Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    216
Ik snap het niet zo goed.

Als de kattenbak een stinkende en vieze plek is, zoals de omschrijving zegt, lijkt vaker scheppen mij de betere oplossing. Want zelfs als de stank weg is, blijven ze in hun eigen ontlasting graven. Ook goed grit helpt voor de geur. Gezien dat ding maar in gang schiet als de kat weg is, ga je die initiële geur van voor begraven nog steeds hebben.

En wat betreft zicht op wat ze doen.... bij de onze vind ik dagelijks van elk een kaske en een drietal piskes. Dus als dat plots meer of minder is, hou ik ze extra in de gaten om te zien wie het probleem is. De enige meerwaarde zou zijn dat je ziet welke kat wanneer gaat, maar dat zit niet in de omschrijving. Dus heb je niet meer info dan aantal bezoeken wat je ook weet door aantal hoopjes.

Maar mss mis ik iets? Waarom zou je dat kopen?
Zelfs met dagelijks reinigen (Peewee korrels) blijft de geur echt indringend.
We krijgen die niet weg ...
Ik heb de indruk ook dat de kat te weinig 'graaft' om de korrels erdoor te laten vallen, maar de geur is momenteel niet te doen
 
Zelfs met dagelijks reinigen (Peewee korrels) blijft de geur echt indringend.
We krijgen die niet weg ...
Ik heb de indruk ook dat de kat te weinig 'graaft' om de korrels erdoor te laten vallen, maar de geur is momenteel niet te doen

Ik zou dan eerder eens een gewoon, fijn, goed klonterend grit proberen. Zodra dat klontert, ruik je nog amper iets en dat uitscheppen duurt hooguit 2 minuten. Houtkorrels zijn ook niet de natuurlijke keuze van een kat. Sommigen doen het daar wel heel goed mee en dan kan dat uiteraard handig zijn, maar sommigen hebben echt een zandbakje nodig om goed te graven.

Als het ontlasting is die vooral stinkt, kan je ook eens van voer wisselen. Dat kan ook een grote invloed op geur hebben.
 
Probleem is niet de ontlasting, wel de amoniakgeur =(

Nuja, ik vermoed dat die peewee kattebak ook met gewoon grit kan werken
 
Probleem is niet de ontlasting, wel de amoniakgeur =(

Nuja, ik vermoed dat die peewee kattebak ook met gewoon grit kan werken

Wij gebruiken deze. Heel weinig last van geurtjes, stuift weinig, alleen vrij fijn dus veel uitloop. Maar dat ga je bij elk fijn grit hebben. Voordeel is dat dat beter klontert en dus makkelijker de bak zelf schoon te maken.

Als de bak hier stinkt, is het door slecht begraven ontlasting of echt vlak nadat ze geweest zijn. Als er amoniakgeur is, is dat omdat het grit te dun lag en er eentje op de bodem van de bak geplast heeft. Dus eigenlijk doordat wij te laat bij gevuld hebben.
 
Wij doen echt een volledige grote zak (ik denk 10 kg?) in onze bakken. De katten hebben dus een zeer dikke laag en ze graven daar heel fel in. We moeten bij wijze op schattenjacht om alles te vinden. En wij gebruiken ook fijn, dus veel uitloop maar daar hebben wij een robot stofzuiger gedoe voor 😅
 
Zelfs met dagelijks reinigen (Peewee korrels) blijft de geur echt indringend.
We krijgen die niet weg ...
Ik heb de indruk ook dat de kat te weinig 'graaft' om de korrels erdoor te laten vallen, maar de geur is momenteel niet te doen
Probleem is niet de ontlasting, wel de amoniakgeur =(
Wij gebruiken ook de Peewee korrels. De ammoniak geur komt door het gruis uit de onderbak. Wij hadden hier ook last van toen we deze maar 1 keer in de week leegde. Nu maken we die 2 maal per week leeg en de geur is véél minder.

Onze kat graaft heel weinig in de korrels, meestal "graaft" hij heel de zijkant af 😝
De ontlasting zelf stinkt totaal niet.
 
Inderdaad, meer eens de volledige bak verversen. M'n vrouw nam altijd één of ander merk dat relatief duur was.
Sinds kort de litter gekocht van Everyday. 1,75 euro voor een grote zak. Door die lage prijs ga je al snel eens heel de bak wegkiepen en nieuwe strooien. Weg geur + we kunnen 6 zo'n zakken kopen voor de prijs van die ene fancy zak die super duper veel beter was.

't Blijft om in te kakken hé.
 
Hier nooit meer last gehad van ammoniakgeur met deze of deze klontervormende (de versie met blauwe korreltjes erin die de geur absorberen).
Is niet duur en de bak moet veel minder vaak ververst worden.

Maar zoals @Aprella zegt een dikke laag strooien zodat de klontjes niet de bodem raken.
 
Ter info: peewee gruis wordt om de 2 dagen leeggehaald… dus is ook geen kwestie van verversing.
Nuja, ik denk gewoon dat die vulling nooit gemaakt zijn voor een maine coon van 10kg :(
 
Hier gaan onze 3 katten op klassieke houtpellets. Elke dag wat scheppen, 2x per week alles goed uitschudden. Super makkelijk en goedkoop!
 
Ik ben intussen overgeschakeld op Biokat's Classic 3in1. Ik wist voordien niet dat dit met geur was en was hier in eerste instantie ook geen voorstander van. Moet toch zeggen dat het de geur veel beter verdoezelt dan de vorige grit. De uitloop valt ook goed mee + ook weer biologisch.
Enige nadeel is dat de plas - weer - niet goed klontert. Het lijkt wel alsof én goed klonteren én weinig uitloop niet samengaan - in mijn ervaring dan toch.
 
Enige nadeel is dat de plas - weer - niet goed klontert. Het lijkt wel alsof én goed klonteren én weinig uitloop niet samengaan - in mijn ervaring dan toch.

Dat is mijn ervaring ook. Ik heb voor elke bak een speciale mat liggen dat wel een beetje help en bijna dagelijks een robot stofzuiger die rond gaat 😅
 
Dat is mijn ervaring ook. Ik heb voor elke bak een speciale mat liggen dat wel een beetje help en bijna dagelijks een robot stofzuiger die rond gaat 😅
Klinkt handig, maar hoe doe je dat dan als de grit overal op hangt, zoals op de zetel, enz? Dat is hier lang een groot probleem geweest (en uiteraard was dat grit die wél perfect klonterde 🙄 ). Een mat heb ik ook.
 
Klinkt handig, maar hoe doe je dat dan als de grit overal op hangt, zoals op de zetel, enz? Dat is hier lang een groot probleem geweest (en uiteraard was dat grit die wél perfect klonterde 🙄 ). Een mat heb ik ook.
Oei. Op meubels hebben wij daar niet zo'n problemen mee 😅
De grit spreidt niet veel verder uit dan rond de kattenbak. Zo heel af en toe wel eens op een tafeltje in onze bibliotheek aangezien onder die tafel een grote bak staat.
 
Oei. Op meubels hebben wij daar niet zo'n problemen mee 😅
De grit spreidt niet veel verder uit dan rond de kattenbak. Zo heel af en toe wel eens op een tafeltje in onze bibliotheek aangezien onder die tafel een grote bak staat.
Klinkt interessant. Welke grit gebruiken jullie dan?
 
Klinkt interessant. Welke grit gebruiken jullie dan?

Deze van maxi zoo. Normaal gaan wij niet voor grit met geur maar we hadden deze eens meegenomen een hele tijd geleden omdat de andere (geen idee meer welke we origineel hadden) en de katten doen het er heel goed op.

Wij doen zo'n hele zak van 12kg in een bak (wij hebben er vier aangezien we vier katten hebben)
 
Deze van maxi zoo. Normaal gaan wij niet voor grit met geur maar we hadden deze eens meegenomen een hele tijd geleden omdat de andere (geen idee meer welke we origineel hadden) en de katten doen het er heel goed op.

Wij doen zo'n hele zak van 12kg in een bak (wij hebben er vier aangezien we vier katten hebben)
Ziet er goed uit, alleen jammer dat het niet biologisch is. 😕
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan