Kippen houden

Maar als er iets mee is, je wil die kip ook niet laten afzien, dan is het plan wel dierenarts, toch? Maar dus vaccinaties enzo zijn eigenlijk niet aan de orde als ik het zo hoor.
Nee maar veel kan er niet gebeuren tbh. Zorg dat ze mooi droog zitten, geen kieren/spleten voor bloedluis en voor de rest hebben die weinig zorg nodig. Eten en drinken geven en that's it.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze eens ziek worden (zo goed als nooit) of dat er een ei vast komt te zitten (1 keer gehad). In dat laatste geval is het óf de dierenarts, óf ze zelf proberen behandelen óf de kop af.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze hier altijd geslacht worden als ze niet meer leggen, dus met ouderdomsziektes ofzo heb ik geen ervaring. Standaard heb ik er alle vijf jaar (+-) wel nieuwe. Ik slacht ze dan gewoon zelf, is een werk van niets, maar het hangt ofc af van je tolerantie daarvoor.

Iemand hier die toevallig een kippenhok gemetst heeft? Content van of niet echt?

Ik heb een berg stenen, cement etc over van de verbouwing, dus zou gewoon een kippenhok willen metsen ipv een houten spel, maar ik vind er verbazingwekkend weinig over terug online, wat ik niet goed snap.

Lijkt me op zich alleen maar voordelen te hebben, behalve dat het niet verplaatsbaar is?

Iemand die ervaring heeft met een ultrasoon toestel die geluid maakt, als er een vos komt. Wat is het bereik van zo een toestel? Raad je het aan tegen vossen?

Op 2 maand tijd is de vos 2 keer langsgekomen. We vermoeden rond 9u.
We hadden juist nieuwe kippen gekocht.
Resultaat: 4 kippen en onze haan weg
Heb jij zo'n ultrasoon toestel ondertussen gezet ?

Mijn vader is er een beetje het hart vanin dat een marter zijn kippen is komen uithalen. Hij had al een poortje dat automatisch om 7 uur dichtging. Had hij zelf ineengeknutseld met een oud boormachine als motor van het poortje.
Maar was de marter een eerste keer afgekomen en had een 5 tal kippen meegenomen. En had hij er nog 3 over met een paar jonkies. Is 2 weken goed gegaan nadat hij alles geïnspecteerd had, extra draad voorzien dat ze er niet inkunnen. Extra afsluiting. Thuis zijn om ze er vroeger in te jagen. Etc...

Gisteren toen ik bij mijn vader kwam... om 4 uur terwijl hij even binnen was, was de marter gepasseerd en had al zijn kippen meegenomen en 2 van de kleintjes... had hij die marter te pakken kunnen krijgen had die nu in de grond gestoken...

Dus ik had voorgesteld om even te kijken naar het plaatsen van zo'n ultrasoontoestel. En vroeg mij dan ook even af of iemand daar ervaring mee had met een modelletje waar die tevreden van is en was.

Ok dat kost wat geld. Maar het is mijn vader zijn hobby... dus meh. En wat dat ding verbruikt aan elektriciteit daar gaan we niet over vallen... (0.01 - 0.04kwh per dag per toestel...).
Anders moet ik zelf wat gaan rondkijken voor een goed toestel. Sowieso liefst 1 die we in een stopcontact kunnen steken of desnoods waar we zelf wat kunnen knutselen, een zonnepaneeltje of 2 erop zetten samen met een accu of zo om dat weg te werken.

Heb jij zo'n ultrasoon toestel ondertussen gezet ?

Mijn vader is er een beetje het hart vanin dat een marter zijn kippen is komen uithalen. Hij had al een poortje dat automatisch om 7 uur dichtging. Had hij zelf ineengeknutseld met een oud boormachine als motor van het poortje.
Maar was de marter een eerste keer afgekomen en had een 5 tal kippen meegenomen. En had hij er nog 3 over met een paar jonkies. Is 2 weken goed gegaan nadat hij alles geïnspecteerd had, extra draad voorzien dat ze er niet inkunnen. Extra afsluiting. Thuis zijn om ze er vroeger in te jagen. Etc...

Gisteren toen ik bij mijn vader kwam... om 4 uur terwijl hij even binnen was, was de marter gepasseerd en had al zijn kippen meegenomen en 2 van de kleintjes... had hij die marter te pakken kunnen krijgen had die nu in de grond gestoken...
Pff bij mn ouders werkt niets, wellicht omdat het een grote weide is.
Vossen blijven komen, ze komen zelfs rond 11u s morgens.

Weet je zeker dat het een marter is?
Een marter is een klein beest maar ik betwijfel sterk of dat hij meerdere kippen kan meenemen. Misschien wel 1 maar meerdere? Nee denk ik niet.

Waren er veel pluimen ? Indien wel, wellicht een vos.

Pff bij mn ouders werkt niets, wellicht omdat het een grote weide is.
Vossen blijven komen, ze komen zelfs rond 11u s morgens.

Weet je zeker dat het een marter is?
Een marter is een klein beest maar ik betwijfel sterk of dat hij meerdere kippen kan meenemen. Misschien wel 1 maar meerdere? Nee denk ik niet.

Waren er veel pluimen ? Indien wel, wellicht een vos.

Had de kippen gisteren niet meegenomen (ervoor ook niet). Pa dacht 1 meegenomen en de rest uitgemoord. Kop ervan afgebeten dacht ik dat hij gezegd had. Vond het enorm knudde dat hij ze had uitgemoord... als hij ze had meegenomen om ze op te peuzelen tot daaraan toe... Al had hij wel nooit verwacht dat die om 4 uur in de namiddag al langskwamen...
Mijn pa was zeker dat het een marter was en geen vos. Aantal pluimen viel nog mee, was niet overdreven.

Hij was nog altijd pissed dat hij juist binnen zat en er niets van gemerkt had...

Heb gisteren even zitten zoeken naar die ultrasoon versies. Maar je moet een versie hebben die alterneert in zijn ultrasoon gebied, zodanig dat de beesten het niet gewend geraken. Alsook mag je niet vergeten dat je moet uitkijken naar een versie die 360° is ofwel moet je er meerdere gaan zetten omdat die maar actief zijn onder een breedtehoek van 110 - 120° EN hoogtehoek van een paar 10°. Dus mijn intentie was dan ook om ofwel iets proberen ineen te knutselen zodanig dat ik de volledige aanlooproute naar het hok van de kippen heb afgedekt. Ofwel een andere opstelling. Maar moet het nog eens deftig gaan bekijken... aangezien zo goed als elk obstakel het minder efficiënt maakt.
Daarnaast moet ik een terugmelding hebben dat het systeem ook effectief correct werkt en zijn ding doet. En geen brol op batterijen... want mijn vader kennende valt dat ding zonder batterijen... en geen levensduur van 3 jaar of zo. 1 keer iets kopen dat het minstens 10 - 15 jaar uitzingt...

En mijn pa had het spijtig een beetje gehad omdat hij 6 jaar ervoor al zijn kippen ook waren weggehaald door een marter waarna hij toen een paar extra voorzieningen had genomen. En daarvoor was het een vos...
Dus hij wilde nu ook wel een beetje zekerheid.

Wij hebben onze eerste toom kippen sinds eind februari en ik had daarvoor een Nestera hok (Lodge M) gekocht. Vooral omdat ik me wat had ingelezen over kippen en ik zag op tegen het bloedmijt gedoe ervan.
Zucht, dit had ik beter ook gedaan. Wij hebben kippen sinds begin april, en ik kamp nu al twee weken met een serieuze uitbraak van bloedluis in hun houten hok, dat we eveneens nieuw gekocht hadden. Ik heb echt zin om het in brand te steken en een nieuw kunststof hok zoals Nestera te kopen, want die mijten zitten gewoon tussen alle naden en kieren. Wat een tijdrovende rotklus.

Terug
Bovenaan