Na lang meelezen op dit beurstopic toch maar beslist om me te registreren. (En ja, ook ik ben gevolgd in een aantal van de succesvolle tips die hier geplaatst zijn.)
Wat me opvalt is dat sommigen hier heel overtuigend een investment case kunnen brengen en dat anderen dan toch enkele red flags kunnen spotten in die case. Iets waardoor ik ondertussen al heel wat heb bijgeleerd van dit topic.
Nu zit ik zelf met zo'n case die ik wil voorleggen. En het is niet zomaar een ideetje. Ik zit er nl. zelf al in voor 20% van port (van 6 cijfers).
Mijn aarzeling om me te registreren en dit te posten komt neer op het feit dat het niet fijn is om erop gewezen te worden dat je fout zit. Maar goed, liever sneller dan later gewezen worden op je fouten - dus laat die red flags mbt de case maar komen ;-). Zo leren we er allemaal weer uit.
Case: Permanent TSB (IE00BWB8X525)
-Ierse bank, nog voor 57% eigendom van de staat
-Market cap; 1B & FY verwachte underlying profit: 180M
-Uitstekende P/B value <0.5 & prima P/E (als je puur rekening houdt met underlying profit: +- 5.5). Ter vergelijking, de 2 grote broers (AIB & Bank of Ireland) zitten aan een P/B van rond de 1 (= het dubbele!)
-Terug profitable na paar jaren negatief (dit kan al een red flag zijn...), maar je kan de bank nu niet echt meer vergelijken met de bank een paar jaar geleden (zie hieronder)
-Recent Ulster bank assets (value: 6.75B) gekocht met +- 5% discount
-Na vertrekt Ulster & KBC zijn er nog maar 3 banken over in Ierland. Dit verslapt enerzijds de concurrentie, met hogere interest margins op lange termijn als gevolg, en bovendien zal dit de organische business (acquisitie) van de overblijvende stimuleren zonder dat hier ook maar 1 euro is voor uitgegeven (de assets an sich zijn wel gekocht, maar alle new business (new loans, new deposits, fees op accounts) moet nu naar 1 van de 3 banken, waar het vroeger 5 banken waren). Van de 3 banken is Permanent TSB het kleine broertje. Voor de staat is het van levensbelang dat die 3e bank goede staat blijft verkeren om te kunnen concurreren met de 2 grote broers.
-Overname deel van Ulster business zorgt voor diversificatie in business (nu ook assetmanagement & SME business) wat voor cross-sell mogelijkheden zou moeten zorgen
-Ondertussen al qua mortgages marktaandeel van 23% (en dat terwijl het een marketcap heeft van 1/10 van de 2 grote broers)
-Recent nog maar raised guidance voor FY results. (concurrent AIB trouwens al ieder kwartaal de guidance verhoogd, toont toch dat er geld geraapt wordt in de markt)
-Ierland als enige land in EU met goede BBP vooruitzichten (+5%)
-Permanent TSB heeft kleine, beperkte, straightforward business. Geen complexe structuren.
-Er is nog geen dividend (wat mogelijks drukt op de shareholder appetite?)
-Ierland staat sinds crisis nogal "hostile" tov banken. Recent (Oktober) toch ook weer verhoging bankentaks (al is dat voor mij een teken dat er vet op de soep komt?)
-Permanent TSB zit met proportioneel meer fixed mortgages in vergelijking met de concurrentie: ze hebben nl. maar 16% "tracker Mortgages" -> volgt de ECB rentes. In tijden van raises zijn dat soort van mortgages de grote winstmachines, lijkt me. Maar dat soort van mortgages lijkt me ook risicovoller op lange termijn. Dus weet niet goed wat soort van waarde ik best kan plaatsen op deze info.
-De staat bouwt zijn belang af (recent nog 10% in Juni '23) -> het goede nieuws was dat de plaatsing van deze aandelen (via accelerated bookbuilding) over-subscribed was. (er was meer vraag van institutionele beleggers dan dat er aandelen te koop werden aangeboden). Het lijkt me dat als een overheid zijn belang afbouwt, dit de prijs drukt. Er komen nl. veel aandelen op de markt. Theoretisch zou dit de onderwaardering kunnen verklaren, MAAR; ook bv. concurrent AIB is nog deels eigendom van de staat (iets minder dan 50%), en daar is de P/B ongeveer het dubbele. Dus hier zorgt die verkoop van aandelen door de staat NIET voor zo'n prijsdruk. Met andere woorden; dit is geen verklaring voor de onderwaardering?
-Earnings & profits stijgen, maar bij Ulster deal worden er ook werknemers & branches overgenomen -> Costs OPEX + 21 YoY (maar dat lijkt mij best OK aangezien hun volledige business met een derde groeit en ze zo meer schaalvoordelen hebben)
-Voorbije jaren redelijk wat kosten mbt digitalisatie. Die grote transformatie lijkt nu afgerond waardoor daar toch op de korte & middelange termijn verdere cost savings mogelijk zijn?
De case lijkt mij dus aantrekkelijk (anders had ik er niet ingestapt). Ik ben mij ervan bewust dat er elders in de wereld aantrekkelijkere aandelen zijn, maar ik kan onmogelijk alles zo in-depth bestuderen. Benieuwd naar jullie feedback
TLDR: Waarom heeft Permanent TSB als 1 van de 3 overgebleven banken in Ierland een P/B value die maar de helft is van grote broers AIB & Bank of Ireland? Zitten we met een ondergewaardeerd aandeel of zijn er teveel red flags?