Lagere prijzen bestaan trouwens al lang in de Belgische markt; zie een mobile vikings en de vele MVNOs. Het is niet dat de Belg massaal daarnaar verhuist. Er zit een gigantische inertie in de markt.
-Onderschat ook niet 1) de value added services (digitale tv interfaces e.d.) en 2) de marketingmachine die achter de grote operatoren zit. Je gaat met een dikke portemonnee moeten komen om een serieus stuk marktaandeel te pakken.
Nu, ik ben zelf niet onder de indruk van de OBEL cijfers & fundamentals en heb de berekening niet gemaakt van wat bovenstaande zou betekenen voor earnings & profitability voor de komende jaren. Puur vanuit de buik zou ik denken "die spelen het slim". Vandaar ook een kleine (1%) positie genomen.