Jupiler Pro League 2025-2026

Mazzu in eerste klasse 7 clubs, één meer dan de 6 van HvH.
Anatool is 3x aangesteld bij KVK. Ik dacht initieel nog aarn Ubrain Braems of Houwaert, maar volgens mij is Leekens toch de kampioen qua aantal ploegen onder zijn hoede in eerste klasse.
HvH is Hein? Dan heeft ie toch maar 4 ploegen in 1ste klasse getraind nl Kortrijk, Genk, Gent en Anderlecht?

edit: tenzij je Kortrijk en Gent dubbel meetelt maar dan zit Yvkes aan 7: 3x KVK, 2x KVO, 1x Cercle en 1x Gent

in de Premier League zijn er toch ook zo van die coaches die al x aantal teams gemanaged hebben: Redknapp, Hodgson, Allardyce, Bruce, Hughes,...

Best wegblijven van spelers wiens naam begint met 'La'
Senne-Lammens-of-Manchester-United-reacts-against-Liverpool-b8ex9jp7.jpeg

Gisteren van een journalist gehoord dat er toch al een 4-tal clubs zijn waar de financiële situatie nu al zeer precair is, door het wegvallen van de inkomsten van DAZN.

Gisteren van een journalist gehoord dat er toch al een 4-tal clubs zijn waar de financiële situatie nu al zeer precair is, door het wegvallen van de inkomsten van DAZN.
Logisch. Smeerlappen zijn dat van Dazn. Hopelijk beveelt de rechter 22 december dat ze moeten betalen want nu is het waanzin. Wel geld halen bij hun abonnementen en er niets meer voor betalen.

Wel benieuwd over wie het gaat. Ik zou denken dat Standard sowieso op de lijst staat, wie zijn de andere kanshebbers? Dender? Mechelen hun financiële situatie was ook al niet fenomenaal dacht ik en hebben niet echt een enorme winst gemaakt op transfers deze zomer.

Gaat interessant zijn om te zien hoe ze dit gaan oplossen -> geld van DAZN gaat er niet direct komen want de uitspraak van de rechtbank zal wel een tijd in beslag nemen. Gaat de Pro League zelf een lening durven aangaan om de clubs zo geld te geven?

Kleinere clubs gaan misschien nog meer solidariteit verwachten van de CL-ploegen Club en Union, maar denk qua competitieformat dat Club en Union niet overeenkomen, dus hoe daar een deal zou kunnen gemaakt worden zie ik ook niet direct.

Vrees dat er dus niet direct een eenvoudige oplossing zal zijn voor die cashflowprobleem

Door één gemiste betaling is de situatie gelijk al precair? Leer uw bedrijf nu toch eens deftig besturen aub.
Is denk ik wel vooral een probleem met hoe een voetbalseizoen eruit ziet, zeker qua cash flow. Gros van de financiële inkomsten zit in de zomer via transfers, aboverkoop, sponsoring... Tijdens het seizoen zelf is het vaak logisch dat een operationeel verlies wordt gedraaid, en ik kan mij wel voorstellen als er dan een relatief grote zekere inkomst zoals tv-geld wegvalt, dat een aantal clubs dan qua cash in de problemen kunnen komen.

Gaat interessant zijn om te zien hoe ze dit gaan oplossen -> geld van DAZN gaat er niet direct komen want de uitspraak van de rechtbank zal wel een tijd in beslag nemen. Gaat de Pro League zelf een lening durven aangaan om de clubs zo geld te geven?

Kleinere clubs gaan misschien nog meer solidariteit verwachten van de CL-ploegen Club en Union, maar denk qua competitieformat dat Club en Union niet overeenkomen, dus hoe daar een deal zou kunnen gemaakt worden zie ik ook niet direct.

Vrees dat er dus niet direct een eenvoudige oplossing zal zijn voor die cashflowprobleem

De Pro League is gewoon een vzw he, die hebben volgens mij geen geld.
Dat zijn de clubs. Dus dat is inderdaad hetzelfde als paragraaf 2, de rijke clubs zouden daar nu solidair kunnen zijn. Gaan ze natuurlijk niet zijn, dat zie je zo al.

Dat geld gaat er inderdaad niet zomaar komen. Ik geloof niet dat een rechtbank DAZN wat dan ook kan opleggen. Hoogstens een soort van verbrekingsvergoeding betalen moest het contract al enorm sluitend zijn maar zelfs dan nog zijn de clubs niet gered want dan vallen ze straks zonder contract en nu de rechten onder een wurgsituatie moeten verkopen zet u in een bijzonder zwakke positie.

Is denk ik wel vooral een probleem met hoe een voetbalseizoen eruit ziet, zeker qua cash flow. Gros van de financiële inkomsten zit in de zomer via transfers, aboverkoop, sponsoring... Tijdens het seizoen zelf is het vaak logisch dat een operationeel verlies wordt gedraaid, en ik kan mij wel voorstellen als er dan een relatief grote zekere inkomst zoals tv-geld wegvalt, dat een aantal clubs dan qua cash in de problemen kunnen komen.
Transfers worden ook in schijven betaald hoor, ik vermoed sponsoring ook. De aboverkoop zorgt idd voor een opstoot van cash vlak na het seizoen. Maar in't algemeen hebben de clubs net een cashflow probleem in de zomer. Vaste kosten (waaronder personeel en salarissen) blijven doorlopen, maar ticketrevenue stopt volledig. Tijdens het seizoen heb je net matchday inkomsten.

Transfers worden ook in schijven betaald hoor, ik vermoed sponsoring ook. De aboverkoop zorgt idd voor een opstoot van cash vlak na het seizoen. Maar in't algemeen hebben de clubs net een cashflow probleem in de zomer. Vaste kosten (waaronder personeel en salarissen) blijven doorlopen, maar ticketrevenue stopt volledig. Tijdens het seizoen heb je net matchday inkomsten.
Soms wat transfers betreft, maar dat soort schijven is absoluut niet maandelijks (of toch heel zelden). Idem voor sponsoring, kan mij voorstellen dat dat voor grote contracten soms per kwartaal of halfjaarlijks gedaan wordt maar zeker niet maandelijks.

Match day inkomsten zijn inderdaad recurrent maar da's zeker in België gewoon peanuts (zeker als je de kosten ervoor nog eens in rekening brengt). Losse ticketverkoop is relatief beperkt, en hospitality (eten en drinken) is ook niet de kip met de gouden eieren. Pakweg drie consumpties per supporter aan 3 EUR, da's ergens tussen de 50 en 100K afhankelijk van de club. Als je daar de kosten (personeel, veiligheid, nuts, aankoop van eten en drinken allemaal nog uithaalt.. Druppel op een hete plaat. Zeker voor wat in de meeste gevallen twee thuiswedstrijden per maand is.

TV-geld is doorheen het seizoen gewoon een redelijk grote brok van inkomende cash flow tov de rest. Als dat wegvalt, kan ik mij voorstellen dat een aantal clubs snel in de problemen komen om hun rekeningen te betalen.

Het is ook een opeenstapeling.

Minder visibiliteit is sponsors die minder happig zijn. Van die farçen zoals in 1B deze week waar een match pas na 20' wordt uitgezonden: dat zal Slagerij Ronny niet graag hebben.
Ondertussen is de btw op de tickets gestegen. Is 't sowieso overal economische miserie, op sponsoring ga je dan eerst schrappen.
En dan gaan we in de toekomst minder (top)matchen spelen. Minder inkomsten dus.
Met deze regering en de nodige fiscale hervormingen zit een aantasting het van de rsz-voordelen voor het profstatuut er trouwens ook wel aan te komen.

Het is ook een opeenstapeling.

Minder visibiliteit is sponsors die minder happig zijn. Van die farçen zoals in 1B deze week waar een match pas na 20' wordt uitgezonden: dat zal Slagerij Ronny niet graag hebben.
Ondertussen is de btw op de tickets gestegen. Is 't sowieso overal economische miserie, op sponsoring ga je dan eerst schrappen.
En dan gaan we in de toekomst minder (top)matchen spelen. Minder inkomsten dus.
Met deze regering en de nodige fiscale hervormingen zit een aantasting het van de rsz-voordelen voor het profstatuut er trouwens ook wel aan te komen.
dus we gaan misschien gewoon vanzelf naar een vermindering van het aantal profclubs waardoor een competitie met 14/16 + playoffs terug een optie wordt.

Volgens HLN artikel vandaag zit het bij Genk ook redelijk krap financieel, wat me toch wel verraste want dacht dat die wel een mooie spaarboek hadden?

dus we gaan misschien gewoon vanzelf naar een vermindering van het aantal profclubs waardoor een competitie met 14/16 + playoffs terug een optie wordt.

Volgens HLN artikel vandaag zit het bij Genk ook redelijk krap financieel, wat me toch wel verraste want dacht dat die wel een mooie spaarboek hadden?
Die zijn een nieuw opleidingscentrum aan het bouwen en hebben een aanzienlijk bedrag moeten terug geven aan de fiscus

Terug
Bovenaan