Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Een simpele vraag : hoe vaak en hoeveel voeder je nu je volwassen katten ? Ik zit met 2 exemplaars maar merk dat ze toch wel echt te dik staan , toch staan die altijd te janken voor nog extra voeding . Ik heb 3 potjes (2 voor gesteriliseerde brokken (voor elk 1 ) , 1 voor snoepjes(zo een stokjes eten ze wel graag ) .

Een simpele vraag : hoe vaak en hoeveel voeder je nu je volwassen katten ? Ik zit met 2 exemplaars maar merk dat ze toch wel echt te dik staan , toch staan die altijd te janken voor nog extra voeding . Ik heb 3 potjes (2 voor gesteriliseerde brokken (voor elk 1 ) , 1 voor snoepjes(zo een stokjes eten ze wel graag ) .
Vroeger gaven we onze katten gewoon 2x per dag wat brokjes (bodempje/half bakje).

Tegenwoordig krijgen ze hier onbeperkt (de katten van mijn vriend waren dat al gewend en hij wou dat niet veranderen) en staan ze allemaal veel te dik natuurlijk.

Dan kom de catsitter, die komt natuurlijk ook maar 2x op een dag langs en surprise, ze leven nog 😆

Wij geven tussen de 120 à 150gr per dag verdeeld over 4 porties. Hij weegt ongeveer 5,5kg en is 1 jaar en 9 maand oud.

Vroeger gaven we onze katten gewoon 2x per dag wat brokjes (bodempje/half bakje).

Tegenwoordig krijgen ze hier onbeperkt (de katten van mijn vriend waren dat al gewend en hij wou dat niet veranderen) en staan ze allemaal veel te dik natuurlijk.

Dan kom de catsitter, die komt natuurlijk ook maar 2x op een dag langs en surprise, ze leven nog 😆
Haha , maar vroegen waren ze echt slank , maar de laatste tijd groeien ze echt snel ( in breedte ) zijn katinnen .

Wij doen aan free feeding: ganse dag brokken beschikbaar. 2 keer per dag krijgen ze een lepeltje natvoer.

Wij werken beide full time en in ploegen, dus onregelmatig. Dan is dat de eenvoudigste oplossing, want vaste structuur kunnen we hen niet bieden.

Vaste eetmomenten zouden ook lastig zijn omdat Pixel traag en in kleine stukjes eet. Filou is een schrokker en dief. Dus we zouden of constant Pixel haar eten moeten bewaken of Filou bij haar weg houden of eindigen met een heel dikke en een heel dunne kat.

Daarnaast triggert beperkt eten schrokgedrag bij Filou. Als die kotst, is het altijd omdat de brokken bijna op waren en hij dan alles opgeschrokt heeft in 1 keer. Als er voldoende brokken zijn, eet die een beetje en is dan weer weg.

Nadeel is dat we niet echt zicht hebben op hoeveel ze eten. Maar voorlopig zijn ze verre van mager, maar nog wel ok.

Onze kat krijgt eten wanneer ze er achter vraagt. In de zomer weegt ze 3 kg, in de winter 4-4.5 kg. Ook nu ze wat ouder is (13 jaar) blijft haar gewicht mooi stabiel

Wij proberen ons wat aan de voorschiften van het kattevoer te houden.

Mieke (kan van mijn moeder) krijgt 50-55gr verdeeld over 2 keer.

Mijn katten krijgen 70-75gr per kat verdeeld over 2 porties, kan wel moeilijk inschatten wie wat eet, Staf is een rustige eter, die eet wat en gaat dan even op wandel en dan spurt Bavette naar Staf zijn bakje terwijl hij zelf nog eten heeft staan.

I.v.m. de voeding: vinden jullie dierenartsen dan ook snel dat jullie katten te dik worden?

Onze poes was - naar onze mening - goed vermagerd doordat we sinds ongeveer een halfjaar haar brokken afwegen. Eerder woog ze 4,7 kg (dat was idd al wat te zwaar, zeker voor een kattin).
Toen ik overlaatst bij de dierenarts was i.v.m. die tand, woog hij haar nog eens. Ik zei nog dat ze duidelijk vermagerd was.
"Oh, 100 gram maar, dat is verwaarloosbaar hoor". Ja maar, het is een kat (dan ook nog een kleine), geen mens...? :unsure:

Nu ja, ik ben zelf geen expert natuurlijk, maar ik vraag mij af of dierenartsen niet te veel kijken puur naar dat getal op de weegschaal en te veel willen vergelijken met het gewicht van een mens of zo?

Haar buikje was nochtans duidelijk veel kleiner geworden, en ik vind nu zelf toch ook niet dat ze nog slanker moet worden. Toen ik haar net had geadopteerd meer dan 2 jaar geleden was ze erg slank (nog geen 3kg) - niet te, maar er mocht toch zeker niks meer af.
Is dat in theorie dan "het" gewicht voor een kat?

We waren een tijdje geleden bij familie van mijn vriend die ook een kat hebben (kater) en dat was naar onze mening toch best een slanke kat. Zei die dierenarts blijkbaar ook al dat hij dik aan het worden was. :unsure:

Het hangt er uiteindelijk vanaf welk ras je kat is, is het een kater of kattin en hoe groot zijn ze.
Ook welk type van voeding ze krijgen. Als er meer vocht in zit mogen ze al wat meer krijgen

Body-Condition-Score-Kat.jpg

I.v.m. de voeding: vinden jullie dierenartsen dan ook snel dat jullie katten te dik worden?

Onze poes was - naar onze mening - goed vermagerd doordat we sinds ongeveer een halfjaar haar brokken afwegen. Eerder woog ze 4,7 kg (dat was idd al wat te zwaar, zeker voor een kattin).
Toen ik overlaatst bij de dierenarts was i.v.m. die tand, woog hij haar nog eens. Ik zei nog dat ze duidelijk vermagerd was.
"Oh, 100 gram maar, dat is verwaarloosbaar hoor". Ja maar, het is een kat (dan ook nog een kleine), geen mens...? :unsure:

Nu ja, ik ben zelf geen expert natuurlijk, maar ik vraag mij af of dierenartsen niet te veel kijken puur naar dat getal op de weegschaal en te veel willen vergelijken met het gewicht van een mens of zo?

Haar buikje was nochtans duidelijk veel kleiner geworden, en ik vind nu zelf toch ook niet dat ze nog slanker moet worden. Toen ik haar net had geadopteerd meer dan 2 jaar geleden was ze erg slank (nog geen 3kg) - niet te, maar er mocht toch zeker niks meer af.
Is dat in theorie dan "het" gewicht voor een kat?

We waren een tijdje geleden bij familie van mijn vriend die ook een kat hebben (kater) en dat was naar onze mening toch best een slanke kat. Zei die dierenarts blijkbaar ook al dat hij dik aan het worden was. :unsure:
Die van ons is 6kg (wel een Brit), maar de dierenarts kijkt dan meer naar de vorige metingen en zegt wel vaak "hij zou niet veel zwaarder moeten worden".

Twee van mijn katten zijn te dik. We gaan dus terug beginnen afwegen en elke avond krijgen ze een portie voor een volledige dag. Ze hebben elk hun eigen bak die met hun chip open gaat. Helaas weet de dikste kat hoe ze het luikje van de bakjes open krijgt en durf ze dus eten stelen. Heel moeilijk dus :/

Vanaf wanneer mag een kitten buiten?
Vanaf sterilisatie dacht ik al

Vraagje: kat is laatste tijd heel veel kleine plasjes aan het doen. Soms aant miauwen en ook veel aan het likken daar beneden. Afgelopen 2 dagen ook 2 keer op bed gepist 😅 Nu denk ik een blaasontsteking, aangezien ze daarvoor wel fatsoenlijk op de kattenbak ging.
Wat zijn goeie middeltjes daartegen? Is het gewoon wachten?
Of best eens langs de apotheek voor iets specifiek te halen?

Vanaf sterilisatie dacht ik al

Vraagje: kat is laatste tijd heel veel kleine plasjes aan het doen. Soms aant miauwen en ook veel aan het likken daar beneden. Afgelopen 2 dagen ook 2 keer op bed gepist 😅 Nu denk ik een blaasontsteking, aangezien ze daarvoor wel fatsoenlijk op de kattenbak ging.
Wat zijn goeie middeltjes daartegen? Is het gewoon wachten?
Of best eens langs de apotheek voor iets specifiek te halen?
Ik zou keer naar de dierenarts bellen voor zoiets.

Twee van mijn katten zijn te dik. We gaan dus terug beginnen afwegen en elke avond krijgen ze een portie voor een volledige dag. Ze hebben elk hun eigen bak die met hun chip open gaat. Helaas weet de dikste kat hoe ze het luikje van de bakjes open krijgt en durf ze dus eten stelen. Heel moeilijk dus :/

Welk model is dat juist? Mss iets voor hier

Terug
Bovenaan