Jupiler Pro League 2025-2026

En dat eerste seizoen tel ik niet mee. Het hele speler coach idee was een misser. En het is niet dat Vercauteren dezelfde stroman was als Simon Davies.

Als je kijkt naar wat er die 2 zomers erna is uitgegeven en verkocht, waren die 4de en 3de plek gewoon goed gewerkt.
ik heb enkel gekeken naar seizoen 20/21 en 21/22 en wie er daar in de kern zat anders zou ik Gerkens, Siebe Dewaele, Nasri ook vermeld hebben :biglaugh:

Meteen “gewipt” door Vitesse is een mooi voorbeeld.

Is pure waanzin dat je daar niet doorgaat he. Die eerste helft had het gerust 6-3 “moeten” zijn. Je kan niet beweren dat daar geen goed voetbal werd gespeeld.

Die bekerfinale vind ik ook een non argument. Want een bekerfinale is altijd iets speciaal. Daar zit zoveel druk op. En men vergeet precies ook dat Anderlecht daar ook gewoon die beker mee naar huis had kunnen nemen hè, ondanks de zwakke match. Een penalty shootout die net zo goed de andere kant uit kon gaan.

Resultaten idd wisselvallig. En vooral veel individuele fouten. En geen goeie job van Kompany, dat is klinklare onzin. Zijn eerste seizoen als head coach, verliest hij met zichzelf, en Doku zijn 2 beste spelers. En Van Crombrugge was toen ook een betrouwbaar sluitstuk, die een heel seizoen out was. Die 4de plaats was gewoon een goed resultaat.

Het jaar erna wordt je 3de achter revelatie Union, en Brugge met veel meer middelen. En als we dan toch gaan vergelijken met Brugge. Anderlecht maakt gewoon evenveel goals als Brugge dat seizoen. Dus zo saai zal het voetbal niet geweest zijn.

Als je dan ook nog eens weet dat Verbeke en Vandenhaute er alles aan gedaan hebben om Kompany tegen te werken dat laatste seizoen, heeft hij het gewoon goed gedaan. Heel raar dat daar nog twijfel over bestaat. Zeker als je ziet wat de jaren erna allemaal gebeurde.
Maar zo kan je alles relativeren he. Er waren twee matchen tegen Vitesse.

“Zwak Anderlecht niet naar poules Conference League na nederlaag bij Vitesse”
“Vincent Kompany stak de hand in eigen boezem na de pijnlijke Europese aftocht in het GelreDome. "Als je het bekijkt als een wedstrijd van 180 minuten, dan moeten we alleen maar naar onszelf kijken.“

Die heenmatch inderdaad veel pech maar daar uiteindelijk ook pas in de slotminuten gelijkgespeeld (en ja nog een penalty gemist).

Die bekerfinale kon inderdaad alle kanten op want Gent was ook heel zwak maar daar win je ook weer niet.

Ik zeg ook nergens dat Kompany geen goede job gedaan heeft gezien de omstandigheden maar dat er imo echt wel met een paars-witte bril naar die periode gekeken wordt omdat het Kompany is.

Riemer zijn periode kijkt nu ook niemand met goede gevoelens op terug (denk ik) terwijl die op 90 minuten van de titel stond en een bekerfinale gehaald heeft.

Maar… dat is gewoon mijn mening en misschien is die gewoon helemaal verkeerd. Je hoeft daar niet mee akkoord te gaan. Het is niet dat mijn ploeg de laatste jaren veel sexy voetbal gespeeld heeft op de CL na.

Maar als je de intenties van wat Kompay wou brengen qua voetbal (en bij momenten ook bracht) en wat Riemer zijn bedoeling was dan ligt dat mijlenver uit elkaar. En Anderlecht was de ploeg waarbij de manier waarop heel belangrijk was (zie maar de titel en hoe Weiler daarna aan de kant werd geschoven of weliswaar veel anger geleden met Peruzovic die aan de leiding stond maar toch werd buitengesmeten). En er zijn nu eenmaal supporters die liever het bij momenten naieve maar technisch voetbal boven resultaat verkiezen en de laatste jaren heb je geen van beide meer

Maar als je de intenties van wat Kompay wou brengen qua voetbal (en bij momenten ook bracht) en wat Riemer zijn bedoeling was dan ligt dat mijlenver uit elkaar. En Anderlecht was de ploeg waarbij de manier waarop heel belangrijk was (zie maar de titel en hoe Weiler daarna aan de kant werd geschoven of weliswaar veel anger geleden met Peruzovic die aan de leiding stond maar toch werd buitengesmeten). En er zijn nu eenmaal supporters die liever het bij momenten naieve maar technisch voetbal boven resultaat verkiezen en de laatste jaren heb je geen van beide meer
Jaja daar ga ik allemaal wel mee akkoord maar dat dat een succesverhaal was niet.

Soit, maakt ook allemaal niet uit.

Ik zeg ook nergens dat Kompany geen goede job gedaan heeft gezien de omstandigheden maar dat er imo echt wel met een paars-witte bril naar die periode gekeken wordt omdat het Kompany is.
Volg ik volledig.
Er wordt daar, uiteraard imo, zo positief naar terug gekeken omdat je het gevoel had dat hij aan iets aan het werken was dat er na nog eens 2 seizoenen uit ging komen. En daar wil ik zelfs ten volle in geloven trouwens.
Maar naar mijn gevoel was het er nog niet en zijn de supporters zich aan elk positief punt gaan vastklampen.

Dat neemt trouwens niet weg dat ik het ook een compleet idiote beslissing vond om hem te ontslaan. Als je ziet wat er na Kompany allemaal gepasseerd is, zowel op de trainersbank als hogerop en op het veld, snap je ook direct waarom er zo positief gekeken werd naar de periode onder hem.

Ik vind dat die seizoenen onder Kompany ook wel serieus geromantiseerd worden. Nagenoeg elke match daarvan gezien en dat trok toch ook heel vaak op niks imo. Veel eindeloos gebrei herinner ik mij toch.

Toen er eindelijk wat beterschap in zat, gooien ze die buiten :unsure:
Ik zag dan weer vanaf de allereerste minuut, ergens een totale non-match op een oefenkamp in Portugal, waar hij naartoe ging. Dat hij werkte naar iets wat er naargelang de tijd vorderde steeds meer uitkwam. Alsof die resultaten ineens per ongeluk eruit kwamen op het einde, en dan in zijn tweede seizoen Burnley was ‘t ook weer haha-lachen-hij-kan-er-niks-van en nu is hij ineens per ongeluk weer een goeie trainer dan. Hij is altijd hetzelfde blijven brengen, en hier en daar wijzigden lichte accenten en werden spelers soms wat beter erin en pikten ze dingen op.
Wat hij nu toont was al vanaf zijn allereerste minuut bij ons te zien, in bepaalde ideeën.

En dat, heb ik bij geen enkele trainer in Anderlecht ooit gezien. Die patronen in aanvallende looplijnen en combinaties. Niet bij Boskamp, Peruzovic, Vandereycken, Neumann, Haan, Anthuenis, Broos, Vercauteren, Jacobs, Vandenbrom, Hasi, Weiler, zelfs Hein, Rutten, Belhocine of de puinhoop die na hem kwam. Een beetje bij Dockx misschien maar dat was maar kort en wat een klasse ook toen op het veld, dat was toch iets anders.

Maar je moet het willen zien en je moet ook de omstandigheden erkennen en in rekening brengen. Op het veld staan, interlands spelen, zelf revalideren en trainer zijn werkte niet (maar hem mee zeggenschap over de manier waarop geven was de enige manier om hem als kapitein van City te verleiden dus ja), met Vercauteren samenwerken was op voorhand al kansloos (water en vuur, de idioot die dat voorgesteld heeft…), ze moesten elke euro omdraaien en dus de hele tijd leunen op huurspelers en verkopen van alles met kwaliteit toen, Verbeke duwde hem met momenten echte amateurs door zijn strot en die amateurs genre-Raman moesten dan zijn voetbal brengen.

Veel omstandigheden waarin hij zich moest manoeuvreren en waarin alles na hem zowat verdronk tot we helemaal wegzakten.

Maar de filosofie van dit voetbal was altijd duidelijk en daar was enkel geduld voor nodig. En het besef en vooral de nederigheid dat hij heel capabel was. Meer niet. Dat hadden er vooral 2 niet.

Dat gaat bovendien enkel over de trainer. Hij was zoveel meer, en nam in zijn zog de hele club mee en maakte die beter. Maar bon. Sommigen wilden liever zelf de grote man zijn.

Het probleem met Kompany zijn start is dat hij zichzelf overschat heeft en dacht Anderlecht te kunnen helpen als speler en tegelijkertijd als coach. Op dag vlak had hij beter het voorbeeld van Arteta gevolgd. Ik denk dat niemand twijfelt dat Kompany het perfecte profiel heeft om een goede te zijn/worden, maar daardoor was zijn begin bij Anderlecht ook geen groot succes.

Allé, we doen het opnieuw. Shots 24 tegen 7. Shots on goal 6 tegen 2. Eindresultaat 1 -1
Twee keer op een week tijd een extreem eenvoudige overwinning laten liggen.

En vooral: hij had er ook niet de spelers voor om zijn ideeën tot uitvoering te brengen, dan mag je het nog zo goed zien, als u spelers niet het inzicht en de kunde hebben, is het waardeloos.

Blij dat ik vanmiddag toch niet last minute een ticketje voor OHL gekocht heb 🤯🙄
Ik kon niet, geluk bij een ongeluk. Het wordt met de week rampzaliger, tegen een Charleroi zonder Titraoui en Guiagon dan nog.. 0,2 xG bij elkaar gevoetbald, allemaal uit stilstaande fases.

Spelers die na de wedstrijd ook aangeven dat een hoop jongens zonder goesting spelen en dat ze geen idee hebben wat ze moeten doen eens ze over de middellijn komen. Volledig op Mazzu zijn kap, die moet er zo snel mogelijk uit.

Zometeen naar de Ghelam… Planet Group Arena. Hopelijk niet weer zo’n last minute howler zoals vorige keer :sop: Altijd moeilijk om mijn frustratie te verbergen na zo’n goals

Zometeen naar de Ghelam… Planet Group Arena. Hopelijk niet weer zo’n last minute howler zoals vorige keer :sop: Altijd moeilijk om mijn frustratie te verbergen na zo’n goals
Ik verwacht een sterk Club vanaf het begin.

Geen problemen mee dat Brugge supporters plaatsnemen in de Gent vakken, als ze zich gedragen...
Jammer genoeg is het vaak het omgekeerde en zitten ze al voor de wedstrijd uit te dagen.

Moge de beste ook verdiend winnen.
Zonder arbitrage en VAR gezever.
Mooi weer, dus hopelijk ook een mooie wedstrijd.

Allé, we doen het opnieuw. Shots 24 tegen 7. Shots on goal 6 tegen 2. Eindresultaat 1 -1
Twee keer op een week tijd een extreem eenvoudige overwinning laten liggen.
Genk maakt het inderdaad onnodig spannend. Elke wedstrijd beter maar niet winnen. Na de winst in Westerlo is er zelfs nog een laatste strohalm voor Antwerp al geef ik maar 10% kans. Ik gok nog steeds dat Genk het uiteindelijk wel over de streep trekt.

Terug
Bovenaan