Professor Plums
Member
Wel gevaarlijk om de oorzaak van het gepest te worden bij het gepeste kind te leggen natuurlijk.Het feit dat hij er zich effectief wel van bewust lijkt te zijn maar niet in staat is om hier iets aan te veranderen, zelfs als persoonlijk succes daar van af hangt, vind ik wel afrontelijk. Zeker deze laatste 6 kandidaten zijn/waren allemaal stuk voor stuk bovengemiddeld inteligente mensen, dan zou je toch in staat moeten zijn om een minimum aan sociaal wenselijk gedrag aan te leren. Er zijn wel mensen op het autisme spectrum die via ervaringen interne scripts opbouwen om sociale situaties te kunnen navigeren... wat zou zo'n Jan dat dan niet kunnen?
Te oud om nog te veranderen is ook zever ergens, dit is geen gedrag dat recent begonnen is... en het heeft zeker ook niet enkel met die vermoeidheid te maken. Het is niet dat diezelfde karaktertrekken in zijn intake niet naar boven komen...
Ik wou niet in twijfel trekken dat hij gepest is, dat zal wel effectief zo zijn als hij dat zegt.
Ik bedoelde vooral dat hij dat reduceerd naar 3 woorden "wit haar hé...", terwijl de kans klein is dat dat de reden gaat geweest zijn. Dat zal misschien vaak de focus van de pesterijen geweest zijn maar hoogstwaarschijnlijk niet de aanleiding. De kans is veel groter dat het gedrag dat hij nu vertoont al heel zijn leven aanleiding geweest is tot uitsluiting in verschillende sociale situaties, als je dan de aanleiding daarvoor zelf gaat reduceren tot je haarkleur of andere zaken waar je vooral zelf niks aan kan doen is dat natuurlijk de easy way out. Coping mechanisme misschien inderdaad... I don't know.
Ook al begint zoiets met een bepaald onwenselijk gedrag dan nog wordt zo iemand zo verbrand in de groep dat die niets meer kan doen. Als ik jou ga wijzen op alle irritante karaktertrekken van een collega waar je ervoor niet op lette ga jij die persoon misschien ook nog moeilijk kunnen pruimen.
Nu ik denk dat je eerder doelt op uitsluiting dan actief pestgedrag (ook al kan die grens niet te trekken zijn) en het is inderdaad aan Jan om zijn best te doen om met mensen connectie te maken maar zonder verdere kennis over het pesten hier zou ik zo'n uitspraken niet doen.