Kamp Waes - Seizoen 2

Ik heb enkele vrienden die op relatief hoog niveau voetballen. Laat ons zeggen dat ze een extra maandloon verdienen met hun sport. Kortom heel fitte mensen.

Toen we een jaar of 20 waren hadden we een discussie op café over het volhouden van een sparringssessie, 3 ronden van 3 minuten. Men was ervan overtuigd dat, wanneer ze 90+ minuten kunnen voetballen op niveau, ze zonder problemen 9 minuten alles zouden kunnen geven. Ik gaf hen de uitdaging en maakte er 3x 2 minuten van. Challenge accepted!

De eerstvolgende BBQ hebben we op 't gras bij een kameraad thuis de sparring uitgevoerd. De combinatie incasseren, focus en zelf klappen uitdelen hadden ze duidelijk onderschat. 'Piepedood' gelijk we langs hier zeggen.

Ik heb enkele vrienden die op relatief hoog niveau voetballen. Laat ons zeggen dat ze een extra maandloon verdienen met hun sport. Kortom heel fitte mensen.

Toen we een jaar of 20 waren hadden we een discussie op café over het volhouden van een sparringssessie, 3 ronden van 3 minuten. Men was ervan overtuigd dat, wanneer ze 90+ minuten kunnen voetballen op niveau, ze zonder problemen 9 minuten alles zouden kunnen geven. Ik gaf hen de uitdaging en maakte er 3x 2 minuten van. Challenge accepted!

De eerstvolgende BBQ hebben we op 't gras bij een kameraad thuis de sparring uitgevoerd. De combinatie incasseren, focus en zelf klappen uitdelen hadden ze duidelijk onderschat. 'Piepedood' gelijk we langs hier zeggen.
Fitte mensen kan je niet zomaar een op een naast elkaar zetten hé. Usain Bolt moet je niet vragen om een marathon te lopen, bijvoorbeeld.

exact, zeker als er dan nog groundfighting is met houdgrepen..

Soms vergelijkbaar met een 10 min high intensity moshpit. Is vaak ook efkes terug recupereren.

Zo klein is de Fly niet, als je hem naast Waes ziet denk ik toch rond 1m80 maar als je naast ene van 2m10 staat dan lijkt het idd. wel zo.

Deed mij denken aan dat jaar toen Geubels de 'slimste mens' Thomas van den Spiegel (2m14) een soort ketting rond zijn nek moest doen. Die gast moest gewoon gigantisch ver vooroverbuigen waardoor Geubels precies een dwerg leek.
Ik vind het risico dat ze daar nemen wel groot. Als Lode een klein beetje ervaring heeft qua vechten, kan Fly het daar wel echt lastig krijgen. Fly zal 80-90kg wegen? Lode is een getrainde roeier met benen van 1.2m lang ofzo. Als Fly daar op zit, en Lode krijgt op een gegeven moment zijn been er onder, dan gaat ge Fly nogal zien vliegen...

Algemeen vind ik dat alle kandidaten de Milling redelijk goed doorstaan hebben. De eerste slag op Jan zijn gezicht was wel een beetje grappig. :D

Ik vind het risico dat ze daar nemen wel groot. Als Lode een klein beetje ervaring heeft qua vechten, kan Fly het daar wel echt lastig krijgen. Fly zal 80-90kg wegen? Lode is een getrainde roeier met benen van 1.2m lang ofzo. Als Fly daar op zit, en Lode krijgt op een gegeven moment zijn been er onder, dan gaat ge Fly nogal zien vliegen...

Algemeen vind ik dat alle kandidaten de Milling redelijk goed doorstaan hebben. De eerste slag op Jan zijn gezicht was wel een beetje grappig. :D
I see what you did there.

Fitte mensen kan je niet zomaar een op een naast elkaar zetten hé. Usain Bolt moet je niet vragen om een marathon te lopen, bijvoorbeeld.
Klopt. Maar het gaat erom dat mensen dat meestal wel denken. Bijvoorbeeld nu Dries die snel gassed was tijdens de milling. 2 collega's op 't werk begrepen dat niet. Want hij kon dag en nacht blijven lopen.

exact, zeker als er dan nog groundfighting is met houdgrepen..

Soms vergelijkbaar met een 10 min high intensity moshpit. Is vaak ook efkes terug recupereren.
Haha, herkenbaar van die moshpit.

Eerste keer in m'n leven dat ik training kreeg in het grondvechten begon ik eraan met veel courage. Dat was tegen een straaljager piloot van 't leger. Kleiner dan mij. Easy. Ik vlieg naar z'n heup en bekom een succesvolle takedown. Nog geen 10 seconden later mocht ik afkloppen of ik was weg.

Niet alleen dat, maar Dries zei bij aankomst zelfs "ik heb een leuke dag gehad" :wtf: :rofl:

Ik had hier een paar weken geleden geschreven dat ik niet akkoord was met dat "goeie genen" verhaal, aangezien ik geloof dat iedereen (zonder blessures) in staat is om een uitstekend fysiek niveau te halen, maar dat de meesten gewoon te lui zijn. Bv. met genoeg wilskracht en training zouden de meeste mensen zo'n Bergham run moeten kunnen doen onder de 50 minuten. (nogmaals: ernstige ziektes of blessures buiten beschouwing gelaten... en misschien ook met een rugzakgewicht dat wat aangepast is aan uw lengte)

Maar ik moet daar toch op terugkomen: dat niveau van Dries haal je niet zonder goeie genen. Zeer indrukwekkend.
Het is altijd een combinatie van aangeboren talent en werk he. Dat is zo in sport, dat is zo in intellectuele zaken zoals studie.

Talent zonder training, of veel training met 0 talent zal tot niets leiden.
Om een bepaald niveau te bereiken zal degene met minder talent dat kunnen compenseren met meer training en werk, maar niet oneindig. En als twee mensen op het volle van hun kunnen trainen schiet degene met het aangeboren talent er uiteraard massa's bovenuit.

Ik kan cava lopen voor een recreant (in wedstrijden tot pakweg een halve marathon). Maar ik moet voor hetzelfde resultaat veel harder trainen dan iemand die wel met de goede genen voor duursport geboren is. En om die reden is doorstoten tot "topresultaten" in mijn geval ook niet realistisch.

Zag je toch ook duidelijk bij Dries vond ik. Enerzijds komt hij schijnbaar zo fris als een konijn aan na de tender feet. Iets later op de dag (na een hele poos rust nota bene) moet hij 3 minuten millen en tijdens het interview net daarna is hij precies echt buiten adem.

Zag je toch ook duidelijk bij Dries vond ik. Enerzijds komt hij schijnbaar zo fris als een konijn aan na de tender feet. Iets later op de dag (na een hele poos rust nota bene) moet hij 3 minuten millen en tijdens het interview net daarna is hij precies echt buiten adem.
Zo'n gevecht is héél explosief en intensief op korte tijd, maar een Tender Feet of Bergham Run is doseren van energie. Moeilijk te vergelijken en ook omdat een gevecht je lichaam op een heel andere manier gebruikt dan bij een duurloop. Er zit ook weinig agressiviteit in Dries, als ik naar dat gevecht keek.

Fly 80 a 90 kg??

Dan zou dat een blok beton zijn met 'domme' spieren wat de Special Forces net niet zoekt (zie alle fitnessers uit dit en vorig seizoen).

Zoek anders eerst eens het gewicht van Lukaku ofzo op. Want Fly is nu niet bepaald een lange kerel.

Zo'n gevecht is héél explosief en intensief op korte tijd, maar een Tender Feet of Bergham Run is doseren van energie. Moeilijk te vergelijken en ook omdat een gevecht je lichaam op een heel andere manier gebruikt dan bij een duurloop. Er zit ook weinig agressiviteit in Dries, als ik naar dat gevecht keek.
Ik denk dat dat ook wat meegerekend was in de beoordeling. Je zag aan Dries gewoon direct dat die niet agressief is, puur aan zijn "stijl". Maar er werd gekeken naar vechtlust en niet naar agressie, en hij bleef wel proberen. Jolan heeft dan wel iets meer agressie, waardoor hij veel beter lijkt stand te houden, maar qua vechtlust was dat vrij identiek.

De enige die er voor mij bovenuit stak, was Sara. Maar ik vond alle kandidaten eigenlijk goed.

Fly 80 a 90 kg??

Dan zou dat een blok beton zijn met 'domme' spieren wat de Special Forces net niet zoekt (zie alle fitnessers uit dit en vorig seizoen).

Zoek anders eerst eens het gewicht van Lukaku ofzo op. Want Fly is nu niet bepaald een lange kerel.
Fly lijkt qua lengte gemiddeld, neem 1.8m.
Hij is duidelijk nog heel gespierd, maar niet getrained voor een zo laag mogelijk vetgehalte (heeft geen enkel nut, hij heeft energiereserves nodig).
Volgens u weegt die dan minder dan 80kg?

Om het met uw eigen vergelijking met voetballers te gebruiken, Toby Alderweireld weegt 91kg en is 1.87m groot.

Correct en dit is maar een test voor het echte werk(voor een echte SF kandidaat), Sf-er zoals Fly (waarover hij niets zal zeggen) zal wel eens een ECHT lijf aan lijf gevecht gehad hebben en dan gaat het op leven of dood . . .

Enige dat ik niet snap is die chirurge in opleiding. Al weet ik wel dat ze bepaalde veiligheden inbouwen (enfin, denk ik?) en dat je op een domme dinsdag ook malheuren kan hebben, maar als die hier iets aan haar hand(en) zou opdoen dan is dat toch ook einde carrière voor ze goed en wel begon?

Enige dat ik niet snap is die chirurge in opleiding. Al weet ik wel dat ze bepaalde veiligheden inbouwen (enfin, denk ik?) en dat je op een domme dinsdag ook malheuren kan hebben, maar als die hier iets aan haar hand(en) zou opdoen dan is dat toch ook einde carrière voor ze goed en wel begon?
Dat geldt voor zovelen he. Een loodgieter die een hand kwijt raakt is ook nutteloos.
Nochtans weinig loodgieters die dat risico in overweging nemen om hun hobbies te kiezen, gok ik.

Fly lijkt qua lengte gemiddeld, neem 1.8m.
Hij is duidelijk nog heel gespierd, maar niet getrained voor een zo laag mogelijk vetgehalte (heeft geen enkel nut, hij heeft energiereserves nodig).
Volgens u weegt die dan minder dan 80kg?

Om het met uw eigen vergelijking met voetballers te gebruiken, Toby Alderweireld weegt 91kg en is 1.87m groot.
Of om het bij de minder stevige sporters te zoeken, Mathieu Van Der Poel is 1,85m groot en weegt grofweg 75-76kg. Onder wielrenners is dat een blokske, naast Fly is dat een gespierde stylo.

Het zou mij ook serieus verrassen moest Fly niet minstens 80kg wegen.

tja, dat is slim weeral. Hoe minder energie je toont, hoe minder slaag je terugkrijgt.
Je kan daar wel staan proberen de pipo uit te hangen, maar dan krijg je 2x zo hard slaag.

Terug
Bovenaan