Hm, moet weer spelbreker spelen
- Ik denk dat d'ieteren overgewaardeerd is (wat ik ook al zei toen ze aan 190 stonden), en bijkomend pissen ze steevast hun opgebouwde cash weg omdat ze investeringsmanager willen spelen. (Moleskine schriftjes, veel teveel betaald voor TVH, ...)
Waarom die een volledig team van investment directors/analisten etc hebben, is mij een beetje een raadsel.
- Belron groeit, maar het is leveraged to the balls.
- Wat mij absoluut niet aanstaat (en eigenlijk historisch een red flag is...) , is dat ze nu plots wat extra kosten uit hun 'adjusted profits' gaan halen.
Waarom nu?
Waarom personeelskost (share based compensation) plots uit hun profit metric halen, terwijl dat een voor de hand liggende reële kost is?
Ze hebben het zelfs niet over cashflow hé, maar over profit...
Uit het halfjaar rapport: "Reclassification of share-based payment expenses and other long-term incentive plans as adjusting items1 at D’Ieteren
Automotive, Moleskine, TVH, PHE and Corporate & Unallocated segments (€31.1m in H1-23 and c.€50m expected for
the full-year)."
- pagina 19 van het halfjaar rapport:
-- fees voor system integration worden buiten de 'adjusted profit' gehouden
-- ze kapitaliseren bepaalde kosten, maar de amortisatie daarvan houden ze dan buiten hun 'adjusted profit'.
-- kosten voor 'business transformation' zijn blijkbaar geen kost, ook al lopen ze over meerdere jaren
-- kosten voor 'nieuw voorraadbeheer' zijn blijkbaar geen kosten
Dat ze zo fan zijn van het benadrukken van die 'bullshit earnings' (tm Buffett) , én het plots nog uitbreiden daarvan via share based compensation, vind ik nogal een red flag.
Nu, op zich allemaal geen onoverkomelijk probleem als de onderliggende business dat compenseert.
Maar ik denk daarnaast ook dat er voor Duitse fabrikanten donderwolken in aantocht zijn via Chinese EV's.
Ps1: niets tegen d'ieteren op zich.
Ik ging in 2019 kopen als Axel Miller zou buitengesmeten worden en aan een prijs van 32.
Brokkenrijder Miller lag een paar maanden later buiten, maar aan 32 is het dan niet meer geraakt
Ps2: shorten of puts kopen doe ik ook niet.
Geen sterke mening genoeg.
Gewoon een aantal zaken waar ik niet enthousiast van word.