Kamp Waes - Seizoen 2

Youssef hing toch al maar met haken en ogen aan elkaar tijdens die Tender feet?
Hoe zou die nu nog voor de dag kunnen komen in zo'n milling?
één trap op de knie en game over.
Kon op één van benen al niet meer met volle gewicht steunen door de ligamenten.

Das toch gelijk een konijntje in de scope van u long rifle sniper zetten?

Vind het ook wel straf dat Dries 2u aan zo'n checkpoint gewacht heeft. Ik zou al denken dat'k verkeerd zit als daar niemand is...

Je hebt n ploegen SF'ers om de posten te bemannen en x cameraploegen om er beelden van te maken. Ze zullen er op voorhand van uitgegaan zijn dat die n + x ploegen bijvoorbeeld maximaal 3 posten moesten kunnen bemannen, maar door Dries zijn looppas ontstond er een logistiek probleem. Op het moment zelf kan je dat niet meer oplossen, dan moet er altijd iemand wachten. Ofwel laat je dan Dries wachten, ofwel de kandidaten die verder achterop aan het hallucineren zijn. De SF'ers maken dan de enige juiste keuze en laten Dries wachten.
Wel, dat ze er op voorhand verkeerd van uit gegaan zijn is toch onnozel. 't Zijn de 'special forces' é, die maken geen inschattingsfouten.

Ze gaan toch geen extra ploegen inschakelen voor het onwaarschijnlijke geval dat er iemand die Tender Feet al lopend gaat doen zeker? :p Da's gewoon compleet absurd, dat er iemand dat in zijn hoofd haalt na 72 uur fysiek afzien en amper slapen.

Daarnaast is wachten ook een belangrijk onderdeel van het werkleven van een SF'er. Observeren, zich verschansen, wachten op een go van hogerhand, wachten tot er iemand naar buiten komt, wachten tot het donker wordt, ... . Het is dus niet verkeerd om dat ook tijdens de proeven te testen.

Je zag bij het boxen wel dat zijn pijp toch echt uit was. Die kreeg redelijk wat slaag en deed zo veel niet meer. :laugh:
Pijp uit is denk ik niet echt de juiste verwoording. Hij sprak zelf van verzuring maar hoe kan het ook anders? Het is sowieso een intensieve 3 minuten en als dan ook nog een paar keer al de lucht uit u lijf geperst wordt met een paar trappen recht op u borstkas helpt dat niet. Spieren hebben zuurstof nodig, onvoldoende zuurstof => slechte afvoer van de opgebouwde verzuring. Dat speelt ook allemaal mee.

Dries liep al fluitend over de meet na de Tender Feet... dan gaat hij niet plots steendood zijn na 3 minuten zeker niet wetende dat hij ondertussen als één van de weinigen ook al redelijk wat uurtjes had kunnen rusten. Hij zal effe een paar minuten nodig gehad om wat terug op adem te komen maar op lange termijn gaat die buiten wat pijn aan zijn ribben toch relatief weinig last hebben...

Op 25:10 wordt de kaart getoond en valt te zien dat Jan ca. 1 km verder staat dan Boris. Die laatste gaat wel de verkeerde kant uit.
De tocht van het stuwmeer van Eupen (4de punt) tot aan de finish zou minstens 7 uur moeten duren aan het tempo dat Jan en Boris tot dan toe hadden gestapt. De beelden werden getoond iets nadat Jolan binnenkwam na 17u stappen.
Fly denkt dan dat noch Boris, noch Jan het nog kunnen halen ("een verloren gevecht").

Om 27:55 wordt gemeld dat Jan daar al 47 minuten zou stilstaan (wat dus niet klopt). Er wordt ingezoomd op de GPS-melding en de tracker zou zijn stopgezet om 5:59. Het zou dus 6:46 zijn.
Kort daarop volgt nog een update (29:55): 18u bezig; Boris genaderd tot op 18 km; Jan staat nog steeds stil.

Finaal wordt Boris eruit gezet na 10 km te hebben gelopen (31:50).
Hij zou nog minstens 15 km voor de boeg hebben gehad wat dan inderdaad onmogelijk zal zijn geweest. Tom Waes zegt immers meteen erna dat de opdracht nu 21u bezig is (33:35). Het contacteren van Boris en diens lijdenstocht zou dus ongeveer 4u hebben geduurd.
Nu is de afstand tussen het stuwmeer van Eupen (waar Boris ongeveer zat) en de finish zo'n 22km (volgens normale wandelpanden). Hier zitten misschien wat routes bij die Boris niet had mogen volgen maar erg veel was hij niet gevorderd als het nog steeds min. 15 km was.

Dan duikt Jan op aan het laatste checkpoint (34:30) en dat is ruw geschat nog zo'n 5 à 6 km van de finishlijn. Als Jan goed heeft zitten kaartlezen zou hij dan op ongeveer 4u tijd + 47 min. rond de 15 km hebben afgelegd (tenzij hij grote stukken kon afsnijden door niet over paden te stappen).
Dat is snel zeker als je het vergelijkt met Sara die bijna aan dat laatste tussenpunt zat op 25:10 en (volgens de montage) pas binnenkwam rond de tijd dat Jan aan dat tussenpunt arriveerde. Hij is vlotjes meer dan dubbel zo snel gegaan als haar. Tegelijkertijd is zo'n 3/u vergelijkbaar met wat Jolan deed.

Vraag zal natuurlijk blijven hoe hij het tussenpunt geskipt heeft. Qua tempo kan het nog net kloppen gezien hij veel verder voorlag op Boris dan op 25:10 werd gedacht (kaarten van 25:10 en 27:55 tonen Jan op dezelfde positie).

Conclusie: Ik geloof dat hij het wel effectief kon, ook al is er misschien ergens wat gefoefeld geweest met tussenpunten/iets niet in beeld gebracht. Situatie leek niet zo onmogelijk als wat Fly deed uitschijnen ("een verloren gevecht") maar die ging er toen misschien van uit dat Jan een uitgebreide pauze nodig had of had gezien dat diens gemiddelde tempo zwaar was gezakt.

Op 25:10 wordt de kaart getoond en valt te zien dat Jan ca. 1 km verder staat dan Boris. Die laatste gaat wel de verkeerde kant uit.
De tocht van het stuwmeer van Eupen (4de punt) tot aan de finish zou minstens 7 uur moeten duren aan het tempo dat Jan en Boris tot dan toe hadden gestapt. De beelden werden getoond iets nadat Jolan binnenkwam na 17u stappen.
Fly denkt dan dat noch Boris, noch Jan het nog kunnen halen ("een verloren gevecht").

Om 27:55 wordt gemeld dat Jan daar al 47 minuten zou stilstaan (wat dus niet klopt). Er wordt ingezoomd op de GPS-melding en de tracker zou zijn stopgezet om 5:59. Het zou dus 6:46 zijn.
Kort daarop volgt nog een update (29:55): 18u bezig; Boris genaderd tot op 18 km; Jan staat nog steeds stil.

Hij zou nog minstens 15 km voor de boeg hebben gehad wat dan inderdaad onmogelijk zal zijn geweest. Tom Waes zegt immers meteen erna dat de opdracht nu 21u bezig is (33:35). Het contacteren van Boris en diens lijdenstocht zou dus ongeveer 4u hebben geduurd.
Nu is de afstand tussen het stuwmeer van Eupen (waar Boris ongeveer zat) en de finish zo'n 22km (volgens normale wandelpanden). Hier zitten misschien wat routes bij die Boris niet had mogen volgen maar erg veel was hij niet gevorderd als het nog steeds min. 15 km was.

Dan duikt Jan op aan het laatste checkpoint (34:30) en dat is ruw geschat nog zo'n 5 à 6 km van de finishlijn. Als Jan goed heeft zitten kaartlezen zou hij dan op ongeveer 4u tijd + 47 min. rond de 15 km hebben afgelegd (tenzij hij grote stukken kon afsnijden door niet over paden te stappen).
Dat is snel zeker als je het vergelijkt met Sara die bijna aan dat laatste tussenpunt zat op 25:10 en (volgens de montage) pas binnenkwam rond de tijd dat Jan aan dat tussenpunt arriveerde. Hij is vlotjes meer dan dubbel zo snel gegaan als haar. Tegelijkertijd is zo'n 3/u vergelijkbaar met wat Jolan deed.

Vraag zal natuurlijk blijven hoe hij het tussenpunt geskipt heeft. Qua tempo kan het nog net kloppen gezien hij veel verder voorlag op Boris dan op 25:10 werd gedacht (kaarten van 25:10 en 27:55 tonen Jan op dezelfde positie).

Conclusie: Ik geloof dat hij het wel effectief kon, ook al is er misschien ergens wat gefoefeld geweest met tussenpunten/iets niet in beeld gebracht. Situatie leek niet zo onmogelijk als wat Fly deed uitschijnen ("een verloren gevecht") maar die ging er toen misschien van uit dat Jan een uitgebreide pauze nodig had of had gezien dat diens gemiddelde tempo zwaar was gezakt.
Misschien werkte zijn tracker daar al niet meer en zat hij al veel verder. Kan natuurlijk ook.

Dank je professor voor het mooie overzicht!

Ik ben in 't weekend 8 km gaan wandelen met mijn vrouw. We zijn er nog stijf van. :p

Doe daar een rugzak van 25 kg bovenop, doe de afstand bijna maal 10, doe het in het midden van de nacht, deels in de regen, op onbekend en ruw terrein, helemaal alleen, met enkel zo'n vage kaart, nadat je al 72 uur hebt afgezien in allerlei fysieke proeven met amper slaap en met hallucinaties tot gevolg... .

En dan zie je die Borstlap daar al lopend aankomen, monter en fris, nadat hij zelfs heeft moeten wachten bij enkele posten omdat de special forces niet konden volgen... :LOL: waanzin!

Niet alleen dat, maar Dries zei bij aankomst zelfs "ik heb een leuke dag gehad" :wtf: :rofl:

Ik had hier een paar weken geleden geschreven dat ik niet akkoord was met dat "goeie genen" verhaal, aangezien ik geloof dat iedereen (zonder blessures) in staat is om een uitstekend fysiek niveau te halen, maar dat de meesten gewoon te lui zijn. Bv. met genoeg wilskracht en training zouden de meeste mensen zo'n Bergham run moeten kunnen doen onder de 50 minuten. (nogmaals: ernstige ziektes of blessures buiten beschouwing gelaten... en misschien ook met een rugzakgewicht dat wat aangepast is aan uw lengte)

Maar ik moet daar toch op terugkomen: dat niveau van Dries haal je niet zonder goeie genen. Zeer indrukwekkend.

Niet alleen dat, maar Dries zei bij aankomst zelfs "ik heb een leuke dag gehad" :wtf: :rofl:

Ik had hier een paar weken geleden geschreven dat ik niet akkoord was met dat "goeie genen" verhaal, aangezien ik geloof dat iedereen (zonder blessures) in staat is om een uitstekend fysiek niveau te halen, maar dat de meesten gewoon te lui zijn. Bv. met genoeg wilskracht en training zouden de meeste mensen zo'n Bergham run moeten kunnen doen onder de 50 minuten. (nogmaals: ernstige ziektes of blessures buiten beschouwing gelaten... en misschien ook met een rugzakgewicht dat wat aangepast is aan uw lengte)

Maar ik moet daar toch op terugkomen: dat niveau van Dries haal je niet zonder goeie genen. Zeer indrukwekkend.
Dries is uitzonderlijk, maar ik denk dat je eerdere standpunt nog wel steek houdt met voorbehouden van een aantal zaken zoals bijvoorbeeld erfelijke ziekten. Met wilskracht, motivatie en time management geraakt je een heel eind ver. Ik heb mijn lichaam nooit tot de top van haar fysieke kunnen kunnen pushen en al vind ik dat persoonlijk op zich geen doel om te behalen zou ik wel willen weten hoe ver ik zou geraken. Ik vind te snel excuses om niet te gaan sporten, zoals gebrek aan vrije tijd omdat ik een kind heb van drie jaar. Maar dan zie je die chirurg Sara doodleuk (maar niet zo leuk als Dries het vindt) meedoen en is dat nogmaals een bevestiging dat het maar een excuus is.

Het beeld van kleine Fly versus GVR Lode was wel grappig om te zien. Ik moest spontaan denken aan het Sprookjesbos in de Efteling.
Zo klein is de Fly niet, als je hem naast Waes ziet denk ik toch rond 1m80 maar als je naast ene van 2m10 staat dan lijkt het idd. wel zo.

Deed mij denken aan dat jaar toen Geubels de 'slimste mens' Thomas van den Spiegel (2m14) een soort ketting rond zijn nek moest doen. Die gast moest gewoon gigantisch ver vooroverbuigen waardoor Geubels precies een dwerg leek.

Terug
Bovenaan