Kamp Waes - Seizoen 2

Het feit dat hij er zich effectief wel van bewust lijkt te zijn maar niet in staat is om hier iets aan te veranderen, zelfs als persoonlijk succes daar van af hangt, vind ik wel afrontelijk. Zeker deze laatste 6 kandidaten zijn/waren allemaal stuk voor stuk bovengemiddeld inteligente mensen, dan zou je toch in staat moeten zijn om een minimum aan sociaal wenselijk gedrag aan te leren. Er zijn wel mensen op het autisme spectrum die via ervaringen interne scripts opbouwen om sociale situaties te kunnen navigeren... wat zou zo'n Jan dat dan niet kunnen?

Te oud om nog te veranderen is ook zever ergens, dit is geen gedrag dat recent begonnen is... en het heeft zeker ook niet enkel met die vermoeidheid te maken. Het is niet dat diezelfde karaktertrekken in zijn intake niet naar boven komen...

Ik wou niet in twijfel trekken dat hij gepest is, dat zal wel effectief zo zijn als hij dat zegt.
Ik bedoelde vooral dat hij dat reduceerd naar 3 woorden "wit haar hé...", terwijl de kans klein is dat dat de reden gaat geweest zijn. Dat zal misschien vaak de focus van de pesterijen geweest zijn maar hoogstwaarschijnlijk niet de aanleiding. De kans is veel groter dat het gedrag dat hij nu vertoont al heel zijn leven aanleiding geweest is tot uitsluiting in verschillende sociale situaties, als je dan de aanleiding daarvoor zelf gaat reduceren tot je haarkleur of andere zaken waar je vooral zelf niks aan kan doen is dat natuurlijk de easy way out. Coping mechanisme misschien inderdaad... I don't know.
Wel gevaarlijk om de oorzaak van het gepest te worden bij het gepeste kind te leggen natuurlijk.

Ook al begint zoiets met een bepaald onwenselijk gedrag dan nog wordt zo iemand zo verbrand in de groep dat die niets meer kan doen. Als ik jou ga wijzen op alle irritante karaktertrekken van een collega waar je ervoor niet op lette ga jij die persoon misschien ook nog moeilijk kunnen pruimen.

Nu ik denk dat je eerder doelt op uitsluiting dan actief pestgedrag (ook al kan die grens niet te trekken zijn) en het is inderdaad aan Jan om zijn best te doen om met mensen connectie te maken maar zonder verdere kennis over het pesten hier zou ik zo'n uitspraken niet doen.

Wat mij ook bijbleef is Sara die zei dat ze eerst handelt en dan pas nadenkt.
Dat ze eraan probeert te werken.
Toch ook gevaarlijk indien dit bij haar tijdens een chirurgische ingreep ook van toepassing is.
Ze zei vooral dat ze heel snel handelt.
"Dat zal wel moeten als chirurg", dacht ik eerder.

Zo zie je maar hoe dezelfde boodschap helemaal anders kan overkomen.

Ze zei vooral dat ze heel snel handelt.
"Dat zal wel moeten als chirurg", dacht ik eerder.

Zo zie je maar hoe dezelfde boodschap helemaal anders kan overkomen.
Ja inderdaad.
Ofwel had ik het toch verkeerd begrepen, want @Marsu beschreef het toch ook anders hierboven.

Edit:
Heb het nog eens opnieuw bekeken.
Ze zegt letterlijk:
"Ik ben niet iemand die eerst alles overberedeneert. Ik ben iemand die snel beslissingen maakt en snel iets doet. Waardoor ik me ervan bewust moet zijn dat ik soms eerst moet nadenken voor ik iets doe"

Ik denk dat je het zowel positief als negatief kan interpreteren in alle richtingen :-)

Laatst bewerkt:
Een stel hersenen waarmee hij een ingenieursdiploma kon behalen en een mooie carrière in IT kon uitbouwen, met al 12 jaar zijn eigen zaak én voldoende vrije tijd om zijn hobbies uit te oefenen. Een gezinsleven met vrouw en kinderen.
Die is gewoon consultant bij RealDolmen (Inetum) als freelancer. Ook niet zo spannend, heeft wel het perfecte karakter om functioneel analyst te zijn, hardleers en koppig.

Een fysiek waarmee geen honderd 52-jarigen in België zijn gezegend.

Hij heeft inderdaad een geweldige fysiek en vele (zelfs jongeren) doen hem dat inderdaad niet na. Maar dat er geen honderd 52-jarigen in België zijn die zijn fysiek evenaren lijkt me wel wat weinig.

In mijn omgeving kan ik zo minstens twintig 50- en 60-plussers opsommen die zeker niet moeten onderdoen voor hem. (voornamelijk triatleten)

En de meesten van hen zijn wel aangenaam in de omgang :)

Samengevat:
  • Jan heeft helemaal geen "vrouw en kinderen", de loser is gescheiden en heeft een nieuwe partner die hem wellicht niet kan uitstaan en kinderen die hem niet meer willen zien.
  • Jan heeft helemaal geen eigen zaak, hij is gewoon freelancer bij Realdolmen-Inetum.
  • Jan heeft helemaal geen speciale fysiek voor een 52-jarige. In mijn straat wonen minstens 20 gepensioneerden die zeker niet voor hem moeten onderdoen.
  • Jan heeft geen speciaal karakter, hij is een narcist die door iedereen wordt verafschuwd.
:sarcastic:

JAN JAN JAN JAN :laugh: :rofl:

Vind ik net niet. Een FA is toch dikwijls een brug tussen meerdere groepen mensen. Zo was het toch in een voorgaande job van me. Als je dan niet in groep kan werken..
Hij heeft imo vooral "architect"-trekjes (no offence tov architecten, er zitten ook goeie tussen). Heel dat "ik heb het uitgedacht en mijn idee is 100% zeker juist en ge moet het volgen zonder tegenspraak" ...

Samengevat:
  • Jan heeft helemaal geen "vrouw en kinderen", de loser is gescheiden en heeft een nieuwe partner die hem wellicht niet kan uitstaan en kinderen die hem niet meer willen zien.
  • Jan heeft helemaal geen eigen zaak, hij is gewoon freelancer bij Realdolmen-Inetum.
  • Jan heeft helemaal geen speciale fysiek voor een 52-jarige. In mijn straat wonen minstens 20 gepensioneerden die zeker niet voor hem moeten onderdoen.
  • Jan heeft geen speciaal karakter, hij is een narcist die door iedereen wordt verafschuwd.
:sarcastic:
+ de SF zijn ook een bende losers die Jan niet op zijn plaats durven zetten en hem langs de grote poort naar buiten sturen omdat ze gelijk naaktslakken bang zijn voor zijn reactie

+ de SF zijn ook een bende losers die Jan niet op zijn plaats durven zetten en hem langs de grote poort naar buiten sturen omdat ze gelijk naaktslakken bang zijn voor zijn reactie
Toen ze hem de eerste keer hard aanpakten daar in die groep was hij bijna aan het wenen (serieus, niet om te zwanzen). Ben bijna zeker dat ze zich daarom wat milder gedragen hebben bij het afscheid.

Jan is niet de meest sympathieke in teamverband maar hij is zeker geen mens met kwade bedoelingen. Vind het een beetje erg hoe prominent hij in beeld kwam en nu op het internet er verder wordt door gesleurd.

Bang voor zijn reactie? Ik denk dat ze eerder schrik hadden van de reactie van de internethelden. Denk dat ze bij het programma perfect de impact kunnen inschatten en wat de gevolgen konden zijn bij het grote publiek mochten ze hem volledig afbranden. De reacties zijn nu al vergaand.

En dat is het verschil: ik heb me ook zot zitten ergeren aan Jan als persoon (van wat we gezien hebben). Maar ik heb niet de behoefte om dat overal op sociale media te gaan plaatsen.

En vergeet niet: het is en blijft een tv-format met gewone mensen in een SF setting. En het is ook normaal dat die SF'ers respect voor Jan zijn fysieke prestaties hadden. Want die kon perfect zijn mannetje staan.

En het zou me niet verbazen mocht die daar geen diepere mentale inzinking hebben gehad die ze (bewust) niet in beeld hebben gebracht.

Bang voor zijn reactie? Ik denk dat ze eerder schrik hadden van de reactie van de internethelden. Denk dat ze bij het programma perfect de impact kunnen inschatten en wat de gevolgen konden zijn bij het grote publiek mochten ze hem volledig afbranden. De reacties zijn nu al vergaand.
Als ze die impact kunnen inschatten, dan trekken ze er zich geen hol van aan ?
Het is toch duidelijk op basis van de fragmenten uit de interviews dat Jan mentaal niet de sterkste of meest gegronde kandidaat is. Als je dan weet dat zo iemand online een enorme massa haat over zich uit gaat krijgen, dan zou je die gewoon niet mogen laten deelnemen.
En als je dat dan toch doet en Fly vindt het nodig om hem voor heel de groep af te branden, dan zou je dat niet in beeld mogen brengen naar de kijker toe. Je zag dat die mens daar énorm pijn van had.

Nee, ik vond het geen aangename mens, maar dat is nog altijd een mens. Je zal maar eens hem, zijn partner, zijn kinderen of een van zijn vrienden zijn. Leuk hoor, afgemaakt worden door een hoop keyboard warriors.
Nu overheerst toch vooral compassie

Als ze die impact kunnen inschatten, dan trekken ze er zich geen hol van aan ?
Het is toch duidelijk op basis van de fragmenten uit de interviews dat Jan mentaal niet de sterkste of meest gegronde kandidaat is. Als je dan weet dat zo iemand online een enorme massa haat over zich uit gaat krijgen, dan zou je die gewoon niet mogen laten deelnemen.
En als je dat dan toch doet en Fly vindt het nodig om hem voor heel de groep af te branden, dan zou je dat niet in beeld mogen brengen naar de kijker toe. Je zag dat die mens daar énorm pijn van had.

Nee, ik vond het geen aangename mens, maar dat is nog altijd een mens. Je zal maar eens hem, zijn partner, zijn kinderen of een van zijn vrienden zijn. Leuk hoor, afgemaakt worden door een hoop keyboard warriors.
Nu overheerst toch vooral compassie
Ik denk tbh niet dat ze deze mate van eigenwijsheid hadden verwacht. Hij leek fysiek paraat en beetje eigenwijs. Vermoedelijk dachten ze dat hij zijn kar zou keren wanneer hij geconfronteerd werd met zijn gedrag en dat men een positieve verandering zouden zien.

Maar helaas bleef hij als een keikop ter plaatse trappelen. De confrontatie in open groep balanceerde tussen hilarisch en tragisch.

Jan zijn probleem in het publieke oog is ook wel dat hij geen zalvende kanten toonde. Je kan niet én Octaaf De Bolle zijn én onrespectvol reageren naar je teamleden én je (foute) inzichten doordrammen én elke raad van de SF'ers binnen de 3 seconden in de wind slaan zonder enige blijk van charme, empathie enzovoort. Niemand is perfect maar normaal compenseer je die slechtere kantjes.

Ik vind het sneu voor hem enerzijds want niemand verdient dergelijke behandeling, maar anderzijds is hij zelfverklaarde übermensch met zelfkennis te over. Dus dan had hij wel kunnen voorzien dat hij wat tegenwind ging krijgen in een maatschappij waar mensen acteurs niet kunnen onderscheiden van hun personage in Thuis. :unsure:

Jan is niet de meest sympathieke in teamverband maar hij is zeker geen mens met kwade bedoelingen. Vind het een beetje erg hoe prominent hij in beeld kwam en nu op het internet er verder wordt door gesleurd.
Dat is Vlaanderen. Steek je kop boven het maaiveld en hij wordt er genadeloos afgemaaid.

Die Jan is een onuitstaanbaar manneke waar ik na 5 minuten neus aan neus mee sta, maar de manier waarop internet en social media bestaat is toch ook wel erg.

De middeleeuwse schandpaal was nog beter dan de tijden waarin we nu leven. Vroeger gingen we eens op café of op het werk lachen met die kerel, maar nu worden zulke mensen gewoon kapot gemaakt voor heel het land en daarbuiten.
En het is nu niet dat dit 1 of andere moordenaar of verkrachter is die dat verdient.

+ blijft ook gewoon voor altijd op het internet staan.

Aan de ene kant moet je wel je woorden wikken en wegen op het vlak van lachen met iemands gewicht, grapjes over geaardheid, zwarte piet,... Maar karaktermoord is helemaal geen probleem.

Idem voor dit forum trouwens. Zoek die kerel zijn naam in Google en het zal niet lang duren voor je hier terecht komt.

Terug
Bovenaan