Kleine Beursfeiten

de middenklasse wordt té weining ontzien in dit verhaal en dit blijft toch de groep dat in België alles maar moet dragen. Nu goed ik ga de politieke kant op.
De middenklasse in België heeft het grootste mediane vermogen van de Oeso.
Dat 'alles dragen' blijkt dus wel mee te vallen in de praktijk.
Integendeel wijst dat eerder op een veel te lage successie- en/of vermogensbelasting aangezien het land zelf hoge schulden heeft.

Dit.

En 10% op meerwaarde is peanuts.
Aangezien jij met miljoenen speelt en niet meer werkt (voor zover ik begrijp), mag ik ervan uitgaan dat jij onder de 50% beroepsinkomen valt? Erg benieuwd naar jouw situatie mbt. belastingen op aandelenwinsten type OXY, FCNCA, UBS, Nasdaq shorts, etc.. Mag ook altijd in PM als het te gevoelig ligt (ondanks anoniem forum) maar je toch bereid bent een tipje van de sluier te lichten.
Exit taks zoals in Canada, USA, Duitsland, Spanje, etc.

Dat riedeltje 'maar de rijken zullen gewoon hun kapitaal verplaatsen!' is vld quatsch.

Uiteraard beter een meerwaardetaks op Europees niveau regelen.
En wil je eraan ontsnappen? Paspoort afgeven.
Het Amerikaans systeem dus.
Eens zien hoeveel er hun Europees paspoort zouden afgeven :)

Maar goed, Europese landen zijn te nationalistisch (en de Russische propaganda pro eurosceptische partijen helpt ook niet) dus dat komt er niet van op korte termijn.
Er is in Belgie nog helemaal geen sprake van een exit taks. Moest de meerwaardebelasting bij een volgende regering verder stijgen naar bvb 30% (of moest er opeens jacht worden gemaakt op kleine beleggers om hen te doen dokken onder de speculatieve inkomstenbelasting), zie ik veel mensen wel vertrekken. En gelijk hebben ze natuurlijk. Je kan niet EN het land zijn met de hoogste arbeidsinkomstenbelasting EN kapitaalinkomsten ook nog eens keihard gaan belasten.

Laatst bewerkt:
Verblijft ook niet in België natuurlijk
Hij was nochtans bezig over kinderopvang via gezinsbond in Belgie. Dus verblijft wel degelijk minstens parttime in Belgie met de residency voordelen.

Soit, zelfs al verblijft hij permanent in het buitenland, ben ik toch benieuwd naar het belastingsregime waaronder hij valt / hoe hij dat regelt. Uit interesse.

In de meeste landen betaal je ook gewoon capital gains tax, en al zeker op korte termijn posities.
Zwitserland en Monaco zijn uitzonderingen. Ik lees verder dat je in Bulgarije een lage taks hebt en dat je in Luxemburg niets betaalt op aandelenmeerwaarden als je de positie langer dan 6 maanden hebt aangehouden.
Daarnaast heb je ook nog een aantal landen in Centraal-Amerika, Azie en het M-O waar je als inwoner niks afdraagt op financiele meerwaarden.

Dus je valt onder de 33% (of zelfs 50%) regel...
Waarom maak je je dan zorgen over de 10% meerwaardebelasting?

Edit: laten we het verder opentrekken, hoe gaan de grotere spelers hier zoals oa. Notorious, Janus en RG tot op heden om met de belastingskwestie? (goede huisvader vs speculatieve inkomsten vs beroepsinkomsten / vennootschap / ... )
Je valt onder de 33% als je speculatief/op korte termijn bezig bent. Ik noem een lange termijn (1-2j) investering in MSTR bijvoorbeeld niet speculatief, dat is echt een belegging en de overheid ziet dit ook zo. Maar velen hier in deze thread denken daar anders over :)

In de ogen van Janus ben ik geen goede huisvader, in die van de overheid wel want al mijn posities zijn maanden/jaren.

Mijn inkomsten uit mijn beleggingen waren de afgelopen jaren vele malen hoger dan mijn netto inkomen uit mijn "normale job" en ik heb nog nooit problemen gehad met de fiscus. Ik koop ook regelmatig (beperkt bedrag tov pf wel) opties, ook daar nog nooit ook maar één vraag/extra belastingen gekregen. Dat ik nu 10% MW moet afgeven, is geen probleem en lijkt mij niet meer dan fair. Als het daar bij blijft natuurlijk, want nu de deur is opengetrapt kan dat rap verhoogd worden en/of zullen bepaalde trades mogelijk wat kritischer bekeken worden en onder 33% vallen.

Ik heb wel een "normale full-time" job, hoe dat zit als je niet werkt, geen idee.

Nasdaq bijna -10% dit jaar, toch al een voelbare daling.

Olie kan mogelijks ook in perfecte storm terechtkomen - mss Oxy toch bijkopen bij 40 dollar, het zou zomaar eens kunnen.

Nasdaq bijna -10% dit jaar, toch al een voelbare daling.

Olie kan mogelijks ook in perfecte storm terechtkomen - mss Oxy toch bijkopen bij 40 dollar, het zou zomaar eens kunnen.
Denk wel dat het de top van 2021 gaat aantikken en mogelijk nog lager. Er gaan dus nog wel enkele % af.

Denk wel dat het de top van 2021 gaat aantikken en mogelijk nog lager. Er gaan dus nog wel enkele % af.
Allemaal mogelijk, maar een dal of piek timen - daarvoor ben ik niet goed genoeg, paar weken terug ingestapt in Microsoft- bij elke daling 25% zal ik wat bijkopen. Tegen dan mss ook eens wat andere tech dingen kopen via etf of bedrijven genre Alphabet ..

Er is in Belgie nog helemaal geen sprake van een exit taks. Moest de meerwaardebelasting bij een volgende regering verder stijgen naar bvb 30% (of moest er opeens jacht worden gemaakt op kleine beleggers om hen te doen dokken onder de speculatieve inkomstenbelasting), zie ik veel mensen wel vertrekken.
Dan stem je gewoon een extra regeltje bij de wet dat er wel een exit taks geldt.
Het gaat erover dat er zich geen inherent probleem stelt van 'kapitaalvlucht', het is een eenvoudige politieke beslissing om die te counteren.

En gelijk hebben ze natuurlijk. Je kan niet EN het land zijn met de hoogste arbeidsinkomstenbelasting EN kapitaalinkomsten ook nog eens keihard gaan belasten.
Maar nogmaals, de mediane Belg heeft zowat het hoogste privé vermogen van de Oeso.
Dat kan niet als je 'kapot belast' wordt.

MetalsX 🚀

Aan huidige tin prijs doet dit >0.2 fcf per aandeel.
Bijna helft market cap in cash (zal snel terug de helft zijn.

Aan $50k tin doet dit 0.3 fcf/aandeel.

Tis gebeurd:

Toch redelijk opportunistische prijs.

Ik zit hier met een pakketje VandeVelde dat ik in covid gekocht heb. Staat op mooie winst + goed dividend. Dat mag ook eens door de familie van de beurs gehaald worden. Geen schulden, goeie balans, goeie cashflow en 0,0 meerwaarde door publiek te noteren.

Toch redelijk opportunistische prijs.

Ik zit hier met een pakketje VandeVelde dat ik in covid gekocht heb. Staat op mooie winst + goed dividend. Dat mag ook eens door de familie van de beurs gehaald worden. Geen schulden, goeie balans, goeie cashflow en 0,0 meerwaarde door publiek te noteren.
Idd, iets richting 18-19-20 € had ik liever gezien, we zullen wel zien of het passeert of niet - mijn "belang" kan de overname niet blokkeren.

Eigenlijk moet je veel geluk hebben met dat soort aandelen, vaak relatief dood geld voor lange tijd

Terug
Bovenaan