Kleine Beursfeiten

Problemen voor ASML?
Waarom? Het was toch geen klant van hun.
Hoogstwrs is dit quadruppel patterning ofzoiets waar ze verder mee geraakt zijn maar voor de volgende node gaan ze dan toch weer vast zitten.

Novo Nordisk ge FOMO't na het lezen van nog wat analistenrapporten.

De meesten zitten er echt compleet naast wat betreft de doelmarkt.
Dat zijn teveel gasten die op het autismespectrum zitten en de psychologie niet snappen.

'Obesitas' :rofl:

DIT is het grootste doelpubliek.
Mensen met een BMI tussen 25 en +30.
En dat zijn er veel, heel veel.
Hier ook ingestapt in augustus begin september aan 188USD gemiddeld, voor in totaal 7% van mijn portfolio.
Niet my usual cup of tea. Nog maar enkele jaren dividendgroei & een yield die belachelijk laag is gezien de recente groei.

Maar ik staar me blind op de TAM van dat product :oops:

Over 1bn people worldwide are obese, according to the World Health Organization, with the number expected to almost double by 2035. More sedentary lifestyles, combined with the rising availability of cheap processed foods, mean it is a problem for both rich and developing countries. Overweight and obesity is the fifth leading risk for global deaths, and results in a higher prevalence of knock-on illnesses including diabetes, heart disease, certain cancers and more severe symptoms of Covid-19. The social stigma that comes with it can also lead to mental illness.

Tja, 1 miljard man obees vandaag en in 12j nog 1 miljard erbij. Dat is 83 miljoen obesen per jaar; 220 duizend obese mensen per dag erbij.
Pak dat vandaag de dag 2% een wekelijks spuitje wil laten zetten aan 100USD/m. Dan heb je 20 miljoen man x 100USD = maandelijkse revenue van 2 miljard. Vorig jaar total revenue NVO 25miljard. Mja ik moet geen helderziende zijn om value te zien.

Binnenkort komt de bonus binnen, zal naar Eli Lilly gaan vermoed ik. Net zoals ik Visa & Mastercard heb, gewoon op de 2 wedden als je ziet dat de totale markt/trend klopt.

Als iemand niet overtuigd is, feel free to reply. Daarvoor dient het forum :)

1 miljard, dat is incl. adolescenten en kinderen (ozempic not approved).
Generics eligible 2031.
100USD/maand? Obesiteit is ook vaker voorkomend in lage socio-economische klasse, die in veel landen geen health insurance noch het geld hebben (één reden waardoor ze dus obees zijn in the first place) om dat te betalen.
Etc.

Seeking alpha: Estimated revenue $17B in 2029. In 2022 was het al $8-9B.
Koers in één jaar x2, x3 in drie jaar. Revenue/profits minder sterk gestegen.
Verdere groei van de koers? Geen idee.

Hier ook ingestapt in augustus begin september aan 188USD gemiddeld, voor in totaal 7% van mijn portfolio.
Niet my usual cup of tea. Nog maar enkele jaren dividendgroei & een yield die belachelijk laag is gezien de recente groei.

Maar ik staar me blind op de TAM van dat product :oops:

Tja, 1 miljard man obees vandaag en in 12j nog 1 miljard erbij. Dat is 83 miljoen obesen per jaar; 220 duizend obese mensen per dag erbij.
Pak dat vandaag de dag 2% een wekelijks spuitje wil laten zetten aan 100USD/m. Dan heb je 20 miljoen man x 100USD = maandelijkse revenue van 2 miljard. Vorig jaar total revenue NVO 25miljard. Mja ik moet geen helderziende zijn om value te zien.

Binnenkort komt de bonus binnen, zal naar Eli Lilly gaan vermoed ik. Net zoals ik Visa & Mastercard heb, gewoon op de 2 wedden als je ziet dat de totale markt/trend klopt.

Als iemand niet overtuigd is, feel free to reply. Daarvoor dient het forum :)

Je weet dat NOVO een groot deel van hun eigen revenue zal killen?

By the way. Prijs is laag, productie relatief complex (zie de scaling issues). De marge zal niet super zijn. 30% of zo? 20bln, dat is 6bln profit. Hoeveel valueer je dat? P/E 20 ? 120bln. We zitten nu al aan 300bln. De huidige valuering verrekent 30-40-50bln incrementele sales. Dat zie ik niet gebeuren.

En het is ook iets wat op termijn hun eigen afzetmarkt zal killen. Zoals Gilead indertijd de hepatitis markt gedeeltelijk gekilled heeft door zo goed te werken dat er op de wereld gewoon minder en minder en minder vraag was naar virale remmers.

En daar is er zelfs geen alternatief voor. Voor Ozempic is er een alternatief, fret minder.

Het is een goed product, dat maakt het aan de huidige koersen nog geen goede belegging.

JPMorgan en nog wat andere banken hun analisten komen vandaag uit met nieuw rapport en verhoging van de glp-1 markt van 35B naar 70B.
Latent werklozen, het is me precies toch een grote sector 🙃

Ik zal het nog eens herhalen: de markt van de obesitas is maar 1 markt.

Lifestyle out of pocket wordt 1 van de grootste.
Geen analist die ik die markt deftig zie vermelden.
Iedereen weer ziende blind bij iets wat ik eigenlijk totaal voor de hand vind liggen.

Met cijfers over de voordelen bij cardiovasculaire zever en kanker die de headlines gaan domineren zal ook het stigma verdwijnen (zie ook dit forum: "haha luiaards, waarom doet men in de plaats geen harde moeite om te vermageren??"), waardoor de weg zelfs open ligt om een soort 'healthy way' product te worden.

Laatst bewerkt:
Hebben ook die blockchain technologie geimplementeerd om het zo waterdicht mogelijk te houden.
Los van het bedrijf of mening over het aandeel:

Als de zin "we gebruiken blockchain technologie voor onze boekhouding, zo is alles veilig" uw bullshitdetector niet compleet in het rood doet slaan: index etf.

Ik weet dat bij dit aandeel alles geopolitiek even belangrijk, zo niet belangrijker is om in het oog te houden dan het bedrijf zelf.
Waarom steek dan 85% van uw liquid vermogen in iets met dergelijk left tail risico?

Anyway, ik heb dit risico uitgebreid besproken met vrouwlief de afgelopen jaren en ze is op de hoogte van worst case scenario’s.
Voor uw geld en uw relatie zou ik willen smeken om de helft van dat bedrag in Berkshire te steken.

(heb exact hetzelfde eens gesmeekt bij @Racing_Genk 2 jaar geleden :-) )

Los van het bedrijf of mening over het aandeel:

Als de zin "we gebruiken blockchain technologie voor onze boekhouding, zo is alles veilig" uw bullshitdetector niet compleet in het rood doet slaan: index etf.
“Zo is alles veilig” maak jij er van.
Ik heb gezegd “zo waterdicht mogelijk te houden”. Dus ik zeg nergens dat het 100% veilig is.

Waarom steek dan 85% van uw liquid vermogen in iets met dergelijk left tail risico?
Dat is jou mening. Je bent dan ook niet ingelezen in dit aandeel. Je ziet enkel China en fraude en al je red flags gaan af. Begrijpelijk.

Voor uw geld en uw relatie zou ik willen smeken om de helft van dat bedrag in Berkshire te steken.
In sta met mijn gak momenteel op +275%.
Met berkshire zou dit ongeveer +50-70% zijn.

Maar kan je me dan eens uitleggen waarom jij denkt dat dit fout gaat aflopen?

(heb exact hetzelfde eens gesmeekt bij @Racing_Genk 2 jaar geleden :) )
Als er morgen bij oxy of ubs of novo lijken uit de kast vallen ben je evengoed de pineut.
Ik lees graag je uiteenzettingen maar het is niet omdat je denkt het beursorakel van bg te zijn dat iedereen je blindelings moet volgen.

Je bent dan ook niet ingelezen in dit aandeel.
aiaiai...

In mijn ervaring van de laatste paar jaar, over verschillende activaklassen heen:

Als iemand zegt: "je zou je beter wat inlezen" , dan is er zowat 100% kans dat die zijn investering naar 0 gaat.

Geen enkel probleem.

Ervaring leert me ondertussen dat het absoluut onmogelijk is iemand te overtuigen nadat 'number went up'.

Maar ik heb mijn plicht gedaan.

Bij deze: toch succes gewenst, soms wint iemand de lotto.

Laatst bewerkt:
@JanusDR
Maar kan je me dan eens uitleggen waarom jij denkt dat dit fout gaat?
?

Ik heb je nooit om advies gevraagd noch heb ik hier iemand advies gegeven. Niet aan mij om iemand anders te zeggen wat ze met hun geld moeten doen. Daarvoor hebben we jou al.

Maar als jij het je permiteert om wat gratuit en neerbuigende reacties te geven mag je ook je best doen om wat meer uitleg te verschaffen.

JPMorgan en nog wat andere banken hun analisten komen vandaag uit met nieuw rapport en verhoging van de glp-1 markt van 35B naar 70B.
Latent werklozen, het is me precies toch een grote sector 🙃

Ik zal het nog eens herhalen: de markt van de obesitas is maar 1 markt.

Lifestyle out of pocket wordt 1 van de grootste.
Geen analist die ik die markt deftig zie vermelden.
Iedereen weer ziende blind bij iets wat ik eigenlijk totaal voor de hand vind liggen.

Met cijfers over de voordelen bij cardiovasculaire zever en kanker die de headlines gaan domineren zal ook het stigma verdwijnen (zie ook dit forum: "haha luiaards, waarom doet men in de plaats geen harde moeite om te vermageren??"), waardoor de weg zelfs open ligt om een soort 'healthy way' product te worden.
Ik heb wel een beetje weerstand in het vetgedrukte. Het middel blijft een injectie hé. Bevolking heeft toch nog altijd een zeker terughoudendheid met naalden.

Als het in pilvorm beschikbaar wordt, waar al testen voor bezig zijn maar nog niet 100% zeker, dan geloof ik wel in lifestyle boom. Voorlopig zien de testen er goed uit, maar dat is toch nog afwachten.

Melexis, 4% dividend, lange termijn 15% groei, 35-40% roic en roe, clean balance sheet.
Wordt afgemaakt omdat Apple in China gebanned wordt en alle chip aandelen dan gedumpt worden.
Maakt niet uit dat Melexis geen zak met Apple te maken heeft, men dumpt gewoon alles en zo een bedrijf is collateral.

Imo koopwaardig hier.

XFAB ook, al is dat een ander verhaal.
Wat turnaround, omschakeling naar hogere value add chips, nog tot 2025 grote investeringen te gaan. Hoge operational leverage.
Vanaf 2026 is de verwachting $200-250M fcf en lange termijn 10% groei, met operational leverage.
Staat aan $1.35b, dat is ~6x de verwachte fcf voor 2026.
Aan 10 p/fcf zou dat een +66% zijn op 3 jaar.
Aan 12 p/fcf een dubbel van de huige prijs.
Iets dat 10% per jaar kan blijven groeien krijgt historisch een 15x multiple.

Melexis, 4% dividend, lange termijn 15% groei, 35-40% roic en roe, clean balance sheet.
Wordt afgemaakt omdat Apple in China gebanned wordt en alle chip aandelen dan gedumpt worden.
Maakt niet uit dat Melexis geen zak met Apple te maken heeft, men dumpt gewoon alles en zo een bedrijf is collateral.

Imo koopwaardig hier.

XFAB ook, al is dat een ander verhaal.
Wat turnaround, omschakeling naar hogere value add chips, nog tot 2025 grote investeringen te gaan. Hoge operational leverage.
Vanaf 2026 is de verwachting $200-250M fcf en lange termijn 10% groei, met operational leverage.
Staat aan $1.35b, dat is ~6x de verwachte fcf voor 2026.
Aan 10 p/fcf zou dat een +66% zijn op 3 jaar.
Aan 12 p/fcf een dubbel van de huige prijs.
Iets dat 10% per jaar kan blijven groeien krijgt historisch een 15x multiple.
Dat is toch gewoon hoe de markt werkt. Omgekeerd werkt dat ook he, hoe hard is melexis niet gestegen toen nvidia door het dak ging.

Dat is toch gewoon hoe de markt werkt. Omgekeerd werkt dat ook he, hoe hard is melexis niet gestegen toen nvidia door het dak ging.
Minder dan Melexis hun fundementals.

Apple multiples verdubbeld terwijl Melexis multiples gekrompen.
Apple groei vertraagt en omgeslaan naar krimp. Melexis groei intact.

Minder dan Melexis hun fundementals.

Apple multiples verdubbeld terwijl Melexis multiples gekrompen.
Apple groei vertraagt en omgeslaan naar krimp. Melexis groei intact.
Ja maar melexis gaat op het eerste punt wel achteruit, dat is gewoon een paniekreactie die alle bedrijven in de sector raakt. Dit is volgens mij toch geen enkel probleem omdat de waarde van een bedrijf toch op een moment terug komt bovendrijven als de paniek er uit is. Moest de markt volledig rationeel redeneren en enkel kijken naar de betrokken bedrijven zou je toch veel minder zulke zaken hebben en bijna nooit een beurscrash kunnen krijgen. Maar de markt kijkt daar anders naar.

Ja maar melexis gaat op het eerste punt wel achteruit, dat is gewoon een paniekreactie die alle bedrijven in de sector raakt. Dit is volgens mij toch geen enkel probleem omdat de waarde van een bedrijf toch op een moment terug komt bovendrijven als de paniek er uit is. Moest de markt volledig rationeel redeneren en enkel kijken naar de betrokken bedrijven zou je toch veel minder zulke zaken hebben en bijna nooit een beurscrash kunnen krijgen. Maar de markt kijkt daar anders naar.
Ja

Vandaar, het staat vrij aantrekkelijk geprijsd voor wie ook het dividend wil.
Nettodividend alvast beter dan die fucking staatsbon.

De fundamentals, balance sheet, cash flow onmetelijk veel beter dan de Belgische staat.

Ik heb je nooit om advies gevraagd noch heb ik hier iemand advies gegeven. Niet aan mij om iemand anders te zeggen wat ze met hun geld moeten doen. Daarvoor hebben we jou al.

Maar als jij het je permiteert om wat gratuit en neerbuigende reacties te geven mag je ook je best doen om wat meer uitleg te verschaffen.
Is een van de voornaamste redenen waarom ik hier nooit post. Jammer, want het bestaan van het beurs topic is enigste reden waarom ik hier ooit een account heb aangemaakt.

Terug
Bovenaan