Kleine Beursfeiten

Bij biotech neem je een risico, daar ben ik mij zeker van bewust.

Biotech dikke zever noemen vind ik toch wel wat kort door de bocht.
Durf je dat ook zeggen tegen de patiënten met zeldzame ziekten die geholpen kunnen worden met de medicijnen die Argen-X ontwikkelt?

Zonder Ablynx en Argen-X stond ik nooit zo ver als vandaag, zelfs met een mislukking als Acasia.

Ik dacht in het verleden ook dat er gemakkelijk geld te rapen viel in de biotechsector, mits voldoende spreiding en wat vuistregels. Helaas. Aan nieuwe beleggers zou ik zeggen; begin er niet aan

Ook ik heb jaren geleden mooie winsten behaald met oa. Ablynx, Galapagos, en vele anderen. Maar dat was achteraf gezien in de meeste gevallen puur geluk, als je ziet hoe het veel van die bedrijven is vergaan. Bijna alle Belgische biotechparels van de voorbije 10-20 jaar zijn kopje onder.
Argen-X is zowat de enige die het er goed vanaf heeft gebracht in Belgie. DevGen ook degelijk, maar dat was green biotech.
Ablynx als bedrijf noem ik geen succes, de overname door Sanofi was een gelukstreffer. Als je ziet hoe hun pipeline en hun stermiddel het doen. Huilen met de pet op.

Na de successen heb ik mij de voorbije jaren nog meermaals gewaagd aan de sector, maar de laatste avonturen ware niet positief. Nu is biotech een afgesloten hoofdstuk. Grote biopharma's (en concrete M&A plays) zijn een ander verhaal.

De recente biotech is ook uberprut die enkel gefinancierd raakt met de hype cycli van voorbije jaren.

Mithra, sjoemelaars samen
Mdxhealth, al 15y elk jaar een kapitaal ronde en gebroken beloftes. De technologie is ondertussen achterhaald.
Biocartis, idem
Oxurion, tja.... beter boeken toegedaan
Bonetherapeutics, dat is precies een onderfunded onderzoeksgroep van een unif, dat zal het niet worden
Celyad, is die IP nu al de deur uit? 3x van naam veranderen maar geen potten breken
Wat waren die gasten weer met hun HPV vaccin platform? Ook pwapwapwa
Acacia farma. Verdoving, notoir tricky markt en moeilijke approvals
...

Glpg en ablynx zijn misschien niet geworden wat argenx is, maar ze hebben tenminste producten op de markt. Wat voor veel van die bricoleurs niet het geval is.

Wat zitten al die recente micro caps ook allemaal op de beurs te doen? Ik ken wat volk die daar werkt. Altijd zelfde verhaal. 0,0 professionele corpprate mensen. Uitlopers van unif, totaal geen corporate/compliancy attitude. Geen proven technologie, geen producten attitude. Aanmodderen en uiteindelijk is het geld op. 10 bruggen die half af zijn, maar 0 die de rivier over steken.

Aelin, hype, serie B, nope, data package sucky sucky. Boeken toe eind juni. U hoorde het eerst hier. Een blinde zag het aankomen. Hadden ze een serie B gedaan, grote kans dat ze binnen 2 3 IPO en dan pwapwapwa.

MiDiagnostics. 400M of zo wasted en niks. Dat is volgens mij de volgende IPO kandidaat. Dat is ook een dead end verhaal. Goeie technologie, mogelijks, maar valt er geld mee te verdienen?

De recente biotech is ook uberprut die enkel gefinancierd raakt met de hype cycli van voorbije jaren.

Mithra, sjoemelaars samen
Mdxhealth, al 15y elk jaar een kapitaal ronde en gebroken beloftes. De technologie is ondertussen achterhaald.
Biocartis, idem
Oxurion, tja.... beter boeken toegedaan
Bonetherapeutics, dat is precies een onderfunded onderzoeksgroep van een unif, dat zal het niet worden
Celyad, is die IP nu al de deur uit? 3x van naam veranderen maar geen potten breken
Wat waren die gasten weer met hun HPV vaccin platform? Ook pwapwapwa
Acacia farma. Verdoving, notoir tricky markt en moeilijke approvals
...

Glpg en ablynx zijn misschien niet geworden wat argenx is, maar ze hebben tenminste producten op de markt. Wat voor veel van die bricoleurs niet het geval is.

Wat zitten al die recente micro caps ook allemaal op de beurs te doen? Ik ken wat volk die daar werkt. Altijd zelfde verhaal. 0,0 professionele corpprate mensen. Uitlopers van unif, totaal geen corporate/compliancy attitude. Geen proven technologie, geen producten attitude. Aanmodderen en uiteindelijk is het geld op. 10 bruggen die half af zijn, maar 0 die de rivier over steken.

Aelin, hype, serie B, nope, data package sucky sucky. Boeken toe eind juni. U hoorde het eerst hier. Een blinde zag het aankomen. Hadden ze een serie B gedaan, grote kans dat ze binnen 2 3 IPO en dan pwapwapwa.

MiDiagnostics. 400M of zo wasted en niks. Dat is volgens mij de volgende IPO kandidaat. Dat is ook een dead end verhaal. Goeie technologie, mogelijks, maar valt er geld mee te verdienen?
Het lijkt er toch op dat jouw conclusie dezelfde is als de mijne, namelijk: Retail beleggers blijven beter weg van biotech? 😛

Punt is namelijk dat je in biotech heel zelden de goede van de slechte kan onderscheiden.
ThromboGenics (nu Oxurion) leek jaren geleden ook een succesverhaal te worden. Product op de markt gekregen en een grote partner aan de haak geslaan. Een goedgevulde kas. Alleen bleek nadien dat het goedgekeurd middel amper werd gebruikt (verdienmodel chirurgen bla bla bla).
Mithra leek ook lang te gaan scoren met hun anticonceptie franchise.
En zo zijn er nog veel.

Galapagos, daar was veel geluk mee gemoeid.
Ja, filgo is op de markt. Maar dat middel is (commercieel gezien) bijna niks waard he. Verlieslatende boel.
De enige reden waarom het aandeel vandaag niet op 0 staat, is dat Onno bijzonder sterk was in het sluiten van lucratieve partnerships incl. vette upfront payments. Gevolgd: goedgevulde kas en een bedrijf dat nog even verder kan voortploeteren. Maar de pipeline ziet er dramatisch uit.

Xior blijft maar zakken 🤔
Sinds de rente stijgt kan je als institutionele speler je vaststaand rendement opnieuw halen in de bondmarket. Dan is Xior niet zo aantrekkelijk meer. Ik heb nog nooit naar Xior gekeken, maar na die terugval van -40% op één jaar, kan het wel een mooie moment zijn om in te stappen.

Xior blijft maar zakken 🤔

Sinds de rente stijgt kan je als institutionele speler je vaststaand rendement opnieuw halen in de bondmarket. Dan is Xior niet zo aantrekkelijk meer. Ik heb nog nooit naar Xior gekeken, maar na die terugval van -40% op één jaar, kan het wel een mooie moment zijn om in te stappen.

Idem aedifica en cofinimmo
Blij dat ik zr uit ben gestapt met niet al teveel verlies :unsure:

Aan het twijfelen om nike te kopen ook

Alle gekheid op een stokje maar het artikel bashed op een rapport van Morgan Stanley over UBS - het zegt niks over UBS zelf … ok dan

Efkes Santander, ING, Lloyds, en... KBC gebruiken in een grafiekje om aan te tonen dat UBS aan een premium noteert tegenover 'peers'...

Dat moet die columnist maar durven zonder schaamte zeg :-)

Zou idd wel een 3-5 miljard kunnen zijn. Is het equivalent van die mensen 1j in dienst te houden dus zou wel snel terug verdiend zijn. :)

Terug
Bovenaan