Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Geven jullie ook pipetjes in de nek tegen wormen en tegen vlooien/teken? Ik merk dat die tegen de vlooien/teken geen probleem zijn, maar van die tegen de wormen heeft hij precies last. Los van dat hij er bang van is blijkbaar en de hele dag lastig, zit hij ook steeds te krabben aan die plek. Vraag me af of dat een reactie geeft of iets?

Geven jullie ook pipetjes in de nek tegen wormen en tegen vlooien/teken? Ik merk dat die tegen de vlooien/teken geen probleem zijn, maar van die tegen de wormen heeft hij precies last. Los van dat hij er bang van is blijkbaar en de hele dag lastig, zit hij ook steeds te krabben aan die plek. Vraag me af of dat een reactie geeft of iets?

Jup om de zoveel maand geven wij eentje. Je geeft dat best tussen de schouderbladen aan de plooi van hun net. Krabben lukt daar amper en likken al zeker niet. Ze lopen daar efkes ambetant van, maar ondervinden daar verder geen last van.

Raap me op, wat een meowdel is me dat :love::love:

Heilige Birmaan? Da's echt een schoon beest!

Ragdoll. Zeer sociaal maar aan de onze is (af en toe) toch een serieuze hoek af.
We zijn die in holland bij een stamboom-familie gaan halen en volgens mij heeft hij daar eens aan de hollandse spacecake gezeten. :crazy:

moet wel zeggen, hij is zeer fotogeniek.

Ragdoll. Zeer sociaal maar aan de onze is (af en toe) toch een serieuze hoek af.
We zijn die in holland bij een stamboom-familie gaan halen en volgens mij heeft hij daar eens aan de hollandse spacecake gezeten. :crazy:

moet wel zeggen, hij is zeer fotogeniek.
Naar het schijnt hebben die wel een sociaal en zachtaardig karakter. Komt die knuffelen in de zetel?

Naar het schijnt hebben die wel een sociaal en zachtaardig karakter. Komt die knuffelen in de zetel?

Zeer sociaal, wil overal bijzijn, zal zich altijd nestelen op minder dan een meter van zijn bazekes en kan zeer uitdrukkelijk om aandacht/kopkes vragen. Dan schiet de V8 in werking en is het spinnen tot in het oneindige. Bij het terug thuiskomen heeft hij de gewoonte om op zijn rug te gaan liggen tot er genoeg goeiendag gezegd geweest is.

Enkel is hij niet altijd even zachtaardig, durft soms nogal is streken verkopen als hij zijn goesting niet krijgt en durft bij krampachtig weigeren zelfs al eens proeven hoe onze kuiten smaken :D

En dikke no-go zone is
- Oppakken (wat atypisch ragdoll is)
- Op de schoot zitten

Jup om de zoveel maand geven wij eentje. Je geeft dat best tussen de schouderbladen aan de plooi van hun net. Krabben lukt daar amper en likken al zeker niet. Ze lopen daar efkes ambetant van, maar ondervinden daar verder geen last van.

Ik geef dat niet.
Gaan jullie katten buiten?

Een keer per jaar tegen wormen en de dierenarts doet dat ineens wanneer ze voor een check-up/vaccinaties komen. Nog nooit geen last mee gehad.

Ik denk wel dat ze daar een reactie van kunnen krijgen. Ik zou wel in het oog houden dat hij zich niet open krabt/likt. Zo'n wondes genezen moeilijk om een kat daar niet afblijft. Een van mijn katten had eens een wondje van te brut te spelen ofzo en dat genas maar niet omdat hij er bleef aan likken. Hij heeft twee weken met een sok rond gelopen die we hebben omgevormd naar een truitje zodat hij er niet aanraakte.

Een keer per jaar tegen wormen en de dierenarts doet dat ineens wanneer ze voor een check-up/vaccinaties komen. Nog nooit geen last mee gehad.

Ik denk wel dat ze daar een reactie van kunnen krijgen. Ik zou wel in het oog houden dat hij zich niet open krabt/likt. Zo'n wondes genezen moeilijk om een kat daar niet afblijft. Een van mijn katten had eens een wondje van te brut te spelen ofzo en dat genas maar niet omdat hij er bleef aan likken. Hij heeft twee weken met een sok rond gelopen die we hebben omgevormd naar een truitje zodat hij er niet aanraakte.
Die van ons eet rauwvoer, dus dan is het wel beter om regelmatig ontworming te geven. Al is hij niet te kieskeurig op eten :unsure:

Hier wat problemen met de kat...
3 weken geleden gevaccineerd geweest voor rabies en fpv. Vorige week merkte ik ineens een gezwel op de plek van de vaccinatie op en moest ze geregeld overgeven, ze was ook geconstipeerd. Dan meteen naar de dierenarts gegaan, medicatie tegen constipatie en overgeven gekregen, en het gezwel bleek om een soort inflammatie te gaan dat niet zo vreemd is na vaccinatie.
Een week verder en plots eet ze amper, 40% van wat ze normaal op een dag zou eten... Vandaag dan terug naar de dierenarts maar die vond niets vreemd, bloed laten afnemen om te testen, resultaten krijg ik morgenvroeg.

Ik hoop dat het niets ernstig is en dat ze gewoon wat ziekjes is. Ze is ook nog maar 1.5 jaar oud....
Bloed waarden waren normaal, gisteren at ze in de ochtend helemaal niets meer dus de dierenarts had gezegd in de namiddag terug te komen en dan gingen ze verder testen.
In de namiddag na haar dutje stond ze inneens naast me te miauwen om eten. Ik gaf haar wat met de gedachte dat ze de helft maar zou eten maar plots schransde ze het allemaal naar binnen. De rest van de dag ook grote honger en goed eten.
Oef, wat een opluchting na 5 dagen van constante stress. Vandaag eet ze ook weer zoals normaal! Maar nu weet ik nog altijd niet waar het aan lag.

Ragdolls hebben naar het schijnt een gelijkaardig karakter als de Britse korthaar. Ik herken ook het altijd in de buurt willen zijn, maar niet op de schoot willen liggen.

Wij hebben 2 ragdolls. 1 (katin) komt inderdaad in de buurt liggen maar net ver genoeg. Is ook heel nieuwsgierig. De andere (kater) komt altijd tussen ons in liggen en wil zo veel mogelijk geaaid worden. Da's dan weer een hele bange voor de rest.

Edit: Foto (links Sushi, rechts Saké :D )

IMG_1337.jpg

Laatst bewerkt:
Zijn er hier mensen met een kat die allergisch zijn aan katten?
En hoe lossen jullie dat op?

GROOT DILEMMA !!!!!

WIE HELPT !!!!!

wij weten het echt niet meer.....
wij (ik en mijn vrouw dus) wonen hier met 1 kat. we hebben geen kinderen. we zijn gek van onze poes. ze is onze "dochter".
ze is 3 jaar oud ongeveer, gesteriliseerd, en wel vrij levendig. maar is dus alleen.

vaak zien we haar spelen met haar eigen staart, of met schaduwen... soms wat zielig om te zien.

we vragen ons af, zouden we een 2e poes nemen ?
en elke avond opnieuw dezelfde discussies.....
- zal ze het wel aan kunnen, opeens aandacht moeten delen, zal ze niet jaloers zijn?
- wat als ze niet overeen komen?
- wij hebben geen kattenbak. wel een kattenluikje aan voordeur, dus onze poes gaat telkens naar buiten. als we een "nieuwe" kat bij nemen, zal die dan wel terug naar binnen komen , want normaal moet je die eerste week ofzo binnen houden hoorde ik steeds?..... (en nee wil geen kattenbak gaan kopen, is nutteloos, katten doen volgens mij ook liever hun ding in vrije natuur)

nu, kerstvakantie is het eigenlijk wel een ideaal moment in principe moesten we de stap toch willen wagen, want we zijn allebei vrij veel thuis dan om een 2e kat te begeleiden met opgroeien hier. (you see, i'm taking this thing serious)

GROOT DILEMMA !!!!!

WIE HELPT !!!!!

wij weten het echt niet meer.....
wij (ik en mijn vrouw dus) wonen hier met 1 kat. we hebben geen kinderen. we zijn gek van onze poes. ze is onze "dochter".
ze is 3 jaar oud ongeveer, gesteriliseerd, en wel vrij levendig. maar is dus alleen.

vaak zien we haar spelen met haar eigen staart, of met schaduwen... soms wat zielig om te zien.

we vragen ons af, zouden we een 2e poes nemen ?
en elke avond opnieuw dezelfde discussies.....
- zal ze het wel aan kunnen, opeens aandacht moeten delen, zal ze niet jaloers zijn?
- wat als ze niet overeen komen?
- wij hebben geen kattenbak. wel een kattenluikje aan voordeur, dus onze poes gaat telkens naar buiten. als we een "nieuwe" kat bij nemen, zal die dan wel terug naar binnen komen , want normaal moet je die eerste week ofzo binnen houden hoorde ik steeds?..... (en nee wil geen kattenbak gaan kopen, is nutteloos, katten doen volgens mij ook liever hun ding in vrije natuur)

nu, kerstvakantie is het eigenlijk wel een ideaal moment in principe moesten we de stap toch willen wagen, want we zijn allebei vrij veel thuis dan om een 2e kat te begeleiden met opgroeien hier. (you see, i'm taking this thing serious)
Ge gaat een nieuwe kat sowieso niet direct buiten kunnen laten, dus tenzij ge die leert op de wc gaan, gaat ge hoogstwaarschijnlijk een kattenbak moeten nemen. Niet elke kat doet zijn behoefte liever in de natuur. Die van ons miauwt om naar binnen te mogen om zijn ding te doen en dan gaat hij terug naar buiten. Is afhankelijk wat de kat gewend is. Ik heb nooit 2 katten tegelijkertijd gehad, maar mij is altijd verteld dat katten zo goed als nooit een 2de kat nodig hebben. Die zijn heel erg op hun eigen. Kan natuurlijk wel zijn dat het vriendjes worden, maar evengoed dat ze elkaar niet eens aankijken.

Ik geloof dat een kat in haar nieuwe omgeving minstens een maand moet binnen blijven. Ik heb geen ervaring hiermee want mijn katten mogen en kunnen niet buiten..

Denk er ook aan als je een twee kat bij neemt dat je je katten niet zomaar bij elkaar kunt laten. Je moet ze langzaam aan elkaar introduceren. Bij de ene kat gaat dit sneller dan de andere.
Ook is het een goed idee om een nieuwe kat te kiezen die bij je huidige zou passen. Dus als jouw kat actief en speels is, kan je best ook een nieuwe kat nemen die dit ook is.

Tips een nieuwe kat te introduceren

Je mag je kat echt niet op haar eigen staart laten jagen. Dit is slecht gedrag. Eigenlijk moet je je kat dat afleren door elke keer dat ze dit doet haar aandacht naar iets anders toe trekken. Op het internet vind je hier wel meer informatie over.
Dit gedrag kan uit verveling komen.

1 van ons katten had er dit weekend niets beter op gevonden om onder de motorkap te kruipen. Iets wat ze volgens ons nog nooit had gedaan.
Natuurlijk zat er nog onder toen mijn vriendin met de auto wou vertrekken. Veel plukken haar gevonden en ook veel haardjes aan de overbrengingsriem van de motor.
Ze is er gelukkig uit geraakt en kunnen weglopen. Tot onze grote verbazing en opluchting was ze 's avonds al terug thuis.
Gevolg is een lamme (verlamde staart) en wat schaafwonden hier en daar.
Ze is bij de dierenarts ter observatie omdat de staart van een kat blijkbaar verbonden is met de blaas. De dierenarts vreest dat door de verlamming haar staart mss moet afgezet worden. Bijkomend zou ze ook zelf moeten kunnen plassen om zeker(der) te zijn dat de blaas en nieren onaangetast zijn. Als ze niet zelf plast kan de urine terug naar de nieren vloeien met alle gevolgen van dien...
Die heeft sowieso gelukt gehad. Ik heb het ooit eens voorgehad met de kat van mijn overburen. Die bleef nadien zitten onder mijn motorkap. Ze proberen uithalen, maar blazen en grollen naar mij. Ik ben er dus niet aan geweest. Overbuur niet thuis. Gebeld naar de dierenarts omdat ik niet wist wat ik er mee moest doen. Ik kon niets doen en zij gingen ook niet komen.
Beest dus laten zitten en wachten tot mijn buren terug waren (ik had geen telefoonnummer). Na een uur dat beest de straat zien overkruipen, 2 achterpoten volledig verlamd. Ze uiteindelijk op een dekentje en in een doosje gekregen zodat ze wat beschut was tegen de wind en de kou (was begin januari). Uiteindelijk is de overbuur dan thuis gekomen. Spuitje moeten geven :( Arm beest.

Terug
Bovenaan