Kinderen financieel steunen: doen of niet?

Kinderen financieel helpen?

  • Zonder twijfel!

    Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

    Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

    Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

    Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 3 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    210
Ja, wat is veel? Meer dan een uitzondering zeker?

Ik ga er van uit, misschien onterecht, dat we hier op BG al met een serieuze pre-selectie zitten van mensen en dus al niet representatief zijn. Ik zie hier weinig alcoholiekers, junks, marginalen, immigranten die geen woord nederlands spreken, afgeklopte huismoeders die onderdrukt worden en andere cliches die weinig bijdragen aan de maatschappij. Wat zie ik hier? Werkenden, meestal met een deftig diploma, in veel gevallen 2-verdieners (al dan niet 1 van de 2 voltijds). In die subgroep is "veel" waarschijnlijk minder een uitzondering dan in de total populatie.

Maar goed, zoals zelf al zei op de voorbije pagina's "geen 1% en geen 50% maar zeker geen uitzondering".

En iedereen mag hier met getallen en statistieken en zo afkomen, het fundamentele punt is nog altijd niet ontkracht "55+ met kinderen uit huis zitten op een berg geld en er stroomt veel geld binnen en weinig buiten". Of dat dan 50k of 40k of 30k per jaar is, niet zo heel relevant.

Vanmorgen was het opnieuw op de radio dat bijna iedereen steun krijgt bij het kopen van een huis. Dat geld komt van ergens. Recente getallen van Axa:
- 40% krijgt niks - huilie
- 20% krijgt 10% van aankoop prijs (30k of zo)
- 20% krijgt 10-20%
- 20% krijgt 20% of meer (60k of zo ?)

You do the math.


Er zijn 2 scenarios:
Mammie en pappie hebben een zak geld gespaard terwijl kinderen thuis woonden en zelf hun hypotheek afbetaalden --> dan zal er bij zelfde cash generation wel goed wat geld binnenstromen als de kinderen buiten zijn.
Mammie en pappie hebben een zak geld gespaard eens de kinderen buiten waren.


Dus ja, wat is veel?
Belangrijke voetnoot is ook dat de cijfers die gepost werden enkel belastbaar inkomen zijn.

Extra inkomen door verhuur (onroerend) vastgoed of zwartwerk valt daar al bijvoorbeeld niet onder. De overheid heeft daar geen enkel zicht op.

Maar er zijn wel cijfers over hoe groot die particuliere huurmarkt is:
Volgens het GWO2013 woont 20,4% van alle Vlaamse huishoudens in een private huurwoning.
Geëxtrapoleerd naar de volledige bevolking waren dit in 2013 550 000 bewoonde huurwoningen.
Omdat de steekproef van het GWO getrokken werd uit het Rijksregister, betekent deze raming een
lichte onderschatting van de totale voorraad aan huurwoningen. Woningen die te huur staan, zijn
immers niet opgenomen in de raming.
Een gelijkaardige berekening op basis van de Woonsurvey 2005 levert als resultaat een raming van
460 000 woningen. Tussen 2005 en 2013 zijn er dus 90 000 bewoonde huurwoningen bij gekomen in
Vlaanderen. De toename van de private huurmarkt tussen 2005 en 2013 is niet enkel zichtbaar in
absolute cijfers. Ook het aandeel van de private huurmarkt, dat in 2005 nog 18,5% bedroeg is gestegen.
Het is voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog dat het aandeel van de private huurmarkt in de
totale woningvoorraad is toegenomen.



-> Voor een half miljoen gezinnen kan je dus zo al 7-15k extra bijrekenen in beschikbaar inkomen.
 
Is het (netto) belastbaar inkomen ook niet al na forfaitaire kostenaftrek van 4.880 euro? Op een jaar is dat niet zoveel maar toch, da's wel extra netto-inkomen bovenop deze cijfers in dat geval.

Los van heel het gemiddelde/spreiding/mediaan/"veel"/"minder-dan-de-helft" verhaal.
 
Hier geen enkele 0 gekregen voor de aankoop van mijn appartement.
Wel toen ik 18j was de cera aandelen die ze sinds begin jaren '90 hadden aangekocht voor 40.000 BEF. Dat was dan 11k€.
Daarnaast hebben ze een jaar AFS betaald voor mij (7.000€ ofzo), waarvoor ik ze zeer dankbaar ben. Dat heeft echt wel een impact gehad op mijn ontwikkeling achteraf bekeken. Langs de andere kant, ze konden een jaar eten & elektriciteit etc uitsparen 😅

Mijn studentenleven & reizen gefinancierd via voetbal enerzijds en weekend/vakantiewerk anderzijds
 
Wat moet ik doen met meer centen? In de beurs gooien, dat kan mijn pa ook. We doen wel om de zoveel maanden eens een gezamenlijke doorlichting van de portefeuille om ideetjes uit te wisselen of "familie exposure" Wat te reduceren als we te veel van hetzelfde hebben :ROFLMAO:

Hoe jij over geld praat, alsof uit de lucht komt gevallen...

Na mijn echtscheiding ben ik uit een emotioneel en financieel dal gekropen. Voor het financiële deel heb ik een paar jaar hard gewerkt, extra inkomsten gezocht, belegd en zuinig geleefd om dan als alleenstaande 40+ een woning te kunnen kopen in de dure rand van Brussel. >100% lenen was daarbij uitgesloten. Met mijn maximale leencapaciteit had ik hier een krot kunnen kopen. Dus er moest geld zijn en dat moest worden verdiend. Ik heb de waarde van geld leren appreciëren.

Maar had ik geweten dat het ook gewoon effe simpel is als porto's samenleggen om de exposure te onderdrukken, wat aandelen verkopen en gaan met de banaan en me afvragen wat ik toch met nog meer geld zou moeten doen? Dude...
 
Sowieso is het toch moeilijk in te schatten, voor hetzelfde geld (pun intended) is die enquete van 1000 mensen in een nogal rijke gemeente afgenomen. Ik ben er zeker van dat die cijfers anders liggen als je dat in een relatief arme (centrum)stad doet. Voorbeeld: Turnhout, waar 25% van de kinderen opgroeit in kansarmoede, die hebben statistisch gezien nogal weinig kans om een eigen woning te kopen, laat staan om iets mee te krijgen van thuis.

Dat gaat dan over de onderste percentages in zo'n studies he, vlak daarboven zit nog heel veel volk dat toekomt, maar meer ook niet. Hoe sommigen hun beeld van onze maatschappij is, is echt zot.
 
Laatst bewerkt:
@ThomasMore - Dude...

Het feit dat jij door een scheiding gaat en financieel moeilijk had, dat maakt mijn rekening toch niet? Kan cru klinken, maar zo is het uiteindelijk wel.

Ik zal volgende keer vragen aan mijn pa om de portefeuilles niet meer te bespreken omdat jij het ooit moeilijk gehad hebt :woohoo:
 
Sowieso is het toch moeilijk in te schatten, voor hetzelfde geld (pun intended) is die enquete van 1000 mensen in een nogal rijke gemeente afgenomen. Ik ben er zeker van dat die cijfers anders liggen als je dat in een relatief arme (centrum)stad doet. Voorbeeld: Turnhout, waar 25% van de kinderen opgroeit in kansarmoede, die hebben statistisch gezien nogal weinig kans om een eigen woning te kopen, laat staan om iets mee te krijgen van thuis.

Dat gaat dan over de onderste percentages in zo'n studies he, vlak daarboven zit nog heel veel volk dat toekomt, maar meer ook niet. Hoe sommigen hun beeld van onze maatschappij is, is echt zot.
Klopt, zonder de samenstelling van de steekproef te kennen is het moeilijk om conclusies te koppelen aan de resultaten. Net zoals je de spreiding van de antwoorden, de vraagstelling enz... hoort te kennen voor je aan zulke gegevens conclusies koppelt. Heb het al gezegd maar als Viktor Verhulst toevallig tussen die 1000 respondenten zit dan zou die in zijn eentje het resultaat beïnvloeden.

10 respondenten krijgen steun. 9 ervan krijgen 10 euro en eentje krijgt 100 euro. Gemiddeld krijgt elke respondent dus 19 euro steun maar 90% van de steun ligt bijna de helft lager als het gemiddelde. Zoveel is een gemiddelde waard zonder spreiding.
 
@ThomasMore - Dude...

Het feit dat jij door een scheiding gaat en financieel moeilijk had, dat maakt mijn rekening toch niet?

Ik zal volgende keer vragen aan mijn pa om de portefeuilles niet meer te bespreken omdat jij het ooit moeilijk gehad hebt :woohoo:
Het feit dat jij en je pa samen portefeuilles vergelijkt en bespreekt draagt niks bij tot dit forum en was ook geen antwoord op de vraag. Je laat alleen uitschijnen hoe financieel succesvol je wel bent. Waarom je dat doet weet ik niet maar voor de rest ok hé. Ik wens niemand een leven in armoede toe. Ik heb het alleen niet zo begrepen op show-offs.

En je hoeft helemaal mijn rekening niet te maken. Dat doe ik zelf wel, met succes en zonder ermee te pronken.
 
Het feit dat jij en je pa samen portefeuilles vergelijkt en bespreekt draagt niks bij tot dit forum en ...
Jouw persoonlijke getuigenis als alleenstaande draagt ook niets bij in een discussie die uitsluitend gaat over 2-verdieners he.

Er is hier niemand die ontkent dat mensen in jouw situatie het minstens 2x moeilijker hebben.
 
Jouw persoonlijke getuigenis als alleenstaande draagt ook niets bij in een discussie die uitsluitend gaat over 2-verdieners he.

Er is hier niemand die ontkent dat mensen in jouw situatie het minstens 2x moeilijker hebben.
Dat was dan ook geen bijdrage maar een repliek op een pedante post.

Ik wist ook niet dat het hier een discussie is over uitsluitend 2-verdieners? Ik dacht dat het over al dan niet financieel steunen van kinderen ging, zoals de titel van het forum vermeldt...
 
Dat was dan ook geen bijdrage maar een repliek op een pedante post.

Ik wist ook niet dat het hier een discussie is over uitsluitend 2-verdieners? Ik dacht dat het over al dan niet financieel steunen van kinderen ging, zoals de titel van het forum vermeldt...
Je had dat moeten weten want het stond letterlijk in de post van cege waarop je reageerde. :p
 
oor het nieuwe huis? 0. Ale, behalve 2500 voor een grasmaaier traktortje want mijn pa vindt de tuin te groot...

Wat aandelen verkocht en gaan met de banaan. Maar een heel klein beetje aangezien we >100% geleend hebben.

Ooit 25k gekregen 10y geleden of zo, maar dat is een opbrengst eigendom geworden.

Wat moet ik doen met meer centen? In de beurs gooien, dat kan mijn pa ook. We doen wel om de zoveel maanden eens een gezamenlijke doorlichting van de portefeuille om ideetjes uit te wisselen of "familie exposure" Wat te reduceren als we te veel van hetzelfde hebben :ROFLMAO:
@M°°nblade

Dit is de post waarop ik reageerde. Zal over die '2-verdieners' gelezen hebben. Maar is ok, je hebt al 100 :)
 
To be fair zijn we nu al even afgeweken van de oorspronkelijke vraag. En meestal draaien threads in dit subforum wel een beetje uit op een soort humblebragging, bij momenten minus de "humble".
Idd. De vraag is hier vooral of en misschien hoe je het zelf zou doen in de toekomst, dat schept toch een beeld over de populatie hier op het forum.
 
Ik vind dat er eigenlijk best veel mensen voor de eerste optie gaan. Ik had verwacht dat bijna niemand die zou aanduiden.
 
Ik vind dat er eigenlijk best veel mensen voor de eerste optie gaan. Ik had verwacht dat bijna niemand die zou aanduiden.
Er zijn hier op het forum nu eenmaal veel mensen die goed hun kost verdienen én het financieel makkelijk hebben omdat ze gesteund zijn door ouders. Ik kan u verzekeren dat je dan vrij snel doorhebt dat die hulp een enorm verschil maakt (waarde van geld kennen Enzo he :p)
Dan is die beslissing echt niet zo moeilijk om dat voor u eigen kroost ook te doen.
 
Wat zou ik doen :

Indien ik kinderen had.

1) Ik zou proberen om hen de waarde van geld aan te leren. Dat start in mijn ogen van jongsafaan en is niet noodzakelijk gelinkt aan het feit of ik hen al dan niet een zak geld zou geven
2) Ik zou hopen dat ik hen kan duwen in de richting van een job en opleiding waarmee ze op eigen voeten kunnen staan. Dus niet noodzakelijk hen enkel hun hart te laten volgen. Maar dat ze proberen dat ze hun hart volgen in een job die toch ok verdient maar die ze dan toch graag kunnen en willen doen. Al is dat geen sinecure. En als zij dat potentieel niet hebben of er niet toe komen dan zal dat niet betekenen dat ik hen niet extra zal ondersteunen
3) Proberen om hen niet te omringen met luxe, ook al heb ik het geld ervoor. Mij lijkt het dat als je gewend bent aan luxe, dat het verdomd moeilijk is om het dan ineens zonder te moeten doen. Uiteindelijk proberen er een goede balans in te vinden.
4) Ik zal klaar staan om met goede (hopelijk toch) raad en daad hen bij te staan.
5) voor mij zullen ze zolang als ze zich goed voelen onder mijn dak, mogen thuis blijven. In het begin zonder expliciete tegemoetkoming. Na x tijd (intern te bekijken en rekening houdende met het gedrag) zal er mogelijk een bedrag tegenover staan. Al zal het ook een beetje afhangen van hoe er omgegaan wordt met het geld.
6) Afhankelijk van omstandigheden etc, zal ik misschien voorstellen dat ik in het jaar dat ze van plan zijn om te vertrekken zal zeggen dat ik het spaargeld dat ze in dat jaar aan de kant leggen zal verdubbelen als een extra duwtje in de rug.
7) Daarna zal ik kijken wat ik effectief aan de kant heb staan. En in functie van hoe het eraan toegaat zal ik bij de aankoop van een woning ook nog wel een extra extraatje doen. Al moet ik eerlijk zijn dat dit effectief afhangt natuurlijk van wat ik nog kan doen. Stap 6 is onafhankelijk van of er een woning zal komen of niet. Indien ze effectief niet met geld overweg kunnen en het gat in de hand groter is dan wat er binnenkomt. Dan zal stap 6 en 7 niet gegeven worden. Maar als dat het geval is, dan heb ik gefaald in hen op jongere leeftijd de waarde / belang van geld te kunnen meegeven.
8) In functie van mijn laatste adem uit te ademen zal ik ervoor zorgen dat er op tijd en stond al zaken zullen doorgeschoven worden naar de kinderen / kleinkinderen/...

Dit geheel is natuurlijk contingent op eerst en vooral kinderen te hebben. En een madam vinden die mij kan uitstaan. Dat laatste is geen sinecure. Zeker niet met mijn modus operandi van leven als een wrek. Niet omdat dat geld mij boeit. Maar gewoon omdat het uitgeven ervan mij gewoon geen sikkepit aan extra levensvreugde oplevert of boeit. Ik heb nooit echt dure hobbies gehad. Ik heb nooit echt veel gegeven om dure reizen, op restaurant te gaan of whatever. Ik ga liever op mijn gemak in mijn luie zetel zitten om een filmpje/serie/boek te kijken/lezen, een videogame te spelen, ... dan dat ik 10k spendeer om 2 weken in loret de mar op mijn lui gat te gaan liggen in de zon (op mijn eentje of samen met de kinderen).

Al is dat nu eenmaal geen beslissing die je alleen neemt. Maar dat zou toch eerder mijn richting uit gaan.
De grootte van de schenking zal ik dan ook eerder zo groot mogelijk wensen te maken. Maar de exacte grootte is en blijft tgv omstandigheden natuurlijk moeilijk voorspelbaar.
 
Ik vind dat er eigenlijk best veel mensen voor de eerste optie gaan. Ik had verwacht dat bijna niemand die zou aanduiden.
Ik heb daarop gestemd. Ik geef toe, in het geval van een crimineel of gewoon diepe wederzijdse haat zou dat anders liggen, maar die kans lijkt me nu wel heel klein.

Optie 2 lijkt me gewoon iets te hard op "enkel als het volgens mij met geld kan omgaan", wat nogal vaak neerkomt op "als het leeft zoals ik wil" volgens mij.
 
Terug
Bovenaan