Kleine Beursfeiten

Is dat meestal niet redelijk safe? Goede bedrijven met relatief goedkope waarderingen.
Bij een recessie zullen die ook stevig zakken. Ik denk niet dat die olieprijs met een recessie stevig gaat corrigeren (opec+ kan zich dat niet permitteren: Rusland heeft geld nodig, UAE ook,...)

Nieuwe tactiek gevonden in sportsbetting: als ik wil dat anderlecht wint tegen club Brugge zet ik gewoon het geld in op club brugge/gelijkspel dat ik zou overhebben om Anderlecht te zien winnen.

Emotional hedging :cool:

Iemand geïnteresseerd in mijn boek?

Hoezo?

Magnificent 7 doen het uitzonderlijk goed dit jaar, maar waarom is dit de markt??
Ik denk dat hij bedoelt dat de hoogte van de indexen bedrieglijk, vermits die gedomineerd worden door enkele heel grote (tech)bedrijven die quaso niet corrigeren.

In de bredere markt staan reeds veel aandelen op een 52wk (of langer) low.

Nieuwe tactiek gevonden in sportsbetting: als ik wil dat anderlecht wint tegen club Brugge zet ik gewoon het geld in op club brugge/gelijkspel dat ik zou overhebben om Anderlecht te zien winnen.

Emotional hedging :cool:

Iemand geïnteresseerd in mijn boek?
Ik deed dit door te investeren in Occidental Petroleum. Ofwel komen we in een CO2 neutrale toekomst terecht ofwel houd ik er een leuke winst aan over. Alhoewel het tegenwoordig er naar uit ziet dat beide uitkomsten mogelijk zijn dankzij hun DAC technologie 😎.

3M zelfs 10 Year low
Maar dat is puur bedrijfsspecifiek. Die zitten in dikke problemen door het ear plug schandaal in de VS en de PFAS rechtzaken over de hele wereld. Tientallen miljarden dollars aan claims alsook de aan de PFAS verbonden onzekerheid mbt bestaande fabrieken.

Vermijden als de pest!

Ik heb al een vergelijkbaar verhaal meegemaakt met Bayer (glyfosaat rechtzaken na de peperdure overname van Monsanto - waar ik ook aandeelhouder was ) . Het is daar huilen met de pet op. Al jaren zware underperformance in het aandeel…

Sell low buy high? :)

Rode dagen zijn eigenlijk simpel. Als je nog kapitaal hebt, kan je op koopjes jacht gaan.
Anders gewoon portfolio dicht doen en niet kijken tot het voorbij is.

Mijne META buitengezwierd om wat cash te hebben langs de kant als er iets interessants is om te kopen. Die hebben er nu toch een stevige rally op zitten en ik stond toch op +26% tov mijn aankoopprijs (had wel te vroeg gekocht, er had anders meer ingezeten)

Het zijn vooral de opties die pijnlijk zijn 😢
mijn nasdaq put-opties gingen +54% gisteren :wink:

gelukkig wel al mijn turbo's op tijd verkocht, had het ergens wel voelen aankomen maar toch die nasdaq-putopties nog te vroeg gekocht.

nu wel fijn gevoel -> portefeuille daalt véél minder dankzij die "verzekering"

Ach mijn overstock, manu en coupang opties pikken nu ook wel. :)

Komt wel goed! Enkel manu (dec opties) zijn een risico, de andere zijn '25 opties, nog tijd genoeg.

Er zit nogal dispersie in de dalingen van de aandelenprijzen ook.

Sommige staan aan al een 3y low, sommigen staan al op het niveau van de coronacrisis (bv. Mohawk, van Unilin), sommigen op het niveau van het dieptepunt van de regionale bankencrisis (BAC), sommigen zijn bijna hun volledige après-corona run kwijt (Enphase) etc.

Interesting...

Mohawk verbaast me niet zo - niet specifiek voor hen als bedrijf maar voor de hele sector:
- Zowel in de VS als in Europa is er veel minder verkoop & herinrichting van huizen, appartementen en die trend kan nog wel een tijd aanhouden door de stijgende / hoge interestvoeten.
- In kantoren is 2023 tot nu toe een even slecht jaar als tijdens de coronacrisis, minder nieuwe developments en als gevolg van home working / flex working is er in de VS gewoon ook een groot overschot aan kantoorruimtes.

De afstraffing in aandelenkoers is wel heel sterk (-60% op 2,5 jaar tijd) maar ik volg dat bedrijf niet genoeg om een idee te hebben of de pieken in 2017 en 2021 niet te optimistisch waren, P/E in 2017 (all time high) was bv. 22x en dat was zeker niet de hoogste ratio. Volgens hun website is de P/E berekend als huidige prijs t.o.v. FY earnings per share boven de 200?
En EBITDA gaat logischerwijze echt steil naar beneden in zo'n industrie als de volumes ~10% dalen op een jaar tijd.
Een deel van die negatieve trends is naar alle waarschijnlijkheid wel tijdelijk, dus er zijn vermoedelijk wel koopjes te doen in die sector.

Terug
Bovenaan