Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262

tenor.gif

Wij hebben gisteren onze Lou laten inslapen. Het valt ons echt zwaar.
Het was de juiste beslissing, maar toch heb je ergens liever dat hij een natuurlijke dood had gekregen. Maar het was een taai beestje..
We hebben hem een mooi plekje gegeven in onze tuin.

Filou zijn volgende heupoperatie (wegnemen van de kop van het heupbeen) staat gepland op 5 februari. Bij zijn rechtse poot, vorig jaar, mankte hij enorm. We wisten toen dat de andere ook moest, maar omdat hij maar 7kg meer woog (komende van 10) wilden we hem eerst de kans geven aan te sterken. Nu hij al een tijdje op 9kg zit, is de moment dus daar.

Wij dachten maandag op voorbereidende consultatie te gaan met een kat die op zich ok is, maar die moet geopereerd worden om problemen te voorkomen.
Bleek dat even anders. Blijkbaar loopt dat beestje rond met een gebroken heup... De bovenkant van het bot is volledig doorgebroken. Bot en heup zijn los van elkaar. En dat huppelt daar rond, springt, speelt alsof er niets aan de hand is.
Ik wist dat katten pijn goed kunnen weg steken, maar dit had ik nu toch niet zien aankomen.
Maar bon, geen twijfel meer dus of we een gezonde kat wel zo een zware operatie moeten aandoen.

Ik verhuis binnenkort van een ruim huis op den buiten met grote tuin naar een (ruim) appartement. Ik ging normaal een klein appartement huren, en had daarbij besloten dat ik mijn kat niet kon meenemen (met extreem veel pijn in het hart) en dus naar mijn zus ging. Maar aangezien ik nu een ruimer appartement heb gevonden ben ik terug aan het twijfelen om mijn kat mee te nemen.

De huidige kat is een held van 12 jaar oud, maar nog zeer actief en is hier opgegroeid met een tuin waar hij altijd in kan. Heeft er iemand van jullie ervaring met het verhuizen van een (halve) buitenkat naar een appartement? Langs de ene kant krijg ik het niet over mijn hart om hem achter te laten, maar langs de andere kant heb ik ook veel schrik dat die kat, na levenslang een grote tuin ter beschikking te hebben, gek zou worden op een appartement (samen met mij :laugh: ).
Iemand hier ervaring mee?

Ik verhuis binnenkort van een ruim huis op den buiten met grote tuin naar een (ruim) appartement. Ik ging normaal een klein appartement huren, en had daarbij besloten dat ik mijn kat niet kon meenemen (met extreem veel pijn in het hart) en dus naar mijn zus ging. Maar aangezien ik nu een ruimer appartement heb gevonden ben ik terug aan het twijfelen om mijn kat mee te nemen.

De huidige kat is een held van 12 jaar oud, maar nog zeer actief en is hier opgegroeid met een tuin waar hij altijd in kan. Heeft er iemand van jullie ervaring met het verhuizen van een (halve) buitenkat naar een appartement? Langs de ene kant krijg ik het niet over mijn hart om hem achter te laten, maar langs de andere kant heb ik ook veel schrik dat die kat, na levenslang een grote tuin ter beschikking te hebben, gek zou worden op een appartement (samen met mij :laugh: ).
Iemand hier ervaring mee?

Gezien die normaal naar je zus ging, blijft dat waarschijnlijk een optie? Dus gewoon proberen en de tijd zal dan wel uitwijzen of hij zich al dan niet aanpast. Als blijkt dat het beestje doodongelukkig is, kan je nog altijd opteren om hem toch naar je zus te doen.

Je gaat sowieso meer verrijking moeten voorzien: klimmogelijkheden in huis, speelgoed, voerpuzzel/snuffelmat

Als je een balkon hebt, is het misschien een optie om dat af te zetten zodat het veilig is voor hem. Dan kan hij toch nog in de buitenlucht naar de vogeltjes kijken.

Is die eigenlijk wel OK? Ik vond dat op de vorige foto ook al, die zit zo raar ineengedoken.

Ik denk van wel: die zit bij frisser weer blijkbaar zo te slapen, zeker na een tijd zakt zijn kop naar beneden.
Bij warmer weer heb ik hem wel al languit in het gras zien liggen in een "normale" katten pose. En bij het wandelen zie ik er ook niets speciaals aan :)

Die van ons bij m'n ma terug gaan halen na onze reis van 1 maand waarbij ze er natuurlijk binnen moest blijven.
Viel al bij al goed mee, ze was zeer proper en kalm. Deze ochtend terug bij ons thuis buiten gelaten, meteen de frisse lucht opsnuiven en haar jachtinstincten resetten, om weer op pad te gaan. Prachtig om te zien.
Ik zou 't niet kunnen van ze constant binnen te moeten laten in een appartement.

Ik zou 't niet kunnen van ze constant binnen te moeten laten in een appartement.

Ik heb er vier en ze komen nooit verder dan het balkon. Zelf als ik ine en huis zou wonen zou ik ze niet buiten de tuin laten.

Eind vorig jaar is de kat van iemand die ik ken nog overreden en natuurlijk veel hartzeer.
In mijn jeugd ook enkele katten gehad die nooit meer thuis zijn gekomen toen we vlak aan een bos woonde.

Mijn katten zijn volgens mij gelukkig (ze kunnen niet praten dus moeilijk om dat met zekerheid te zeggen). Het kost natuurlijk wel wat meer moeite, tijd en creativiteit om ze fysiek en mentaal te stimuleren.
En ik ben ook een grote vogelliefhebber dus ik maakt het die beestjes liever ook niet moeilijker.

Filou is gisteren geopereerd. We dachten dat we goed wisten waar ons aan te verwachten omdat het de tweede keer was. Maar is dit even anders...
Vorige keer zijn we hem gaan halen en moesten we hem helpen om 5 stappen tot aan zijn kattenbak te zetten en lag hij erbij als een zielige zombie. Pas na een kleine week begon hij een beetje voorzichtig rond te stappen.

Vorige keer was hij heel onrustig uit narcose gekomen en blijkbaar wil dat dan zeggen dat dat een heel grote kans nu ook zou gebeuren. Daarom stelden ze voor het niet af te wachten en hem te laten wakker worden om te zien hoe hij was, maar hem tijdens het ontwaken al aan een bakster te hangen en ineens een afspraak om hem op te halen de dag nadien.

Wij zijn vanmiddag een kat gaan ophalen die in een soort van euforische fentanyl high zat. Die is direct beginnen rondlopen, zat te jammeren aan de berging waar z'n hengels liggen, heeft een paar vreetaanvallen gehad... ondertussen is hij al rustiger, mankt hij wat meer, maar stapt hij beter nu dan vorige keer na 2 weken. Hij is in een onbewaakt moment ook al via een stoel op tafel gekropen. Dat kon hij vorige keer na een maand nog niet.

Waar we voorbereid waren op hem over een week te beginnen stimuleren, zal het nu kwestie worden van hem die eerste week rustig te houden.

Waar we voorbereid waren op hem over een week te beginnen stimuleren, zal het nu kwestie worden van hem die eerste week rustig te houden

Katten zijn toch fantastisch dieren he... Ze doen zo vaak onverwachte dingen.

Mijn ros monstertje had er vandaag een dierenarts bezoek opzitten. Midden januari was hij al geweest omdat hij vaak overgaf en het ging niet over. Zijn maag was wat gezwollen en de dierenarts had daar wat medicijnen voor meegegeven maar als hij dan na een tijdje weer begin over te geven moest er bloed getrokken worden....

En dat is dus wat er vandaag is gebeurd.

Hij is eigenlijk echt een super lieve kat. Een echte charmeur die iedereen zijn hart steelt... En bij de dierenarts is hij een waar monstertje 😅. Bloed trekken ging moeizaam en we hebben er een krab aan overgehouden.

Ik ben toch een beetje nerveus over het resultaat. Hoewel hij nog rond dartelt als een jong veulen, wordt hij door vele voedermerken al als senior geklassificeerd.

Terug
Bovenaan