Kleine Beursfeiten

@Racing_Genk Mening over PAYC, als je het al bekeken hebt?

Btw, hebt ge al naar NU gekeken?

Teleurstellende groeivooruitzichten. Markt verwachtte rond de 20% groei volgend jaar terwijl ze iets van 10-12% guiden. Los daarvan is het een earnings season waarbij elke kleine miss in smid cap software serieus wordt afgestraft (Paycom -40%, Confluent -40%, Bill -32%, ...).

Ze steken het zelf op hun Beti offering die ze een jaar of 2 geleden lanceerden. Dat is een self-service tool waarbij werknemers hun payroll kunnen verbeteren en daardoor zijn er minder correcties nodig, wat dan tot minder revenue zou leiden. Kan zeker waar zijn en if true, is dat long-term goed voor paycom want dat is een differentiator, maar anderzijds een gemakkelijk excuus natuurlijk om het hierop te steken en niet op slechte executie of meer competitie.

Want anderzijds zit je met:
- Redelijk gesatureerde markt: quasi elk bedrijf heeft ondertussen wel een deftige payroll/HR oplossing in de US. Dus weinig 'greenfield' om nog achter te gaan.
- ADP & Paychex zijn de grotere concurrenten waar Paycom marktaandeel van wint, maar die hebben wellicht hun software ook wel verbeterd de laatste jaren dus zal moeilijker worden om daar klanten van te blijven afsnoepen.
- Heel wat andere bedrijven zoals Ceridian, Paylocity, Paycor die kleiner zijn maar ook voor de zelfde klanten concurreren
- Nieuwere start-ups met modernere & meer innovatieve aanpak die fors groeien (Gusto, Rippling bijvoorbeeld, zijn nog private). In het slechtste scenario kan Paycom op lange termijn hierdoor klanten beginnen verliezen vrees ik. Rippling CEO tweette gisteren nog dat ze meer in R&D investeren dan Paycom & 2 andere publieke concurrenten te samen en dat hun net new ARR in oktober even hoog was als Paycom (terwijl Paycom een veel grotere revenue & client base heeft).

Dus dan is de vraag natuurlijk wat voor groei je nog kan verwachten naar de toekomst toe.

Aantal andere zaken die me storen:
- Rapporteren niet over aantal klanten
- Rapporteren niet over retention rates
- Grote gap tussen hun 'adjusted ebitda' (altijd rond de 40%) en FCF (maar rond de 20%)
- Geen split tussen interest income & recurring income, ze lumpen dat samen onder 1 revenue line. Concurrenten maken dat onderscheid wel. In deze omgeving relevant omdat Paycom redelijk wat interesten verdient op cash die ze aanhouden van klanten alvorens de payroll uit te betalen.

Aan de huidige prijs vind ik ze wel heel cheap. EV/EBIT 13 volgens Koyfin vs. 18 voor ADP & Paychex terwijl Paycom nog steeds sneller zal groeien. Lijkt me dus een overreactie te zijn van de markt. Had ze tijdje geleden verkocht om meer in Monday.com te steken (na de israel war sell-off), maar ik overweeg om eventueel terug te kopen.

Ik zie dat FGTV er een artikel over heeft geschreven, die volgt Paycom al jarenlang op en is een van de weinige op Seeking Alpha met degelijke inhoud: https://seekingalpha.com/article/4646488-paycom-stock-slow-buy-good-bet-on-beti

Raiffeisen bank gigantische earnings beat.

Noteert aan een P/E van 2,6 , 0,26x tangible book, met een ROTE van 9,5%...

Is zelfs zonder zijn Russische subsidiary spotgoedkoop.

Dit was mijn 'mystery' Europese bank, maar ik heb er nu een volle positie in dus ik moet niet meer kopen.

Nog eentje voor de liefhebbers van zwijnezaad.

Genus plc.

Wel toevallig wat gestegen gisteren.

Deep value, én kwaliteit in 1.
Verborgen pricing power.
Defensieve sector.
Winstgevend.

Nog eentje voor de liefhebbers van zwijnezaad.

Genus plc.

Wel toevallig wat gestegen gisteren.

Deep value, én kwaliteit in 1.
Verborgen pricing power.
Defensieve sector.
Winstgevend.

Ga je je aan biotech wagen ?

Grappig dat varkens biotech boomt tijdens de covid boom. :laugh:

Dit was mijn 'mystery' Europese bank, maar ik heb er nu een volle positie in dus ik moet niet meer kopen.

Well spotted, sir ;-)

En hoe groot is zo’n “volle positie”?

En wat is het waard? Momenteel 14.7....
Momenteel vrij moeilijk te zeggen omdat het hard afhangt van de evoluties Rusland-Oekraïne. Je kan je complexe berekeningen maken, maar hier kan je even goed vrij simpel rekenen en op tijd winst pakken m.i. Als je de tangible book value vol rekent dan kom je op een 50. Doe daar een discount af (P/B 0.6 -> dan zit je in het pak van de europese banken) kom je op 30. Zet worst case Rusland op 0 qua waarde (+- 10% van de assets dacht ik) -> P/B 0.5: 25. Schaaf daar om zeker te zijn nog wat van af ivm US probe/sanctions (geen idee hoeveel dat kan worden) en verslechterende economische omstandigheden. -> rond pakweg 22 EUR stap ik uit (mijn GAK: +- 13)

Wat denken jullie van Flow Traders?
Welke werkelijke waarde creërt dat bedrijf? Azen op grote koersschommelingen, waarop ze zichzelf en traders (grote bonussen) kunnen belonen in goede tijden. Beleggers krijgen dan hopelijk ook wat. In stille, kabbelende tijden levert dat allemaal een pak minder op. Vandaar ook de vele bokkensprongen in het aandeel. Je kan hier simpelweg geen standaard metrics op toepassen (P/E etc.). Een vehikel dat compleet afhangt van marktomstandigheden en lucky shots (crashes e.d.). Meer gokken dan beleggen als je het mij vraagt. Wat uiteraard niet wil zeggen dat het binnen een jaar x2 kan staan :). Maar wat betreft de volatiliteitsindex (VIX) bespeur ik recent niets dat super earnings zou aankondigen. Of zou zouden echt zot moeten gedaan hebben op de volatiliteit in de obligatiemarkten.

Ik heb Flow in portefeuille. Gekocht rond 17€.

Eigenlijk ook een beetje gekocht als hedge. Als er iets geks gebeurt op de markt verdient zo'n market maker in (voornamelijk) ETF's door het hogere volume en spreads geld als slijk. In 2010 maakte het bijna 10€ winst per aandeel...

En Fortinet staat weer op het niveau van een jaar geleden. Misschien toch mijn positie (~6%) wat afbouwen ten voordele van Microsoft dat op meerdere fronten tegelijk kan blijven scoren.

Dit is wel gewoon niet accuraat.

Tinder is uitgebreid naar meerdere types matchmaking. Nu ook functies om mensen vriendschappelijk te vinden etc. + Tinder heeft wel de kracht dat ze DE naam zijn. Datingapp -> Tinder. Mensen beschrijven andere datingapps ook als "Das gelijk Tinder maar ..."

Snapchat doet het trouwens ook terug zeer goed. Ze hebben hopen nieuwskanalen etc. Soort van eigen tiktok. Werkt goed voor hun doelpubliek.
Ik zou daar toch niet zo zeker van zijn. Dating is een notoir moeilijke/fluide sector. Een website of app die met een nieuw idee komt of het net iets makkelijker maakt kan in korte tijd een zeer groot marktaandeel overnemen. Het netwerkeffect van Facebook of Instagram ontbreekt en dat maakt alles heel vergankelijk.

Terug
Bovenaan