TNTim
Well-known member
Waarschijnlijk sommigen niet, maar velen wel.Krijg je automatisch stress als je assertief bent/moet zijn?![]()
In de praktijk wordt dit soms ook heel geniepig gespeeld, een praktisch voorbeeldje
:Bij mijn vrouw werken ze met 4 op haar dienst. Eén is permanent 4/5e gaan werken, maar voor een verlies van 0,2FTE iemand extra aannemen daar begonnen ze niet aan. Ondertussen zijn er 2 extra in een tijdelijk stelsel gestapt van 4/5e werken, waardoor ze in de praktijk nu met 3,4 het werk van 4 doen. Baas wil geen extra personeel aannemen, want hij redeneert dat dit iets tijdelijk kan zijn.
Ook schermt hij met nieuwe projecten die hun werk efficiënter zal maken in de toekomst. Dat die telkens op een sisser zijn uitgedraaid in het verleden, daar wordt geen rekening mee gehouden.
Enorm goed voor de winst en zijn persoonlijke bonus, maar te vergelijken met een wortel voor een ezel houden...
Als uw baas weigert om extra personeel aan te nemen, zit je vast. Je kan dan idd van werk veranderen, maar zonder uitzonderlijk diploma of bekwaamheden smijt je uw opgebouwde anciënniteit in de vuilbak, in haar geval 15 jaar, + bijhorende gemoedsrust qua opzegtermijn.
Ikzelf heb de voorbije maanden ook 4/5e gewerkt. In de praktijk stapelen de mails op uw vrije dag zich op zodat je de dag erna extra moet werken. De dag voor mijn vrije dag wil ik al het dringende klaar hebben waardoor ik vaak iets langer doorwerk.
Vaak zijn er ook opleidingen/events/... op uw vrije dag zodat uw vrije dag verschoven dient te worden.
In de praktijk lijkt het mij eerder 4,5 dagen werken ipv 4 dagen.
Ik ga er dan ook mee stoppen, liever 5 dagen chill werken ipv 4 dagen extra vitesse geven.