Kamp Waes - Seizoen 2

Afrontelijk, schaamtelijk, 't wordt er niet beter op hé?

Dit is Jan zijn karakter, maw, een fundamenteel onderdeel van wat Jan maakt tot wat hij nu is -> die zelfzekerheid/arrogantie zal hem zeker geholpen hebben in al zijn fysieke uitdagingen maar speelt hem behoorlijk parten in zijn sociale interacties. Als jij iemand met beperkte sociale skills afrontelijk vindt, dan hoop ik dat je consequent bent en elke zwaarlijvige mens ook afrontelijk vindt?

Net zoals je tegen een dikke mens niet hoort te zeggen: "hey, eet eens wat minder", heeft het ook geen zin om tegen iemand als Jan te zeggen: "hey, doe eens normaal en wees eens een teamspeler"

Nu doen jij en die andere pipo hier die op Jan ligt te bashen net alsof het "simpel" is om gewoon even je gedrag aan te passen... een kleine basiscursus psychologie is misschien een aanrader?
Bashen... kom. Ik heb in een eerdere post nog letterlijk gezegd dat ik vond dat Jan initieël onnodig hard werd aangepakt voor Fly in die groep. Toch zeker met de camera's erop. Ze zijn al een heel seizoen een softere versie aan het draaien VS de eerste editie. Mo die de eerste orientatieproef al mislukte... Lode in dat zwembed... dat was vorig seizoen onmiddelijk naar huis geweest. Dan vond ik het vreemd dat ze nu zo hard doorgingen op iets wat mogelijk toch impact heeft op werk en privé relaties in Jan zijn verdere leven, zeker omdat het iets heel anders is dan fysiek een beetje tekort komen.

Zoals @Str8_6 hierboven al zegt: slechts mogelijk manier om eruit te gaan. Dan kan je beter in aflevering 1 falen op die Bergham Run, dat is iedereen 2 dagen later al terug vergeten.

Laatste keer dat ik dat gedrag zag op televisie, was Tim in temptation island met zijn "mensen, mensen, mensen, mensen, kijk".

Chapeau voor Jan zijn fysieke capaciteiten, jammer dat de makers zo'n karakter echter niet tegen zichzelf beschermen en hem niet gewoon geweerd hebben van het programma.
Die mens is er gewoon ingestoken, goed wetende dat dit tot zo'n toestanden ging leiden. Beetje smerig van de makers, een mens sch(offeren) voor de sensatie in het programma.

Neemt niet weg dat hij voor 52 te zijn wel echt weinig zelfkennis en -kritiek aan de bak legt. Elk puntje kritiek "weet hij al", maar zijn gedrag toont toch ook gewoon aan dat hij de kritiek niet gelooft, laat staan dat hij er naar wilt handelen.

Het enige echt correcte wat hij over zichzelf zei, was dat er mbt hem geen middle ground is, je zal hem ofwel enorm graag hebben als mens, ofwel enorm verafschuwen.

Zoals @Str8_6 hierboven al zegt: slechts mogelijk manier om eruit te gaan. Dan kan je beter in aflevering 1 falen op die Bergham Run, dat is iedereen 2 dagen later al terug vergeten.
Ik vind van niet -> Jan heeft zich kunnen uitleven en tonen in alle fysieke proeven en is hier geslaagd waar vele snotneuzen gefaald hebben, en is daarna op zijn limieten gestoten met zijn social skills. Jan lijkt mij een open boek, what you see is what you get, dus ik kan me niet voorstellen dat dit uitzending van gisteren een impact gaat hebben op zijn privé of professioneel leven.

De afvallers van aflevering 1 ben ik ook al vergeten, Jan daarentegen krijgt toch mijn respect voor wat hij fysiek gepresteerd heeft, daar doet zijn 'slecht' gedrag van gisteren niets aan af. Ik geloof toch wel dat Jan van zichzelf zal gedacht hebben dat hij zich zou hebben kunnen aanpassen aan een special-forces-setting en meer teamplayer kunnen zijn, helaas kan je jezelf niet zo makkelijk veranderen, dat is wel duidelijk gebleken.

En dan over die non-discussie en vergelijkingen met andere landen -> niemand verplicht je toch om te kijken? Ze zijn nu nog maar met 5, dus veel harder hadden ze het niet moeten maken hé?

Jan zegt wel dat hij het van zichzelf weet dat hij moeilijk in groep functioneert en altijd z'n eigen mening overal wil opdringen, maar hij kan er toch echt niet van afstappen. Zelfs in dat laatste gesprek waarin de SF hem vriendelijk bedanken voor bewezen diensten, probeert hij de leiding te nemen in het gesprek door hen te beginnen te bedanken voor de fijne ervaring en te zeggen dat hij het wel 100% begrijpt etc...
Da's voor mij 100% het schoolvoorbeeld van iemand die niet om kan met z'n eigenwijze karakter, ook al zegt hij eraan te (willen) werken.

Afrontelijk, schaamtelijk, 't wordt er niet beter op hé?

Dit is Jan zijn karakter, maw, een fundamenteel onderdeel van wat Jan maakt tot wat hij nu is -> die zelfzekerheid/arrogantie zal hem zeker geholpen hebben in al zijn fysieke uitdagingen maar speelt hem behoorlijk parten in zijn sociale interacties. Als jij iemand met beperkte sociale skills afrontelijk vindt, dan hoop ik dat je consequent bent en elke zwaarlijvige mens ook afrontelijk vindt?

Net zoals je tegen een dikke mens niet hoort te zeggen: "hey, eet eens wat minder", heeft het ook geen zin om tegen iemand als Jan te zeggen: "hey, doe eens normaal en wees eens een teamspeler"

Nu doen jij en die andere pipo hier die op Jan ligt te bashen net alsof het "simpel" is om gewoon even je gedrag aan te passen... een kleine basiscursus psychologie is misschien een aanrader?
Snooki, blijft kalm. Je moet mij daarom niet beginnen verwijten als pipo, dat is ook bashen hé kameraad.

Iemand met overgewicht kloot enkel zichzelf. Niemand heeft daar last van.
Iemand die zichzelf op sociaal gebied niet kan aanpassen in groep, stoort daar wel anderen mee.

Je hebt bijvoorbeeld ook mensen die altijd maar een monoloog willen voeren en totaal niet kunnen luisteren naar anderen. Ik vind dat lastig. En als je op bepaalde leeftijd de ellebogen niet hebt om dat aan te voelen en te weten dat niet iedereen u een half uur aan één stuk wilt horen spreken, tjah.

Jan kreeg een waarschuwing die heel duidelijk was. Hij was niet in staat om het opgelegde advies op te volgen en werd zelfs pedant genoemd. Schaamtelijk toch?

Pipo, out.

Loop je 70k, kruip je door tunnels in de donker, word je volledig fysiek gebroken. En dan vlieg je er uit omdat je een kut karakter hebt.

Tv is betere knip en plak werk, maar het zal echt wel een kwal geweest zijn dat ze hem er onmiddellijk eruit flikkeren.

Ook een beetje jammerlijk sequence of events. Zijn allemaal jonge twintigers die over blijven en 1 van 30. En dan 1 van 50+. Dat kan bijna niet anders dan fout aflopen als die oude wat een doordrammer er is. Hadden die 4-5 andere er nog bij gezeten (met wat sterker karakter) die er met de fysieke proeven uitgevlogen zijn, dan had Jan waarschijnlijk niet zo'n nefaste impact op het team gehad.

Laatste keer dat ik dat gedrag zag op televisie, was Tim in temptation island met zijn "mensen, mensen, mensen, mensen, kijk".

Chapeau voor Jan zijn fysieke capaciteiten, jammer dat de makers zo'n karakter echter niet tegen zichzelf beschermen en hem niet gewoon geweerd hebben van het programma.
Die mens is er gewoon ingestoken, goed wetende dat dit tot zo'n toestanden ging leiden. Beetje smerig van de makers, een mens sch(offeren) voor de sensatie in het programma.

Neemt niet weg dat hij voor 52 te zijn wel echt weinig zelfkennis en -kritiek aan de bak legt. Elk puntje kritiek "weet hij al", maar zijn gedrag toont toch ook gewoon aan dat hij de kritiek niet gelooft, laat staan dat hij er naar wilt handelen.

Het enige echt correcte wat hij over zichzelf zei, was dat er mbt hem geen middle ground is, je zal hem ofwel enorm graag hebben als mens, ofwel enorm verafschuwen.

Lijkt me idd duidelijk dat hij er niet naar wilt handelen. Want het is altijd de schuld van iemand anders.
In de zin van "ja te jonge groep he" (=ik ben zelf het probleem niet), "mensen hebben mij ofwel heel graag ofwel echt niet" (=als ze mij niet graag hebben is dat hun probleem).

Vreemd figuur, maar dat was al duidelijk vanaf de eerste aflevering. Idd een afweging voor de makers tussen hem tegen zichzelf beschermen vs een kleurrijk figuur in het programma te willen steken.

Ik vond hem wel een meerwaarde in Kamp Waes. Niks heerlijker als kijker dan u kapot te ergeren aan iemand :p

Jan kreeg een waarschuwing die heel duidelijk was. Hij was niet in staat om het opgelegde advies op te volgen en werd zelfs pedant genoemd. Schaamtelijk toch?
Maar waarom schaamtelijk, dit is gewoon hoe Jan is ... die kerel is inderdaad 200% pedant, ergerlijk, arrogant, vol van zichzelf.
Desalniettemin schrijft hij zich in omdat hij denkt (met dank aan zijn hoog zelfbeeld): 'this time it'll be different' om dan tot de constatie te komen dat het gewoon sterker dan zichzelf is en dat hij zich niet kan inhouden, al zijn goede voornemens ten spijt.

Dus logisch dat hij eruit gaat, jammer ook voor hem, maar ik vind echt niet dat Jan zich hiervoor hoeft te schamen: ... it is what it is, hij heeft het geprobeerd, zijn best gedaan, maar is niet geschikt voor de SF... dus respect voor zijn fysieke kwaliteiten, maar dat is niet voldoende in dit concept vh programma

Die kerel heeft het leven toch maar mooi voor mekaar, ondanks zijn autisme. Een fysiek waarmee geen honderd 52-jarigen in België zijn gezegend. Een stel hersenen waarmee hij een ingenieursdiploma kon behalen en een mooie carrière in IT kon uitbouwen, met al 12 jaar zijn eigen zaak én voldoende vrije tijd om zijn hobbies uit te oefenen. Een gezinsleven met vrouw en kinderen. En duidelijk veel inzet en doorzettingsvermogen bij alles wat hij onderneemt. Mooi toch?

Die mens heeft geen doorsnee karakter, dat is waar. Maar ik ben er zeker van dat hij onder een sterke leider zoals Fly beter tot zijn recht zou komen dan in de stuurloze groep van individuen die de Kamp Waes-kandidaten tot hiertoe zijn gebleken.

Kan ik bijna niet geloven

Die kerel heeft het leven toch maar mooi voor mekaar, ondanks zijn autisme. Een fysiek waarmee geen honderd 52-jarigen in België zijn gezegend. Een stel hersenen waarmee hij een ingenieursdiploma kon behalen en een mooie carrière in IT kon uitbouwen, met al 12 jaar zijn eigen zaak én voldoende vrije tijd om zijn hobbies uit te oefenen. Een gezinsleven met vrouw en kinderen. En duidelijk veel inzet en doorzettingsvermogen bij alles wat hij onderneemt. Mooi toch?

Die mens heeft geen doorsnee karakter, dat is waar. Maar ik ben er zeker van dat hij onder een sterke leider zoals Fly beter tot zijn recht zou komen dan in de stuurloze groep van individuen die de Kamp Waes-kandidaten tot hiertoe zijn gebleken.
Zo mooi zou ik dat toch niet vinden dat bijna elke mens waarmee je in contact komt je na een uur verafschuwt.
Maar het is natuurlijk gemakkelijk gezegd, luister naar wat de mensen zeggen en verander je gedrag. Het is niet omdat je je van iets bewust bent, dat je dat zomaar aan jezelf kan veranderen. Er zijn genoeg mensen die verslaafd zijn aan sigaretten (of andere zaken), die wel willen stoppen maar niet kunnen. Ik denk dat je zo'n sterke karaktertrek ook als een soort verslaving moet zien. Een introvert persoon kan ook niet zo maar switchen naar een extravert persoon, of andersom.

Ik heb de aflevering nog niet volledig gezien maar het moment waar fly iedereen even onder zijn voeten gaf, ja amai dat was toch vré pijnlijk voor Jan. Ik weet niet goed of dat een soort lastminute beslissing was - leek mij van wel, zeker om zo hard te gaan - mogelijks gebaseerd op zijn houding/mimiek terwijl al de rest werd afgegaan? Maar het was wél duidelijk dat het enorm binnenkwam bij hem. Ik denk ook dat de sterkte van Fly zijn speech gebaseerd was op de frustraties van afgelopen dagen die ook bij de andere kandidaten al leefde (ook te zien in peer review), en echt helemaal fair is dat ook weer niet. (Ik vermoed dat dat ook de reden is dat ze het achteraf afzwakken maar dat stuk heb ik dus nog niet gezien)

En dan zie je direct dat Jan eigenlijk niet met kritiek omkan en die enkel persoonlijk kan nemen - ook al is ze wel wat te zwaar aangeleverd. Die reactie van 'diene Jan is dood' dat is echt dramatisch doen. Het is duidelijk dat hij beseft dat hij met zijn betweterigheid en manier van doen mensen in het harnas kan jagen maar hij heeft er ook geen grip op over hoe het dan juist anders aan te pakken. Met een 'ahja ik ben zo' of 'tis gedaan, dienen Jan komt niet meer terug' is het ofwel een 'ik kan er niets aan doen' of zo compleet een 180 proberen maken dat ge op voorhand al mislukt. Niet een reactie van iemand die emotioneel sterk is.

Daarnaast leidt hij een beetje aan de ziekte die ik op werkvlak al vaker bij consultants gezien heb; bij een opmerking of terechtwijzing echt elke keer direct aanhalen dat hij het al wist of al doorhad of... Das puur geen gezichtsverlies willen lijden, maar werkt ook alleen maar tegen u (als ge het wist is er geen reden om die fout te maken. Of zelf niet te corrigeren obv).

Ik denk ook wel dat hij veel nadenkt en eigenlijk altijd op zoek is naar de beste oplossing (perfectionistisch?) daardoor net focus mist om voluit voor de gekozen oplossing - die goed genoeg is - te gaan. Op een bepaald moment is dat switchen van oplossingen net nadelig (en zeker in dit soort werk). En daar werkt zijn mentaliteit van de dingen beter weten (waarschijnlijk gebaseerd op de realiteit dat hij veel weet en in veel situaties in zijn leven het ook echt beter wist) ook tegen.

Het is jammer dat hij dat zelfinzicht mist. Hij maakt een begin met zijn observaties maar haakt dan gewoon snel af (ik vermoed dat hij in zijn dagelijks leven weinig tegen echt grote obstakels loopt die een echte impact hebben op wat hij wil in het leven).

Edit: ik denk ook dat de samenstelling van de groep Jan zijn gedrag nog wat meer tot uiting liet komen, in de zin dat hij gelooft dat zijn kennis groter en verder reikt dan de jongere kandidaten (die dan fysiek beter zouden zijn door hun jeugdigheid). Alleen verliest hij hier uit het oog dat hij in een context zit waar ze allemaal groentjes zijn

En ik herken wel dingen van mezelf in Jan, ook ne pijnlijke :v

Ben ik dan de enige die denkt de rest van de groep moet die ook gewoon meer intomen, zeker Kaat als leider?

Tuurlijk Jan is een dominante betweter (of dat lijkt op zijn minst toch zo op wat we gezien hebben) maar zorg ervoor dat die zich voegt he? Sara ook, ja als je zeker bent dat je op het juiste punt zit maak dat dan heel duidelijk aan Jan he in plaats van duidelijk tegen je goesting toch ergens te stoppen waarvan je weet dat je fout zit, vind ik bijna even "fout", gesproken als iemand met weinig tot geen ervaring in zo'n situaties.
Bwa. Ge kunt nog 10 of 20x keer tegen zo'n type zeggen van "Ik beslis dat we zus of zo doen, geen gemaar" en na 5 minuten zegt die gewoon voor de 11e keer "Seg als we nu eens..."

Zo iemand kunt ge dan beter gewoon negeren op den duur.
Ken er zo nog ene, op den duur is dat gewoon vermoeiend. Maar gaat ge er niemeer tegen in denken ze dat ze gelijk hebben.

Al een geluk dat ze geen echte kogels hadden 😂

Maar waarom schaamtelijk, dit is gewoon hoe Jan is ... die kerel is inderdaad 200% pedant, ergerlijk, arrogant, vol van zichzelf.
Desalniettemin schrijft hij zich in omdat hij denkt (met dank aan zijn hoog zelfbeeld): 'this time it'll be different' om dan tot de constatie te komen dat het gewoon sterker dan zichzelf is en dat hij zich niet kan inhouden, al zijn goede voornemens ten spijt.

Dus logisch dat hij eruit gaat, jammer ook voor hem, maar ik vind echt niet dat Jan zich hiervoor hoeft te schamen: ... it is what it is, hij heeft het geprobeerd, zijn best gedaan, maar is niet geschikt voor de SF... dus respect voor zijn fysieke kwaliteiten, maar dat is niet voldoende in dit concept vh programma
Omdat dat schaamtelijk gedrag is voor iemand van 50+.

Bwa. Ge kunt nog 10 of 20x keer tegen zo'n type zeggen van "Ik beslis dat we zus of zo doen, geen gemaar" en na 5 minuten zegt die gewoon voor de 11e keer "Seg als we nu eens..."
Wel als "de leider" nu eens 1x dat tegen Jan zou gezegd hebben, gebacked door de hele groep, dan konden we dat eens aftoetsen, maar zelfs dat was blijkbaar al teveel gevraagd van een zogenaamde leider. Tis gemakkelijk gezegd "zo'n type" en dan maar wat te verzinnen, ik denk dat Fly en zijn collega's dat beter konden inschatten dan gij, denkt ge niet? En zij waren heel duidelijk in hun standpunt.

Ik vond de leider in deze veel zwakker in de uitvoering zijn positie dan Jan. Maar ze konden die leider niet laten afvallen want dan zou er elke week een leider afvallen want geen van die adolescenten wist hoe ze met alfa-Jan moesten omgaan. Er zit trouwens geen enkel alfa mannetje tussen behalve Jan. Thans dat is wel wat Fly wilde "een hoop alfa mannetjes die elkaar het vuur aan de scheen leggen". Niet een hoop leiders "naaktslakken" die als enige wapen hebben "iemand negeren". Want zo werd het alleszins in beeld gezet, gewoon een minutenlange montage van alles wat Jan gezegd heeft op een dag, gevolgd door niks antwoord. Omdat er ook geen antwoord was. 1x "Onze leider heeft gesproken :cautious:" en dat was het dan. Wow dat getuigde echt van sterk leiderschap en teamverband!

Gewoon is het team bij elkaar roepen en in volle camera Jan naar zijn voeten geven, dat dierven ze niet. Het was maar van ja "laat hem maar doen, negeer hem gewoon, dan kan hij straks naar huis". Niemand dat toenadering bij Jan zocht, niemand dat hem probeerde onder controle te houden of met empathie op zijn gedrag te wijzen. Echt een belachelijken kleutertuin. Maarja, de Fly kon moeilijk 5 man naar huis sturen om nog 1 alfa-mannetje over te houden.

Jammer dat het zo gegaan is maar ze hebben er nog het beste van gemaakt en hem zeer eervol het spel laten verlaten na rijp beraad.

Laatst bewerkt:
@Five-seveN jij noemt het een alfa mannetje. Voor mij is het een narcist

Ge kunt ook een leider zijn zonder dictator te zijn hè.
Pak die ene scene waar Lode iets zegt. Kaat zegt "op één lijn lopen"
Hij doet iets anders om te beginnen, en als iemand hem dan aanspreekt erop dan gaat hm niet enkel in discussie, maar ook die beslissing ondergraven.

Moet Kaat dan echt naar hem toe stappen en zeggen "Jan bakkes dicht, op één lijn heb ik gezegd"?

Met Sarah in dat bos, zij heeft de kaart. Hij laat haar telkens twijfelen, telkens zijn gedacht luidop zeggen en opdringen, dat is zelfs niet erover praten. (Een leider zou dan nog met argument afkomen en het overzicht op de missie behouden, mja dat ging niet want toen ze de missie aan het bespreken waren was hij wat aan het mokken op de achtergrond omwille van de vorige preek 😅)

Vertrekken zonder iets te zeggen want "kga mene jas es aandoen se" Nog wat lopen roepen in "vijandig" gebied.
En dan opt eind "Jamaja Sarah, gij had de kaart hè" om bijna te zeggen: ja gij zijt verantwoordelijk als het fout loopt hè

Gewoon is het team bij elkaar roepen en in volle camera Jan naar zijn voeten geven, dat dierven ze niet.
Omdat dat geen nut heeft bij zo iemand.
Spreek die aan, geef die onder zen voeten en die zegt "Ja ik weet het" "ge hebt gelijk"
En na een halfuur kunt ge die weer bij u roepen voor iets gelijkaardigs en zegt die weer "Jaja ik weet het wel" and repeat

Terug
Bovenaan