Kadastraal Inkomen laten vastellen

Timboektoe

Active member
Crowdfunder FE
Hallo,

Wij zijn eind vorig jaar verhuisd naar onze nieuwbouw en hebben toen ook alle papieren ingevuld voor het bepalen van het kadastraal inkomen.

Vandaag hebben wij onze brief ontvangen en daar is als getal uitgekomen 1371 euro.

Ik vind dat precies wat aan de hoge kant. Hoe wordt dat precies bepaald? We kunnen het natuurlijk altijd aanvechten, maar of de sop de kolen waard is?

Enkele details over ons huis:
  • ongeveer 160 vierkante meter geïsoleerd volume;
  • ongeveer 100 vierkante meter gegoten kelder (niet geïsoleerd);
  • inpandige garage;
  • 3 slaapkamers;
  • 1 "volwaardige" badkamer;
  • 1 berging met douche ("extra" badkamer).
Ben wel eens benieuwd wat andere nieuwbouwers hier op het forum hebben van KI met wat (ruwe) kenmerken van hun huis. :)

Groeten
 
Mijn ouders hun huis is gelijkwaardig, behalve dat ze geen kelder hebben.
Gebouwd +- 2005, KI van 1200 euro.
 
Een KI van 1370 euro is toch een normaal KI.
Ligt toch al wel wat hoger hoor. Maar het is nog echt niet de hoge categorie. Dat ligt eerder rond de 2+k (en meer)

Het mijne is :

ongeveer 150 vierkante meter geïsoleerd volume;
ongeveer 90 vierkante meter gegoten kelder (niet geïsoleerd), maar wel maar 60 effectief van mij;
inpandige garage - in de kelder samen met berging en technische ruimte in de kelder;
2 slaapkamers verdiep, 1 bureau glv;
1 ruimte indeelbaar als badkamer, maar voorlopig ingericht als slaapkamer verdiep;
1 berging glv
1 douche ruimte (glv).
2 toiletten (1 glv, 1 verd)
open keuken en living

Grofweg +/-1010.
 
Ik kopieer even mijn post van een tijd geleden uit een ander topic:

Wij hebben recent bezwaard ingediend voor onze nieuwbouwwoning opgeleverd in 2020.
Het bezwaar werd ondertussen ontvankelijk verklaard.

Na enkele telefoontjes met zeer vriendelijke en behulpzame medewerkers van de FOD financiën werd het toch allemaal duidelijk.
Je kan effectief uw detailberekening van de berekening KI opvragen op de website van de FOD, althans voor nieuwbouw.

Het KI wordt berekend vanuit 2 verschillende standpunten:
1) Totale oppervlakte van de woning. Hiervoor wordt de bruto-oppervlakte van alle verdiepen (gelijkvloers, carport, kelder, 1e verdiep,...) vermenigvuldigd met een coëfficiënt. Een volwaardig bouwniveau is maal 1, een stockage kelder maal 0.1, een carport maal 0.3, een verdiep onder hellend dak maal... De som van dezen is je 'totale oppervlakte' en is getal 1 van de berekening.
2) Eenheidsprijs. Dit is de grootste variabele en onduidelijke factor in de berekening. Op basis hiervan heb ik bezwaar ingediend. De eenheidsprijs is blijkbaar een waardemeter voor de locatie, plaats, omgeving van de woning in 1975. Onze streek was destijds blijkbaar zeer duur, gewild en 'met aanzien'. Afgelopen 45 jaar is er hier wel wat veranderd waardoor het een heel stuk minder interessant is om hier te wonen, maar daar wordt dus geen rekening mee gehouden aangezien de eenheidsprijs werd vastgelegd in 1975. Deze wordt wel gecorrigeerd met een onduidelijke coëfficiënt (objectiviteit?). Hieruit wordt uw toegekende eenheidsprijs berekend. Dit is getal 2 van de berekening.


Van het product van beide getallen wordt 60% genomen. Dit is uw niet-geïndexeerd KI waarop uw geïndexeerd KI en uw onroerende voorheffing worden berekend. De manier waarop het dus tegenwoordig berekend wordt is afhankelijk van uw vloeroppervlak en een vage eenheidsprijs uit 1975 die vaak niet meer representatief is. Vooral dit laatste is een punt dat je makkelijk kan uitspelen als je bezwaar aantekent. Tot slot moet je vergelijken met KI's van gelijkaardige woningen (oppervlakte) in dezelfde buurt/gemeente. Een huis met dezelfde oppervlakte zou in dezelfde buurt een gelijkaardig KI moeten hebben. Wij hebben kunnen aantonen dat verschillende huizen in de buurt/gemeente een veel lager bedrag per m² moesten betalen.
 
Terug
Bovenaan