Kleine Beursfeiten

Ik zit weer break-even op ILMN. Lang over nagedacht om bij te kopen, maar ik probeer altijd te waken over overexposure aangezien ik al aan de risicovolle kant zit.

PACB zit ik nu ook x2 ongeveer. Oorspronkelijke koopprijs in den beginne : 4.17 :unsure:

Ongeveer mijn eerste 'zweet aandeel' waarbij ik DCA heb toegepast, LULU is momenteel een lelijke tweede. Maar ik denk nu wel dat de volatiliteit ten einde gaat zijn in termen van op en neer te gaan. Vermoedelijk gaat dit wel nog eens onder de 2 duiken maar de winstgevendheid + groei liggen achter de hoek. Dit kan wel eens exploderen dan. Zeer benieuwd naar hun earnings call en de groei van hun consumables etc.
Zeer gelijkaardig, nog een kleine scheet en break even op ilmn. Toen het op 70 stond ook zwaar aan het twijfelen geweest om bij te kopen, maarja. Had mooi geweest.
Pacb jammer genoeg 5,6. Ik durf(de) niet bijkopen.
Lulu pas recent ingestapt.

PACB houdt zowaar mn porto groen vandaag. We komen van een -80%...Van een slechte aankoop gesproken.
Nog 35% en we staan effen! Lezgo!

Niet earnings gerelateerd, maar 2 interessante gesprekken gehad deze week:

1) met een investment manager van KBC die grote portefeuilles doet (5 miljoen en meer). Die was aan het uitleggen hoe ze riskfree etf's/aandelen herverpakten met opties om "op een risicovrije manier" tot hogere winst te komen. Gevraagd naar de tegenpartijen kwam er niet onmiddellijk antwoord, na wat aandringen bleken dat (uiteraard) andere banken te zijn. Maar we moesten ons geen zorgen maken, want die herverpakten ze ook om daar het risico af te dekken...
Als dit de normale gang van zaken is, is het een accident waiting to happen.. Da's subprime mortgages all over again. Ik blijf in elk geval toch even weg van bankaandelen

2) Een ingenieur die al 10 jaar bezig is met selfdriving cars en verbonden is aan Imec, waar hij dus onderzoek doet in functie van de klant voor zelfrijdende camera's, systemen,...
In het kort:
- Tesla's camerabased systeem is inherent te beperkt om ooit perfect te kunnen werken. Teveel false positives die ze niet kunnen inschatten op basis van enkel camera.
- Waymo werkt waanzinnig goed, maar is gigantisch duur. Nu is er een race naar beneden qua aantal componenten (à la Tesla) om te kijken wat het kritieke punt is waarop iets wel of niet werkt. Het is blijkbaar wel hallucinant hoe goed het werkt (top 10 situaties die vermeden werden door Wayme bevatten blijkbaar ook een ontvoerde man die plots uit een kofferbak gerold kwam, samen met andere zotte dingen)
- Volkswagen was een klant voor self-driving, maar waarbij intern werd meegegeven "we weten wel niet of ze binnen 10 jaar nog bestaan". Blijkbaar serieus sceptisch in die middens over Duitse autobouwers algemeen.

Soit, 't is allemaal anekdotisch uiteraard, maar ik vond het wel boeiende achtergrondinformatie.

BRN.ASX (ivm puntje 2)

Laatst bewerkt:
Om het warm water niet opnieuw uit te moeten vinden, iemand hier een goeie template om je portfolio te tracken? Bij voorkeur iets waar ik in aparte tabbladen de aankoopkoersen kan zetten, het dividend meerekenen en iets waar ik grafisch de return kan zien.

Ik kan het wss wel in excel maken, maar toch eerst eens polsen hier 😅

Om het warm water niet opnieuw uit te moeten vinden, iemand hier een goeie template om je portfolio te tracken? Bij voorkeur iets waar ik in aparte tabbladen de aankoopkoersen kan zetten, het dividend meerekenen en iets waar ik grafisch de return kan zien.

Portfolio performance en dan dees checken.
Op een uur hebt ge dan iets functioneel

Gewoon uit nieuwsgierigheid- welke broker gebruik je en hoe ervaar je wat je bij hen kan raadplegen?

Gewoon in Excel maken.

Op https://fiscal.ai/ kan je ook met gratis account een dashboard maken waarmee je weighted stats van pf kan zien.

Voorbeeld mijn pf:
image.png

Ik had al geen hoop meer voor Pacbio, Novo terug gezakt terwijl het de vorige weken lichte stijgingen had, zelfde voor Stellantis.

Ik had al geen hoop meer voor Pacbio, Novo terug gezakt terwijl het de vorige weken lichte stijgingen had, zelfde voor Stellantis.
Welkom bij de beurs 🙂

Disclaimer: dit geldt niet voor de Nasdaq. Die gaat gewoon in rechte lijn omhoog en elke 10% dip is een all in koop-opportuniteit!

Liefst ook enkel Nasdaq-100, want schaalgrootte. Easy s&p500 outperformance, dat weet iedereen.
Voor de oude rotten hier die naar school geweest zijn: 35 jaar aan een stuk zaten professoren nochtans aan elke universiteit te verkondigen dat 'small cap' een alfa factor is (Fama-French iemand?).
Maar kijk, 15 jaar 'number goes up' en die 'wijsheid' is recht naar de prullenbak verwezen 😄 (terecht trouwens).

Berkshire q3 rapport: geen buybacks, 360 B cash, 7B netto aandelen verkocht.

Terug
Bovenaan