Dit is een seizoen waar ik me in veel kan ergeren. Maar één van de absolute top-ergernissen is de houding van onze eigen supporters naar Steuckers toe.
Ik neem bvb onze laatste wedstrijd op Westerlo: Voor 75% van de mensen was dat de zwakste man op het veld. Die wordt dit seizoen in één adem genoemd met Sor. Maar de feiten zijn dat die op Karetsas na onze meest beslissende man is en dat die vorig seizoen (toen die ook al zoveel kritiek kreeg op de tribunes) in de top 10 van spelers met de meest gecreëerde kansen was in HEEL EUROPA. Niet de C-competities of zelfs B-competities, maar nee... HEEL EUROPA. Vorig seizoen speelden we 4 goede matchen in de PO's en dat waren die waarin Steuckers niet gekwetst was. Tegen Westerlo ook was hij rechtstreeks betrokken bij elke goede aanval die we kregen. De bal tegen de lat startte bij hem (hij wachtte even tot El Ouahdi fatsoenlijk gelopen had om dan die pass te geven die een paar seconden later in het doel had moeten eindigen, maar wel door het halve stadion uitgefloten omdat het niet snel genoeg ging), de afgekeurde goal was op zijn assist, ... En die gast wordt dat dus echt gewoon extreem uitgefloten, terwijl 80% van de kern minder bijdraagt aan de ploeg dan Steuckers. Zonder Steuckers hadden we vorig jaar zelfs niet kunnen dromen van de titel. Schaamtevol.
Eén van de redenen hiervoor is gewoon die zijn stijl. Dat flegmatieke je m'en fous dat hij heeft, heeft nooit goed gelegen bij veel van mijn mede-supporters. (breek mijn bek niet open over wat ik van het grootste deel van onze supporters vind). Zo was hetzelfde bij Bongonda een paar jaar geleden en die zijn cijfers waren toen ook EXTREEM goed. Iemand die niet als een werkpaard loopt te draven en zijn emoties extreem hard laat blijken, heeft altijd een nadeel bij ons. Terwijl werkpaarden die er amper iets van kunnen wel 1000 kansen mogen krijgen. Nooit zal ik vergeten hoe hard een kloefkapper als Jordy Croux (ja, wie?) op handen werd gedragen, terwijl ze niet veel later een speler als Leon Bailey de grond in boorden en iedereen op de banken stond toen die vertrok.
Wat ook absoluut niet helpt is dat zijn concurrent de (terechte) chouchou is in ons stadion met Karetsas en dat hij nu eenmaal geen stevig mee-verdedigende speler is. Wat een goede trainer dan doet, is je systeem zodanig invullen zodat één van de weinige ZO beslissende spelers ook het best uit de verf komt. Maar wat deed onze coach: De back achter hem gewoon meer vooraan laten spelen en Steuckers effectief als laagste speler op de flank laten spelen. Tja. Dan zijt ge gewoon een idioot. Maar ja, dat die van een verdediging opstellen geen kaas heeft gegeten, weten we al langer. Ik irriteerde me daar al aan bij Vrancken, maar Fink was daar next-level in.
Ja, sorry. Ik zie Steuckers zijn tekortkomingen zeer zeker. Maar ik zie ook zijn pluspunten en die zijn echt zeer groot. Maar hoe die geminimaliseerd worden door ons publiek doet mijn bloed echt koken.