Kleine Beursfeiten

Pinterest is 10% naar boven :woohoo:

On another note, medtech/diagnostics blijven goed performen post covid. Tip van het huis.

Amazon staat nu lager dan pré-covid (hoe zit dat met het idee van 'covid winnaars', groei van online shopping..?).

En Facebook heeft momenteel de S&P500 zwaar underperformed sinds zijn IPO in 2012.

Investing is hard...

Mja Amazon is wel hoog genoteerd aan PE van 90% en tegenvallende groei natuurlijk. Moet morgen resultaten is deftig lezen. Kzou graag die cloud business afgesplitst zien van hun low margin retailer activiteiten. Nu zit ik in retail terwijl ik enkel AWS wil.

Beetje raar dat je die quote nu bovenhaalt, vermits die betrekking had op verlieslatende, zeer duur gewaarde high growth SAAS bedrijven... En het zijn net de gevestigde , relatief redelijk gewaarde big tech waarden die de dieperik in gaan.
Grote big tech was ook duur gewaardeerd.

Maar dat was min of meer terecht, want zware winst en marktpositie.

Maar niettemin duur.
En verschillende keren hier vermeld dat het niet abnormaal zou zijn dat die deels mee de dieperik ingaan bij een algemenere tech malaise.

Grote big tech was ook duur gewaardeerd.

Maar dat was min of meer terecht, want zware winst en marktpositie.

Maar niettemin duur.
En verschillende keren hier vermeld dat het niet abnormaal zou zijn dat die deels mee de dieperik ingaan bij een algemenere tech malaise.
Goh, ik vond Alphabet, Apple en Meta vorig jaar (in vergelijking met sectorgenoten) zeker niet overdreven duur gewaardeerd, als je hun riante marges, sterke balans en marktpositie in gedachten neemt. Microsoft was iets duurder, maar dat is misschien wel het beste, meest gediversifieerde, dominante softwarebedrijf van allemaal.
Enige uitzondering is misschien Amazon, die inderdaad wel zeer stevig gewaardeerd ( imo ook onterecht). Zal morgen alvast wat goedkoper worden:p

Soit, de PE ratio's nu zijn toch stilaan ridicuul:

Alphabet net geen 17
Meta dikke 7,5 (!)
Microsoft 23,50

En dat voor bedrijven met stuk voor stuk een dominante marktpositie, kerngezonde balans (hopen cash, weinig tot geen debt), OK tot stevige FCF's in een toekomstgerichte sector (online advertising, Saas, cloud). Bedrijven die in normale macro-economische omstandigheden ook gewoon gezond kunnen blijven groeien.

En dan zie je daar een Coca-Cola staan met veel meer long term debt dan cash, waarvan de FCF ook achteruit gegaan is en met een stagnerende omzet aan een PE ratio van... 27

:crazy:

Ik herhaal hier voor een groot stuk wat @Racing_Genk hier ook al verschillende keren heeft aangehaald, maar het is toch echt wel te gek voor woorden.

Quizvraag. Hoe kan de P/E van meta stijgen zonder dat de koers stijgt. Gebruik de letters M E T A V E R S E G E L D W E G P I S S E N

Goh, ik vond Alphabet, Apple en Meta vorig jaar (in vergelijking met sectorgenoten) zeker niet overdreven duur gewaardeerd, als je hun riante marges, sterke balans en marktpositie in gedachten neemt.

Soit, de PE ratio's nu zijn toch stilaan ridicuul:

Alphabet net geen 17
Meta dikke 7,5 (!)
Microsoft 23,50
Mja, zoals hier meerdere keren gezegd...:

We komen uit een geschifte 13 jaar bullmarkt, met excessen die erger waren dan eind jaren 90.
Als men denkt dat zoiets eindigt met een kleine correctie van 20% en dan business as usual...

In de voorbije 2 jaar zag ik hier zonder enige ironie 'target returns' passeren van 26% per jaar, en werd ik als boomer versleten omdat ik 10% wel mooi vond.

En dat voor bedrijven met stuk voor stuk een dominante marktpositie, kerngezonde balans (hopen cash, weinig tot geen debt), OK tot stevige FCF's in een toekomstgerichte sector (online advertising, Saas, cloud). Bedrijven die in normale macro-economische omstandigheden ook gewoon gezond kunnen blijven groeien.
Ik denk dat de kernfout ligt in het idee dat die marges en winsten volledig afgeschermd zijn van enige cyclicaliteit (of hoe vertaal je dat ook), en dat die marktpositie misschien minder dominant is dan verondersteld.

Ik herhaal hier voor een groot stuk wat @Racing_Genk hier ook al verschillende keren heeft aangehaald, maar het is toch echt wel te gek voor woorden.
Ik vrees dat dit helemaal nog niet te gek voor woorden is, en dat meerdere SaaS en andere tech/groei darlings van de afgelopen jaren nog maar aan het begin van hun pandoering staan.

Die waarderingen staan gewoon nog altijd hoog hoor, zelfs na de -50% dalingen.
Gewoon omdat die prijzen vorig jaar compleet van de pot gerukt waren.

Er was een reden waarom ik hier toen als een maniak aan het roepen was om uit midcap tech te blijven hé.
Het was gewoon zo compleet over the top, dat ik moeite had om historische vergelijkingspunten te vinden.
(Ik heb je afgelopen jaar ook gesmeekt om die eerste dip niet direct te kopen, want dat is een historische classic :) )
Maar dat helpt allemaal niet, nobody cares.

En als ik hier nu allerlei mensen nog altijd zie yolo'en in opties en leveraged etf's/turbo's, dan denk ik sentimentsgewijs ook wel dat er nog wat ferme pandoeringen nodig zijn.

Laatst bewerkt:
Pinterest is 10% naar boven :woohoo:

On another note, medtech/diagnostics blijven goed performen post covid. Tip van het huis.
Ah ja, is mijnen business (allé, van de multinational waarvoor ik werk), denk dat ik het hier al vele keren vernoemd heb dat er van crisis 0,0 te merken is in deze sector ;-)

Smallcap UK aandelen (bv. EWUS etf) staan overigens op het niveau van eind 2012.

Als je probeert te bottomfishen of speculeren, hoef je dus helemaal niet naar dictatorlanden, Afrika, of dergelijk investerings-schorriemorrie uit te wijken...
Merk ook de absolute desinteresse in deze post op, terwijl over het enorme potentieel van Chinese aandelen pagina's lang geluld werd de vorige jaren.

Dat betekent waarschijnlijk dat UK aandelen effectief in de buy zone aan het komen zijn 😄

Terug
Bovenaan