Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hij is daar gewoon het gezicht van en krijgt er een mooi centje voor waarschijnlijk.Omdat ze vaak benadert worden voor investeringen, en zich laten omlullen omdat ze er niets van kennen.
Daarstraks nog in Lier gepasseerd en zag van HEYLEN vastgoed een groot spandoek met Wout Van Aert zijn kop op. Met een slogan in de aard van "Wij schakelen snel voor jouw woning". Imo toch niets waar een sporter met een actieve carrière zich mee moet bezig houden. Maarja, als je veel geld hebt doen sommige mensen nu eenmaal gekke dingen.
Van Aert investeert wel degelijk bij Heylen Vastgoed.Hij is daar gewoon het gezicht van en krijgt er een mooi centje voor waarschijnlijk.
Dus why not.
Dat van die kaarsen heb ik nu niet gelezen maar dat kan zijn dat dat van zijn kant een investering is, maar dat is totaal iets anders dan bij Heylen.
Ok, ik heb niets gezegdVan Aert investeert wel degelijk bij Heylen Vastgoed.
Nieuws | Heylen Vastgoed
Nieuws over verkoop, verhuur, nieuwbouw, juridisch, business en meer. Bekijk het laatste nieuws nu op onze website! ✅Service met zekerhedenwww.heylenvastgoed.be

Die Belgische gvv's bekijken doet mij wel mijn volledige onderbroek vol......
Bv. Aedifica. Elk jaar gemiddeld 400 miljoen nodig die ze ophalen via aandelenuitgifte.
En dan zogezegd "200 miljoen dividend uitkeren, kijk eens wat een defensieve en gulle betaler we zijn".
Terwijl je op dat dividend 15% mag dokken, op andere gvv's soms 30%.
Misschien gewoon slechts 200 miljoen ophalen per jaar en geen dividend uitkeren?
Dat bespaart die belegger 15-30% belastingen en levert net hetzelfde kapitaal op, bende onnozelaars.
Ik denk dat Amerikanen ons regelrecht als debielen beschouwen dat we zoiets normaal vinden.
Ook: zeer ruw hier nachtelijk uit de annual en halfyear reports gehaald:
De laatste 5 jaar hebben ze bv. +- 2,2B kapitaal opgehaald samen met +-1,5B extra schuld minus +- 500m aan cash dividend.
Dat leverde +140m extra epra earnings op (2018 versus H1 2023)
Dat is een rendement op incremental capital van 4,4%.
Die 3,2B hadden ze beter in een indexfonds of Berkshire gestoken in de plaats van al die tralala in hun kostuumpjes terwijl ze bezigheidstherapie doen in vastgoed.
Dan hadden ze 2 à 3 keer zoveel rendement.
Zoals ik zei
De examenvraag vastgoedkunde is dan:De operationele kant van een GVV is toch gewoon ROE = f(rente) ?
Dat is toch gewoon het zoveelste gebouw neerploffen met 5% marge/verhuren aan 5% en dan leveragen aan zo laag mogelijke rente ?

De examenvraag vastgoedkunde is dan:
Uw return on assets is 4,4%, uw cost of debt >5% binnen 3 jaar, en uw cost of equity >6-7%.
Wat is dan de waarde van zo'n gvv, en waarom zou die NIET zwaar onder NAV moeten noteren?![]()
Een financieringskost van <2%? Welke?Waarop baseer je je? Verschillende GVV's hebben vandaag nog een gemiddelde financieringskost van < 2% en zijn nog voor verschillende jaren ingedekt?
Een financieringskost van <2%? Welke?
Cofinimmo bvbEen financieringskost van <2%? Welke?

Ik vermoed omdat het extra rendement van die gebouwen de verwatering minstens zal compenseren? Bovendien zakt de schuldgraad, wat toch niet onbelangrijk is.En dan algemeen:
- waarom blijven ze gebouwen kopen "met inbreng in natura" (= nieuwe aandelen uitgeven als prijs aan de verkoper) als hun aandeel zo laag staat? Dus ze verkopen eigen aandelen van Cofinimmo 'spotgoedkoop' om huidig vrij duur vastgoed aan te kopen?
Of vindt het management dan niet dat het aandeel goedkoop staat?
Of kunnen ze niet goed rekenen?
- in verband daarmee: quasi geen insider aankopen in 2023. Terwijl het aandeel ondertussen meer dan -50% is?
Vindt niemand van het management/directors het aandeel goedkoop?
Indien zij dat niet vinden, waarom jullie wel?
(zelf geen uitgesproken mening aan de huidige zwaar gedaalde koers, maar de koersmiserie van afgelopen jaar was o zo voorspelbaar)
Incoming: d'ieteren.
Ben Cofinimmo aan het bekijken, omdat die in die tabel aan 1,4% 'financiële kost' staat.
Dat lijkt mij compleet geschift.
1) Ofwel klopt dat niet,
2) ofwel gaan hun banken met gigantische minderwaarden zitten.
En dan wil ik weten welke banken dat zijn, die dergelijke kredieten verstrekken.
Ivm 1)
-- "De Groep gaat een belangrijk deel van de schuld aan tegen een vlottende rente. Het deel van de schuld aan vaste rente wordt vaak omgezet in een vlottende rente. Hierdoor kan de Groep de voordelen van lage rentes op korte termijn genieten. Aangezien de financiële lasten blootgesteld zijn aan renteschommelingen, bestaat het beleid van de Groep uit het veiligstellen van rentes op een horizon van ten minste drie jaar, voor minstens 50% van de schuld.
Op deze manier vangt de Groep gedeeltelijk het effect van een sterke stijging van deze rentes op."
Dus renteswaps voor een jaar of 3, voor 50%.
Dat is letterlijk wat ik zei, nl. rentekost ferm naar omhoog binnen pakweg 3 jaar?
En ook: "hierdoor kan de groep de voordelen van lage rentes op korte termijn genieten" ??
Jaaa, dat grapje draait nu wel om hé.
En als het allemaal afgedekt was --> geen 'genot van lage rentes op korte termijn', dus bullshit statement van hen.
Ofwel is het substantieel minder afgedekt dan beweerd --> miserie binnen een paar jaar.
-- Dan zie ik ook in het recentste halfjaarverslag: p27 'financiële markten en bankfaciliteiten': 1,1 miljard aan schulden op max. 1 jaar.
"maar dat is geen probleem want we hebben kredietlijnen lopen voor datzelfde bedrag dus we kunnen dat herfinancieren!".
Wel nee, dat is integendeel potentieel een dik probleem hé.
Die kredietlijnen zijn vrij dure faciliteiten voor kortetermijn financiering die aangegaan worden aan een rentevoet op moment van het opnemen van de kredietlijn.
Dat zal dus aan 3-4-5% worden in de plaats van de 0-1-2% van een jaar geleden?
-- p28: "De gewogen gemiddelde resterende looptijd van de financiële schuld bedraagt 4 jaar op 30.06.2023. Deze
berekening sluit de vervaldagen op korte termijn van het handelspapier, die volledig afgedekt zijn door
beschikbare schijven op de langlopende kredietlijnen, uit."
Dus de gemiddelde resterende looptijd is ondertussen 3,5 jaar , en daar tellen ze de 1,1 miljard schulden <1 jaar NIET in mee.
Dus de gewogen gemiddelde resterende looptijd is waarschijnlijk <= 3 jaar.
Opnieuw, niet verschillend met wat ik in de vorige posts zei.
Ivm 2)
Ik zie bv. in 2020 inderdaad een krediet van 500m aan 0,9% met een looptijd van 10 jaar.
Zeer geïnteresseerd in die kredietverstrekker, die wil ik shorten
Tenzij die banken voor veel meer dan 500m aan waarborgen gekregen hebben, maar die details staan niet in het bedrijfsverslag.
Dat betekent in dat geval wel dat de NAV serieus naar beneden mag bijgesteld worden in geval van spoedverkoop om leningen af te lossen die niet kunnen geherfinancierd worden.
- in verband daarmee: quasi geen insider aankopen in 2023. Terwijl het aandeel ondertussen meer dan -50% is?
Vindt niemand van het management/directors het aandeel goedkoop?
Indien zij dat niet vinden, waarom jullie wel?
(zelf geen uitgesproken mening aan de huidige zwaar gedaalde koers, maar de koersmiserie van afgelopen jaar was o zo voorspelbaar)
1) ik heb het over insider inkopen ten persoonlijken titel van management/directors hé, niet over share buybacks door het bedrijf.Ik vermoed omdat het extra rendement van die gebouwen de verwatering minstens zal compenseren? Bovendien zakt de schuldgraad, wat toch niet onbelangrijk is.
Voor cijfers ga ik nooit af op de website, enkel wat in het jaarrapport staat.1) Je punt met de kortlopende schuld lijkt mij een terechte bezorgdheid. Al blijf ik mij dan afvragen hoe dat herfinacieringsrisico binnen het jaar te rijmen valt met onderstaande passage
Op 30.06.2023, was het geanticipeerde renterisico voor 99% afgedekt; de verwachte ratio voor de periode2023-2027 is eveneens hoog, tussen 85% en 100%, afhankelijk van het jaar. Het resultaat van Cofinimmo blijftniettemin gevoelig voor renteschommelingen in de markt.
en ook:
Renterisico voor 99% afgedekt op 30.06.2023 (en tussen 85% en 100% verwacht in 2023-2027)
---> is dit dan complete quatsch? Want vermits het kortlopend krediet 1/3 van de totale schuldenlast uitmaakt, kom je toch nooit op zo'n hoge indekkingsgraad?
Dat kan zeker geherfinancierd worden binnen 1-2 jaar, maar aan 5% in de plaats van 0,9%...2) Ik begrijp niet goed waarom dat krediet van 500m niet zou kunnen worden geherfinancierd? Dat zal wel kunnen, maar gewoon aan een hogere rentevoet...