Kippen houden

Vos is woensdag langsgekomen bij mijn ouders.
Ze waren op verlof en er komt iemand t kippenhok s morgens openen en s avonds sluiten.
We hadden 11 kippen en 1 haan. Nu blijft er nog maar 3 kippen en 1 haan over.
De vos komt s morgens, na 8u.

Mn vader zag de vos, 1 jaar geleden, eens bij de kippen, toen hij s morgens rond een uur of 9 a 10u een boom zat te snoeien.
Je kunt de kippen toch niet continue opgesloten houden in een kippenhok.
Ze lopen overdag op een grote weide + tuin van mn ouders. We vonden zelf pluimen beneden onze tuin.

Hallo Fabke,

Wij hebben het opgelost door de slaaphokken in dichte uitloop rennen te plaatsen.
S'avonds zetten wij dan de rennen open zodat de kippen nog een uur of 2 los op de weide kunnen lopen. wanneer het donker word zitten de kippen terug in de hokken en sluiten we alles af.
Op deze manier kunnen de kippen toch een beetje buitenlopen en 2 uurtjes scharrelen en zijn ze toch beschermd.

Houd er rekening mee dat de vos al na 2 dagen terug kan komen.
Ze heeft reeds voedsel gevonden, en zal zeker proberen door dezelfde gaten naar binnen te dringen.

Eens de vos er is, is het hopeloos. Hier hangen dierencamera's en heb dus beelden om te ondersteunen.

Ooit vos gehad. 3 weken lang random aan het rondlopen door de tuin. Op een dag 1 kip opgefret. Dag nadien de andere kip. Nadien nog weken komen snuffelen rond het kot.

Na paar maanden nieuwe kippen en elke nacht opgesloten. Vos elke nacht rond het kot aan het snuffelen. Je vergeet het ooit of je bent eens een dag of 2 niet thuis, kippen dood. Denk dat we er 6-8-10 in een jaar doorgedraaid hebben. Soms pluimen van kippenren tot aan de grote baan - 50 m over de veldbaan...

Nu een jaar later geen vossen meer te bespeuren. Sinds paar weken nieuwe kippen met poortje dat automatisch open en dicht gaat. Maar de kippen slapen niet altijd binnen...

Enige oplossing is een metalen kooi voor je kippen, maar echt mooi is dat niet. En ook daar gaan ze graven en duwen tot ze binnen zijn...

Eens de vos er is, is het hopeloos. Hier hangen dierencamera's en heb dus beelden om te ondersteunen.

Ooit vos gehad. 3 weken lang random aan het rondlopen door de tuin. Op een dag 1 kip opgefret. Dag nadien de andere kip. Nadien nog weken komen snuffelen rond het kot.

Na paar maanden nieuwe kippen en elke nacht opgesloten. Vos elke nacht rond het kot aan het snuffelen. Je vergeet het ooit of je bent eens een dag of 2 niet thuis, kippen dood. Denk dat we er 6-8-10 in een jaar doorgedraaid hebben. Soms pluimen van kippenren tot aan de grote baan - 50 m over de veldbaan...

Nu een jaar later geen vossen meer te bespeuren. Sinds paar weken nieuwe kippen met poortje dat automatisch open en dicht gaat. Maar de kippen slapen niet altijd binnen...

Enige oplossing is een metalen kooi voor je kippen, maar echt mooi is dat niet. En ook daar gaan ze graven en duwen tot ze binnen zijn...
Waakhond en die vos komt ook niet meer hoor. :p

Begin mij meer en meer af te vragen of het houden van legkippen nog veel zin heeft met dat PFAS gedoe. Die richtlijn van maximaal 2 eieren van eigen kippen per week overtref ik met 400% ofzo.

Woon niet in een no regret zone maar word stilaan toch achterdochtig. Iemand ervaring met testen van eieren op PFAS?

Hoeveel gezonder zijn de eieren uit zo'n legbatterij? Misschien bevatten ze minder pfas maar duizenden kippen bij elkaar zetten, hoeveel antibiotica zouden ze die beesten niet geven om gezond te blijven?

Het is geen toeval dat de meeste virussen ontstaan op plaatsen waar veel dieren op een hoop samen zitten en vervolgens muteren naar de mens.

Meeste is hier al gezegd maar misschien nog twee dingen.
Vleugels knippen is heel eenvoudig en soms echt wel nodig.
Bloedluizen: veel mensen zijn dan bezig met gif en ontsmetten. Wij hebben er in al die jaren éénmaal last van gehad, gelukkig tijdig opgemerkt, en toen heb ik heel de binnenzijde van het hok ingespoten met bakspray. Spotgoedkoop, totaal onschadelijk en die beestjes zijn zo klein dat ze erin niet kunnen bewegen en sterven.

Meeste is hier al gezegd maar misschien nog twee dingen.
Vleugels knippen is heel eenvoudig en soms echt wel nodig.
Bloedluizen: veel mensen zijn dan bezig met gif en ontsmetten. Wij hebben er in al die jaren éénmaal last van gehad, gelukkig tijdig opgemerkt, en toen heb ik heel de binnenzijde van het hok ingespoten met bakspray. Spotgoedkoop, totaal onschadelijk en die beestjes zijn zo klein dat ze erin niet kunnen bewegen en sterven.
Hier sinds 3 jaar geleden elke keer last van bloedluizen vanaf het warmer wordt. Hok al meermaals uitgekuist, maar geraken er niet van af :/

Vriendje van mijn zoon heeft zijdehoenders, een ras dat graag geaaid wordt.. ze leggen niet vaak eieren, dus daarvoor hoef je ze niet te houden.

Ik heb die ook sinds dit voorjaar en ze leggen hier momenteel al weken aan een stuk bijna elke dag een ei. Zijn nu productiever dan mijn legkippen.
Dat is, naar ik begrijp, heel bijzonder. Dan moeten de dames het enorm naar hun zin hebben. Hoeveel kippen heb je? Zijn superkleine eitjes zeker? Kan die gewoon eten?

Dat is, naar ik begrijp, heel bijzonder. Dan moeten de dames het enorm naar hun zin hebben. Hoeveel kippen heb je? Zijn superkleine eitjes zeker? Kan die gewoon eten?
Wij eten de eitjes gewoon op, dus hopelijk wel 😅
Er zitten 3 zijdehoenders en 2 ervan zijn al oud genoeg om eitjes te leggen. Zijn idd veel kleinere eitjes, maar voor de rest zien ze er net hetzelfde uit. Heel lieve en leuke kipjes die zich vrij makkelijk laten pakken. Als je ze beetje extra tam maakt door ze uit je hand te laten eten, kan je ze heel volgzaam maken 😍

Iemand die ervaring heeft met een ultrasoon toestel die geluid maakt, als er een vos komt. Wat is het bereik van zo een toestel? Raad je het aan tegen vossen?

Op 2 maand tijd is de vos 2 keer langsgekomen. We vermoeden rond 9u.
We hadden juist nieuwe kippen gekocht.
Resultaat: 4 kippen en onze haan weg

Iemand die ervaring heeft met een ultrasoon toestel die geluid maakt, als er een vos komt. Wat is het bereik van zo een toestel? Raad je het aan tegen vossen?

Op 2 maand tijd is de vos 2 keer langsgekomen. We vermoeden rond 9u.
We hadden juist nieuwe kippen gekocht.
Resultaat: 4 kippen en onze haan weg
Je gaat er geen vrienden mee maken bij je buren, sommige mensen horen dat ook.

Kan de omheining niet op een of andere manier worden aangepast?

Er zijn geen naaste buren, enkel akkers en een bos.
Nee, de omheining aanpassen is onmogelijk. Ze lopen rond in een weide van ongeveer 80 are.

Iemand ervaring met zijdehoen hanen? Ik heb dit voorjaar 3 zijdehoentjes gekocht en die zijn zo leuk! Het is een soort die heel vaak broeds wordt, en dat is nu al het geval bij 1 van de 3. Ik overweeg om eventueel een haantje erbij te zetten om af en toe eens kuikentjes te krijgen. Zou dat problemen geven om 1 jonge haan bij 3 kippen te plaatsen? Is de zijdehoender haan ook relatief kalm en lief of toch een stuk agressiever?

Wij zijn ook aan het denken over kippen, maar misschien een domme vraag, maar moeten die ook vaak naar de dierenarts? Ik las hier iemand die een overbuur als boer heeft om de kippen te laten gaan, maar hoe doe andere dat?
Het is maar, als ik de jaarlijkse rekening van onze katten bekijk is dat toch ook wel de moeite.

Wij zijn ook aan het denken over kippen, maar misschien een domme vraag, maar moeten die ook vaak naar de dierenarts? Ik las hier iemand die een overbuur als boer heeft om de kippen te laten gaan, maar hoe doe andere dat?
Het is maar, als ik de jaarlijkse rekening van onze katten bekijk is dat toch ook wel de moeite.
Nog nooit mee naar de dierenarts geweest 🤷‍♂️

Maar als er iets mee is, je wil die kip ook niet laten afzien, dan is het plan wel dierenarts, toch? Maar dus vaccinaties enzo zijn eigenlijk niet aan de orde als ik het zo hoor.

Terug
Bovenaan