Kleine Beursfeiten

Oeps, te laat. Nee, heb na input de resultaten tijdens mijn pauze beter bekeken en ze zijn inderdaad echt niet zo goed, zoals hier al gepost werd. -20% op een groene beurs, en niet met weinig volume... Itt Solvay ook niks van intraday bounce.

Had een tijdje terug ook enkele stuks gekocht (25).
Ik ga er zelf regelmatig trainen en vertrouw wel in hun model. Het is er proper, relatief druk en ze doen het met minimum personeel.
Voor mij is het gelukkig maar een verlies van 120eur op dit moment.

Zoveel heb ik nog niet op de beurs dus ik bekijk het even als leergeld.

Ik ga er zelf regelmatig trainen en vertrouw wel in hun model. Het is er proper, relatief druk en ze doen het met minimum personeel.
En desondanks... Dat is net het probleem. Prijzen optrekken was in mijn ogen pure extra winst. Zoals het er nu naar uitziet gaan ze prijzen moeten optrekken gewoon om hun huidige winstgevendheid te kunnen aanhouden. Tis niet al kommer en kwel, de groeicijfers zijn op eerste gezicht prima. Het probleem is dat de FCF totaaaal niet volgt en bijgevolg hun strategie van enorme leverage gebruiken om snel te groeien met hoge ROIC niet meer werkt.

Campine dividend naar 4.5€ @cege
Als antimoonprijs dit niveau houdt kan het nog veel hoger gaan volgend jaar.

Merendeel van die marge en ebitda stijging, aan zelfs maar een gemiddelde prijs van $23150/ton over 2024 zal van het deeltje recycled komen (de 1500 ton ong).
Bottom line marge van hogere antimoon over deel dat ze kopen zal een beetje effect hebben, maar tegen die avg prijs van $23150/ton weinig gewicht hebben in deze performance.

Die marge stijging van het recycled deel zal nog veel groter zijn als de prijs van antimoon heir blijft ($53k nu).
Nu nog opschaling van recyclage erbij en die winst gaat nog veel hoger.

EV/ebitda nu 7.25 ongeveer.

Mijn these is dat met hogeere antimoonprijs en opschalen van recylage naar 5000 ton per jaar de winst vele malen zal verhogen.
Ze gaan dan teveel cash opbouwen om bij hun 30% payout ratio te blijven. Omdat ze echt zeer conservatief met hun kapitaal omgaan.
Volgens mij gaat die payout ratio dan fel omhoog via speciaal dividend en wordt dit ee vet dividendaandeel.

Opletten met het zomaar overnemen van de basicfit cijfers in jullie Excellekes.
Als growth capex eigenlijk meer maintenance capex blijkt, dan is de echte FCF geneukt.

Dat er 25% ROIC gehaald wordt door een prijsbreker in een kapitaalintensieve sector zoals fitness, lijkt mij intuïtief onwaarschijnlijk.

Wie doet de maintenance capex bij bfit...?
Een belangrijk vraagteken (waar het hier vorig jaar al over ging) blijft wat de gevolgen zijn van Ozempic en consoorten.

Veel beginnende klanten (die volgens mij uiteindelijk in totaal het minst komen maar het meest herbeginnen, en dus lucratiefst zijn) zijn mensen die willen afvallen.
En die een fitness abonnement nemen in combinatie met 1 of ander dieet.

Veel van die lucratieve klanten gaan afvallen (pun intended) als klant nu er een easier manier bestaat om gewicht kwijt te geraken.
Er zullen langs de andere kant ook extra klanten bij komen die specifiek fitter/toned willen worden nu ze niet meer moddervet zijn.
Ik vrees wel dat effect nr. 1 groter zal zijn dan effect nr. 2.
Als dat niet het geval is, én als hun lage maintenance capex klopt, dan is het aandeel niet zo duur.
2 grote als-en die de volledige winst als sneeuw voor de zon kunnen doen verdampen...

Basic fit ondertussen een nieuwe tuimeling naar 18!
In normalere tijden zou ik een turbo gekocht hebben met een klein bedrag dat ik daarvoor ter beschikking heb - maar voor hetzelfde geld volgen er straks weer een hoop aankondigingen die gewoon 90% van de beurs beïnvloeden. Maar er zit gelijk bijna niets positief in de vooruitzichten en er is momenteel 0,0 vertrouwen in mgmt ... zou wel eens even kunnen aanhouden.

Ik heb basic fit tijdens de call verkocht zodra ik deze dingen hoorde:
  • In France 1/3 clubs will be 24/7 staffed. Their internal numbers suggest that means they'd need 300 exra members/club. They themselves say that's a lot and they don't know that's achievable (doubt).
  • 40M buyback, but for the convertible maturing in 2027 they consider equity offering to pay the debt. Makes no sense.
Dat gezegd zijnde, aan 6.5 ev/ebitda lijkt mij dat PE hier op zou kunnen bieden.
PE gaat vlot tot 12 ev/ebitda.
Ik wil er niet op gokken dat dit gebeurd, en heb mijn twijfels dat management zou volgen.

Campine dividend naar 4.5€ @cege
Als antimoonprijs dit niveau houdt kan het nog veel hoger gaan volgend jaar.

Merendeel van die marge en ebitda stijging, aan zelfs maar een gemiddelde prijs van $23150/ton over 2024 zal van het deeltje recycled komen (de 1500 ton ong).
Bottom line marge van hogere antimoon over deel dat ze kopen zal een beetje effect hebben, maar tegen die avg prijs van $23150/ton weinig gewicht hebben in deze performance.

Die marge stijging van het recycled deel zal nog veel groter zijn als de prijs van antimoon heir blijft ($53k nu).
Nu nog opschaling van recyclage erbij en die winst gaat nog veel hoger.

EV/ebitda nu 7.25 ongeveer.

Mijn these is dat met hogeere antimoonprijs en opschalen van recylage naar 5000 ton per jaar de winst vele malen zal verhogen.
Ze gaan dan teveel cash opbouwen om bij hun 30% payout ratio te blijven. Omdat ze echt zeer conservatief met hun kapitaal omgaan.
Volgens mij gaat die payout ratio dan fel omhoog via speciaal dividend en wordt dit ee vet dividendaandeel.

Ik blijf het een 'too good to be true' verhaal vinden.

Als de ene (China of USA) een scheet laat kan de prijs zomaar in elkaar stuiken en is het permanente en unrecoverable damage.

Long-term is dat dividend zowiezo niet sustainable, ooit zal die antimoon situatie zich oplossen. Ik wil iets waar ik 10+y niet naar moet kijken, cashflow genereer aan ~5%, een redelijke garantie heb dat ik over een 10-15y horizon geen kapitaalverlies hebben. I could be wrong though.

Opletten met het zomaar overnemen van de basicfit cijfers in jullie Excellekes.
Als growth capex eigenlijk meer maintenance capex blijkt, dan is de echte FCF geneukt.
Ik vond je Ozempic argument irrelevant en blijf daarbij, maar wat betreft die andere 'als' had je het absoluut bij het rechte eind. Volgens mij is dat voor een groot deel de reden dat het vandaag zo'n bloedbad is. Het management en hun guidance zijn duidelijk niet te vertrouwen.

De parallellen met TKWY zijn opmerkelijk. NL bedrijf, oprichter nog steeds CEO met significant aandelenbelang, voortdurend veel te optimistisch in de vooruitzichten en nodeloos kosten maken aan bullshit (dat liquiditeitsprogramma op kop) en/of bedenkelijke groei-initiatieven.

Je moet mij eens uitleggen waarom het management denkt dat je met 24/7 openingsuren je winst gaan stuwen, terwijl je weet dat je meest winstgevende klanten net mensen zijn die niet komen opdagen... Ze maken zich sterk dat de meerkost van €35m (is dat cijfer betrouwbaar?) zichzelf terugverdiend door nieuwe leden. No fucking chance. Doe dan gewoon €75m buybacks hé...

Oeps, te laat. Nee, heb na input de resultaten tijdens mijn pauze beter bekeken en ze zijn inderdaad echt niet zo goed, zoals hier al gepost werd. -20% op een groene beurs, en niet met weinig volume... Itt Solvay ook niks van intraday bounce.

Vertrouwen is zoek, hedge funds gaan dus waarschijnlijk verder dumpen en dit kan gewoon reraten naar 5-6x FCF zoals Crocs, dat véél betere fundamentals heeft. Die FCF kan trouwens volledig worden opgevreten als ze hun kosten niet controleren, wat ze zogezegd al sinds vorig jaar proberen. Die ROIC van >30% is ook bullshit. Welke catalyst zie jij misschien? Gewoon hopen op een arbitraire bounce? Ga dit niet bagholden. Goedkoop kan altijd goedkoper en de strategische keuzes die ze nu maken (24h opening die extra kost + trager groeien ten voordele van deleveraging, maar wel insignificant buybacks doen) zijn niet verstandig. Also, wtf is dat liquiditeitsprogramma? De hedge funds sneller kunnen doen uitstappen? Over kostenbeheersing gesproken.

Nu al bij al beperkt verlies tov cost basis, maar volledige port toch al -5% YTD. Yikes yikes yikes.

Je kan Crocs en Basic Fit toch helemaal niet met elkaar vergelijken als bedrijf. Het product Croc heeft veel meer concurrentie dan het product Basic Fit. Alleen al maar het risico van Chinese rip-off in de Action of via Temu. Wat is de kans dat Crocs over 20 jaar nog relevant is vs. Basic Fit? En wat zijn de redenen dat ze irrelevant kunnen worden? Deze lijst lijkt mij langer bij Crocs.

Basic Fit heeft veel schulden maar met deze cashflow is die op 6 jaar afgelost. En dat terwijl uw huidige clubs gewoon mooi onderhouden zijn.

Als je fitness als commoditie zou zien, dan heeft Basic Fit de laagste kost. Ondermeer door onderhandelingsmarge met leveranciers. Als consumenten 24/7 willen, en dat is niet rendabel voor BF, dan is dat zeker al niet rendabel voor andere ketens of individuele zaken. Als de consument dat niet wilt; dan kan BF ook gewoon stoppen met dit in meer en meer clubs aan te bieden. Als de consument dat echt nodig heeft; dan kan Basic fit dit het goedkoopst aanbieden.

Elke maand komt er een mooie stabiele cashflow binnen (en die stijgt nog jaarlijks met +10%). En in totaliteit is dat veel, maar individueel is 25 euro per maand voor niemand de kop af (ben benieuwd als ik hier de wind van voren ga krijgen ivm dit statement).

Ale opnieuw begrijp ik niks van je manier van beleggen. Hoezo is je thesis compleet anders na dit rapport, dat je aan -15% moet verkopen (vs gisteren). En dat terwijl er businessgewijs niks anders is dan gisteren.

Spreek je over fitness in BE of NL (geen idee in FR) dan denkt iedereen spontaan aan Basic Fit. Dat heeft al een serieuze waarde.

Op lange termijn zie ik ook positieve impact van GLP-1. Alleen al omdat de fitness de ideale plek is om een knappe date te vinden (Janus zijn idee is dat iedereen begint rond te poepen als ze strak staan).

Goed, ik kan echt blijven gaan waarom basic fit een goed bedrijf is en investeren een goed idee zou zijn. Maar het is al duidelijk dat jij meer emotioneel dan rationeel bent.

Janus zijn opmerking is zeker terecht ivm maintenance CAPEX, dit ga ik ook wel even beter bekijken.

Laatst bewerkt:
Voorbeelden? Waar zie je dat?

Screenshot_20250301_075213_Drive.jpg

Een belangrijk vraagteken (waar het hier vorig jaar al over ging) blijft wat de gevolgen zijn van Ozempic en consoorten.
Er is een groot verschil tussen afvallen en fit blijven.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het grootste deel van de sporters daar geen overgewicht heeft.
Mensen met overgewicht sluiten misschien wel een abonnement af (de dommerik voor 1 jaar) en komen maar 3 keer. Maar ik vermoed dat zij de minderheid zijn.

Terleurstellende resultaten bij hun onderzoewkm ze hadden 25% gwichtsverlies verwacht maar het was maar 15%.
Die onderzoeken zijn ook gewoon te lax imo, de gebruikers mogen zelf kiezen hoeveel dosissen etc.. dus ja.. IUk weet het niet. Ik denk nog altijd dat het een goeie investering is maar het is wel serieus aan het crashen.
Dat was toch in oktober of november van die tegenvallende onderzoek. En het was 22% ipv de verwachte 25%

Zou normaal toch niet zo hard blijven crashen.

Er is een groot verschil tussen afvallen en fit blijven.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het grootste deel van de sporters daar geen overgewicht heeft.
Dat klopt, en dat zijn niet de cash cows ;-)
Mensen met overgewicht sluiten misschien wel een abonnement af (de dommerik voor 1 jaar) en komen maar 3 keer. Maar ik vermoed dat zij de minderheid zijn.
Ja, en dat zijn de cash cows.

Met Trump en zijn politieke chaos komt global warming even niet meer in het nieuws maar het is niet omdat het niet meer in de media komt dat het opeens niet meer bestaat. Echter, geen zorgen. Vier dagen geleden is en passant opnieuw een warmterecord gesneuveld en de zomer komt er aan.
Ik zie geen enkele link tussen global warming met het hebben van aandelen in oliebedrijven.

Uw argument is exact hetzelfde als de discussie toen in 2020-2021.
Voor wapens zijn we er al. (Ja er sterven mensen met de wapens van de wapenfabrikanten, en ja dat is totaal irrelevant in de discussie van de ethiek als aandeelhouder).
De vraag is of de bedrijven vandaag echt nodig zijn en een essentieel product leveren. Is het antwoord 'ja', dan is het sowieso niet onethisch om aandeelhouder te zijn.

Zie wapens, zie olie, zie clusterbommen in een ander topic.

Terug
Bovenaan