Ben wel benieuwd naar het volledige artikel. Heb je een samenvatting?
Ik laat geen minuut onbenut, komt dat dan door zijn opvoeding of compensatiedrang of puur een grenzeloze ambitie? Wilt die geen partner, gezin, kinderen? Want dan worden de minuten schaars hoor
Veel trainen is alvast de sleutel. “Drie keer per week doe ik een survivalrun, bij de club waarbij ik ben aansloten. Telkens 1 tot 2 uur. Dat is de beste sport om jezelf op orde te krijgen: je werkt aan je uithouding en je leert doorzetten bij pijn. Je kweekt eelt en je went aan oncomfortabele omstandigheden. Je kunt dat wel niet elke dag doen, want het is erg intensief voor je handen en kuiten. Al is het maar door de wondjes die je krijgt van het schuren over de touwen. Daarom moet je die geregeld rust gunnen, om te kunnen herstellen.”
Op de meeste andere dagen gaat hij 10 à 15 kilometer lopen. “En één keer per week, doorgaans op zondag, kies ik voor een duurloop van 20 kilometer. Daarnaast ga ik zwemmen en muurklimmen, of ik werk thuis aan mijn buikspieren. Is dat een verslaving? Absoluut. Maar ik doe het vooral omdat ik het leuk vind, omdat ik hou van gezond zijn, en niet met wedstrijden als doel op zich. Ik wil op elk moment van de dag op m’n best zijn. Als ik op de tiende verdieping van een gebouw moet geraken en de lift is stuk, wil ik moeiteloos en zonder zuchten de trap kunnen nemen. Dat geeft ook zelfvertrouwen.”
Die levensstijl komt opmerkelijk genoeg niet met een streng dieet. “Omdat ik zo veel sport, kan ik nagenoeg alles eten zonder dat het een invloed heeft op mijn lichaam. Snoepen of frietjes mogen dus perfect. Toch kies ik vooral voor veel groenten en fruit. Broccoli is mijn absolute favoriet, liefst rauw en verwerkt in een pasta met kip. Ik drink voorts niet ál te veel alcohol, maar ook pintjes kunnen perfect. En zelfs niet per se met mate.
(lacht)”
Behalve ’ns een filmpje kijken, plamuurt hij zijn dagen stevig dicht: naast sporten werkt hij 2 uur per dag als
teaching assistant – lesgeven rond obstakel vermijdende drones – en studeert hij 8 uur. “Dat is vooral aan de computer. In mijn domein moet je weinig uit het hoofd leren, maar het vooral kunnen toepassen als ingenieur. Ik laat geen minuut onbenut, maar over anderhalf jaar heb ik mijn diploma. Dan wil ik eerst aan de slag in een start-up, om me even onder te dompelen in een hardwerkende, dynamische omgeving. Daarna plan ik een wereldreis en vervolgens ga ik solliciteren bij een bedrijf met doorgroeimogelijkheden. Het ESA
(European Space Agency, red.), bijvoorbeeld.”