Kinderopvang

Hoe vaak gaat/ging jouw kind naar een opvang? (Excl. grootouders, tante, oom, ...)

  • Nooit

    Stemmen: 8 10,8%
  • Minder dan twee dagen per week

    Stemmen: 1 1,4%
  • Twee dagen per week

    Stemmen: 2 2,7%
  • Drie dagen per week

    Stemmen: 24 32,4%
  • Vier dagen per week

    Stemmen: 22 29,7%
  • Vijf of meer dagen per week

    Stemmen: 17 23,0%

  • Totaal aantal stemmers
    74
Mijn schoonmoeder vond het al kindermishandeling dat de dochter voor haar eerste verjaardag een peren-havermouttaart kreeg die ze met smaak opat.
Voor haar moest dat toch een Bumba suikerbom zijn met Fristi of zo. :unsure:
Ze zag er ook geen probleem in om mij als volwassene aan mijn oren te trekken toen ik de naam van haar zoon afkorte om hem te roepen.

Mijn moedergevoel was toch ook niet boos dat ze een uur rijden verder woont... :unsure:
Mijn ouders zijn overleden en die van mijn vrouw wonen in Mexico en Texas. Mijn schoonzus, die in het noorden van de VS woont, had enkele jaren terug het idee om haar moeder (dus moeder van mijn vrouw) enkele maanden te laten logeren toen ze net was bevallen, om te helpen.
Dat leidde gewoon tot een hoop ruzies, omdat het moderne (iets wetenschappelijkere?) idee van opvoeden verschilt met "zo deden wij het in de jaren '80 in Mexico". Kleine wordt te veel wakker? Doe gewoon een rauw ei in de melk en klop dat wat op, zo voelt hij zich langer gevuld.

Wij gaan dus niet voor die optie gaan. Het probleem is dan natuurlijk dat er geen plan B is, we moeten het ofwel zelf doen of het uitbesteden aan een crèche.
 
Laatst bewerkt:
Heel anders dus ginder. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wij betaalden bijna die prijs voor 1 kind dat 4 dagen per week ging. Natuurlijk achteraf kan je die kosten inbrengen in de belastingaangifte. Dus uiteindelijk ligt de werkelijke kost pak lager. Bestaat zoiets ginder?
4k euro voor kind gerelateerde zaken ( voor de 2. 2,5k voor het eerste en dan 1,5 voor de volgende tot max 4 kinders) kan je aftrekken van de belastingen. En dat is het dan, kindergeld ofzoiets bestaat hier niet.
 
Bij de oudste 2 hebben we 3 onthaalmoeders versleten.

1ste was een bekende (onthaalmoeder van mijn nichtje geweest + familie van de vrienden van de vrouw): was doodsbang om de kleine eten te geven omdat wij rapley wilden en dus geen papjes. Onthaalmoeder is op een bepaald moment lang uit geweest wegens ziekte, waardoor we een vervanging hadden en we zijn niet meer terug gegaan.

2de was eerst bedoeld als tijdelijke vervanging, maar het verschil was te groot dat we bij haar zijn gebleven. Is jammer genoeg gestopt toen zoon nr 2 bij haar zat.

3de had ons al paar keer uit de nood geholpen toen nr 2 ziek of in verlof was. Dan daar kunnen gaan en was het de bedoeling dat nr 3 ook naar daar zou geen. Maar serieus ruzie mee gekregen nadat we zoon iets later als normaal waren gaan halen (maar wel binnen de normale uren) wegens een onvoorziene omstandigheid.

Nr 3 en 4 zijn nooit naar onthaalmoeder geweest en thuis gebleven.
 
Hier is het eerste onderweg, uitgerekend voor mei. Misschien wat laat beginnen informeren, maar met heel veel geluk opvang in crèche voor 3 dagen/week gevonden vanaf september. Vanaf januari 4 dagen. Initieel was er nergens plaats voor januari/februari in ons dorp en de dichtstbijzijnde crèches in de buurt.

Werkt met een vast tarief, niet volgens inkomenstarief. Moest dit attest onlangs aanvragen voor een familielid en uit interesse voor mezelf eens gesimuleerd. Toch wel verschoten van het grote verschil in kostprijs.
 
Als baby doorgaans 4 dagen bij de onthaalmoeder, die werkte 4/5de dus meer kon niet maar m'n ouders werken ook 4/5de en toen ging ze naar daar.

Nu ze naar school gaat, voorlopig geen naschoolse opvang want vriendin zit thuis door zwangerschap, eens dat gepasseerd is vermoed ik hoogstens een dag of twee naar de opvang, vriendin werkt int ploegen dus die is soms voor 15:20 thuis en m'n vader is ondertussen parttime aan het werken dus die kan haar ook dikwijls gaan halen.

Over de onthaalmoeder ongelooflijk tevreden, de naschoolse heb ik het zo niet voor maarja het kan nu éénmaal niet anders als werkende mens.
 
Hier allebei 5 dagen per week naar de crèche geweest. Altijd content van geweest.

Wij waren allebei ook wel grote voorstander van routine. Niet zo´n fan van iedere dag op een andere locatie voor de jongste kinderen, maar dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk
 
Als ik nog in Londen woonde was het 1250 gbp/maand voor 1. Was bij onthaalmoeder, ze had maar 2 kinderen <3j en dan 5 andere waar ze de voor schools en na schoolse opvang van deed. Wij waren eigenlijk echt super content van haar. @anders. De onze had geen TV in haar huis :)
 
De crèche: eten ze daar sowieso altijd ideaal? Ze zeggen van wel, maar er zal vermoed ik wel naar de prijs worden gekeken. Ze gaan zich niet moeien met je gezinsleven, maar wat ze exact heel de dag doen weet je ook niet altijd.
Naja, het is niet omdat er goedkoper eten op tafel komt dat het daarom niet gezond of gevarieerd kan zijn.

Exact weten wat ze daar de hele dag doen, kan je idd niet.
Maar je hebt er wel snel een idee van als je ze vaak, zoals wij deden, onaangekondigd ophaalt.
 
Hier zal ze vanaf half april 3 dagen naar de opvang gaan. Een grotere van Helan. En 1 dag bij ouders en 1 dag bij schoonouders. Ik ben eens benieuwd, ze zal dan iets meer dan 3 maanden zijn. Wij wouden sowieso dat ze naar een opvang ging en niet 5 dagen bij de grootouders, gewoon omdat de overgang naar school daarna vlotter zal gaan. Ikzelf en mijn vriend zijn altijd bij onze grootouders geweest en we zijn alle 2 niet supersociaal in de zin van snel nieuwe mensen leren kennen enzo. En voor mezelf was 1 september altijd een huildag. Ik hoop onze dochter dit te besparen doordat ze van zo jong in een groep wordt opgevangen. Toen we een kijkje gingen nemen in de opvang leek mij dat daar een beetje zoals een kleuterschool. Er is ook een vast dagschema. En dat lijkt mij een goede voorbereiding op de school later. Ik hoop dat dochterlief daar ook zo over zal denken :)
 
Ons zoontje gaat sinds z’n 3 maand naar een onthaalmoeder en dat voor 5 dagen. De 1e week ging hij halve dagen omdat ik hem niet in het diepe wilde gooien. De onthaalmoeder is een oma-type met bakken ervaring. Toen hij er begon, was hij de jongste en was er nog een meisje van 3 maand ouder, de overige kindjes waren 12+ maanden. Intussen zijn er al wat oudere kindjes naar school en zijn er 3 baby’tjes bijgekomen. Van die oudere kindjes, leren ze wel veel vind ik en hij zal (hopelijk) op zijn beurt ook een voorbeeld zijn voor de kleintjes.

Opvang door de grootouders is hier geen optie. Mijn mama is overleden en met mijn vader is er geen contact. Mijn vriend zijn ouders wonen op 40 minuten rijden en werken nog, zijn moeder echter niet meer fulltime. Misschien dat eens hij naar school begint te gaan, ze hem eens de woensdagmiddag van school wil halen.
Ik vind niet dat grootouders voor hun kleinkinderen moeten opdraaien, ze hebben hun eigen kinderen al grootgebracht, laat ze maar genieten van hun oude dag. En willen ze af en toe genieten met hun kleinkinderen? Graag, maar ‘t mag geen verplichting zijn.
 
4 dagen in de week hier, koppel dat hier een crèche in het dorp op wandelafstand uitbaat en nog een extra personeelslid heeft. 1 dag per week naar mijn schoonouders. Ze gaat vanaf 6 maanden wat ik ideaal vond.

Toch blij dat ze naar crèche gaat, ze is daar ook graag en anders zou ze helemaal niet met andere kindjes in contact komen.
 
Als baby doorgaans 4 dagen bij de onthaalmoeder, die werkte 4/5de dus meer kon niet maar m'n ouders werken ook 4/5de en toen ging ze naar daar.

Nu ze naar school gaat, voorlopig geen naschoolse opvang want vriendin zit thuis door zwangerschap, eens dat gepasseerd is vermoed ik hoogstens een dag of twee naar de opvang, vriendin werkt int ploegen dus die is soms voor 15:20 thuis en m'n vader is ondertussen parttime aan het werken dus die kan haar ook dikwijls gaan halen.

Over de onthaalmoeder ongelooflijk tevreden, de naschoolse heb ik het zo niet voor maarja het kan nu éénmaal niet anders als werkende mens.
Wij hebben daar wel geluk mee, ik werk zelf 3 van de 5 dagen thuis en mijn vrouw staat zelf in het onderwijs, op die manier zorgen we ervoor dat ze niet naar de naschoolse opvang moeten. Onze oudste heeft dat eens een keer of 3 moeten doen en die vond dat verschrikkelijk. Toen ik zijn fiets eens moest gaan halen en daar dus voorbij wandelde zag ik waarom, dat is daar eigenlijk een beetje "het Wilde Westen" en hij kan met die drukte niet zo om.
Ons zoontje gaat sinds z’n 3 maand naar een onthaalmoeder en dat voor 5 dagen. De 1e week ging hij halve dagen omdat ik hem niet in het diepe wilde gooien. De onthaalmoeder is een oma-type met bakken ervaring. Toen hij er begon, was hij de jongste en was er nog een meisje van 3 maand ouder, de overige kindjes waren 12+ maanden. Intussen zijn er al wat oudere kindjes naar school en zijn er 3 baby’tjes bijgekomen. Van die oudere kindjes, leren ze wel veel vind ik en hij zal (hopelijk) op zijn beurt ook een voorbeeld zijn voor de kleintjes.

Opvang door de grootouders is hier geen optie. Mijn mama is overleden en met mijn vader is er geen contact. Mijn vriend zijn ouders wonen op 40 minuten rijden en werken nog, zijn moeder echter niet meer fulltime. Misschien dat eens hij naar school begint te gaan, ze hem eens de woensdagmiddag van school wil halen.
Ik vind niet dat grootouders voor hun kleinkinderen moeten opdraaien, ze hebben hun eigen kinderen al grootgebracht, laat ze maar genieten van hun oude dag. En willen ze af en toe genieten met hun kleinkinderen? Graag, maar ‘t mag geen verplichting zijn.
Ze moeten er inderdaad niet voor opdraaien. Hier is het zo dat mijn moeder ze op vrijdag van school gaat halen (werkt 4/5de) en dat wij 's avonds naar daar gaan en allemaal samen gezellig eten. Mijn 2 zoontjes kijken er elke keer enorm naar uit als ik op vrijdagochtend zeg dat oma hen komt halen.
Mijn schoonouders gaan ze af en toe op woensdag eens halen en wederom vinden ze dat dan enorm tof.

Voor de rest zijn onze kinderen destijds 3.5 dag naar de creche geweest, 1 dag naar mijn moeder en een halve dag naar mijn schoonmoeder.
 
Ik vind niet dat grootouders voor hun kleinkinderen moeten opdraaien, ze hebben hun eigen kinderen al grootgebracht, laat ze maar genieten van hun oude dag.
Dat is ook te zien hé en wat is juist 'grootbrengen'...
Ik ben als kind tot mijn 12 jaar 5 dagen per week bij mijn grootouders geweest. Lees: rond 6u30 gedropt en rond 17u terug opgehaald.
Vanaf 12 jaar mocht ik met mijn fiets naar school en was ik 's morgens en 's avonds een sleutelkind.

Nu zijn de rollen omgedraaid en is van mijn moeders en vaders kant 0 initiatief om onze kinderen op te vangen, ze mogen af en toe wel eens gaan als het hen goed uitkomt.

Persoonlijke mening: ik kan me niet voorstellen dat een grootouder die zijn kinderen/kleinkinderen graag ziet niet staat te springen om de kleinkinderen minstens 1 dag per week op te vangen. Onder de premisse dat ze zelf niet enorm ziek of nog 100% aan het werk zijn.
 
Dochter 1 ging 4 dagen per week tot ze naar school is beginnen gaan, dochter 2 gaat full time sinds mijn ex en ik gescheiden zijn, en de baby die nog onderweg is zal normaal 4 dagen per week gaan. Al is het maar de vraag of we opvang gaan vinden. Opvang zou moeten starten in oktober dus ik dacht dat we op tijd waren, maar voorlopig niks te vinden...
 
Persoonlijke mening: ik kan me niet voorstellen dat een grootouder die zijn kinderen/kleinkinderen graag ziet niet staat te springen om de kleinkinderen minstens 1 dag per week op te vangen. Onder de premisse dat ze zelf niet enorm ziek of nog 100% aan het werk zijn.
Hangt van de situatie af.
1 kleinkind... sure.
Maar als ge zelf meerdere kinderen hebt, en die hebben allemaal meerdere kinderen, dan versta ik best dat dat niet meer zo evident is.
 
Drie dagen per week naar de crèche, twee dagen naar de grootouders (dinsdag mijn ouders, vrijdag haar ouders). En via de schoonzus hebben we ook soms een oplossing (en omgekeerd ook). We mogen echt niet klagen wat opvangnet betreft. Ik zal wel blij zijn als die crèchekost wegvalt, ook al kan je daar een stuk van recupereren bij je belastingsaangifte.
 
Dat is ook te zien hé en wat is juist 'grootbrengen'...
Ik ben als kind tot mijn 12 jaar 5 dagen per week bij mijn grootouders geweest. Lees: rond 6u30 gedropt en rond 17u terug opgehaald.
Vanaf 12 jaar mocht ik met mijn fiets naar school en was ik 's morgens en 's avonds een sleutelkind.

Nu zijn de rollen omgedraaid en is van mijn moeders en vaders kant 0 initiatief om onze kinderen op te vangen, ze mogen af en toe wel eens gaan als het hen goed uitkomt.

Persoonlijke mening: ik kan me niet voorstellen dat een grootouder die zijn kinderen/kleinkinderen graag ziet niet staat te springen om de kleinkinderen minstens 1 dag per week op te vangen. Onder de premisse dat ze zelf niet enorm ziek of nog 100% aan het werk zijn.
De tijden veranderen natuurlijk, mensen worden individualistischer en dat reflecteert zich in dit soort zaken. Als je op nieuwjaar in een woonzorgcentrum rondloopt is het ook schrijnend hoeveel van die oude mensen daar gewoon alleen zitten. Volgens mij hangt dat allemaal een beetje samen. En ik vind dat, voor de goede orde, een slechte zaak. Een vriend van mij klaagt ook altijd dat hij op zijn ouders amper kan rekenen om de kinderen op te vangen, en zit nu met de handen in het haar omdat de onthaalmoeder een been heeft gebroken.

Ik heb zelf ook niets aan mijn grootouders gehad, deels omdat ik een "achterkomertje" ben en mijn grootouders langs vaderskant gestorven zijn voor ik werd geboren en toen ik 7 jaar was ofzo (en na jaren hulpbehouvend zijn), deels omdat langs moederskant de band met die mensen eerder slecht was.

Nu we zelf een kind verwachten hebben we de siutatie waar mijn ouders overleden zijn en de van mijn vrouw ver weg leven, dus ons kind zal ook niet echt opgroeien met het idee dat de grootouders bijspringen bedenkt ik me nu.
 
Terug
Bovenaan