Kleine Beursfeiten

Iemand een mening over de bhp/woodside merger?

Zit redelijk verveeld met de situatie. Als ik goed reken, is de merger/spin off ~ 18%. Ttz, BHP aandeelhouder krijgt woodside aandelen in een speciaal dividend. Waarde ongeveer 18%. In belgie uiteraard roerende voorheffing, wat dus 6% van je waarde definitief zien verdampen is.

Ook zijn die aandelen woodside in Australië gelist, dus bijkopen of verkopen is kostelijk. Of je blijft met een forever micro positie zitten die je nooit goedkoop kunt liquideren.

Ik overweeg heel sterk om te verkopen en terug te kopen rond de "ex-divi" Date, maar weer kostelijke fiscale klucht van onze wetgever...
Ondertussen zie ik WDS sinds begin juni in mijn portfolio. Niet in cash dus. Een micropositie dus.
Weet je al wat je gaat doen? Of heb je al verkocht?

als je Janus zijn bewering gemakkelijk had kunnen weerleggen zou je het wel gedaan hebben, dus het feit dat je dat niet doet zegt alles ;)

Nee hoor. Ik weet niet hoe oud jullie zijn (al heb ik wel een vermoeden welke richting dat is), maar een nachtje slaap heeft me doen inzien dat ik hier al teveel op gereageerd heb dan nodig is. That's it.

Veel succes met jullie beleggingen. In tegenstelling tot de meesten hier gun ik wel ieders winst ;)

Wat is er toch aan de hand met al die grote bedrijven van eigen bodem? Als je ziet wat een Corluyt, Bpost, Proximus, Telenet, etc. presteren op de beurs, dat is toch niet om vrolijk van te worden.
Akkoord, dat zijn niet de meest innovatieve boites, maar dat wisten beleggers 6, 12, 24 maanden geleden toch ook al.

Ben zelf een grote positie gestart in Telenet begin dit jaar. Saai dividendaandeel waar ik niet naar moest omkijken, dat was toch het idee.
Viel dat tegen zeg. Ik kijk nu al aan tegen een verlies van 20%+ (excl. div). Een beetje hetzelfde verhaal als bij Colruyt & co dus.

Intussen is het netto dividendrendement opgelopen tot een absurde 8,1%. Een teken dat de markt er niet meer in geloofd. Ik snap het niet.

De komst van een vierde telecomspeler lijkt me intussen toch al lang in de koers verwerkt. Vooraleer Telenet daar het effect van voelt, zijn we alweer jaren verder. Ander probleem; Enorme loonindexatie (100% personeelsbestand in Belgie) vs. relatief beperkte prijsstijgingen? Niet leuk, maar van tijdelijke aard.
Deal met Fluvius (in onderhandeling)? Zal zeker de nodige investeringen vereisen, maar niets abnormaals voor een bedrijft zoals Telenet.

Volgt iemand op dit forum de telecommarkt een beetje? Wat is jullie kijk op de zaak?

Nee hoor. Ik weet niet hoe oud jullie zijn (al heb ik wel een vermoeden welke richting dat is), maar een nachtje slaap heeft me doen inzien dat ik hier al teveel op gereageerd heb dan nodig is. That's it.

Veel succes met jullie beleggingen. In tegenstelling tot de meesten hier gun ik wel ieders winst ;)

Waarom zeg je dan zelf dat je een screenshot gaat posten?
You may hate or love Janus, maar hij staaft zijn argumenten wel met feiten..

Om nog even met cijfers te staven voor degene die het niet willen geloven:

31/10 had ik dat al in portefeuille. Bedoeling tegen eind november te verkopen idd. Is anders gelopen, dat klopt.

29/09 aangekocht, 86.139st à 0,2553 (+- 22K)
30/09 verkocht, 85.000st à 0,46 (+- 39K)

14 keer verhandeld op 3 dagen. Dat is daarna misschien niet meer super vlot gelopen. Maar dan is dat ook even rap weg dan het gekomen is.
Dus ik had daar nog meer aan kunnen overhouden, maar blijkbaar inderdaad op het einde dan wat kwijtgespeeld... maakt toch niet uit ? Heb daar goed aan verdiend op pakweg 1 maand tijd dan.

*edit: als jij echt perse wil, dan wil ik daar gerust een screenshot van nemen... lijkt me wat gek voor woorden. Of denk je nu echt dat ik de grafiek van fami ben gaan opsnorren en die data er lukraak aan het uitnemen ben ?

Hij heeft in pm een screenshot gestuurd van een boel aan- en verkopen tussen 0,25 en 0,49 eind september.

De transacties waar het eigenlijk over ging, die van na 1 november, wilde hij niet doorsturen.

5000 euro en eeuwige roem op dit forum door mij in mijn hemd te zetten, interesseert hem blijkbaar niet ;-)

Wat is er toch aan de hand met al die grote bedrijven van eigen bodem? Als je ziet wat een Corluyt, Bpost, Proximus, Telenet, etc. presteren op de beurs, dat is toch niet om vrolijk van te worden.
Akkoord, dat zijn niet de meest innovatieve boites, maar dat wisten beleggers 6, 12, 24 maanden geleden toch ook al.

Ben zelf een grote positie gestart in Telenet begin dit jaar. Saai dividendaandeel waar ik niet naar moest omkijken, dat was toch het idee.
Viel dat tegen zeg. Ik kijk nu al aan tegen een verlies van 20%+ (excl. div). Een beetje hetzelfde verhaal als bij Colruyt & co dus.

Intussen is het netto dividendrendement opgelopen tot een absurde 8,1%. Een teken dat de markt er niet meer in geloofd. Ik snap het niet.

De komst van een vierde telecomspeler lijkt me intussen toch al lang in de koers verwerkt. Vooraleer Telenet daar het effect van voelt, zijn we alweer jaren verder. Ander probleem; Enorme loonindexatie (100% personeelsbestand in Belgie) vs. relatief beperkte prijsstijgingen? Niet leuk, maar van tijdelijke aard.
Deal met Fluvius (in onderhandeling)? Zal zeker de nodige investeringen vereisen, maar niets abnormaals voor een bedrijft zoals Telenet.

Volgt iemand op dit forum de telecommarkt een beetje? Wat is jullie kijk op de zaak?
Idd, Bij Telenet weet ik het niet zo, maar Proximus zit met heel hoge investeringen (fibernet) om echt snel internet aan te bieden, en dit in een bijna verzadigde markt. Toen Dominique Leroy moest aftreden nog niet zo lang geleden stond de koers rond de 27€, is nu bijna gehalveerd …

Laatst bewerkt:

België gonna België.
We hebben hier voornamelijk shit bedrijven.
Gelukkig zijn er nog een paar goeie. Maar die geraken met moeite in de index.

+5g investeringen die moeten gebeuren. Naast de nieuwe masten ook bieden voor spectrum.
Voorts neemt orange nog altijd markt aandeel in door een attractief aanbod in de markt te zetten voor cable cutters. De hoge marges op tv gaan er dus traag maar zeker uit. Bij internationale telco's is dat al eerder gebeurd.

Op mobiel vlak komen we dichter bij unlimited 4g bundles. Veel reknzit daar niet op.

En het feit dat proximus en orange hun masten onder brengen in een joint venture (vroeger ieder elk +/- 3500 masten, tov nu 4000 voor de 2, tel Uit de cost savings) telenet op zijn beurt gaat de zijne sale & lease back doen met 'towerco' .

- Proximus is ex overheid en naast het feit dat er teveel werknemers zitten, kosten ze ook veel geld. (beetje het Belfius syndroom)
Check hun aandeelhouderswaarde gecreëerd sinds 2000.
Die is negatief.

Daarnaast is het klassiek dat telecombedrijven een optisch lage P/E hebben omdat een groot deel van hun toekomstige investeringen er niet in verwerkt zit.
Elke keer moeten ze hun netwerk vernieuwen (3G, 4G, 5G, etc) maar dat brengt geen extra winst in de lade terwijl de kosten wel moeten gemaakt worden om competitief te blijven.

Classic "als iedereen op zijn tenen staat om de stoet beter te zien, dan ziet niemand beter"
Identiek patroon als de textielbedrijven van Buffett in de jaren 60-70, die telkens de nieuwste machines moesten kopen om efficienter te zijn, maar als iedereen dat doet heb je er in feite niets aan qua winst.
Maar als je het niet doet, ga je failliet.
Het is economisch gezien dus puur een kost, en geen investering. En die moet afgetrokken worden van de winst, ook al is dit boekhoudkundig niet zo.

- Idem Bpost, al zit dat wel al wat in de koers, en is het daar meer ex-overheid (dure, veel, en oudere werknemers) en geld wegpissen door domme overnames dat het hem doet.

Ik ging ze een paar jaar geleden kopen aan rond de 3 à 4 (toen ze aan 20 stonden :) ) als er een nieuwe rationele CEO kwam die het geld niet wegpist met overnames en in tegendeel de vroegere miskopen van de hand doet.
Maar ik zag dat ze recent weer een overname in Frankrijk gedaan hebben in de plaats van hun vroegere snert-overnames weg te doen. (Wat zit een dinosaurus als Bpost met hun Radial-overname in godsnaam in een cutthroat pakjesmarkt zoals de USA te doen?).

Laatst bewerkt:
Bpost is trouwens weer een prachtig voorbeeld van penny wise en pound foolish.

Er zat een redelijk deftige CEO (Johnny Thijs).
Maar PS beslist dat CEO's maximum 300k of zoiets mogen verdienen, want overheidsbedrijf, en max loon van een minister.

Waarna een beunhaas CEO binnengehaald wordt die 0,3 miljoen minder verdient per jaar (want ze vinden geen top CEO die het wil doen voor dat lagere bedrag).
En die smijt direct 300 miljoen weg in een domme overname (Radial). En daarna nog een paar tientallen miljoenen in kleinere overnames.

Daarna 3 miljard beurswaarde weg.
Om dus 0,3 miljoen per jaar te besparen.
Clever stuff!

Waarom moeten telenet nu zoiets als streamz maken.
NFLX heeft "succes", al heeft het nooit echt fcf gegenereerd.
Dan krijgt het meer concurrentie.
Dus besluit men in klein België om zonder die voordelen van wereldwijde afzetmarkt ook een streaming platform te maken, om te concurreren met een Netflix en Disney die honderden keren zoveel content kunnen realiseren.

Telenet had ook plannen om in vastgoed te gaan.
Om zo huizen te verhuren met telenet abonnement.

Echt de laatste reply wat deze onzin betreft:

Hij heeft een pm gehad. Kun je ongeveer uit opmaken dat het effectief over +80.000 aandelen gaat. En mits een beetje rekenwerk zie je pakweg 20k€ winst op die paar dagen. Ik wou enkel aantonen dat ik niet gewoon 'koop' op datum x en 'verkoop' op datum y. Dan heb je inderdaad de winst/verlies die elke normale mens kan aflezen uit een grafiek. Heb misschien 100 orders van fami in die maand...

En dat is inderdaad gezakt overall, en ik heb daar nog grofweg 10k verloren in het einde. Wat niet wegneemt dat er 10k gewonnen is op het einde van de rit. Meer is er ook niet beweerd...

Alles wat hier gepost wordt, wordt zwart op wit bewezen?

En daarnaast dan een mijnbouwbedrijf in Nebraska, vol met retailbeleggers.
Met opnieuw enkel de belofte/hoop/droom van toekomstige rijkdom?
Waar in de geschiedenis van de afgelopen 40 jaar dergelijke bedrijven 99% bullshit bleken te zijn.

Maar op 1 of andere manier heb je een bepaald inzicht in mijnbouw in Nebraska via jouw expertise als IT'er in Thailand zonder financiële achtergrond?

--> What could go wrong...? (Part 237 op BG beurs)

Waarheid.

Formation Capital (Cobalt)
UC Resources (nu Pegasus Resources)
Panter Resources
Rex Mining.
....

Allemaal kleine mijnbouw-bedrijfjes die zich het nieuwe BHP waanden.
Horden retail-beleggers, management die zelfs naar België kwam om beleggers warm te maken etc.
Stel je voor, de CEO van Formation kwam van het verre Canada om zijn bedrijf te promoten in België!

Realiteit was: aan geen vergunningen geraken en veel verwatering want de ene kapitaalsverhoging na de andere om zelfs maar de lopende kosten te kunnen dekken.
En de ene naamswijziging na de andere.

Af en toe eens en opstootje in de koers, dat wel.

Mijnbedrijfjes zonder productie en zonder cashflow ? Ik laat het aan mij voorbijgaan ook.

Vraag ivm roerende voorheffing terug te trekken van de belastingen:

stel ik heb USD dividend gekregen en Roerende voorheffing in USD betaald.
Kan ik dat terugvorderen en zoja, waar kan ik de historiek van EUR/USD terugvinden om een correct EUR bedrag te berekenen?

Vraag ivm roerende voorheffing terug te trekken van de belastingen:

stel ik heb USD dividend gekregen en Roerende voorheffing in USD betaald.
Kan ik dat terugvorderen en zoja, waar kan ik de historiek van EUR/USD terugvinden om een correct EUR bedrag te berekenen?
Normaal gaat uw broker betaald bedrag in euro geven als het voor Belgische dividendbelasting is.

Zo niet kunt ge de wisselkoers van nationale bank gebruiken.

Ondertussen zie ik WDS sinds begin juni in mijn portfolio. Niet in cash dus. Een micropositie dus.
Weet je al wat je gaat doen? Of heb je al verkocht?
Ik heb uiteindelijk bhp niet verkocht omdat wds blijkbaar ook in london noteren. 200 euro RV mogen dokken, maar verkoop/aankoop met 2d verschil had hetzelfde gekost. It is what it is.

Bhp en wds mogen gewoon blijven staan in de pf. WDS + bhp is nu al meer dan voor de event, dus all is good.

Realiteit was: aan geen vergunningen geraken en veel verwatering want de ene kapitaalsverhoging na de andere om zelfs maar de lopende kosten te kunnen dekken.

Niocorp heeft al de nodige vergunningen om te kunnen starten.

Slide 4: https://secureservercdn.net/198.71....rp_Presentation_June-2022.pdf?time=1654605335

All key federal, state, and local permits secured to allow start of construction. Project is sited on private land with agreements in place with local landowners. NioCorp owns the primary land parcel.

Oxy ook een duik aan het nemen. Wat is de reden @JanusDR ?
Dat beurzen fluctueren.

En het staat 8% van zijn hoogste close sinds 2018, *checks notes* de volle 2 weken geleden :)
Dat is geen duik toch?

Er zitten veel retailbeleggers in te speculeren ook, dus wilde bewegingen zijn mogelijk. (Buffett alludeerde daar ook al op tijdens de annual meeting).

Ik hoop alleszins dat we crashen naar 40 of zo, want ik krijg binnen nu en 2 maand een toevallige zak cash binnen :)
Olie boven de 100 is oxy boven de 100.

Bij de US financials komt stilaan ook wat koopwaardig tevoorschijn, maar met wat geluk zit daar nog een 10-20% duik in als iedereen in recessie paniek blijft schieten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan