Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Zijn er hier aanraders voor een goede krabpaal? Haar huidige is toch wat te klein en er mag er eentje extra komen. We hebben een kleiner appartement, dus liefst niet te breed, maar meer in de hoogte.
Ook weer niet veel te duur 😅

Veel eisen natuurlijk, maar is soms wat moeilijk aangezien je ze moeilijk in elkaar zetten en een dagje kunt uittesten.

Zijn er hier aanraders voor een goede krabpaal? Haar huidige is toch wat te klein en er mag er eentje extra komen. We hebben een kleiner appartement, dus liefst niet te breed, maar meer in de hoogte.
Ook weer niet veel te duur 😅

Veel eisen natuurlijk, maar is soms wat moeilijk aangezien je ze moeilijk in elkaar zetten en een dagje kunt uittesten.

Wat bedoel je met 'te klein'?

Die van hierboven is een grote, hoge krabpaal, maar zou voor onze katten te klein zijn. Die van Benjiroc heeft een hangmand van 35 cm, de onze heeft een hangmand van 40cm en die is voor de grootste kat eigenlijk ook al wat te klein.

Wij hebben deze boven:
Krabpaal

Deze in de living, zelf gepimpt met sisal touw, een paar hangspreeltjes, teakschalen en pelsjes:
Houten paal

En dan nog een krabton:
Krabton

Ze worden alle 3 frequent gebruikt. Vooral de krabton is een groot succes, zowel om te krabben als als slaapplekje.

Onze Oranje neemt de laatste tijd de vorm over van dingen waar hij op ligt... :p
Octaafrechthoek.jpg

ziet er inderdaad fatsoenlijke uit.
Wat bedoel je met 'te klein'?

Die van hierboven is een grote, hoge krabpaal, maar zou voor onze katten te klein zijn. Die van Benjiroc heeft een hangmand van 35 cm, de onze heeft een hangmand van 40cm en die is voor de grootste kat eigenlijk ook al wat te klein.

Wij hebben deze boven:
Krabpaal

Deze in de living, zelf gepimpt met sisal touw, een paar hangspreeltjes, teakschalen en pelsjes:
Houten paal

En dan nog een krabton:
Krabton

Ze worden alle 3 frequent gebruikt. Vooral de krabton is een groot succes, zowel om te krabben als als slaapplekje.
Momenteel echt enkel zo een paal van 30-40cm hoog.
Mooie voorstellen, maar dat is dan weer iets buiten mijn budget

Iemand een tip voor kattenbakvulling die én geen fijne korrel heeft die overal blijft hangen, én klontert, of bestaat dit gewoonweg niet?
(Biologisch is ook een groot pluspunt.)

De kattenbakvulling die ik al een hele tijd gebruik is gerecycleerd papier (deze). Het laat in vergelijking met andere vulling weinig sporen na en is ook nog eens milieuvriendelijk. Het zou dus de perfecte vulling zijn ...maar het klontert dus niet (geen idee waarom bol.com beweert van wel) waardoor het erg onhandig is om de plasjes uit te scheppen (de beplaste korrels kleuren gewoon donker). De geur pakt ook enorm op mijn keel als ik het toch probeer uit te scheppen.

Andere die ik de voorbije jaren al heb geprobeerd:
- CosyCat: liet in het hele huis sporen na (verder wel heel goed)
- Cat's Best Original Kattenbakvulling: zelfde (klonterde wel wat minder goed)

Er waren er nog een paar, maar die herinner ik mij niet echt meer (buiten dat het niet biologisch was en ook overal bleven hangen).

Kattenbakmat helpt deels.

Niet klonterend:
Peewee Houtkorrels
Gingen niet lang mee omdat je er blijkbaar een speciale kattenbak met zeef voor nodig hebt. Maskeerde de geurtjes ook minder als ik het mij goed herinner.

Of moet ik maar aanvaarden dat het altijd kiezen tussen 2 kwaden zal zijn en toch maar bij mijn huidige kattenbakvulling blijven?

Wij gebruiken van die bentoniet+babypoeder korrels van Tom&Co. Vormt harde klonten, ruikt helemaal niet, en met een Trixie mat ervoor blijven de korrels daar ook gewoon in achter, ipv door gans het huis.

Wij gebruiken van die bentoniet+babypoeder korrels van Tom&Co. Vormt harde klonten, ruikt helemaal niet, en met een Trixie mat ervoor blijven de korrels daar ook gewoon in achter, ipv door gans het huis.
Zelf geen fan van vulling met geur, maar toch bedankt voor de tip.

De exact zelfde mat heb ik ook nog, maar in tegenstelling tot bij jou hielp die hier heel weinig. Heb wel een andere gekocht (en ook veel duurder: https://www.bol.com/be/nl/p/kattenb...h=vKCTDtQxZy77JRgbtwhHsQ.2_13.18.ProductTitle) die dan ook veel meer hielp, maar goed, die fijne korrel blijft toch nog altijd overal hangen.
(Wel zuur als je zo'n model dan ineens stukken goedkoper in pakweg de Lidl ziet liggen.)

Ik gebruik nu al paar jaar deze: https://www.bol.com/be/nl/p/happy-home-natural-wood-kattenbakvulling-3-x-20-l/9200000108604524/ & https://www.hubo.be/nl/p/flamingo-houtkorrels-25l-15kg/446360/
Via bonnetjes met korting valt de prijs ook nog redelijk mee voor die van Hubo, maar is duurder dan die van "happy home" wel uiteindelijk, maar ik probeer niet altijd online te bestellen uit principe :)

Ik ben van beide best tevreden eigelijk.
Neemt de plasjes best goed op vind ik, en valt niet direct uit elkaar als ze er eens op trappelt. Al heb je natuurlijk altijd wel wat die los komt en dat gaat dan via de pootjes mee naar buiten, maar dan heb ik ook zo'n mat die het meeste wel opvangt.

Dagelijks "zeef" ik gewoon de stukken die de plas opgenomen heeft waardoor ik nog wat halve kan recupereren. En "zeef" ongeveer elke week eens mijn kattebak volledig, om het "poeder" ook eens mee te hebben.

Niet klonterend:
Peewee Houtkorrels
Gingen niet lang mee omdat je er blijkbaar een speciale kattenbak met zeef voor nodig hebt. Maskeerde de geurtjes ook minder als ik het mij goed herinner.
Wij hebben de Peewee korrels en bak. Werkt gewoon goed, de korrels waar urine in getrokken is verpulvert en valt door de zeef bij het graven. Wij gaan er zelf overheen met de spatel zodat alles mooi er door valt. Als je op tijd de onderbak leegmaakt valt het heel goed mee van geur.
Veel gemakkelijker dan die vervelende steentjes die we gebruikten voor onze vorige kat, je vond die werkelijk overal in huis, ook al lag er zo'n opvangmat voor.

Bah, dit weekend afscheid moeten nemen van de asielkat.
Vermoedelijk Corona/FIP ... Veel te jong, hopelijk niet te veel afgezien

Laatst bewerkt:
Wij hebben de Peewee korrels en bak. Werkt gewoon goed, de korrels waar urine in getrokken is verpulvert en valt door de zeef bij het graven. Wij gaan er zelf overheen met de spatel zodat alles mooi er door valt. Als je op tijd de onderbak leegmaakt valt het heel goed mee van geur.
Veel gemakkelijker dan die vervelende steentjes die we gebruikten voor onze vorige kat, je vond die werkelijk overal in huis, ook al lag er zo'n opvangmat voor.
Zou dit dan bv kunnen lukken met pakweg deze kattenbak? https://www.amazon.nl/Global-Kattenbak-katten-dienblad-kattenbakvulling/dp/B084M8S17C
Die is én niet te groot (plaatsgebrek) én heeft een zeef.

Met onze asielkatjes Magic en Loki gaat het nog altijd heel goed. 2 kerngezonde kleine monstertjes.
Ze zijn nog nooit 1 dag ziek geweest in 1,5 jaar tijd (ze zijn nu 2,5 jaar oud)

Loki
Loki.jpg

Magic
Magic.jpg

Magic is al sinds week 3 een flodderkat. Loki heeft dat stilletjes aan geleerd van Magic (dat dit wél fijn is) dus hij komt tegenwoordig ook veel flodderen.

Laatst bewerkt:
Mijn kat is een jaar of 7

Vorig jaar 2 bultjes op haar lichaam. Bovenhuids. Arts heeft die dan gewoon uitgeknepen. Niets ernstigs.

Nu heeft ze er weer 2. Echter nu merk ik dat die onderhuids zijn.
1 op rugwervel en 1 op heup.
Sinds 2 a 3 weken springt ze niet meer hoog en nu begint ze ook vreemd te wandelen aan die achterpoot.

Onmiddellijk afspraak gemaakt bij dierenarts. Maar kan pas overmorgen gaan...

Ik ben toch wat bang dat het Dit keer een kankergezwelletje is. Ik denk dat ze er een biopt van gaan nemen.

Onze kater heeft last met stoelgang. Het komt er niet uit en is klein en hard wanneer het er wel uit komt.

Iemand al eens in die situatie gegeven en tips voor voeding? Mijn vriendin let hard op het kopen van gezonde voeding (dus geen Whiskas etc.), maar misschien moeten we toch eens naar een andere samenstelling zoeken.

Onze kater heeft last met stoelgang. Het komt er niet uit en is klein en hard wanneer het er wel uit komt.

Iemand al eens in die situatie gegeven en tips voor voeding? Mijn vriendin let hard op het kopen van gezonde voeding (dus geen Whiskas etc.), maar misschien moeten we toch eens naar een andere samenstelling zoeken.

De onze zijn nogal gevoelig aan het omgekeerde probleem. Maar wat wel helpt wanneer hun stoelgang niet goed is, is hun wat probiotica bij geven. Dat herstelt de darmflora, dus zou normaal in beide richtingen goed moeten zijn.

Ik heb deze staan, gewoon 1 maatlepeltje oplossen in wat warm water en daarna onder hun natvoer mengen. Filou kunnen we dat zelfs gewoon geven in water, die lebbert dat met plezier op, dus blijkbaar is het wel lekker.
Puur probiotica

Terug
Bovenaan