Kleine Beursfeiten

Klein shortje in Tesla aan 217.7

Gewoon omdat ik het sneu zou vinden dat ik er geen euro aan zou verdienen nadat ik er jaren op zitten kakken heb.

Uhmm, wat is er zo spectaculair 'onmogelijk' aan die 3 zaken?
- Residuals die niet normaal verdeeld zijn is geen probleem, zelfs niet voor Gaussje en Markov
- Mean =/= 0 is ook geen probleem zolang je de constante/intercept in uw regressie laat
- Residuals die niet constant dezelfde verdeling hebben (= geen constante variantie), kunt dan toch gewoon weighted regression of heteroscedastic robust SE's 'gebruiken'?

(Denk ik)
Wat off-topic en stilaan te technisch voor dit topic, maar er zijn toch allerlei finite-sample problemen inzake efficiency, distributie van schatters etc., waardoor de regressie-resultaten die je krijgt veel onbetrouwbaarder kunnen zijn, natuurlijk afhankelijk van de mate waarin je model-veronderstellingen niet opgaan.
Wacht, ik bedoelde niet dat individuele returns normaal verdeeld zijn eh. 😅
Dat is nochtans letterlijk wat je zei. ;)
Uhmm, de basisassumptie onder de 'klassieke' theorieën is dat returns normaal verdeeld zijn (wat niet onlogisch is gegeven CLT).

Wat off-topic en stilaan te technisch voor dit topic, maar er zijn toch allerlei finite-sample problemen inzake efficiency, distributie van schatters etc., waardoor de regressie-resultaten die je krijgt veel onbetrouwbaarder kunnen zijn, natuurlijk afhankelijk van de mate waarin je model-veronderstellingen niet opgaan.

Ahja, finite sample. Heeft hij niet gezegd eh. Maar voor mij is de wereld asymptotisch until proven otherwise. :spraybottle::hurrr:

Dat is nochtans letterlijk wat je zei. ;)

Beschouw het als een slip of the tongue keyboard. :oi22:

Zojuist een pakketje Alfen gekocht aan €30,37. Dat aandeel zit in een negatieve spiraal (€107 -> €30 op 1j), maar ik zou het straf vinden als ze de komende jaren geen tweede adem vinden in de duurzame transitie. Wel enorm sneu voor degenen die het afgelopen jaar zijn ingestapt, da's quasi een rechte lijn naar beneden.

Wat doet jou vermoeden dat de bodem nu al gevormd is?
Ik durf niet te zeggen of dit de bodem is hoor, daarvoor is de beweging van de laatste maand veel te scherp. Maar ik denk dat dit op 2 à 3 jaar tijd een zeer goed instapmoment gaat geweest zijn.

Ik wil sowieso blootgesteld zijn aan de EV-adoptie waarvan de snelheid volgens mij wordt onderschat. Ik hoorde gisteren een analist zeggen dat in België het marktaandeel van EV's bij de verkoop van nieuwe wagens zou stijgen naar 60% in 2030. Volgens de actuele bestellingscijfers bij Belgische leasingmaatschappijen zitten we daar echter begin 2025 al. Dat is dus over 15 maanden ipv over 75 maanden. Als die voorspelling enigszins klopt, moet er veel sneller en meer geïnvesteerd worden in het distributienet, laadinfrastructuur en industriële batterij-opslag. En laat Alfen daar nu net actief in zijn.

De hoge rente speelt investeringen natuurlijk parten en maakt financiering voor Alfen duurder. Maar ik denk dat we qua renteverhogingen ook wel bijna op de top zitten. Als de rente zou stabiliseren of dalen, geeft dat het aandeel ook weer kans om te herstellen. -35% op een maand tijd is ook gewoon brutaal.

De hoge rente speelt investeringen natuurlijk parten en maakt financiering voor Alfen duurder. Maar ik denk dat we qua renteverhogingen ook wel bijna op de top zitten. Als de rente zou stabiliseren of dalen, geeft dat het aandeel ook weer kans om te herstellen. -35% op een maand tijd is ook gewoon brutaal.

Tcho ja, dat is relatief hé. Je zou kunnen stellen dat de stijging van 2020 tot sept 2022 (+600%) ook brutaal was.

Ondertussen bijna -70% sinds uw verkoop van de retail halve memestock.

Je kan het nu kopen onder de 100.

Nog steeds spijt van de verkoop? :)

Was uw initiële thesis verkeerd of is dit een tijdelijke koersdip?
Koop je terug?
Mijn originele thesis was 25% cagr voor 10 jaar.
Maar de prijs was er al bijna na 2 jaar. 😅

De dip vandaag is door hun concurrent die onverwachte cancellations in Europa zag.
Wie weet hebben die gecancelled om naar Enphase over te schakelen.

Het mag nog omlaag gaan en zou nog in lijn met mijn thesis liggen.
2021 was gewoon te zot qua multiples.

Ik wil sowieso blootgesteld zijn aan de EV-adoptie
Reminder dat een groeiende sector niet per se iets wil zeggen over de investering in een individueel aandeel in die sector.

- Zoals al een aantal keer: van de 3000 autobedrijven begin jaren 1900 bleven er in 2007 nog 3 over in de US. Daarvan gingen er 2 failliet in 2008.
- De gehele cumulatieve winst van de vliegtuigsector van 1930 tot en met 2020 was negatief.

Heel die laadpalen business is nog in volle ontwikkeling.
Is nog te vroeg dag volgens mij om daar een winnaar te vinden.

En dan nog... blijft enkel en alleen een laadpaal hé. Concurrentie zal zwaar zijn en marges bijgevolg ook. Waarom zou een bedrijf uit een lageloonland zo'n paal niet kunnen maken op middellange termijn?
Dat zijn ook de berichten die ik opvang van mensen uit de sector. De concurrentie is moordend.
Dus je zegt dat nieuwe technologieen in een sector in volle verandering waar je de winnaars niet op voorhand kan identificeren, en die gehyped werden, meestal geen goede investeringen zijn?

Sofina, de Belgische retailbelegger lieveling van de afgelopen jaren. Die zijn strategie wijzigde naar investeren in groeiaandelen, net als die in een eveneens retail speculatieve trend zaten.
Met als grootste positie een Indisch e-learning platform.

What could possibly go wrong, nietwaar...
Iemand aan het kijken naar oa Sofina?
Ja, elke keer als ik private equity van den aldi wil zien.
Ik zie dat Sofina ondertussen gezakt is naar de prijs van 5 jaar geleden.

Hier waren tijdens de koersstijgingen van 2021 en -60% geleden toch veel fans van de private equity van den Aldi?

Mijn originele thesis was 25% cagr voor 10 jaar.
Maar de prijs was er al bijna na 2 jaar. 😅
Maar je zei dat je een zeer grote fout gemaakt had door te verkopen aan 290, terwijl het nu aan 99 staat.

Zijn de onderliggende resultaten dan verzwakt door iets wat je ex-ante niet kon voorzien?

Want indien niet, dan zou je momenteel toch als een gek moeten bijkopen?

Reminder voor d'ieteren.
Want het ziet er mijns inziens nog slechter uit dan ik al dacht.

Hm, moet weer spelbreker spelen :p

- Ik denk dat d'ieteren overgewaardeerd is (wat ik ook al zei toen ze aan 190 stonden), en bijkomend pissen ze steevast hun opgebouwde cash weg omdat ze investeringsmanager willen spelen. (Moleskine schriftjes, veel teveel betaald voor TVH, ...)
Waarom die een volledig team van investment directors/analisten etc hebben, is mij een beetje een raadsel.

- Belron groeit, maar het is leveraged to the balls.

- Wat mij absoluut niet aanstaat (en eigenlijk historisch een red flag is...) , is dat ze nu plots wat extra kosten uit hun 'adjusted profits' gaan halen.

Waarom nu?
Waarom personeelskost (share based compensation) plots uit hun profit metric halen, terwijl dat een voor de hand liggende reële kost is?
Ze hebben het zelfs niet over cashflow hé, maar over profit...

Uit het halfjaar rapport: "Reclassification of share-based payment expenses and other long-term incentive plans as adjusting items1 at D’Ieteren
Automotive, Moleskine, TVH, PHE and Corporate & Unallocated segments (€31.1m in H1-23 and c.€50m expected for
the full-year)."

- pagina 19 van het halfjaar rapport:
-- fees voor system integration worden buiten de 'adjusted profit' gehouden
-- ze kapitaliseren bepaalde kosten, maar de amortisatie daarvan houden ze dan buiten hun 'adjusted profit'.
-- kosten voor 'business transformation' zijn blijkbaar geen kost, ook al lopen ze over meerdere jaren
-- kosten voor 'nieuw voorraadbeheer' zijn blijkbaar geen kosten

Dat ze zo fan zijn van het benadrukken van die 'bullshit earnings' (tm Buffett) , én het plots nog uitbreiden daarvan via share based compensation, vind ik nogal een red flag.

Nu, op zich allemaal geen onoverkomelijk probleem als de onderliggende business dat compenseert.
Maar ik denk daarnaast ook dat er voor Duitse fabrikanten donderwolken in aantocht zijn via Chinese EV's.

Ps: niets tegen d'ieteren op zich.
Ik ging in 2019 kopen als Axel Miller zou buitengesmeten worden en aan een prijs van 32.
Brokkenrijder Miller lag een paar maanden later buiten, maar aan 32 is het dan niet meer geraakt :)

Terug
Bovenaan