Kleine Beursfeiten

En waarom?

Olieprijzen staan momenteel lager dan ze normaal gezien zouden staan zonder die oorlog.

Als ik logisch probeer na te denken zie ik eerder een stijging dan een daling:

Wellicht van de baan maar indien Wagner een intern conflict had doen ontstaan is het niet ondenkbaar dat een soort van burgeroorlog serieus wat druk op de supply chain van Rusland zet -> voor hogere olieprijzen zou dat een droomscenario kunnen geweest zijn.

Een versneld einde van de huidige oorlog - veronderstellend dat de huidige oorlog helemaal niet bevorderlijk is voor de wereldeconomie en de relaties tussen de 2 grootste wereldmachten ook niet echt positief zal beïnvloed hebben zou je verwachten dat de economie een boost zal krijgen. Maar zelfs bij een einde van de oorlog zullen de sancties nog van kracht blijven - in combinatie met een vertraging van de economie zou ik een daling van de olieprijs verwachten - bijkomend effect van een significante prijsdaling van olie -> ze treft de financiering van Rusland keihard, mss zelfs in die mate dat een lage olieprijs véél efficiënter zou zijn dan het sturen van tanks etc. Productie van Rusland is ook sterk gebleven. Ook de heropbouw zal energie vragen.

Wat kan er eigenlijk verwacht worden m.b.t. de prijsvorming van Russische olie bij een officiële beëindiging van de oorlog? De sancties?

Wat kan er eigenlijk verwacht worden m.b.t. de prijsvorming van Russische olie bij een officiële beëindiging van de oorlog? De sancties?
Waarschijnlijk een daling voor korte tijd omdat iedereen denkt dat de prijzen hoger staan door de oorlog, terwijl het momenteel compleet omgekeerd is.
En als men dat doorheeft, sterke stijging.

Maar who knows.

Wat we wel zeker weten, is dat dikken Buffett weer Oxy bijgekocht heeft in de laatste 3 dagen aan prijzen rond de 57.

Poor Charlie's Almanac & The Tao of Charlie Munger vandaag in de bus gekregen :) Leuk om te lezen tijdens het zomerverlof :)
Ik heb Poor Charlie’s Almanack hier vandaag toevallig ook opgepikt 😁 Leuk hebbeding inderdaad, en tweedehands aan 15$ kon ik die niet laten liggen.

Bij Lynx (en ik vermoed bij de meeste brokers) kan men onderhandelen over de tarieven als men een "grootverbruiker" is.
Hoe meer je handelt, hoe groter de korting, maar weet iemand toevallig welke prijzen men kan bekomen bij welk aantal transacties?

Bij Lynx (en ik vermoed bij de meeste brokers) kan men onderhandelen over de tarieven als men een "grootverbruiker" is.
Hoe meer je handelt, hoe groter de korting, maar weet iemand toevallig welke prijzen men kan bekomen bij welk aantal transacties?
Hun bodem zal lager liggen dan IBKR hun standaard prijzen.
Ik vermoed dat Lynx per transactie maar zeer weinig zal moeten betalen aan IBKR en al het verschil is winst voor hen.

Vraag het hen eens? Hoe weet je dat trouwens? Hun tarieven liggen nu reeds behoorlijk laag vind ik... Zeker voor USD transacties.

Grootste ‘korting’ die je kan bekomen is imo de TOB vermijden door met derivaten te werken (geen TOB op bv. opties of futures). Je moet natuurlijk goed oppassen met die dingen; zelf koop ik steeds minstens 6 maanden tijd bij de occasionele optie en werk ik enkel met micro-futures.

Iemand tips voor een goede dividend ETF? Dividend yield van de meesten valt me tegen...

Kopen van Engie of Proximus een goed idee voor dividend?

Weinig animo hier de laatste week!

Tesla blijft maar stijgen en nu ook nog eens mooie cijfers voor de Chinezen... Is er een nieuwe EV hype op komst?

Mijn Shell-positie verkocht in de hoop dat het binnenkort wat daalt zodat ik terug lager aankoop, of ik mogelijks ander interessant EUR aandeel vind

voel me nu wel bekakt over TSLA positie die ik onlangs aan 250 verkocht heb (komende van 186). Staat nu op 278 :headshake:
achja

Laatst bewerkt:
Mijn Shell-positie verkocht in de hoop dat het binnenkort wat daalt zodat ik terug lager aankoop, of ik mogelijks ander interessant EUR aandeel vind

voel me nu wel bekakt over TSLA positie die ik onlangs aan 250 verkocht heb (komende van 186). Staat nu op 278 :headshake:
achja

Je Teslaatjes verkocht terwijl je je Shell bijhield.

De schande 😱

Ik weet dat biotech hier in verdomhoekje staat maar iemand BioXcel therapeutics(BTAI) in het oog? Ging -70% na administratieve fout in placebo groep van patiënten..heeft al goedgekeurd FDA product en gebruikt AI wat precies toch toverwoord is tegenwoordig..is al terug 30procent omhoog maar lijkt nog veel hoger te willen..

Grote koopblokken die koers ineens 10 procent hoger zet..is uiteraard puur speculatief en zeker niks om zwaar op in te zetten maar als komende dagen blijkt dat het hele gevalletje nothing burger was zou dit enorm kunnen opveren.ik weet Janus dat jij dit in categorie Upstart en dergelijke brol catalogeert 😝

Terug
Bovenaan