Vroeg opstaan en wat klagen over het weer; ofwel is het te droog ofwel nét iets te nat. Het verkeer blokkeren in enkele drukkere straten zodat er een kleine file ontstaat en de andere weggebruikers gefrustreerd geraken. Nog eens klagen, maar dan over de veel te lage verkoopprijzen van je goederen. Dat is het harde leven van een landbouwer, het leven waar ik afgelopen weken deel van uitmaakte. Virtueel kocht ik voor honderdduizenden euro’s aan tractors, ploegen en bosbouwmachines en incasseerde ik tientallen keren meer. Mijn rekening bereikte meer dan twintig miljoen euro. Welkom in het leven van boer Joeri. Virtueel dan wel, want ik heb het over mijn ervaring met Farming Simulator 25.
De lange werkdagen begonnen in de tweede helft van november, want toen zat de downloadcode van Farming Simulator 25 in de mailbox. Ik twijfelde geen moment om de game te downloaden, want wie wil nu niet op korte tijd stinkend rijk worden door ganse dagen in een tractor te vertoeven. Ondertussen genietend van de mooie natuur en het even mooie weer terwijl er geploegd, gezaaid en geoogst wordt. Maar voor het zover is, eerst de tutorials en even de nieuwigheden ontdekken.
Net als in voorgaande edities kun je je eigen ding doen in Farming Simulator 25. Gewassen zaaien, een beetje bewerken, oogsten, verkopen, geld binnenrijven en weer uitgeven om nieuwe machines te kopen die het proces moeten versnellen. En als het meezit, heb je nog geld over om een werkkracht in te huren. Die doet dan de eentonige zaken zoals het ploegen of oogsten van gewassen, terwijl jij bezig bent met het uitbouwen van je activiteiten. Hoewel Farming Simulator 25 in grote lijnen hetzelfde is als de game van drie jaar geleden, zijn er wel een aantal nieuwigheden toegevoegd. Dit in de vorm van nieuwe gewassen en nieuwe diersoorten. Qua gewas kun je nu bijvoorbeeld ook rijst planten om te oogsten. Altijd lekker met wat babi pangang. Heb je liever kip curry? Dan kun je de kippen ook zelf kweken, maar dat gevogelte zit al vele jaren in de game.
De Farming Simulator-franchise staat erom bekend een pak machines van echte merken toe te voegen. Deze keer zijn dat er meer dan vierhonderd van zo'n 150 fabrikanten. Maaidorsers, hakselaars, balenpersers, transportbanden, ploegen en meer, het zit er natuurlijk allemaal in. En dit van merken als John Deere, Claas, Agro, Gregoire en meer. Een aantal daarvan ken ik, want op zo'n honderd meter van mijn huis worden landbouwmachines hersteld. Waar leven in het mondaine Kaprijke toch goed voor is. Hoe meer machines je zelf in je loods hebt staan, hoe beter je je werk kunt uitvoeren. Er gaat uiteraard heel wat werk aan vooraf, want al die machines kosten handenvol geld. Je kunt er echter ook voor kiezen om machines te huren, waardoor je niet direct met een schuldenberg van jewelste achterblijft.
In Farming Simulator 25 kun je nu praten met allerhande personages, waaronder je goede, ouwe opa. Alleen hadden alle stemacteurs blijkbaar écht geen zin om ook maar een beetje geloofwaardig over te komen. Gelukkig hadden de ontwikkelaars van Giants Software wel zin om iets degelijks op het gamende publiek af te vuren, want ik heb net als enkele jaren geleden weer genoten van wat de boerenstiel te bieden had. Hoewel ik oorspronkelijk een stadsmens ben (geboren en opgegroeid in Gent), is het fijn om met de diverse mechanische gevaartes aan de slag te gaan om de gewassen te oogsten en hopen geld te verdienen. Helaas groeit geld nog altijd niet aan de bomen.
De lange werkdagen begonnen in de tweede helft van november, want toen zat de downloadcode van Farming Simulator 25 in de mailbox. Ik twijfelde geen moment om de game te downloaden, want wie wil nu niet op korte tijd stinkend rijk worden door ganse dagen in een tractor te vertoeven. Ondertussen genietend van de mooie natuur en het even mooie weer terwijl er geploegd, gezaaid en geoogst wordt. Maar voor het zover is, eerst de tutorials en even de nieuwigheden ontdekken.
Hard labeur
Deze keer is het je opa die je een opleiding geeft. Hij leert je met de tractor rijden, waar alles staat en hoe je ermee moet werken. Hij gaat namelijk met pensioen en je kunt z'n boerderij, inclusief het wagenpark, overnemen. Eigenlijk houdt het niet bijzonder veel in, maar dat komt ook door mijn ervaring. Vele jaren geleden reviewde ik al eens een Farming Simulator. Echt lang geleden, zo'n tien jaar. Voor die eerste ervaring had ik eigenlijk geen ervaring met tractors, behalve de keren dat ze tijdens de spits aan dertig kilometer per uur rondtuffen. Of die keren dat ze enkele kruispunten bezetten als protest. O ja, een aantal jaar geleden heb ik ook mijn auto perte totale gereden tegen een tractor. Je kunt er dus vanuit gaan dat ik ondertussen een ervaringsdeskundige ben. Ik doe hier nu een beetje lacherig, maar we hebben die hardwerkende mannen en vrouwen echt hard nodig. Vroeg uit de veren, laat erin en bijna nooit verlof. Ik ken er zo een paar en mijn respect is eindeloos. Maar nu hees ik mezelf enkele weken lang zelf in een overall om virtueel boertje te spelen.Net als in voorgaande edities kun je je eigen ding doen in Farming Simulator 25. Gewassen zaaien, een beetje bewerken, oogsten, verkopen, geld binnenrijven en weer uitgeven om nieuwe machines te kopen die het proces moeten versnellen. En als het meezit, heb je nog geld over om een werkkracht in te huren. Die doet dan de eentonige zaken zoals het ploegen of oogsten van gewassen, terwijl jij bezig bent met het uitbouwen van je activiteiten. Hoewel Farming Simulator 25 in grote lijnen hetzelfde is als de game van drie jaar geleden, zijn er wel een aantal nieuwigheden toegevoegd. Dit in de vorm van nieuwe gewassen en nieuwe diersoorten. Qua gewas kun je nu bijvoorbeeld ook rijst planten om te oogsten. Altijd lekker met wat babi pangang. Heb je liever kip curry? Dan kun je de kippen ook zelf kweken, maar dat gevogelte zit al vele jaren in de game.
Nieuwe groensels
Niet enkel rijst is nieuw, ook spinazie, groene bonen en erwten zijn nieuwe gewassen. En qua vee kunnen we nu rekenen op het houden van geiten en waterbuffels. Ook babydieren zijn opnieuw aanwezig en voeren uiteraard weer een schattigheidsfactor toe aan de game. Helaas kun je niet zelf kweken en moet je de babydieren aanschaffen... Nog nieuw zijn enkele weerselementen, waaronder tornado's en hagel. Die kunnen een deel van je oogst verwoesten, maar een aanvraag indienen bij een of ander Europees fonds zit er helaas niet in. Alles ziet er dankzij de nieuwe Giants Engine 10 beter uit dan een aantal jaar geleden, maar een verschil van dag en nacht moet je niet verwachten.Farming Simulator 25 laat je weer genieten van de boerenstiel.
De Farming Simulator-franchise staat erom bekend een pak machines van echte merken toe te voegen. Deze keer zijn dat er meer dan vierhonderd van zo'n 150 fabrikanten. Maaidorsers, hakselaars, balenpersers, transportbanden, ploegen en meer, het zit er natuurlijk allemaal in. En dit van merken als John Deere, Claas, Agro, Gregoire en meer. Een aantal daarvan ken ik, want op zo'n honderd meter van mijn huis worden landbouwmachines hersteld. Waar leven in het mondaine Kaprijke toch goed voor is. Hoe meer machines je zelf in je loods hebt staan, hoe beter je je werk kunt uitvoeren. Er gaat uiteraard heel wat werk aan vooraf, want al die machines kosten handenvol geld. Je kunt er echter ook voor kiezen om machines te huren, waardoor je niet direct met een schuldenberg van jewelste achterblijft.
In Farming Simulator 25 kun je nu praten met allerhande personages, waaronder je goede, ouwe opa. Alleen hadden alle stemacteurs blijkbaar écht geen zin om ook maar een beetje geloofwaardig over te komen. Gelukkig hadden de ontwikkelaars van Giants Software wel zin om iets degelijks op het gamende publiek af te vuren, want ik heb net als enkele jaren geleden weer genoten van wat de boerenstiel te bieden had. Hoewel ik oorspronkelijk een stadsmens ben (geboren en opgegroeid in Gent), is het fijn om met de diverse mechanische gevaartes aan de slag te gaan om de gewassen te oogsten en hopen geld te verdienen. Helaas groeit geld nog altijd niet aan de bomen.
Conclusie
Farming Simulator 25 is net zoals enkele jaren geleden opnieuw een ontspannende game waarin je van het boerenleven kunt genieten zonder je daadwerkelijk vuil te maken. Enkele nieuwe weerselementen, dieren en gewassen zorgen dat er toch weer wat nieuwigheden te ontdekken vallen, al mocht dat ook nu gerust wat meer zijn. Het storendste element is de desinteresse van de stemacteurs. Dat zorgde ervoor dat ik alle mogelijke conversaties links liet liggen. Niet dat er veel tijd was voor praatjes, want als boer moet ge werken, potverdikke.
Pro
- Enkele nieuwe gewassen en dieren
- Ziet er toch weer wat beter uit
- Nieuwe weerselementen
Con
- Stemacteurs hadden geen zin
- Niet veel nieuwigheden
7
Over
Beschikbaar vanaf
12 november 2024
Gespeeld op