Jaja maar ik bedoel de vrijstelling is peanuts... Een middenklasser die goed spaart en belegt, zit daar toch snel over.
Irrelevant in de discussie. Het is de bedoeling dat de vrijstelling niet te groot is, anders brengt die niks op.
Wat zijn de voorwaarden?
- Er moet geld gevonden worden, ik heb 300M horen waaien
- Het moet een symbool zijn voor SPa
- Het moet 'vermogen' belasten
- Het moet de rijken belasten en de middenklasse (beetje) ontzien
- Het mag Deborah aan de kassa geen pijn doen
Als de vrijstelling omhoog gaat, gaan de inkomsten naar beneden. Je kunt discussieren over wat middenklasse is en wat niet. Maar, again, irrelevant. Ik denk dat niemand (van de politiek) principieel een probleem heeft met de vrijstelling op 20k of 100k te zetten. Maar dan mogen ze nog iets anders uitvinden om aan geld te raken die aan dezelfde parameters hierboven voldoet. Wat zal het dan zijn ? Een belasting op zwembaden ? Een belasting of flessen wijn ? Een belasting op elektrische auto's ? Een belasting op vliegreizen ? Een belasting op zonnepanelen ? Godbetert, roerende voorheffing op spaarboeken vanaf 0 euro ? Godbeters, tax op pensioensparen ? Zal in veel gevallen 90% dezelfde mensen zijn die betalen, maar met een ander lijntje op de taxbrief en het kot zal te klein zijn.
Doen alsof die grens een definiering van middenklass is, is bekrompen. De politiek probeert dat zo te verkopen, maar de realiteit is dat er gewoon geld moet gevonden worden.
Hou je maar vast aan de takken van de bomen nu de 2024 begroting verder ontspoord was dan gedacht EN de defensie uitgaven versneld naar 2 - 2.5 (?) % zullen gebracht worden. Want laat je niet vangen door Europa die het afstraffingsmechanisme voor defensie uitgaven uitschakelt en die uitgaven buiten de begroting laat staan. a) ze moeten nog altijd betaald worden en b) een groot stuk van die kosten zijn recurrent/structureel en zullen binnen 3-4-5y wel in de reguliere begroting opduiken en dan is het koekenbak.
Dat is nog eens 2-3-4-5mrd die extra gevonden moet worden bovenop de al geplande inspanningen. En als der Donald de economie door het putje duwt, gaan de fiscale ontvangsten naar beneden, uitkeringen naar boven en - well, you can do the math...