Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
En onze Beli begint héél rustig het appartement te verkennen, als er geen lawaai is. Anders ligt hij heel den tijd verstopt onder een deken in de zetel.
We zijn verhuist sinds vrijdag en het is nogal een shock voor het beestje.
Eten lukt enkel als het muisstil is, vanaf er een geluidje is is hij afgeleid en stopt hij.

Och ja, komt wel goed.

Laatst bewerkt:
En onze Beli begint héél rustig het appartement te verkennen, als er geen lawaai is. Anders ligt hij heel den tijd verstopt onder een deken in de zetel.
We zijn verhuist sinds vrijdag en het is nogal een choque voor het beestje.
Eten lukt enkel als het muisstil is, vanaf er een geluidje is is hij afgeleid en stopt hij.

Och ja, komt wel goed.
Herkenbaar, die van ons heeft twee dagen in haar bench gezeten na onze verhuis, en dan nog een paar dagen stapje per stapje alles beginnen verkennen.

Het is wat een dutske

Iemand heeft onze kat deze ochtend proberen stelen vanop onze oprit.
De vriendin heeft enkele weken geleden een tracker gekocht voor aan de halsband zodat ze op elk moment kan zien waar de katten zijn.
Deze ochtend werden we wakker rond 8 uur, beide katten toen nog in de tuin volgens tracker en in werkelijkheid ook.
Rond 8u30 liet ze 1 kat binnen, de andere kat zou aan de voorkant van het huis gezeten hebben. Uiteindelijk zat de kat een tiental minuten later in onze achtertuin, aan het beven van de schrik en zonder halsband met tracker.
Op dat moment ziet ze via de app dat de tracker zich verplaatst in een achterliggende straat. Op het moment dat we de tracker geluid lieten maken (via de app) werd deze uit de wagen gesmeten.
Even later naar de locatie gegaan en daar een stuk van de halsband gevonden, tracker zal waarschijnlijk ergens in de gracht of in het gras liggen.
Op onze oprit ook een deel van de halsband gevonden.

Niet te begrijpen dat er mensen zijn die dit doen...
Het is niet eens een raskat maar gewoon een straatkat uit het asiel (niet dat dit minder erg is of zo...).

Kat zelf heeft ook een wonde aan z'n nek en is een hele pluk haar kwijt. Kan dus niet anders dan dat deze persoon de kat bij de halsband heeft gegrepen in de hoop dat kat en al mee zou gaan.

Edit:
Afgelopen week zijn er al 3 rosse katten verdwenen hier in de buurt. Toeval??
De onze is effectief eens gestolen/ontvoerd geweest. Onze kat zit meer binnen dan iets anders, maar soms gaat ze eens buiten. Ze is echter heel van onbekende geluiden en plekken en gaat bijvoorbeeld ik de tuin zo goed als nooit buiten de rand van onze haag (terwijl ze er perfect door kan wandelen), ook als we zo vooraan aan straat buitenlieten verkende ze wat, maar ze ging niet verder dan een straal van 5m rond onze voordeur.
Op een dag vond ik ze nergens meer, maar ik was zeker dat ze het laatst op straat geweest was. Tegen de avond nog steeds niet gezien en dan ken je je huisdier wel genoeg om zeker te weten dat er iets noet klopt…
Overal gaan zoeken (veel bouwwerven in de buurt van onze straat, alsook een park) maar nergens gevonden. Brieven gebust met een foto van de kat en ons telefoonnummer. Niks. Zo gingen er 2 weken voorbij, iedereen heel verdrietig hier, niet in het minst onze 2 kinderen die het echt wel goed deden met haar.
Na 2 weken krijgt mijn vrouw plots telefoon van iemand uit een naburig dorp dat ze onze kat gevonden heeft. Ze liep rond aan een sporthal, was heel aanhankelijk, volgde haar en die vrouw zag er tegenop om die kat in deze weersomstandigheden buiten te laten rondlopen (het was winter en er lag sneeuw). Ze heeft ze naar een dierenarts gebracht, de chip laten lezen en zo dus bij ons terecht gekomen. Wij allemaal superblij en haar gaan ophalen.
Die dierenarts zou toen ook gezegd hebben dat ze vermoedelijk meegenomen is door iemand. Ik woon langs de R4 in Gent en ze is aan de andere kant van de R4 opgedoken, 10km verderop. Dat zou onze kat nooit doen, laat staan overleven.
Ik snap niet wie zoiets nu doet.
Ik denk dat we echt wel geluk gehad hebben.

En de verhalen van verongelukte katten en ontvoerde katten is dus de reden waarom die van mij nooit buiten los mogen lopen. Ik zorg wel voor genoeg verrijking binnenhuis en spendeer wat extra tijd om met hen te spelen.

En de verhalen van verongelukte katten en ontvoerde katten is dus de reden waarom die van mij nooit buiten los mogen lopen. Ik zorg wel voor genoeg verrijking binnenhuis en spendeer wat extra tijd om met hen te spelen.
Ik vind de kattenbak telkens verversen een irritant taakje terwijl de kat gewoon buiten kan... Vroeger nog in een vierkantshoeve gewoond, en dat was gewoonweg een paradijs tegenover het appartement waar ik nu woon en kon het me nooit inbeelden hier een kat te houden, tot we 'm geadopteerd hadden van 't straat.

Het was na enkele maanden dan ook een verademing toen die buiten mocht voor beiden van ons (ik en de kat, en mn vriendin toch ook die de taak voornamelijk uitvoerde). Wat een comfort om die kattenbak niet meer te moeten verversen, binnen en buiten ging 'm, kwam soms al miauwendvan gekuk terug naar binnen om ons te zoeken. Soms kwam er ook wel (tot ergernis) eens een vriendje binnen of kwam hij met muizen af om dan voor onze neus op te eten als we niet snel genoeg waren ze af te nemen...

Wat een kanjer was m'n laatste kat...

Zag 'm eens z'n behoefte doen in de voortuin van onze buur, en bij een andere buur tussen hun planten. Afin, niemand heeft er ooit over geklaagd... Eind goed al goed. We gaan begin oktober eens naar het asiel gaan zien...

Ik vind de kattenbak telkens verversen een irritant taakje terwijl de kat gewoon buiten kan... Vroeger nog in een vierkantshoeve gewoond, en dat was gewoonweg een paradijs tegenover het appartement waar ik nu woon en kon het me nooit inbeelden hier een kat te houden, tot we 'm geadopteerd hadden van 't straat.

Als je het teveel moeite vindt om dit te doen moet je misschien geen kat nemen.
Katten zijn HUISdieren. Je laat een hond toch ook niet over al rond lopen dus waarom zou je dat met een kat wel doen.

Bovendien kan een kat overlast veroorzaken voor buren én vormen ze een bedreiging voor de biodiversiteit.

Een kat buiten laten lopen is handig. Kost natuurlijk minder tijd en moeite om ze bezig te houden en je hebt geen kattenbak nodig. Ik blijft het vreemd vinden dat die factoren zwaarder doorwegen dan het risico dat een kat wordt dood gereden, vergiftigd of gestolen of een bedreiging vormt voor de biodiversiteit als ze buiten lopen.

Gelukkig mag iedereen met zijn dieren doen wat ze zelf willen. Mijn katten zijn een deel van mijn familie. Ik vind het al moeilijk genoeg om op reis te gaan terwijl ik weet dat ze heel goed verzorgd gaan worden, laat staan dat ze ergens zouden rond zwerven.

Als je het teveel moeite vindt om dit te doen moet je misschien geen kat nemen.
Katten zijn HUISdieren. Je laat een hond toch ook niet over al rond lopen dus waarom zou je dat met een kat wel doen.

Bovendien kan een kat overlast veroorzaken voor buren én vormen ze een bedreiging voor de biodiversiteit.

Een kat buiten laten lopen is handig. Kost natuurlijk minder tijd en moeite om ze bezig te houden en je hebt geen kattenbak nodig. Ik blijft het vreemd vinden dat die factoren zwaarder doorwegen dan het risico dat een kat wordt dood gereden, vergiftigd of gestolen of een bedreiging vormt voor de biodiversiteit als ze buiten lopen.

Gelukkig mag iedereen met zijn dieren doen wat ze zelf willen. Mijn katten zijn een deel van mijn familie. Ik vind het al moeilijk genoeg om op reis te gaan terwijl ik weet dat ze heel goed verzorgd gaan worden, laat staan dat ze ergens zouden rond zwerven.

Dat is wat kort door de bocht om te zeggen dat ik daarvoor geen moet nemen, uiteraard zal ik in de eerste maand bv. een nieuwe kat binnen houden en z'n kattenbak goed onderhouden enz., maar daarna 'moet' 'm onherroepelijk naar buiten, de kattenbak blijft dan sowieso wel staan voor een tijdje, maar als deze niet meer gebruikt wordt leeg ik ze en berg ik die op.
Tenzij die zich binnen zodanig goed voelt en constant binnen wilt blijven, 't ja dan neem ik de kattenbak er heus wel bij hoor... We zijn met 2, dus die taak verdelen we wel.

M'n katten maakten daarom niet meer of minder deel van de familie.

Een kat is geen hond die je moet uitlaten aan de leiband éh. Totaal verschillend, uw (schoot)hond(je) ga je toch ook niet gaan trainen om in een soort kattenbak z'n behoefte te laten doen?

Het kost inderdaad allemaal minder moeite, en het risico dat 'm wordt doodgereden bestaat, daar ben ik me bewust van, net als vergiftiging of 'diefstal'.
Vergiftiging was er al sprake van toen een buur blijkbaar last had van ratten door (extreem) slecht tuinonderhoud van een andere buur, maar vriendelijk verzocht geen vergif te gebruiken maar de katten hun werk te laten doen... In uiteindelijk 2 jaar niks gebeurd, maar ook geen ratten meer... Vooral dat laatste was stressy, omdat het hier in de vakantieperiodes wat drukker kan zijn met bv. dagjestoeristen + ik had al enkele keren gezien dat die in de straat eens geaaid en opgepakt werd door 2 meisjes, en wat verder nog eens opgepakt door een vrouw die 'm dan weer los liet, telkens schrik ik dan dat iemand 'm wel mee zou kunnen nemen.

Katten vallen misschien onder de noemer van HUISdieren, maar toch zijn het jagers met instincten, dat men een raskat die suf overteelt is binnen wilt laten begrijp ik nog, maar wat zijn (sommige) die gelukkig als ze buiten kunnen zijn...

Dat de biodiversiteit aangetast wordt door af en toe wat ongedierte zoals muizen opeten zoals m'n laatste ferm goed deed, kan ik nog geloven, maar liever muizen die opgeruimd worden dan muizen die warmte opzoeken in de zolder of elders en schade maken.

Mochten al m'n voorgaande katten overlast veroorzaakt hebben zou ik het wel geweten hebben, m'n laatste was zodanig braaf en sociaal dat m'n ene buurvrouw 'm zelf had teruggevonden op een bed in haar logeerkamer op de 2de verdieping (ze schrok zich trouwens dood), en bij de andere buurvrouw ging 'm goed om met 'r klein hondje dat het een dagelijks ritueel werd om 'm te gaan 'begroeten', en met de andere 3 katten van buren rondom was het vooral ravotten (video proof). Vorig jaar was meneer tijdens onze vakantie van 3 weken alleen heer & meester van het appartement, we sloten natuurlijk wel de deuren af van de ruimtes waar hij niet binnen moest, automatische food dispenser, waterfonteintje en meneer ging dag en nacht naar binnen en buiten wanneer 'm wou. Super zelfstandig en zalig om te zien (camera's + ook gps tracker).
We zijn er enkele weken voor 'm stierf (FeLV) nog mee in de duinen gaan wandelen (vrij) en op een foto hieronder een eenmalige 'testwandeling' met leibandje.

Ik leef gelukkig in redelijk kalme buurt met vooral 's nachts weinig verkeer, niet ver van een veld en de duinen en m'n kat was zeer gelukkig daar rond te toeren in +/- een straal van 600m in vogelvlucht. Het was dan wel een straatkat toen we 'm binnen namen, maar al m'n vorige katten gingen ook steevast buiten. Vandaar dat het voor mij wellicht lastiger is ik z'n kattenbak moet gaan onderhouden. Als ik dan de kat van een maat zie (die op 't platteland woont) die buiten gaat, en thuiskomt om z'n behoefte te doen in de kattenbak moet ik toch wel lachen...

Afin, ik vermoed dan ook dat ik nooit meer zo'n zalige kat als deze zal tegenkomen (zie foto's) :

Katten vallen misschien onder de noemer van HUISdieren, maar toch zijn het jagers met instincten, dat men een raskat die suf overteelt is binnen wilt laten begrijp ik nog, maar wat zijn (sommige) die gelukkig als ze buiten kunnen zijn...
Maar er zijn heel veel honden die wel een hoge preydrive hebben en die lopen ook niet vrij rond, gelukkig maar.

Drie van mijn vier katten hebben ook een sterk jacht instinct, waarvan er eentje een moord machine op pootjes is 😅. Ik zorg ervoor dat ze dit ook kwijt raken zonder dat ze achter een levende prooi moeten jagen.

Dat de biodiversiteit aangetast wordt door af en toe wat ongedierte zoals muizen opeten zoals m'n laatste ferm goed deed, kan ik nog geloven, maar liever muizen die opgeruimd worden dan muizen die warmte opzoeken in de zolder of elders en schade maken.
Ik betwijfel dat de muizen of de ratten het grote probleem zijn, maar eerder vogels.
Het is zelf zo erg dat katten op bv Svalbard verboden zijn omdat ze zo'n bedreiging vormen voor de lokale fauna. Er is ook ergens een eiland waar katten verantwoordelijk zijn voor bepaalde vogels die daar zijn uitgestorven. Ik weet niet exact meer waar dit was, maar ik geloof ergens in Oceanië. Ik ben geen expert in ecologie hé, maar ik heb wel wat research gedaan voor de katten in huis namen. Mijn ouders hebben ook altijd katten gehad en die liepen ook altijd buiten en het gebeurde wel eens dat die muizen, konijntjes en volgens mee naar huis brachten. En ook dat de katten niet meer naar huis kwamen.

Als jij vindt dat je kat zo het beste kan houden of het gelukkigste is (al kunnen wij het geluk van een kat niet echt meten) en je hebt geen problemen met de 'schade' die ze aanrichten... You do you :)

Sorry als ik wat hard over kom maar ik ben het zo beu om te lezen dat mensen vinden dat hun kat gelukkiger is al ze buiten los lopen en mensen die komen huilen dat hun kat is verongelukt/vermist terwijl dit super gemakkelijk te vermijden is. Niet dat ik daar geen empathie voor heb hé, maar het is zo'n zonde.

Onze "geadopteerde" ( kat is van de overburen, maar die keken er nauwelijks naar) kat heeft de neiging om wat met haar poten (en klauwen uit) uit te halen en (zachtjes) te bijten voor het spelen ( ze blaast niet en is altijd aan het spinnen als ze het doet). Ik moet zeggen dat ik het ook wel wat "aanmoedig" omdat ik haar wel wat plaag ( met mijn vinger en hand zo wat snelle bewegingen maken of eens op haar neusje duwen;:p) , maar nu vraagt mijn vrouw om een speelgoedje te zoeken om haar dat af te leren. Kwestie dat ze niet begint te denken dat dat normaal gedrag is.

De kat is ondertussen iets ouder dan 2 jaar en ik heb nu wat schrik dat ze dit niet meer zal afleren.

Kennen jullie en speelgoedje? Of andere tructs om haar dat af teleren helpen ook.

Thanks!

Een pluche konijn of ander beestachtig iets, dan ipv je hand die pluche ertussen. Best wel iets voor dieren dus.

Mijn laatste kat nam het dan over door het met z'n twee voorpoten vast te houden en beet en krabde met z'n achterpoten op die pluche.
Zo had hij een iets grotere pluche en dan ook enkele muizen die hier en daar dan verspreid lagen nadat hij ze uit z'n speelgoedbak haalde. Soms keek hij er dan even niet meer naar, en dan enkele dagen later wel weer, wat te zien was aan de halflege bak zonder muizen.

Onze "geadopteerde" ( kat is van de overburen, maar die keken er nauwelijks naar) kat heeft de neiging om wat met haar poten (en klauwen uit) uit te halen en (zachtjes) te bijten voor het spelen ( ze blaast niet en is altijd aan het spinnen als ze het doet). Ik moet zeggen dat ik het ook wel wat "aanmoedig" omdat ik haar wel wat plaag ( met mijn vinger en hand zo wat snelle bewegingen maken of eens op haar neusje duwen;:p) , maar nu vraagt mijn vrouw om een speelgoedje te zoeken om haar dat af te leren. Kwestie dat ze niet begint te denken dat dat normaal gedrag is.

De kat is ondertussen iets ouder dan 2 jaar en ik heb nu wat schrik dat ze dit niet meer zal afleren.

Kennen jullie en speelgoedje? Of andere tructs om haar dat af teleren helpen ook.

Thanks!

Dit is normaal katten gedrag hoor. Ik heb dit nooit aangemoedigd en 3 van de 4 doen dit ook. Dit is gewoon hoe ze spelen. Ik heb dit gedrag niet afgeleerd maar wel mijn grenzen aangeven om ze aan te leren dat ze bv niet te hard mogen bijten. Ik heb dit een keer of drie moeten doen (ik riep kort, en hoog en luid zoals een dier in pijn) en dan zijn ze veel voorzichtiger geworden.
Je kan eventueel ook de nagels van je kat knippen dan doet dit ook geen pijn meer.

Na een dik jaar was onze kater 'Loki' in tegenstelling tot 'Magic' nog altijd erg schuchter en wilde hij ook nooit naast mij (en vrouwlief) slapen.
Hij was liever alleen en gerust.

Dus ik zei tegen vrouwlief: Loki zal nooit naast ons slapen. Never!
Diezelfde nacht - ik had beter gezwegen. :headshake: Hij bloeit plots alsnog helemaal open en hij volgt mij nu echt overal.

Thanks!
De sociaalste van de twee katers hier (Magic) doet dit toch ook hoor.

Ik lig in de zetel, dan komt hij af en springt hij met zijn volle gewicht op mij. Hij gaat dan kopjes geven en hij bijt dan lichtjes in mijn kin of mijn vinger of zo. Hij klauwt ook speels naar mij, uitgezonderd mijn gezicht, daar klauwt hij nooit naar (al heeft ie de kans daartoe). Alsof hij weet dat mijn gezicht het fragielste deel is en hij dat beter niet doet.

(En ja in het begin beet hij harder door maar dan riep ik hard. Nu is dat veel minder hard)

Laatst bewerkt:
Damned wat een verschil

Magic (rechts) en Loki (links) een jaar geleden (ze waren toen een jaar oud en ze kwamen net uit het asiel)

Viktor-Kasper.png

Magic vandaag (miauwend naar de camera als begroeting)

Magic-augustus.jpg

Loki vandaag (Na die foto heb ik hem over zijn buikje geaaid en hij heeft zich dan eens goed uitgestrekt)

Loki-augustus.jpg

Hun vacht ziet er nu ook echt mooi uit vind ik. :tongue:

We zijn nu 3 maand later sinds dit vorige bericht en ik zie het nu iets somberder in. De laatste 1,5 à 2 maand slaapt hij toch erg veel d.w.z. dat telkens ik hem zie, hij wel op de grond of op tafel ligt te slapen. Ik dacht eerst in juni dat het met het warme weer te maken had maar de laatste weken is het ook zo. 's Ochtends komt hij wel nog altijd zagen voor eten, hij eet nog wel voldoende denk ik en springt nog via een omwegje op tafel en ligt 's avonds op de vensterbank naar buiten te kijken. Kleine en grote boodschappen gaan ook nog normaal. Maar voor de rest zie ik hem altijd liggen slapen/rusten.

Daarnaast vind ik ook wel dat hij vermagerd is de laatste weken. Dacht ook eerst door in de rui te zijn dat het zo leek maar nu voel ik het ook wel om sommige plaatsen bij het aaien. Zeker zijn ruggengraat lijkt wat meer door te komen. Het gezwel lijkt ook wat gegroeid te zijn. Nog net geen klein hand vol denk ik nu. Dus dacht ik dat hij misschien ook wel wat pijn had en ik heb hem eergisteren voor de eerste keer 's ochtends een pijnstiller gegeven die de dierenarts mij had meegegeven. Heb hem dan wat in 't oog gehouden overdag maar ik merkte in gedrag geen enkel verschil met andere dagen.

Hopelijk ziet hij niet te veel af. 😔
Ondertussen nog altijd hetzelfde bij de kleine. Veel slapen, vrij mager en het gezwel is wel een hand vol nu dus nog wat gegroeid. Nu ja, hij lijkt een tikkeltje actiever en zijn eetlust is precies een beetje toegenomen

Gisterenochtend wel nog eens een plasje mogen opkuisen naast de kattenbak. En al 2 keer voorgehad dat hij vanop de zetel naar de salontafel wil springen maar hij er met zijn achterpoten afschuift. Zo zielig om te zien. 😔

Mijn kat Mini is gisteravond ineens een hoektand verloren. Ze deed voordien heel raar (spastische trekjes met haar mond en poot in de mond proberen te steken). Een paar minuten later was het gedaan. We controleerden haar bekje en zagen dat ze een tandje mistte. Nadien gevonden.
Nu is het zo dat ze een auto-immuunziekte heeft aan een stukje tandvlees, dus ik dacht natuurlijk dat het daarmee te maken had. Ze stinkt ook chronisch uit haar bekje. Dit was eens een tijd minder, maar helaas is het nadien teruggekomen.
Ze had de laatste tijd soms wel dagen ze bijna geen brokken at, en naïef als ik was dacht ik dat dit de hitte lag en ze eet sowieso het liefst natte voeding, maar waarschijnlijk was het dus omdat ze tandpijn had. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan. 😔

Enfin, vandaag dan naar de dierenarts geweest ermee, want ik was bang dat ze pijn had.
Die was heel verbaasd over het feit dat het een hoektand was, want die zouden het sterkst zijn. Hij dacht dat het van een gevecht was, maar Mini komt nooit buiten... 🤔 Ze zou in iets hards kunnen gebeten hebben, maar ik zou niet meteen weten in wat. (Ze is wel zot van bijten op plastic.) Het tandje zou er wel helemaal uit zijn.
Ik zou echt denken dat het aan de auto-immuunziekte ligt, maar dat ontkende de dierenarts meteen omdat die aangetaste plekjes op een andere plaats in haar bekje zijn. Toch blijf ik het raar vinden... Hij gaf haar nog een prikje tegen de pijn.

Daaromtrent vroeg ik nog eens of het uiteindelijk niet beter zou zijn om die tandjes aan het aangetaste tandvlees op termijn te laten verwijderen, maar hij zei dat dat niet nodig zal zijn... Oké, maar ik hoop toch nog altijd dat ze er op dit moment geen last van heeft. Eten doet ze wel weer normaal sinds het tandje is uitgevallen.

Wat de reden ook is, ik hoop dat dit niet met meerdere tandjes gaat gebeuren. Mini is een volwassen kat, dus dit is niet normaal.

Nog mensen met katten die ineens een tand verloren waarvan de oorzaak niet duidelijk was?

Wat de reden ook is, ik hoop dat dit niet met meerdere tandjes gaat gebeuren. Mini is een volwassen kat, dus dit is niet normaal.

Nog mensen met katten die ineens een tand verloren waarvan de oorzaak niet duidelijk was?

Jep de kat van de buren en ook door de auto-immuunziekte die had op den duur geen enkele tand meer over en kon alleen nog maar natvoer eten.

Jep de kat van de buren en ook door de auto-immuunziekte die had op den duur geen enkele tand meer over en kon alleen nog maar natvoer eten.
Wel, ik snap dus niet dat de dierenarts ervan overtuigd is dat die verloren hoektand daar niks mee te maken heeft.

Terug
Bovenaan