Als je het teveel moeite vindt om dit te doen moet je misschien geen kat nemen.
Katten zijn HUISdieren. Je laat een hond toch ook niet over al rond lopen dus waarom zou je dat met een kat wel doen.
Bovendien kan een kat overlast veroorzaken voor buren én vormen ze een bedreiging voor de biodiversiteit.
Een kat buiten laten lopen is handig. Kost natuurlijk minder tijd en moeite om ze bezig te houden en je hebt geen kattenbak nodig. Ik blijft het vreemd vinden dat die factoren zwaarder doorwegen dan het risico dat een kat wordt dood gereden, vergiftigd of gestolen of een bedreiging vormt voor de biodiversiteit als ze buiten lopen.
Gelukkig mag iedereen met zijn dieren doen wat ze zelf willen. Mijn katten zijn een deel van mijn familie. Ik vind het al moeilijk genoeg om op reis te gaan terwijl ik weet dat ze heel goed verzorgd gaan worden, laat staan dat ze ergens zouden rond zwerven.
Dat is wat kort door de bocht om te zeggen dat ik daarvoor geen moet nemen, uiteraard zal ik in de eerste maand bv. een nieuwe kat binnen houden en z'n kattenbak goed onderhouden enz., maar daarna 'moet' 'm onherroepelijk naar buiten, de kattenbak blijft dan sowieso wel staan voor een tijdje, maar als deze niet meer gebruikt wordt leeg ik ze en berg ik die op.
Tenzij die zich binnen zodanig goed voelt en constant binnen wilt blijven, 't ja dan neem ik de kattenbak er heus wel bij hoor... We zijn met 2, dus die taak verdelen we wel.
M'n katten maakten daarom niet meer of minder deel van de familie.
Een kat is geen hond die je moet uitlaten aan de leiband éh. Totaal verschillend, uw (schoot)hond(je) ga je toch ook niet gaan trainen om in een soort kattenbak z'n behoefte te laten doen?
Het kost inderdaad allemaal minder moeite, en het risico dat 'm wordt doodgereden bestaat, daar ben ik me bewust van, net als vergiftiging of 'diefstal'.
Vergiftiging was er al sprake van toen een buur blijkbaar last had van ratten door (extreem) slecht tuinonderhoud van een andere buur, maar vriendelijk verzocht geen vergif te gebruiken maar de katten hun werk te laten doen... In uiteindelijk 2 jaar niks gebeurd, maar ook geen ratten meer... Vooral dat laatste was stressy, omdat het hier in de vakantieperiodes wat drukker kan zijn met bv. dagjestoeristen + ik had al enkele keren gezien dat die in de straat eens geaaid en opgepakt werd door 2 meisjes, en wat verder nog eens opgepakt door een vrouw die 'm dan weer los liet, telkens schrik ik dan dat iemand 'm wel mee zou kunnen nemen.
Katten vallen misschien onder de noemer van HUISdieren, maar toch zijn het jagers met instincten, dat men een raskat die suf overteelt is binnen wilt laten begrijp ik nog, maar wat zijn (sommige) die gelukkig als ze buiten kunnen zijn...
Dat de biodiversiteit aangetast wordt door af en toe wat ongedierte zoals muizen opeten zoals m'n laatste ferm goed deed, kan ik nog geloven, maar liever muizen die opgeruimd worden dan muizen die warmte opzoeken in de zolder of elders en schade maken.
Mochten al m'n voorgaande katten overlast veroorzaakt hebben zou ik het wel geweten hebben, m'n laatste was zodanig braaf en sociaal dat m'n ene buurvrouw 'm zelf had teruggevonden op een bed in haar logeerkamer op de 2de verdieping (ze schrok zich trouwens dood), en bij de andere buurvrouw ging 'm goed om met 'r klein hondje dat het een dagelijks ritueel werd om 'm te gaan 'begroeten', en met de andere 3 katten van buren rondom was het vooral ravotten (video proof). Vorig jaar was meneer tijdens onze vakantie van 3 weken alleen heer & meester van het appartement, we sloten natuurlijk wel de deuren af van de ruimtes waar hij niet binnen moest, automatische food dispenser, waterfonteintje en meneer ging dag en nacht naar binnen en buiten wanneer 'm wou. Super zelfstandig en zalig om te zien (camera's + ook gps tracker).
We zijn er enkele weken voor 'm stierf (FeLV) nog mee in de duinen gaan wandelen (vrij) en op een foto hieronder een eenmalige 'testwandeling' met leibandje.
Ik leef gelukkig in redelijk kalme buurt met vooral 's nachts weinig verkeer, niet ver van een veld en de duinen en m'n kat was zeer gelukkig daar rond te toeren in +/- een straal van 600m in vogelvlucht. Het was dan wel een straatkat toen we 'm binnen namen, maar al m'n vorige katten gingen ook steevast buiten. Vandaar dat het voor mij wellicht lastiger is ik z'n kattenbak moet gaan onderhouden. Als ik dan de kat van een maat zie (die op 't platteland woont) die buiten gaat, en thuiskomt om z'n behoefte te doen in de kattenbak moet ik toch wel lachen...
Afin, ik vermoed dan ook dat ik nooit meer zo'n zalige kat als deze zal tegenkomen (zie foto's) :