Kinderopvang

Hoe vaak gaat/ging jouw kind naar een opvang? (Excl. grootouders, tante, oom, ...)

  • Nooit

    Stemmen: 8 10,8%
  • Minder dan twee dagen per week

    Stemmen: 1 1,4%
  • Twee dagen per week

    Stemmen: 2 2,7%
  • Drie dagen per week

    Stemmen: 24 32,4%
  • Vier dagen per week

    Stemmen: 22 29,7%
  • Vijf of meer dagen per week

    Stemmen: 17 23,0%

  • Totaal aantal stemmers
    74

Valkuil

Active member
Als je de recente berichten in de media mag geloven, loopt er in de kinderopvang - net zoals elders in de zorgsector bv. rusthuizen - het één en ander mis. De verantwoordelijke autoriteit, K&G wast min of meer haar handen in onschuld met de melding dat ze de procedures gevolgd hebben. Er is een gebrek aan personeel, met gevolgen voor de kwaliteit en kwantiteit aan opvangplaatsen. De verantwoordelijke minister claimt dat de kwaliteit in Vlaanderen goed is maar het aantal kinderen per begeleider ligt in Westerse landen veelal lager dan bij ons.

Hoe staan jullie tegenover kinderopvang? Gaan/gingen jullie kind(eren) naar een opvang? Hebben jullie een regeling met de grootouders? Omdat het "moet" of normaal is in onze maatschappij of net een bewuste keuze en goed voor hun ontwikkeling? Of een bewuste keuze gemaakt en enige tijd huismoeder of -vader geworden, en hoe heeft dit jullie leven en carrière dan beïnvloed? Hoe zijn jullie ervaringen met kinderopvang? En hoe kan het beter?

Bij ons binnenkort start van de opvang met een kindje van ongeveer 4 maand. We hebben het gevoel dat dit toch vroeg is en dat wij op dit moment beter voor onze kinderen kunnen zorgen dan een opvang. Maar de arbeid roept... We proberen zo weinig mogelijk van opvang gebruik te maken en overwegen soms toch om huismoeder/-vader te worden want wat is er belangrijker dan je eigen kinderen? Toch een grote innerlijke worsteling ten huize Valkuil.
 
Als je de recente berichten in de media mag geloven, loopt er in de kinderopvang - net zoals elders in de zorgsector bv. rusthuizen - het één en ander mis. De verantwoordelijke autoriteit, K&G wast min of meer haar handen in onschuld met de melding dat ze de procedures gevolgd hebben. Er is een gebrek aan personeel, met gevolgen voor de kwaliteit en kwantiteit aan opvangplaatsen. De verantwoordelijke minister claimt dat de kwaliteit in Vlaanderen goed is maar het aantal kinderen per begeleider ligt in Westerse landen veelal lager dan bij ons.

Hoe staan jullie tegenover kinderopvang? Gaan/gingen jullie kind(eren) naar een opvang? Hebben jullie een regeling met de grootouders? Omdat het "moet" of normaal is in onze maatschappij of net een bewuste keuze en goed voor hun ontwikkeling? Of een bewuste keuze gemaakt en enige tijd huismoeder of -vader geworden, en hoe heeft dit jullie leven en carrière dan beïnvloed? Hoe zijn jullie ervaringen met kinderopvang? En hoe kan het beter?

Bij ons binnenkort start van de opvang met een kindje van ongeveer 4 maand. We hebben het gevoel dat dit toch vroeg is en dat wij op dit moment beter voor onze kinderen kunnen zorgen dan een opvang. Maar de arbeid roept... We proberen zo weinig mogelijk van opvang gebruik te maken en overwegen soms toch om huismoey/-vader te worden want wat is er belangrijker dan je eigen kinderen? Toch een grote innerlijke worsteling ten huize Valkuil.
Mijn vrouw haar vorige job was nogal een rotjob, dus toen ze zwanger werd was het plan dat ze even zou thuisblijven, even huismoeder worden dus. Dat is op een vroeg miskraam uitgedraaid en wat later vond ze een job die graag deed en ook gewoon objectief beter was.

Nu is ze 10 weken zwanger en dezelfde vraag stelt zich. Ze wil deze job houden, en wij hebben gewoon geen grootouders op dit continent die kunnen bijspringen, dus kinderopvang is de enige optie.

En daar bots je op de capaciteit. We moeten nu al een hele periode overbruggen zodat wij ons kunnen aanpassen aan de ene crèche waar er plaats is. Er is nog een tweede met plaats, maar daar is het nog langer overbruggen en dan verplicht 5 dagen per week, wat wij niet nodig hebben. In principe moet je zien dat zo'n opvang volgen jou ok is en je er een goed gevoel bij hebt. Wel, 10 weken zwanger, eerste kind, en eigenlijk maar één optie: hoe kan je dan selectief zijn?
 
Ik heb nog als opvoedster gewerkt in de gebouwen van de crèche die ik koos, een andere was voor mij geen optie.
Daar is camerabewaking, ook binnen het gebouw, gemiddeld 3 verzorgsters per leefgroep (16 kinderen per groep), meermaals per dag de coördinator die binnen en buiten gaat, ouders die ook in de groepen mogen komen,...
No way in hell dat mijn kind bij een onthaalmoeder zou mogen gaan, ook al is een absolute meerderheid daarvan ZEER bekwaam!
 
En daar bots je op de capaciteit. We moeten nu al een hele periode overbruggen zodat wij ons kunnen aanpassen aan de ene crèche waar er plaats is. Er is nog een tweede met plaats, maar daar is het nog langer overbruggen en dan verplicht 5 dagen per week, wat wij niet nodig hebben. In principe moet je zien dat zo'n opvang volgen jou ok is en je er een goed gevoel bij hebt. Wel, 10 weken zwanger, eerste kind, en eigenlijk maar één optie: hoe kan je dan selectief zijn?
Bij ons hetzelfde verhaal van beperkte keuze. Dan blijf je uiteindelijk ook bij diezelfde opvang want voor een kind zou het ook niet goed.zijn om vaak te veranderen van kinderopvang...

Nochtans is het schering en inslag dat kinderen een "overbruggingsopvang" hebben tot ze meestal enkele maanden later alweer naar een ander initiatief gaan. Dit allemaal op basis van een "gevoel" bij een opvang. In ons geval te midden de corona crisis moeten beslissen en zelfs geen fysiek bezoek kunnen brengen. De dame waarmee we spraken gaf ons wel een goed gevoel. Het is een grote organisatie dus ik heb er ook wel vertrouwen in dat dit "OK" zal zijn. Zoals Mulan zegt ook met meerdere begeleiders wat toch ook enige controle geeft. Het zijn anderzijds allemaal héél jonge mensen (begin twintigers) die er werken, dat zegt ook misschien iets over de werkbaarheid...
 
Bij de eerste waren we bij een koppel voor opvang. Was officieel een crèche maar is dus eigenlijk meer onthaalmoeders. Hij werd daar redelijk goed opgevangen maar ik had de indruk dat hij daar weinig gestimuleerd werd. Dat was in een huis van hun (dat wil in zijn geheel crèche was, ze woonden daar niet) en er is natuurlijk een limiet met wat je kan doen in die woning. Er waren dan ook dagen waar de man er alleen voorstond en dat merkte ik dan toch s’avonds. Ik wist ook gewoon totaal niet wat er daar gebeurde.

Nu met de 2de zijn we in een grote crèche en ik ben daar toch heel content van. Er is sociale controle, ze zitten daar met 4-5 opvoeders in dezelfde ruimtes te werken. Het is ook een heel groot gebouw met meerdere speelruimtes die ze dan in thema zetten geregeld. Er worden veel meer activiteiten gedaan en hij word duidelijk meer gestimuleerd. Wij zijn ook veel meer op de hoogte van wat er daar gebeurd door dagelijks foto’s.

4 dagen met de tweede zoon, eerste was er 3. Is nu eenmaal een noodzaak. Ik zou niet weten hoe we het anders moeten doen. Ik ga ook mijn ouders niet opzadelen met hem omdat ik minder crèche wil betalen.
 
Ohja, even aanvullen dat mijn ouders (de enige die dichtbij wonen) absoluut NIET voor opvang in willen staan.
Als ze crècheverbod had na een ziekenhuisopname, zorgden ze wel die paar uur dat ik werkte voor mijn dochter.
Maar ze willen niet "verplicht" worden hiertoe. En dat vind ik hun goed recht.
(Vooral uit angst, mijn moeder durfde de dochter bvb geen eten te geven uit schrik dat ze zou stikken. En aangezien de dochter vaak ziek was, zorgde dat voor enorm veel stress)

Nu ze groter is, staan ze er meer voor open maar vinden ze het enorm vermoeiend. Niet onterecht. 😁
 
Hier was er ook geen keuze maar ik had gelukkig wel een goed gevoel bij de onthaalmoeders (moeder en dochter die samen opvangen) waar we een plaats hadden. Toen de oudste daar zat zijn zij wel moeten sluiten door medische problemen (hij was toen bijna 2) en hij is dus een tijdje ergens anders moeten gaan en hoewel die vrouw dat volgens mij oké deed had ik daar niet zo'n goed gevoel bij op basis van hoe ze sprak over (andere of haar eigen) kinderen of hoe ze deed tegen haar eigen kinderen bij het ophalen. Ik was dan ook blij dat nr2 wel weer bij de eerste onthaalmoeder kon starten. (Een 2 jarige daar achterlaten VS een baby is toch anders)

Ze gingen 4 dagen want ze waren maar 4 dagen open en gelukkig waren mijn ouders thuis op vrijdag. Allebei mijn ouders werken nog dus voor de rest geen optie voor opvang bij de grootouders (of het zou mijn grootmoeder moeten geweest zijn en dat is zeker geen doen).
Zelf voltijds thuisblijven zou sowieso ook niets geweest zijn voor mij. Op lange termijn lijkt mij dat ook niet zo gemakkelijk want als ge al uw opties uitput voor die eerste jaren, hoe overbrugt ge al die schoolvakanties erna (zonder ze weer continu ergens te stoppen). Maar ik moet toegeven dat we daar ook geen bewuste conversatie over hebben gehad. Ge volgt een beetje de flow zeker als ge jong(er) zijt.

Op zich heb ik ook niet de nood om te weten wat ze ganse dagen deden met die kinderen (wel als er iets gebeurd was ofzo natuurlijk). Ik was zelf ook niet ganse dagen bezig met mijn kinderen dus die eis versta ik niet helemaal bij baby's/peuters. Sowieso (zeker de eerste onthaalmoeders) deden die daar activiteiten met hen en waren die daar op hun gemak. Meer hoeft dat niet te zijn voor mij.
 
Onze kinderen zijn naar een crêche gegaan, zo goed als 5/5 dagen.
Nooit over te klagen gehad, alles goed georganiseerd.

Er zal wel altijd ergens een crêche / onthaalmoeder zijn waar de dingen wat minder lopen, maar om nu te insinueren dat een wijdverspreid probleem is, neen, dat ik geloof ik niet.
 
Maximum 4 dagen per week, de vijfde dag hebben we bij gebrek aan beschikbare grootouders altijd opgelost met ouderschapsverlof, deeltijds werken of een babysitter.

De oudste is naar een kinderdagverblijf van de UGent geweest omdat we daar door gebrek aan belastbaar inkomen (ik) en als AAP (vriendin) onmiddellijk bovenaan de voorrangslijst stonden. Toen vonden we het daar goed, maar toen ons volgend kind daar niet meer terecht kon, zijn we bij een kinderdagverblijf van Partena (nu Helan) beland. Het personeel is toch een stuk meer betrokken en gemotiveerd om fijne dingen te doen met kinderen én ouders.
 
Hier 3 dagen/week. Dit is een crèche die financiële steun krijgt van mijn werkgever, dus ik was er wel bekend.
Altijd heel vlot gegaan en nooit problemen geweest.

Het enige waar ik wat moeite mee had, was dat ze niet wilden werken met een angelcare. Ze wilden er zo voor zorgen dat de opvoedsters opmerkzaam bleven.
Ik snap die theorie wel, maar een opvoedster gaat niet om de 10 minuten kijken of uw kind nog goed slaapt of niet, dus blijft het imo altijd de betere optie om er wel gebruik van te maken.
 
Onze kinderen zijn naar een crêche gegaan, zo goed als 5/5 dagen.
Nooit over te klagen gehad, alles goed georganiseerd.

Er zal wel altijd ergens een crêche / onthaalmoeder zijn waar de dingen wat minder lopen, maar om nu te insinueren dat een wijdverspreid probleem is, neen, dat ik geloof ik niet.

Als je artikels als deze leest kan je toch moeilijk besluiten dat er geen problemen zijn? Drastische problemen misschien niet, maar ruimte voor verbetering lijkt er zeker.
 
Ik vind het nu toch ook raar om te stellen dat er niet echt een probleem is. Akkoord niet overal worden kinderen mishandeld (gelukkig...), Maar er worden veel te veel kinderen per volwassene geteld en crèche is in België gewoon veel te goedkoop (waardoor ze geen keuze hebben om minder kinderen te nemen).

Wij zijn destijds naar onthaalmoeder gaan kijken. Volgens haar knutselden de kinderen daar heel vaak (4 kindjes) en allerhande creatieve dingen.
Nu passeer ik daar regelmatig, en élke keer zie ik de tv op staan.
 
Wij hebben opzettelijk voor een redelijk grote creche gekozen met een 8-tal groepjes. Minder kans dat het foutloopt.
 
Nooit, mijn ouders en 1 van de 2 schoonouders waren op pensioen en die hebben dan altijd op de kindjes gepast tijdens de week.

Geld uitgespaard en, zoals sommige beweren, had men oudste zoon totaal geen achterstand toen hem naar de kleuterschool ging.
 
5 dagen per week. Kost ~650 euro per maand voor de twee. 4 kinderen per volwassene hier.

En trouwens, als je hier werkloos bent ben je verplicht uw kinderen minimum ~3 dagen naar de opvang te sturen als je uw uitkering wil krijgen.

noot: kinderopvang/barnehage is hier 1-5/6. Er is geen 'kleuterschool' hier.
 
5 dagen per week. Kost ~650 euro per maand voor de twee. 4 kinderen per volwassene hier.

En trouwens, als je hier werkloos bent ben je verplicht uw kinderen minimum ~3 dagen naar de opvang te sturen als je uw uitkering wil krijgen.

noot: kinderopvang/barnehage is hier 1-5/6. Er is geen 'kleuterschool' hier.
Heel anders dus ginder. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wij betaalden bijna die prijs voor 1 kind dat 4 dagen per week ging. Natuurlijk achteraf kan je die kosten inbrengen in de belastingaangifte. Dus uiteindelijk ligt de werkelijke kost pak lager. Bestaat zoiets ginder?
 
2 dagen per week onthaalmoeder die 2 straten verderop zit, (en die we persoonlijk zeer goed kennen)
Vrouw is huisvrouw geworden maar 2 dagen onthaalmoeder puur voor sociaal contact voor de dochter.
Ze gaat van 9 tot 16.00 dus slaapt lekker tot 8 uur uit.

Een crèche was voor ons dan weer absoluut een no go.

Mijn dochter heeft 0.0 stress,adhd of zorgen en dat heeft volgens mij er toch mee te maken dat ze lang kan slapen, en mama steeds beschikbaar is.

Het moet financieel wel kunnen uiteraard.
 
Hier was de regeling:
2 dagen bij de ouders van mijn vrouw
1 dag ouderschapsverlof bij mijn vrouw
2 dagen crèche

Opvangen bij grootouders moet je toch ook zelf wat inschatten in belang van uw kind.
Gaan ze hun veel moeien in uw gezinsleven en de door de ouders genomen opvoedkeuzes? Gaan ze daar gezond eten krijgen?
Mijn ouders wonen te veraf en hebben nooit veel opgepast, maar dat had daar wel een probleem geweest.
 
Hier was de regeling:
2 dagen bij de ouders van mijn vrouw
1 dag ouderschapsverlof bij mijn vrouw
2 dagen crèche

Opvangen bij grootouders moet je toch ook zelf wat inschatten in belang van uw kind.
Gaan ze hun veel moeien in uw gezinsleven en de door de ouders genomen opvoedkeuzes? Gaan ze daar gezond eten krijgen?
Mijn ouders wonen te veraf en hebben nooit veel opgepast, maar dat had daar wel een probleem geweest.
Ik denk dat je bij elke situatie waar anderen op je kinderen letten wel zo'n vragen kan stellen eigenlijk. De crèche: eten ze daar sowieso altijd ideaal? Ze zeggen van wel, maar er zal vermoed ik wel naar de prijs worden gekeken. Ze gaan zich niet moeien met je gezinsleven, maar wat ze exact heel de dag doen weet je ook niet altijd.
 
Ik denk dat je bij elke situatie waar anderen op je kinderen letten wel zo'n vragen kan stellen eigenlijk. De crèche: eten ze daar sowieso altijd ideaal? Ze zeggen van wel, maar er zal vermoed ik wel naar de prijs worden gekeken. Ze gaan zich niet moeien met je gezinsleven, maar wat ze exact heel de dag doen weet je ook niet altijd.
Mijn schoonmoeder vond het al kindermishandeling dat de dochter voor haar eerste verjaardag een peren-havermouttaart kreeg die ze met smaak opat.
Voor haar moest dat toch een Bumba suikerbom zijn met Fristi of zo. :unsure:
Ze zag er ook geen probleem in om mij als volwassene aan mijn oren te trekken toen ik de naam van haar zoon afkorte om hem te roepen.

Mijn moedergevoel was toch ook niet boos dat ze een uur rijden verder woont... :unsure:
 
Terug
Bovenaan