Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Strike a pose 😂

Kittydog.png

Ik ben wel benieuwd hoe groot die van ons eigenlijk gaat worden.
Hij is nu 6 maanden, maar ik vind hem eigenlijk echt klein. Hij weegt momenteel 3,2kg.

Mensen die eventueel nog foto's hebben van hun Britse op de leeftijd van 6 maanden dat ik eens kan vergelijken? :D
De onze zijn 8 maand en wegen momenteel 4,7 en zijn beide poezen. Vanaf 6 maand zijn die eigenlijk niet zo veel meer gegroeid.

1000014130.jpg
1000014129.jpg

Op de fotos waren ze ongeveer 6 maand 😊

Misschien krijgt die van jou wel nog een groeispurt, zolang die goed eet zal da wel in orde komen! 😊

Van mij moeten ze allessinds nietmeer groeien, de grijze, Mila, die komt altijd zo in mijne arm/in mijne nek liggen om te knuffelen of te slapen. Die 4,7 kg voel ik na een tijdje in mijne arm 🤣

In theorie is een kat pas volgroeid na 2 jaar ofzo? Ik zou mij dus geen zorgen maken als die in verhouding op 6 maanden nog "een kleintje" is. Binnenkort is dat nen dikke beer. :love:

In theorie is een kat pas volgroeid na 2 jaar ofzo? Ik zou mij dus geen zorgen maken als die in verhouding op 6 maanden nog "een kleintje" is. Binnenkort is dat nen dikke beer. :love:
Ja en Britjes kunnen nog tot hun 3 jaar groeien (of zelfs nog langer).

Mijn monsters nog is posten. 2 broers, ondertss 15 maand oud.
Wolf was het kneusje van het nest en weegt 6.2kg, hij is nog altijd kleiner maar wel ronder. Snor weegt 5.8kg.
Beide super aanhankelijke katten waar we ongeloofelijk veel liefde van krijgen.
Als er iemand in bad gaat moeten ze die altijd gadeslaan en proberen ze u er zelfs uit te vissen :laugh:

20250214_222543.jpg20250220_162130.jpg20250126_122247.jpg20250118_132424.jpg20250107_203123.jpg20241214_174742.jpg20241211_201341.jpg20241126_210103 (1).jpg20241126_210003 (1).jpg

Jullie hebben dan toch best grote katten? 😅

Mijn kat van 6kg (ben bang dat het ondertussen meer is ) is echt zo dik 🤦‍♀️ maar ze is zo slim dat ze de bakjes van de andere katten open krijgt. En dan heb ik echt een grote kat van iets meer als 6kg maar das een heel grote (voor een huis tuin en keuken kat) en is best slank.

Jullie hebben dan toch best grote katten? 😅

Mijn kat van 6kg (ben bang dat het ondertussen meer is ) is echt zo dik 🤦‍♀️ maar ze is zo slim dat ze de bakjes van de andere katten open krijgt. En dan heb ik echt een grote kat van iets meer als 6kg maar das een heel grote (voor een huis tuin en keuken kat) en is best slank.

Zie het zelf niet meer, maar iedereen zegt dat ze groot zijn.
Ze komen van een boerderijkat en de vermoedelijke vader is een hele grote kater.
Wolf is wat te dik en loom. Maar die is 's nachts altijd uren weg en aan het schooien bij andere huizen, moeilijk om op dieet te zetten.
Onze vorige kattin had korte pootjes en woog amper 3.2kg.

Mijn monsters nog is posten. 2 broers, ondertss 15 maand oud.
Wolf was het kneusje van het nest en weegt 6.2kg, hij is nog altijd kleiner maar wel ronder. Snor weegt 5.8kg.
Beide super aanhankelijke katten waar we ongeloofelijk veel liefde van krijgen.
Als er iemand in bad gaat moeten ze die altijd gadeslaan en proberen ze u er zelfs uit te vissen :laugh:
Ik zal maar niet vragen wie 'Snor' is zeker? :oi22:

Vandaag met onze heilige birmaan Lilly naar de dierenarts geweest nadat we gisteren al een spoed bezoek hadden bij de dierenarts van wacht.
Van wacht : echo genomen->nier falen, nierstenen, 1 nier buiten strijd... mogelijke oplossing stent zetten, operatie van circa 3K.
Madam van slag natuurlijk. Want klonk dramatisch.

Vandaag dus naar de afspraak die al vast stond bij eigen dierenarts.
: adhv écho kunde dat niet zien. Daar moet je bloed voor nemen.
Stent operatie bij een poes van 13? Dat doe ik zelf niet.

Uiteindelijk bloed genomen, alle waardes goed buiten urine en alles wijst idd op chronische nierfalen. Ze staat nu op een dieet en wat pillen. En in eerste instantie rustig opvolgen, binnen 2 weken terug bloedafname.
Situatie blijft nog steeds serieus ma de context en sfeer is toch al minder mentaal aangezien ze met medicatie toch redelijk 'normaal energiek lijkt.

Bloed nemen was wel een helse strijd.. 2 pootjes proberen af te tappen en eigenlijk nog niet genoeg.. Nie normaal hoe die kat in exorcisme modus gaat haha.
Nu bon wellicht wel rustig voorbereiden op een korte termijn afscheid.
IMG-20250226-090409.jpg

Vraagje voor mensen met britse korthaars. Is het eigenlijk normaal dat ze continu veel haar verliezen? Ze hebben enkele maanden geleden, volgen ons, hun ruifperiode gehad. Dit waren echt grote plukken haar dat ze verloren, vooral tijdens het spelen met elkaar. Nu is het niet meer zo erg, maar ze blijven vaak volhangen met losse haren. We kammen ze wekelijks enkele keren, maar niet overdreven. We weten dat ze altijd wat haar zullen verliezen, maar we vragen ons af in welke mate en of het misschien aan de voeding zou kunnen liggen. 1 kat blijft ook zo plukken haar verliezen.

Vraagje voor mensen met britse korthaars. Is het eigenlijk normaal dat ze continu veel haar verliezen? Ze hebben enkele maanden geleden, volgen ons, hun ruifperiode gehad. Dit waren echt grote plukken haar dat ze verloren, vooral tijdens het spelen met elkaar. Nu is het niet meer zo erg, maar ze blijven vaak volhangen met losse haren. We kammen ze wekelijks enkele keren, maar niet overdreven. We weten dat ze altijd wat haar zullen verliezen, maar we vragen ons af in welke mate en of het misschien aan de voeding zou kunnen liggen. 1 kat blijft ook zo plukken haar verliezen.
Die van ons ook constant. Ook vaak van die plukken die uitsteken. Vorig jaar wel eens naar een kapster gegaan en die heeft hem opgeknapt en tips gegeven hoe te kammen. Onze heeft wel langharig DNA (of hoe zeggen ze dat), dus die heeft wel ietsjes langer haar dan een gewone korthaar.

1 van ons 2 britse heeft ook dna van een langhaar volgens ons. Die haar vacht is superdik me veel langere haren tegenover de andere die een compactere vacht heeft. Ah dat wist ik niet dat er kattenkapsters waren 😁 mss ooit wel het proberen waard.
Ja ook al hebben we net grondig gekuist en de zetel net gestofzuigd, na 5 min da ze er terug op liggen ligt die zetel terug vol haar. En dan nog maar te zwijgen over de kleren 😅

Je vind idd constant haar overal maar niet meer dan normaal imo.
Als hij tegen ons benen wrijft hangen we ook vol met haar maar weeral normaal.
Zijn vacht staat mooi en is zijdezacht.
Borstelen doen we zelf, ongeveer 1 keer per week.

De kleine ambetanterik aan't genieten van de zon 😅. Nu was 'em ff rustig 😅

yrFFFEr.jpeg

Juist 6 maand gepasseerd. Al een goeie 5 maanden bij ons en wordt rot verwent.

Uw kortharige kat zeker niet te veel borstelen. Borstelen kan namelijk het verharen stimuleren :)
Wat wel kan helpen is bv u hand (of een doekje) vochtig maken en u kat zo aaien. Dan blijven veel lossen haren aan u hand plakken.

Ik borstel alleen mijn langharige kat regelmatig om klitten te voorkomen en de andere drie als ze er echt om komen vragen of als ze echt aan het ruiven zijn.

Vandaag met onze heilige birmaan Lilly naar de dierenarts geweest nadat we gisteren al een spoed bezoek hadden bij de dierenarts van wacht.
Van wacht : echo genomen->nier falen, nierstenen, 1 nier buiten strijd... mogelijke oplossing stent zetten, operatie van circa 3K.
Madam van slag natuurlijk. Want klonk dramatisch.

Vandaag dus naar de afspraak die al vast stond bij eigen dierenarts.
: adhv écho kunde dat niet zien. Daar moet je bloed voor nemen.

Nu bon wellicht wel rustig voorbereiden op een korte termijn afscheid.

Krakende lakens kunnen lang leven..

Hier ook twee heilige birmanen (Abel en Saar) waarvan Abel ook een dieet voor nierfalen krijgt (een hersenbloeding heeft gehad en epilepsie heeft, doof en zogoed als blind is). Krijg er geen foto van op het forum (lukt me niet uit te zoeken hoe dat kan). Tot nu toe alleen dieet (wel medicatie voor de ontlasting en tijdelijk even wat pijnmedicatie vanwege obstipatie).

Wat ik wilde zeggen is dat Abel ook wel bepaalde pillen krijgt als er bloed afgenomen moet worden om hem rustig te maken. Ik weet niet meer hoe dat heet maar misschien kan je er naar vragen. Dat scheelt bij een bloedonderzoek aan tijd en daarmee stress.

Overigens ben ik van dierenarts verwisseld nadat de eerst erop stond om uit te zoeken of er sprake was van een tumor of dat er sprake was van een hersenbloeding (zoals wijzelf dachten). Gesprek met de dierenarts was moeizaam want hij wilde alleen de scan doen om te kijken of er sprake was van een tumor. Bleek later met die scan helemaal niet goed te bepalen of er sprake was van een hersentumor (en trouwens, alle respect voor mensen die hun huisdier door een operatie en/of chemo laten doen, maar voor een kat van 15 jaar, vind ik dat nogal een aanslag). Na de scan werd er geen utislag meegedeeld.. dus met €800 de dierenartskas gespekt (want scan & praktijk van dezelfde eigenaar. Bij de nieuwe dierenarts geconstateerd dat als er sprake was van een tumor, beestje allang niet meer had geleefd… moet dus wel een hersenbloeding zijn geweest.
Je kan altijd naar een second opinion vragen.

Omdat Abel zogoed als blind is, heeft hij veel licht nodig als hij op de bak gaat. Die bak staat in een kast.
Nu zoek ik een nachtlampje dat blauw licht schijnt. Maar zo eenvoudig is dat niet te vinden. Wie verkoopt zoiets?

Terug
Bovenaan