Kleine Beursfeiten

En zoals ik al zei (en zoals duidelijk blijkt uit jullie dynamische initiële reacties) helpt gedetailleerde inhoudelijke kritiek op zo'n aandeel geen fluit, nobody cares.
Ik heb nergens gedetailleerde inhoudelijke kritiek gezien. Enkel iets over blockchain, china en iemand zijn vrouw.

Ik heb nergens gedetailleerde inhoudelijke kritiek gezien. Enkel iets over blockchain, china en iemand zijn vrouw.
Dat zei ik net, dat ik hier geen pagina's analyse ga neerpennen en rapporten doorpluizen, zeker aangezien ik het aandeel nog ken van in de fraude fase.

Het ging over het feit dat het China left-tail risk heeft (als zoals bij Rusland plots alle ADR's gewoon kunnen verboden worden, een ZEER easy initiële sanctie) met 85% (VIJF en TACHTIG procent van gemeenschappelijk geld); dat het een bedrijf betreft dat al boekhoudfraude pleegde niet zo lang geleden; dat het bullshit uitkraamt over waan-van-de-dag termen zoals blockchain; en dat het populair is bij de zotste retailbeleggers.

Ik zou misschien zwaar moeite kunnen gaan doen om details te gaan uitpluizen, maar wat heeft dat voor zin bij zoveel red flags?
En wetende (aan jullie initiële reacties te zien) dat dit echt wel 0,0 zoden aan de dijk zal brengen want de overtuiging is uiteraard stratosferisch na een +200% koersstijging.

Wat mijn kernpunt is: 80% kan je doen bij een indexfonds, Berkshire aan 20% korting, of bij speciale situaties zoals FCNCA aan 1000.
Niet bij Chinese ex-fraude aandelen.

En al zeker niet iemand die begint over "je wat inlezen over het aandeel" want dat weet ik 100% zeker dat je niet echt een (semi)professionele belegger bent met voldoende kennis van de competitieve dynamiek van de Chinese consumentenmarkt.
Dat is geen verwijt, dat is een vaststelling.

Over het aandeel zelf heb ik in detail niet veel toe te voegen.
Iedereen doet ermee wat hij wil :)

Laatst bewerkt:
Dat zei ik net, dat ik hier geen pagina's analyse ga neerpennen en rapporten doorpluizen, zeker aangezien ik het aandeel nog ken van in de fraude fase.

Het ging over het feit dat het China left-tail risk heeft (als zoals bij Rusland plots alle ADR's gewoon verboden worden, een ZEER easy initiële sanctie) met 85% (VIJF en TACHTIG procent van gemeenschappelijk geld); dat het een bedrijf betreft dat al boekhoudfraude pleegde niet zo lang geleden; dat het bullshit uitkraamt over waan-van-de-dag termen zoals blockchain; en dat het populair is bij de zotste retailbeleggers.
Dat zijn geen feiten, dat is gwn uw mening. Luckin heeft dit eenmaal vermeld en ze hebben er een award mee gewonnen. Jij blijft er gewoon op hameren.

Het volgende is waarschijnlijk dat hun boekhouding beschermd is via AI en dat Chatgpt ervoor zal zorgen dat geen enkele werknemer nog nodig is bij Luckin.
Dat zijn ook geen feiten.

Ik zou misschien zwaar moeite kunnen gaan doen om details te gaan uitpluizen, maar wat heeft dat voor zin bij zoveel red flags?
En wetende (aan jullie initiële reacties te zien) dat dit echt wel 0,0 zoden aan de dijk zal brengen want de overtuiging is uiteraard stratosferisch na een +200% koersstijging.
Absoluut niet, ik heb een deel verkocht weet je nog.

Wat mijn kernpunt is: 80% kan je doen bij Berkshire aan 20% korting, of bij speciale situaties zoals FCNCA aan 1000.
Ik heb vwce en nogmaals ik heb mij inleg in luckin verminderd.

Fraude kan overal gebeuren, er is geen enkel bedrijf kan zich daar tegen kan beschermen. Ook niet door blockchain te gebruiken. Er zijn genoeg case studies gebeurd over Luckin coffee. De conclusie is dat er binnen het bedrijf enkel waren die fraude hebben gepleegd en dat externe audits niet correct zijn gebeurd.

En al zeker niet iemand die begint over "je wat inlezen over het aandeel" want dat weet ik 100% zeker dat je een amateurbelegger bent, die doorgaans niet echt gekend staan voor kennis van de competitieve dynamiek van de Chinese consumentenmarkt.
Heb ik niet gezegd.

Dat is fair. Het is alleen jammer dat je ander mensen verwijt van zich blind te staren op een andeel zonder onderbouwing, maar u eigen onderbouwing tegen Luckin is net hetzelfde.

Dat is fair. Het is alleen jammer dat je ander mensen verwijt van zich blind te staren op een andeel zonder onderbouwing, maar u eigen onderbouwing tegen Luckin is net hetzelfde.
Ik vind de onderbouwing vrij simpel, en zal het nog eens herhalen:

Het is een Chinees aandeel (left tail risk + moeilijkheid inschatten competitieve dynamiek als niet-professionele belegger in een emerging market), dat in een recent verleden de cijfers gewoon vervalste, en dat bullshit verkoopt zoals dat ze blockchain gebruiken wat de boekhouding zogezegd veilig maakt (mijn mening).

Ik vind dat 85% van uw geld (en dat van iemand anders) in zo'n aandeel steken, niet optimaal is qua risk/return.

Iedereen doet wat hij wil.

Verwachten mensen iedere keer dat ze hier posten welk aandeel ze kopen dat de reacties maar 1 van 2 opties mogen zijn?
1. Applaus en wauw keigoed!
2. Geschreven paper met ontegensprekelijke bewijzen waarom het een slechte keus is, liefst ook nog peer reviewed.

Who gives a fuck als hier ne neut zegt "shit aandeel, sterf"? Als gij zelf toch maar content zijt met uw aankoop zeker? :unsure:
Straf hoe snel mensen op hun paard kunnen zitten, over zoiets dan nog.

Tongue in cheek he. /jk /s en al die dingen.

Nog wat Nintendo bijgekocht. Ook aan het kijken naar OSTK opties. Geef gerust kritiek op die laatste, het is een beetje een yolo crypto bet, zal een kleine positie worden.

Heb ook wat opgekuist in mijn O&G basket, nu enkel maar OXY en IPCO. Nog aan het twijfelen om wat bij te kopen bij 1 van deze. O&G positie zit nu op +/- 15%, wil er wel terug 20% van maken.

Wie durft er nog beweren dat D'Ieteren geen groeiaandeel is :biglaugh:

Het belangrijkste deel van zijn winst haalt D'Ieteren uit zijn participatie in de autobeglazingsonderneming Belron, die bij ons bekend is als Carglass. Tussen begin januari en eind juni ging het om 286,8 miljoen euro, wat 34,8% meer was dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat was het resultaat van enerzijds hogere prijzen en anderzijds een sterke kostenbeheersing.

Ga je je positie uitbreiden?

Sinds de recente daling speel ik met die gedachte - maar besloten te wachten op wat cijferinfo. Waarde van D'ieteren bepalen is zo goed als onmogelijk voor mezelf.
Ik zit al op max van wat ik in een aandeel wil steken, samen met OXY mijn 2 grootste posities. Zoals in de krant vanmorgen stond: je betaalt voor Belron en krijgt er al de rest gratis bij momenteel in de holding.
Target €250, we zien wel binnen hoeveel jaar :wink:

Hm, moet weer spelbreker spelen :p

- Ik denk dat d'ieteren overgewaardeerd is (wat ik ook al zei toen ze aan 190 stonden), en bijkomend pissen ze steevast hun opgebouwde cash weg omdat ze investeringsmanager willen spelen. (Moleskine schriftjes, veel teveel betaald voor TVH, ...)
Waarom die een volledig team van investment directors/analisten etc hebben, is mij een beetje een raadsel.

- Belron groeit, maar het is leveraged to the balls.

- Wat mij absoluut niet aanstaat (en eigenlijk historisch een red flag is...) , is dat ze nu plots wat extra kosten uit hun 'adjusted profits' gaan halen.

Waarom nu?
Waarom personeelskost (share based compensation) plots uit hun profit metric halen, terwijl dat een voor de hand liggende reële kost is?
Ze hebben het zelfs niet over cashflow hé, maar over profit...

Uit het halfjaar rapport: "Reclassification of share-based payment expenses and other long-term incentive plans as adjusting items1 at D’Ieteren
Automotive, Moleskine, TVH, PHE and Corporate & Unallocated segments (€31.1m in H1-23 and c.€50m expected for
the full-year)."

- pagina 19 van het halfjaar rapport:
-- fees voor system integration worden buiten de 'adjusted profit' gehouden
-- ze kapitaliseren bepaalde kosten, maar de amortisatie daarvan houden ze dan buiten hun 'adjusted profit'.
-- kosten voor 'business transformation' zijn blijkbaar geen kost, ook al lopen ze over meerdere jaren
-- kosten voor 'nieuw voorraadbeheer' zijn blijkbaar geen kosten

Dat ze zo fan zijn van het benadrukken van die 'bullshit earnings' (tm Buffett) , én het plots nog uitbreiden daarvan via share based compensation, vind ik nogal een red flag.

Nu, op zich allemaal geen onoverkomelijk probleem als de onderliggende business dat compenseert.
Maar ik denk daarnaast ook dat er voor Duitse fabrikanten donderwolken in aantocht zijn via Chinese EV's.

Ps1: niets tegen d'ieteren op zich.
Ik ging in 2019 kopen als Axel Miller zou buitengesmeten worden en aan een prijs van 32.
Brokkenrijder Miller lag een paar maanden later buiten, maar aan 32 is het dan niet meer geraakt :)

Ps2: shorten of puts kopen doe ik ook niet.
Geen sterke mening genoeg.
Gewoon een aantal zaken waar ik niet enthousiast van word.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar je post hier niet om geen reacties te krijgen hé.
Is een van de voornaamste redenen waarom ik hier nooit post. Jammer, want het bestaan van het beurs topic is enigste reden waarom ik hier ooit een account heb aangemaakt.
Beurs topic is bij mij zeker niet enige reden waarom ik op bg een account heb, maar reacties als “aiaiai” van het orakel zorgen er inderdaad ook voor dat ik niet actief deelneem aan dit topic.

Aanstellers... er is een eenvoudige knop om specifieke mensen te negeren als ge er toch niet tegen kunt.
Janus durft kritische vragen te stellen, alleen al daarom apprecieer ik hem hier.
Waarom zou ik janus blocken? Kritisch zijn is top, zeker op een beursforum.

Als je verwacht dat het oncontroversieel is dat je 85% van uw portefeuille ((en dat van uw vrouw!) steekt in een Chinees aandeel dat populair is bij de retailste van de retailbeleggers; een bedrijf dat een tijd ervoor betrapt werd op boekhoudfraude; en daarbovenop jongleert met complete bullshit zoals "blockchain in onze boekhouding, zo zijn we veiliger" , dan ligt het eerder aan uw verwachtingen naar dit forum toe hoor.

Een paar aandelen die ik hier voorstelde werden ook vierkant afgekraakt vroeger.
Daarvoor dient dit forum.

Als je toch sowieso denkt dat je gelijk hebt en geen kritiek wil, dan vertel je het gewoon aan je vrouw en verder niets.
Ik zette dit hier vooral neer omdat het ging over all-in gaan.
Iedereen weet dat dat niet de beste keuze is.
Maar ik had gehoopt om wat meer onderbouwing te zien ipv gratuit de boel wat afkraken.

Het ging over het feit dat het China left-tail risk heeft (als zoals bij Rusland plots alle ADR's gewoon kunnen verboden worden, een ZEER easy initiële sanctie) met 85% (VIJF en TACHTIG procent van gemeenschappelijk geld); dat het een bedrijf betreft dat al boekhoudfraude pleegde niet zo lang geleden; dat het bullshit uitkraamt over waan-van-de-dag termen zoals blockchain; en dat het populair is bij de zotste retailbeleggers.

Wat mijn kernpunt is: 80% kan je doen bij een indexfonds, Berkshire aan 20% korting, of bij speciale situaties zoals FCNCA aan 1000.

En al zeker niet iemand die begint over "je wat inlezen over het aandeel" want dat weet ik 100% zeker dat je niet echt een (semi)professionele belegger bent met voldoende kennis van de competitieve dynamiek van de Chinese consumentenmarkt.

Natuurlijk ben ik geen professionele belegger.
Echter draait mijn keuze momenteel wel beter uit dan berkshire.
En ik doe met mijn geld wat ik wil inderdaad😁

En ik breng mijn vrouw op de hoogte van mijn foute keuzes zodat ze niet uit de lucht komt vallen als alles weg is.
Wil niet weten hoeveel mensen er zijn die zonder medeweten van partner geld verliezen en dan is het miserie natuurlijk.

Edit : en van wie is deze quote nu ook al weer? Be greedy when others are fearful 😁

Hm, moet weer spelbreker spelen :p

- Ik denk dat d'ieteren overgewaardeerd is (wat ik ook al zei toen ze aan 190 stonden), en bijkomend pissen ze steevast hun opgebouwde cash weg omdat ze investeringsmanager willen spelen. (Moleskine schriftjes, veel teveel betaald voor TVH, ...)
Waarom die een volledig team van investment directors/analisten etc hebben, is mij een beetje een raadsel.

- Belron groeit, maar het is leveraged to the balls.

- Wat mij absoluut niet aanstaat (en eigenlijk historisch een red flag is...) , is dat ze nu plots wat extra kosten uit hun 'adjusted profits' gaan halen.

Waarom nu?
Waarom personeelskost (share based compensation) plots uit hun profit metric halen, terwijl dat een voor de hand liggende reële kost is?
Ze hebben het zelfs niet over cashflow hé, maar over profit...

Uit het halfjaar rapport: "Reclassification of share-based payment expenses and other long-term incentive plans as adjusting items1 at D’Ieteren
Automotive, Moleskine, TVH, PHE and Corporate & Unallocated segments (€31.1m in H1-23 and c.€50m expected for
the full-year)."

- pagina 19 van het halfjaar rapport:
-- fees voor system integration worden buiten de 'adjusted profit' gehouden
-- ze kapitaliseren bepaalde kosten, maar de amortisatie daarvan houden ze dan buiten hun 'adjusted profit'.
-- kosten voor 'business transformation' zijn blijkbaar geen kost, ook al lopen ze over meerdere jaren
-- kosten voor 'nieuw voorraadbeheer' zijn blijkbaar geen kosten

Dat ze zo fan zijn van het benadrukken van die 'bullshit earnings' (tm Buffett) , én het plots nog uitbreiden daarvan via share based compensation, vind ik nogal een red flag.

Nu, op zich allemaal geen onoverkomelijk probleem als de onderliggende business dat compenseert.
Maar ik denk daarnaast ook dat er voor Duitse fabrikanten donderwolken in aantocht zijn via Chinese EV's.

Ps1: niets tegen d'ieteren op zich.
Ik ging in 2019 kopen als Axel Miller zou buitengesmeten worden en aan een prijs van 32.
Brokkenrijder Miller lag een paar maanden later buiten, maar aan 32 is het dan niet meer geraakt :)

Ps2: shorten of puts kopen doe ik ook niet.
Geen sterke mening genoeg.
Gewoon een aantal zaken waar ik niet enthousiast van word.
merci, beetje druk op het werk momenteel, zal in het weekend eens in de cijfers duiken!

Maar dat van die Chinese EV's -> dat gaat geen impact op Carglass hebben hé, die EVs gaan ook kapotte ruiten hebben zoals elke auto en D'Ieteren automotive is véél kleiner in omzet/winst dan Carglass (Belron)

maar reacties als “aiaiai” van het orakel zorgen er inderdaad ook voor dat ik niet actief deelneem aan dit topic.

Kritisch zijn is top, zeker op een beursforum.

Dan is het toch net beter dat je deelneemt op het forum? De stijl van Janus is mss direct en kan assertief overkomen, maar ik denk dat er altijd met respect geantwoord wordt. Bovendien blijft iedereen doen wat hij wil, maar het lijkt mij net goed om een kritische blik te krijgen zodat je je mss niet blind blijft staren op iets..

D'ieteren was 1 van de top-5 aandelen in Paul D'hoore z'n grote geldbarometer.
Naast Barco, Recticel, AB Inbev en A&VH.

:unsure: allemaal stevig verlies tussen 1/1/2023 en nu.

Dan is het toch net beter dat je deelneemt op het forum? De stijl van Janus is mss direct en kan assertief overkomen, maar ik denk dat er altijd met respect geantwoord wordt. Bovendien blijft iedereen doen wat hij wil, maar het lijkt mij net goed om een kritische blik te krijgen zodat je je mss niet blind blijft staren op iets..
Het blijft een forum dus idd iedereen doet wat hij wil tot er iemand u banned :smile:

Janus zit er ook dikwijls naast in zijn analyses : remember HERBALIFE maar hij geeft het dan wel toe en dat is een eigenschap dat niet veel mensen op dit forum hebben want als ik lees van 'ik heb aandeel a gekocht en dan terug verkocht juist op ath en dan teruggekocht tijdens den dip terwijl diezelfde poster een week ervoor zegt dat hij dat aandeel niet meer gaat kopen en blablabla... dan klopt er ook natuurlijk iets niet.

Trouwens hij zat in zijn olie analyse ook niet helemaal juist: vraag neemt toe aanbod niet wegens te weinig productiemogelijkheden...
Terwijl het OPEC is die de prijs aan het bepalen is van de olie (en idd deeltje macro) ondanks die vraag en aanbod theorie.

D'ieteren was 1 van de top-5 aandelen in Paul D'hoore z'n grote geldbarometer.
Naast Barco, Recticel, AB Inbev en A&VH.

:unsure: allemaal stevig verlies tussen 1/1/2023 en nu.
tja, Paul D'Hoore .... op dat gebied is het toch maar triestig in België hé. Ook zo'n Danny Rehwegs met zijn Trends Beleggen -> starten ze op 1 januari met een momentum strategie (beetje complex om uit te typen), en op 1 juni staat ze op -13% verlies of zo ... plots is het gedaan met die momentumstrategie, geen updates meer, gewoon doodzwijgen die handel.

Op zo'n Tom Simonts van KBC AM, helemaal een grap die kerel... koersdoelen tot in de hemel en als resultaten tegenvallen gewoon doodleuk het koersdoel halveren

tja, Paul D'Hoore .... op dat gebied is het toch maar triestig in België hé. Ook zo'n Danny Rehwegs met zijn Trends Beleggen -> starten ze op 1 januari met een momentum strategie (beetje complex om uit te typen), en op 1 juni staat ze op -13% verlies of zo ... plots is het gedaan met die momentumstrategie, geen updates meer, gewoon doodzwijgen die handel.

Op zo'n Tom Simonts van KBC AM, helemaal een grap die kerel... koersdoelen tot in de hemel en als resultaten tegenvallen gewoon doodleuk het koersdoel halveren
Deze toch nog even bovenhalen uit het Bolero webinar van vorig jaar:p

Terug
Bovenaan