Kleine Beursfeiten

In welke fase kopen jullie het liefst aandelen? In de “anxiety” fase zoals bv. LVMH nu zit, of de “anger” fase zoals bv. Palladium, of de “depression” fase zoals bv. BABA en Paypal? In principe is de “anxiety” fase veel populairder, maar of het ook verstandiger is 🤭😏. Die marktpsychologie toch 😅.
In de 'ik weet niet wat ik met mijn geld moet doen' fase.

Voor de geïnteresseerden, ik heb voor het eerst in lange tijd terug een Seeking Alpha artikel geschreven, deze keer over Umicore.
Ik kreeg van een goede kennis de vraag om naar Umicore te kijken toen ze gedaald waren rond €15 en nu ze de €10 hebben aangeraakt heb ik besloten om er ineens een artikel over te schrijven.

Het is nog altijd een riskante investering, maar de recente gebeurtenissen zijn allemaal gerelateerd rond 1 BU binnen Umicore. De twee andere main BU's hebben zeker nog potentieel op lange termijn. Dit betekent niet dat het aandeel niet verder kan dalen, maar de koers heeft echt wel serieuze klappen gehad door al hun tegenslagen in het battery materials segment.

Laatst bewerkt:
Mooi zo. Bedankt 👍.
Je prijstarget van 15€-17€ past ook mooi bij mijn prijstarget in mijn berekeningsmodel. Huidig target staat op 17,36€ maar evolueert mee met de tijd. Aangezien de dalende trend van Umicore zal dat target de komende maand weer wat verlagen. Ben zelf jammer genoeg een eerste keer ingestapt aan 25€, maar heb nu mijn GAK aan 14,82€, en dit bij een nog steeds niet al te grote positie. Op zich zou eerst een forse daling welkom zijn om positie te vergroten, maar weet niet of dat nog het geval zal zijn. Ik ga niet te overhaast te werk in aankoop, en heb mijn eventuele volgende aankoopdoel bepaald aan de hand van historische gegevens. Zelf weet ik dat ik vroeg of laat Umicore met winst ga afsluiten.

Laatst bewerkt:
Wat was zijn reden om deze te kopen? Een goed gevoel ?:p

Zijn motivatie:
  • Eerste helft 2024 was behoorlijk in moeilijke omstandigheden, mgmt heeft zelf aangegeven dat 2de helft de druk hoog zal blijven en ze zullen focussen op efficiëntie - iets dat ze onder controle hebben gezien prestatie eerste jaarhelft.
  • bouwmarkt op laag pitje door rente, rente -dalingen in verschiet - hoopt op heropleving van hoofdzakelijk nieuwbouw gezien renovatie redelijk heeft standgehouden.
  • volgend jaar naar meer uniform productieplatform, sluiting fabriek in Duitsland en shift naar Polen, productiefaciliteiten zijn up to date, vestiging Diksmuide stilaan op toeren
  • Wel vraagtekens bij Turkije - zijn er grootste speler maar rente door het dak - mgmt heeft LT vertrouwen in de markt.

BABA vrij recent gekocht en Paypal wordt close gemonitord. Gratis tips ipv 50€/maand, maar dan wel geen Freeway zero gratis 😉.
BABA premarket +4,93% nl. 94,53$. Iets meer dan een week geleden hier aangehaald en gekocht aan 85,55$, en de uitbraak is nog maar pas gestart…

BABA premarket +4,93% nl. 94,53$. Iets meer dan een week geleden hier aangehaald en gekocht aan 85,55$, en de uitbraak is nog maar pas gestart…
ah bon, jij wist dat de Chinese centrale bank plots een stimuleringsprogramma ging opzetten? Graag ook eens toegang tot je glazen bol dan!

ah bon, jij wist dat de Chinese centrale bank plots een stimuleringsprogramma ging opzetten? Graag ook eens toegang tot je glazen bol dan!
Ik zag aan de technische prijsontwikkeling dat er een recente doorbraak was/is ja. Wat die doorbraak forceert weet ik niet…
Heb het @Noctilucus vrijdag in PM uitgelegd. Hij kan dat al dan niet bevestigen…

Ik zag aan de technische prijsontwikkeling dat er een recente doorbraak was/is ja. Wat die doorbraak forceert weet ik niet…
Heb het @Noctilucus vrijdag in PM uitgelegd. Hij kan dat al dan niet bevestigen…
Dan kan/kon je diezelfde doorbraak dus zien op elk Chinees aandeel, want die zijn met z'n alleen opgeveerd vandaag na dat besluit van de centrale bank... zou me verbazen

Dan kan/kon je diezelfde doorbraak dus zien op elk Chinees aandeel, want die zijn met z'n alleen opgeveerd vandaag na dat besluit van de centrale bank... zou me verbazen
Ik zeg toch ook niet dat ik wist dat de Chinese centrale bank plots een stimuleringsprogramma ging opzetten? Heb niet naar andere Chinese aandelen gekeken mbt eventuele doorbraak. Waarom moet ik nu weer verdedigen dat ik die uitbraak gespot heb? Het is gewoonweg een feit…
Edit:
- op de Shanghai composite is er geen uitbraak te zien. De Chinese aandelen in het algemeen zijn niet uitgebroken.
- het is niet omdat 1 Chinees aandeel uitbreekt, dat ze allemaal uitbreken.

Laatst bewerkt:
Ik zeg toch ook niet dat ik wist dat de Chinese centrale bank plots een stimuleringsprogramma ging opzetten? Heb niet naar andere Chinese aandelen gekeken mbt eventuele doorbraak. Waarom moet ik nu weer verdedigen dat ik die uitbraak gespot heb? Het is gewoonweg een feit…
Je hebt gewoon geluk gehad wil je zeggen?

Een goede risk/reward entry point. Of je dat “geluk” mag noemen maak je er zelf maar van 🙈.
Binnenkort gaan er nog vragen komen over mijn “glazen bol” omtrent palladium en paypal 🙈.
wat is uw argument voor paypal?

ik ken bijna niemand die dat nog gebruikt... iedereen gebruikt gewoon debet visa, bankcontact, of apple pay :/

ik gebruik het enkel nog bij louche transacties voor de kopersbescherming, maar die is ook al niet meer wat het ooit was.

wat is uw argument voor paypal?

ik ken bijna niemand die dat nog gebruikt... iedereen gebruikt gewoon debet visa, bankcontact, of apple pay :/

ik gebruik het enkel nog bij louche transacties voor de kopersbescherming, maar die is ook al niet meer wat het ooit was.
Dag Zaj, zie PM.

Terug
Bovenaan