Kleine Beursfeiten

@Nesjamag had gij nu Campine gekocht of is het bij de theorie gebleven? Anders wel nen dikke call daar!
In november ergens gekocht, na BLDR verkocht te hebben (en volledig uit US aandelen gegaan te zijn).
Paar weken voor ze met hun winstwaarschuwing kwamen voor 2024. 😅 Omdat die antimoon prijsstijging toen nog helemaal niet ingeprijst was. En nu nog altijd niet omdat het maar blijft stijgen.

De premisse bij fitness is natuurlijk dat het populair blijft/populairder wordt. Anders mag je nog de meest efficiente en afgeschreven fitnesscentra hebben, als fitness in het algemeen aan populariteit verliest is je businessmodel drijfzand. En bij deze generatie jongeren zit het ‘Tomorrowland-lijf’ er goed ingebakken, geen enkele garantie dat het bij de volgende generatie nog zo is.

Geen spek voor mijn bek in elk geval.

Ale opnieuw begrijp ik niks van je manier van beleggen. Hoezo is je thesis compleet anders na dit rapport, dat je aan -15% moet verkopen (vs gisteren). En dat terwijl er businessgewijs niks anders is dan gisteren.
Also zoals eerder gezegd is het ook een kwestie van 1) risicobeheersing (don't lose money; ik heb geen spaargeld) en 2) opportunity cost. De USD/EUR staat relatief gunstig en high quality groeibedrijven met véél betere fundamentals (Google, Amazon, Nubank, MELI om er enkele te noemen) zitten op het strafbankje.

Om dan even cijfermatig te illustreren:
Portefeuille staat YTD -5,6% vs. -7,8% voor IWDA benchmark (en dat is het cijfer excl. kosten). Dus hoewel mijn performance allesbehalve bevredigend is sta ik er nog altijd beter voor dan wanneer ik de hangmat-strategie van 100% buy and hold IWDA zou toepassen. Not great, not terrible.

Denk dat enige these die je voor BFIT nu nog kan hebben is dat PE het voor een premium uitkoopt.
Of geloven dat mgmt hier wél de juiste keuzes maakt en het op middellange termijn zijn vruchten gaat afwerpen. Het moge duidelijk zijn dat ik dat niet geloof en de markt duidelijk ook niet.

Gl3XQ0EbYAAiaTp

$55k

Post van ex-aandeelhouder die naar verluidt zeer goed geïnformeerd is:
De (non-IFRS) schuld is zowel per # leden als per # clubs aan het eind van het jaar gestegen. Leverage ietwat gedaald; maar te beperkt om nu zelf aandelen te willen gaan inkopen. De (inmiddels sterk gedaalde) kaspositie zou ik nu juist koesteren….

De recurring capex is per gemiddelde club gestegen (was schaal niet juist een USP….?).

Club EBITDA (ná exceptionals) p. gem. # clubs is min of meer constant gebleven. Maar als je corrigeert/normaliseert voor de lagere energielasten t.o.v. vorig jaar dan is er sprake van een daling (zie mijn eerdere sommetje: ‘een groeibedrijf zonder groei’). Waarom is er geen analist die hierover rept?

De EBITDA groei van c. €60mm wordt voor €12mm gerealiseerd door lagere energielasten in 2024 en door €31,5mm prijsstijging op het bestaande ledenbestand. 25% van de EBITDA groei (€15,5mm) is dan het gevolg van operationele verbetering. Ik heb het nooit eerder gezegd maar wordt het niet eens tijd dat het beloningsbeleid van dit management team wordt heroverwogen als je ze niet de deur wil wijzen?

Bezetting in niet-BeNeLux landen is gedaald terwijl in BeNeLux landen deze is gegroeid (ligt daar zelfs boven interne guideline van 3.250).

Als je een club in de BeNeLux een gemiddelde waarde toekent van €3,5mm dan is er in niet- BeNeLux meer dan €800mm (dwz €12 per aandeel) waarde verbrand boven set-up kosten.

Zelfs bij deze badwill wordt niet- BeNeLux markt nog steeds op bijna 23,5x EBITDA minus recurring capex gewaardeerd. Is er werkelijk sprake van significante onderwaardering?

De niet-BeNeLux landen zien een daling van EBITDA minus recurring capex en deze halveert ongeveer (serieus!) als je ook nog normaliseert voor de lagere energielasten. Om het in perspectief te plaatsen: BeNeLux is verantwoordelijk voor 30% van het clubbestand en draagt voor c. 85% bij aan de cash. Maw de waardevernietiging buiten de BeNeLux neemt steeds grotere vormen aan (door halsstarrig in nieuwe clubs te blijven investeren).

Het aantal leden in de 1.402 clubs uit 2024 groeide met niet meer dan c. 100.000 leden. In dat tempo ben je nog c. 6,5 jaar verwijderd voordat deze clubs een gemiddelde bezetting kennen van 3.250 (en dan te bedenken dat de BeNeLux clubs al bomvol zaten en nu (weer) de hoogste groei per club lieten zien).

Begrijpt iemand hoe het mogelijk is dat je cash bancaire rentelasten (dus ex convertible) met meer dan 50% zijn gestegen terwijl je gemiddelde non-convertible schuld met maar 20% toeneemt en de euribor ook nog eens is gedaald in de afgelopen 12 maanden?

Dan nog even inzoomen op de capex: totaal €328mm. Waarvan €105mm recurring. De RSG acquisitie staat niet onder capex maar kostte aan cash €31mm. Dan houden we dus €223mm over voor expansie capex voor 128 clubs (ex RSG). Dwz €1,7mm. M.a.w. het halve verhaal wordt verteld. De RSG acquisitie heeft dus incl. ombouw capex all-in €2mm per stuk gekost. Oftewel c. €1.000 per lid. Sinds vandaag waardeert de markt een BF-lid op nog geen €515/-. Heeft management zich hier een oor aan laten naaien?

Mja, PE activiteit van de volledige markt, versus een capex-heavy bedrijf.
En dan nog EBITDA nemen als maatstaf waar de D net de grootste kost is bij een bedrijf als BFIT.
Het is mij een raadsel welke relevantie die P/EBITDA ratio zou hebben in dit geval.

Mja, PE activiteit van de volledige markt, versus een capex-heavy bedrijf.
En dan nog EBITDA nemen als maatstaf waar de D net de grootste kost is bij een bedrijf als BFIT.
Het is mij een raadsel welke relevantie die P/EBITDA ratio zou hebben in dit geval.
535M OCF
-130M maintenance
-236M growth capex (1.3M per new club)
-95M leasing financing

=74M fcf

310M fcf zonder groei capex
1.2b MC
3.8b ev (waarvan 1.7b leases)
2.1b ev excl leases

-236M growth capex (1.3M per new club)
"Dan nog even inzoomen op de capex: totaal €328mm. Waarvan €105mm recurring. De RSG acquisitie staat niet onder capex maar kostte aan cash €31mm. Dan houden we dus €223mm over voor expansie capex voor 128 clubs (ex RSG). Dwz €1,7mm. M.a.w. het halve verhaal wordt verteld. De RSG acquisitie heeft dus incl. ombouw capex all-in €2mm per stuk gekost."

Post van ex-aandeelhouder die naar verluidt zeer goed geïnformeerd is:
De (non-IFRS) schuld is zowel per # leden als per # clubs aan het eind van het jaar gestegen. Leverage ietwat gedaald; maar te beperkt om nu zelf aandelen te willen gaan inkopen. De (inmiddels sterk gedaalde) kaspositie zou ik nu juist koesteren….

De recurring capex is per gemiddelde club gestegen (was schaal niet juist een USP….?).

Club EBITDA (ná exceptionals) p. gem. # clubs is min of meer constant gebleven. Maar als je corrigeert/normaliseert voor de lagere energielasten t.o.v. vorig jaar dan is er sprake van een daling (zie mijn eerdere sommetje: ‘een groeibedrijf zonder groei’). Waarom is er geen analist die hierover rept?

De EBITDA groei van c. €60mm wordt voor €12mm gerealiseerd door lagere energielasten in 2024 en door €31,5mm prijsstijging op het bestaande ledenbestand. 25% van de EBITDA groei (€15,5mm) is dan het gevolg van operationele verbetering. Ik heb het nooit eerder gezegd maar wordt het niet eens tijd dat het beloningsbeleid van dit management team wordt heroverwogen als je ze niet de deur wil wijzen?

Bezetting in niet-BeNeLux landen is gedaald terwijl in BeNeLux landen deze is gegroeid (ligt daar zelfs boven interne guideline van 3.250).

Als je een club in de BeNeLux een gemiddelde waarde toekent van €3,5mm dan is er in niet- BeNeLux meer dan €800mm (dwz €12 per aandeel) waarde verbrand boven set-up kosten.

Zelfs bij deze badwill wordt niet- BeNeLux markt nog steeds op bijna 23,5x EBITDA minus recurring capex gewaardeerd. Is er werkelijk sprake van significante onderwaardering?

De niet-BeNeLux landen zien een daling van EBITDA minus recurring capex en deze halveert ongeveer (serieus!) als je ook nog normaliseert voor de lagere energielasten. Om het in perspectief te plaatsen: BeNeLux is verantwoordelijk voor 30% van het clubbestand en draagt voor c. 85% bij aan de cash. Maw de waardevernietiging buiten de BeNeLux neemt steeds grotere vormen aan (door halsstarrig in nieuwe clubs te blijven investeren).

Het aantal leden in de 1.402 clubs uit 2024 groeide met niet meer dan c. 100.000 leden. In dat tempo ben je nog c. 6,5 jaar verwijderd voordat deze clubs een gemiddelde bezetting kennen van 3.250 (en dan te bedenken dat de BeNeLux clubs al bomvol zaten en nu (weer) de hoogste groei per club lieten zien).

Begrijpt iemand hoe het mogelijk is dat je cash bancaire rentelasten (dus ex convertible) met meer dan 50% zijn gestegen terwijl je gemiddelde non-convertible schuld met maar 20% toeneemt en de euribor ook nog eens is gedaald in de afgelopen 12 maanden?

Dan nog even inzoomen op de capex: totaal €328mm. Waarvan €105mm recurring. De RSG acquisitie staat niet onder capex maar kostte aan cash €31mm. Dan houden we dus €223mm over voor expansie capex voor 128 clubs (ex RSG). Dwz €1,7mm. M.a.w. het halve verhaal wordt verteld. De RSG acquisitie heeft dus incl. ombouw capex all-in €2mm per stuk gekost. Oftewel c. €1.000 per lid. Sinds vandaag waardeert de markt een BF-lid op nog geen €515/-. Heeft management zich hier een oor aan laten naaien?
Vanwaar komt die post fernando? Mag in DM

Goed geïnformeerd maar hij snapt dit stuk al niet? Recurring CAPEX per club - denk dat eens over na - zeg het nog eens luidop. PER CLUB. Als de bestaande clubs het merendeel zijn en dan ook nog eens het aantal nieuwe clubs afneemt, dan is het toch niet meer dan logisch dat de recurring kost PER club stijgt?

Maar goed, ik laat het hier bij. Ik ga het hier op mijn gemak bekijken en dan beslissen om in te stappen of niet.

Benieuwd wanneer je plots het licht gaat zien bij Crocs of HDSN - waarschijnlijk als je emoties de overhand nemen na een rode dag of paar maanden zonder koersstijging 😘

IEX ook top forum met allemaal mensen die plots de daling zagen aankomen na de feiten. Dat ze zich er tenminste goed over mogen voelen, want geld zullen ze er niet mee verdienen 😍

IEX ook top forum met allemaal mensen die plots de daling zagen aankomen na de feiten. Dat ze zich er tenminste goed over mogen voelen, want geld zullen ze er niet mee verdienen 😍
ja geniaal forum als je eens goed wil lachen -> als je sommigen op hun woord zou geloven dan zouden er daar dus multimiljonairs zitten die telkens aan/verkopen voor meerdere miljoenen euro's 🤪

Ik zie geen enkele link tussen global warming met het hebben van aandelen in oliebedrijven.

Uw argument is exact hetzelfde als de discussie toen in 2020-2021.
Voor wapens zijn we er al. (Ja er sterven mensen met de wapens van de wapenfabrikanten, en ja dat is totaal irrelevant in de discussie van de ethiek als aandeelhouder).
De vraag is of de bedrijven vandaag echt nodig zijn en een essentieel product leveren. Is het antwoord 'ja', dan is het sowieso niet onethisch om aandeelhouder te zijn.

Zie wapens, zie olie, zie clusterbommen in een ander topic.
Kweet nu niet of clusterbommen een goed voorbeeld is van een essentieel product

Blijft peanuts... Dat ze daar eens 100k van maken.

Weet dat de put gevuld moet worden, no matter what. Als ze het niet via symbolische maatregelen komen pakken zoals een meerwaarde tax, komen ze het halen met 'tv geld', 'belasting op aantal ramen', 'belasting op tuin grootte', 'belasting op energie injectie' of whatever andere belasting die in veel gevallen minder gemakkelijk te omzeilen is, en mogelijks meer gefocust is op bepaalde doelpublieken...

Benieuwd wanneer je plots het licht gaat zien bij Crocs of HDSN - waarschijnlijk als je emoties de overhand nemen na een rode dag of paar maanden zonder koersstijging
Oei, want mijn originele HDSN aankoop is tot -40% gegaan en toen heb ik net bijgekocht en ben onverminderd positief, zie laatste earnings. AMR ook -30% en ik blijf gewoon zitten. Idem Crocs. Idem Paypal dat ik maandenlang zonder returns ben blijven aanhouden én verdedigen. Ik snap echt niet dat je het probleem bij BFIT niet ziet. Dat je blijft beweren dat dit een ongefundeerde, emotionele verkoop was nadat ik het uitgebreid heb beargumenteerd is ofwel achterlijk ofwel moedwillig ignorant.

Soit, geloof maar wat je wilt. Ik zou zeggen put your money where your mouth is. Het is een goed moment want de beurs is een uurtje open en er is alweer 2x gemiddeld dagvolume gepasseerd en we staan opnieuw -6% sinds opening. Good luck.

Terug
Bovenaan