@Racing_Genk Mening over PAYC, als je het al bekeken hebt?
Btw, hebt ge al naar NU gekeken?
Teleurstellende groeivooruitzichten. Markt verwachtte rond de 20% groei volgend jaar terwijl ze iets van 10-12% guiden. Los daarvan is het een earnings season waarbij elke kleine miss in smid cap software serieus wordt afgestraft (Paycom -40%, Confluent -40%, Bill -32%, ...).
Ze steken het zelf op hun Beti offering die ze een jaar of 2 geleden lanceerden. Dat is een self-service tool waarbij werknemers hun payroll kunnen verbeteren en daardoor zijn er minder correcties nodig, wat dan tot minder revenue zou leiden. Kan zeker waar zijn en if true, is dat long-term goed voor paycom want dat is een differentiator, maar anderzijds een gemakkelijk excuus natuurlijk om het hierop te steken en niet op slechte executie of meer competitie.
Want anderzijds zit je met:
- Redelijk gesatureerde markt: quasi elk bedrijf heeft ondertussen wel een deftige payroll/HR oplossing in de US. Dus weinig 'greenfield' om nog achter te gaan.
- ADP & Paychex zijn de grotere concurrenten waar Paycom marktaandeel van wint, maar die hebben wellicht hun software ook wel verbeterd de laatste jaren dus zal moeilijker worden om daar klanten van te blijven afsnoepen.
- Heel wat andere bedrijven zoals Ceridian, Paylocity, Paycor die kleiner zijn maar ook voor de zelfde klanten concurreren
- Nieuwere start-ups met modernere & meer innovatieve aanpak die fors groeien (Gusto, Rippling bijvoorbeeld, zijn nog private). In het slechtste scenario kan Paycom op lange termijn hierdoor klanten beginnen verliezen vrees ik. Rippling CEO tweette gisteren nog dat ze meer in R&D investeren dan Paycom & 2 andere publieke concurrenten te samen en dat hun net new ARR in oktober even hoog was als Paycom (terwijl Paycom een veel grotere revenue & client base heeft).
Dus dan is de vraag natuurlijk wat voor groei je nog kan verwachten naar de toekomst toe.
Aantal andere zaken die me storen:
- Rapporteren niet over aantal klanten
- Rapporteren niet over retention rates
- Grote gap tussen hun 'adjusted ebitda' (altijd rond de 40%) en FCF (maar rond de 20%)
- Geen split tussen interest income & recurring income, ze lumpen dat samen onder 1 revenue line. Concurrenten maken dat onderscheid wel. In deze omgeving relevant omdat Paycom redelijk wat interesten verdient op cash die ze aanhouden van klanten alvorens de payroll uit te betalen.
Aan de huidige prijs vind ik ze wel heel cheap. EV/EBIT 13 volgens Koyfin vs. 18 voor ADP & Paychex terwijl Paycom nog steeds sneller zal groeien. Lijkt me dus een overreactie te zijn van de markt. Had ze tijdje geleden verkocht om meer in Monday.com te steken (na de israel war sell-off), maar ik overweeg om eventueel terug te kopen.
Ik zie dat FGTV er een artikel over heeft geschreven, die volgt Paycom al jarenlang op en is een van de weinige op Seeking Alpha met degelijke inhoud:
https://seekingalpha.com/article/4646488-paycom-stock-slow-buy-good-bet-on-beti