Kleine Beursfeiten

Wie een tijdje terug wat BABA's kocht toen het (China) sentiment zwaar negatief was, ziet vandaag zijn durf riant beloond worden.

Klopt, maar je moest het dan wel weten te timen... De afgelopen 2 jaar is BABA in een bijna rechte lijn alleen maar gedaald, met af en toe een heropleving van 20-25% na een diepere val :thinking:

Ik koop er in ieder geval geen bij, heb dat in mei dit jaar al gedaan (omdat ik er op langere termijn wel in geloof) en had er al redelijk wat van een paar jaar terug.

Iemand een oordeel over BYD? Lijkt me gezien China stilaan terug opent, hun verticale integratie ( zelf batterijen maken en verkopen aan concurrentie , lithium mijnen in eigen beheer, chips produceren), hoge groeicijfers en winstgevendheid toch een opportuniteit aan deze prijzen..WB heeft zijn participatie wat afgebouwd vandaar de overdreven daling misschien maar qua fundamentals lijkt me dit toch een stevig bedrijf..

Klopt, maar je moest het dan wel weten te timen... De afgelopen 2 jaar is BABA in een bijna rechte lijn alleen maar gedaald, met af en toe een heropleving van 20-25% na een diepere val :thinking:

Ik koop er in ieder geval geen bij, heb dat in mei dit jaar al gedaan (omdat ik er op langere termijn wel in geloof) en had er al redelijk wat van een paar jaar terug.
Een jaar geleden stond BABA hoger. Wie enkele weken geleden kocht zal nu mooi groen staan maar dan moet ge wel de bodem kunnen timen.

Mja SA kan aartsvijand Iran de grond in boren door hogere olieproductie en nu Iran tussen de soep en de patatten Irak nog eens bedreigd, wat verwacht je dan. 🤷‍♂️

He was niet waar.
OPEC zou zelfs een nieuwe verlaging overwegen.

Tegenwoordig moet ge zulk nieuws niet meet geloven.
Zelfs als het overgenomen door zogezegd hoogwaardige bronnen.

Men gebruikt vaker en vaker fake news als dit om algoritmes te misleiden, met succes.

Tesla ondertussen ook naar zijn 52wk low.

Kan niet wachten tot die blaashond wegzakt uit de top 10 rijkste mensen, zodat we er niets meer van horen (zoals van Zuckerberg de laatste 6 maand).

De ultieme bottom (en piek in BRK/olie-aandelen) zou er zo kunnen uit zien:
1. Crypto totaal in elkaar gecrasht, senaatzittingen over hoe dit zover kunnen komen is en waarom de overheid niet vroeger ingreep om al die verliezen bij de gewone man te voorkomen.
2. Cathie Wood op de voorpagina van Time met als titel "the biggest loser in history"
3. Vicky Hollub van Oxy op de voorpagina van Time met "Power Woman" of zoiets
4. Buffett op de voorpagina van Time met "Richest man of the world again after tech crash".

En dit artikeltje zullen ze straks bijna letterlijk mogen copy-pasten: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/1217716.stm
1 is alvast goed op weg.
2 ook. ARKK bijna -80% van de high momenteel.
3 Nog even geduld. Misschien een Iran/Iraq/Saoudi Arabie oorlogje, of zero-covid China die stopt en we zijn ook goed op weg.
4 Nog even geduld. YTD alvast goed op weg versus S&P500 en Nasdaq.

Mijn pf nu op 9.25% fcf yield.
Underperformance blijft.
Groei, zowel revenue als net earnings als fcf zal in 2022 tussen de 30-40% liggen. Lager dan de 52-54% vorig jaar.
Als het zo blijft gaan gaat mijn pf volgend jaar naar 15% fcf yield.

En hoe wijzigen jullie diepgaande geopolitieke analyses op basis van een onbevestigd gerucht, nu blijkt dat het in werkelijkheid eigenlijk omgekeerd is? :laugh:
Was gerucht van de Wall street journal, toch niet te vergelijken met het laatste nieuws.
Opec cut van 2M barrels vorige maand was geen politieke move ofzo?
Olie is politiek. Supply wordt voor een groot deel gecontroleerd door opec+.

Waarom deden ze die cut dan als de olieprijs nog altijd relatief hoog is (80$)?
Om de prijs zo hoog mogelijk te houden....
Wie zegt dat 80 hoog is misschien?
Olie stond inflatiegecorrigeerd aan 130-140 in 2010-2014.

Na de cut staat de prijs nu een maand later niet hoger dan voor de cut.
Dus de cut was preventief een correcte beslissing om economische redenen en niet om politieke redenen.

Biden administratie had gevraagd om er een maand mee te wachten, en dat hebben ze niet gedaan (terecht, stel dat dat uitkomt en het congres was republikeins geworden...).

Wie zegt dat 80 hoog is misschien?
Olie stond inflatiegecorrigeerd aan 130-140 in 2010-2014.

Na de cut staat de prijs nu een maand later niet hoger dan voor de cut.
Dus de cut was preventief een correcte beslissing om economische redenen en niet om politieke redenen.

Biden administratie had gevraagd om er een maand mee te wachten, en dat hebben ze niet gedaan (terecht, stel dat dat uitkomt en het congres was republikeins geworden...).
Olie stond in 2015-2021 aan 60$ dus die 80$ - 120$ van afgelopen jaar is wel degelijk hoog.

Opec+ misbruikt zijn bijna monopolie positie in olie om zoveel mogelijk geld te verdienen, anders hadden ze niet gecut en was de olie nu een pak goedkoper dan 80$.
De meeste schalieboeren alsook de opeclanden produceren break-even aan 40$ - 60$ olie, een winstmarge van 35-100% is niet hoog?

Edit: ik vermoed dat voor heel wat opeclanden de break-even kost wellicht maar 20$ is ofzo....

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan