Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die jaarlijks wederkerende discussie over de puntenhalvering en verdiend of onverdiend vind ik toch zever. Elke ploeg kent het format en weet dat het cruciaal is om te pieken in de play-offs. En ik kan me eerlijk gezegd geen ploeg bedenken die de afgelopen seizoenen onverdiend de titel heeft gepakt.
Verdiend kampioen ben je als je het meeste punten pakt over het ganse seizoen. Dat is de enige objectieve waardemeter. Dat je zegt dat een club verdiend kampioen is omdat ze "piekten" (of wat meer geluk hadden in een match die zwaarder doorweegt), is volledig subjectief. Dat is exact het probleem. In mijn ogen bevestig je hier zelf waarom het een wederkerende discussie is en waarom het als oneerlijk wordt beschouwd.

Stel dat het systeem was dat je tijdens de reguliere competitie 1.5 punten krijgt voor een zege en 0.5 voor een gelijkspel. Iedereen zou op zijn achterste poten staan en het absurd vinden. Terwijl dat exact is wat er nu gebeurt, alleen wordt het subtieler toegepast.

Nu goed, je kan er over blijven discussiëren. Ik vind het in ieder geval absurd en compleet oneerlijk. De reguliere competitie voelt voor mij ook meer aan als een lang pre-seizoen in plaats van een echte competitie. Maar ik besef dat ik hier in de minderheid zit.

Laatst bewerkt:
Als Union nu pakweg 27/30 pakt in de play-offs, is hun titel dan niet verdiend? Omdat ze de eerste maanden van het seizon wat problemen had om te scoren?
Goh ja, ik zou het sowieso al verdiend vinden op basis van vorig seizoen, toen Union het dan weer wél op basis van de reguliere competitie verdiende. Nu is het de omgekeerde situatie voor hen, dus de 2 seizoenen gekoppeld verdienen ze zeker één van deze 2 seizoenen een titel wat mij betreft.
(Al zie ik natuurlijk veel liever Club zijn 2e ster behalen... :laugh: )

Verdiend kampioen ben je als je het meeste punten pakt over het ganse seizoen. Dat is de enige objectieve waardemeter. Dat je zegt dat een club verdiend kampioen is omdat ze "piekten" (of wat meer geluk hadden in een match die zwaarder doorweegt), is volledig subjectief. Dat is exact het probleem. In mijn ogen bevestig je hier zelf waarom het een wederkerende discussie is en waarom het als oneerlijk wordt beschouwd.

Dit is toch ook maar een vreemde redenering hoor.

Het meeste punten over het ganse seizoen = het meeste punten na de play-offs. Dat zijn dus de punten van de reguliere competitie gedeeld door 2 + de punten uit de play-offs. Dat is dus helemaal niet subjectief. Dat zijn nu eenmaal de punten die je kan halen en die je dus kampioen kunnen maken.

Elke club weet op voorhand dat de punten in 2 gedeeld worden, het format is voor elke club hetzelfde, daar is dus helemaal niks oneerlijk aan.

Het is niet omdat wij hier in het voetbal doorgaans het klassieke format van een eindklassering louter op punten na 2 onderlinge confrontaties gewoon zijn dat dat het enige "eerlijke" systeem zou zijn. In de USA om maar één land te noemen vinden ze hun competities met play-offs waarbij de punten na de reguliere competitie zelfs van geen tel meer zijn (behalve dan om te bepalen tegen wie je uitkomt in die play-offs) even eerlijk hoor. Terwijl dat eigenlijk zo mogelijk nog moeilijker is dan ons systeem met de halvering. Je kan een gans seizoen bovenaan staan en er in de eerste play-off ronde uit liggen. Pech gehad.

Stel dat het systeem was dat je tijdens de reguliere competitie 1.5 punten krijgt voor een zege en 0.5 voor een gelijkspel. Iedereen zou op zijn achterste poten staan en het absurd vinden. Terwijl dat exact is wat er nu gebeurt, alleen wordt het subtieler toegepast.

Nu goed, je kan er over blijven discussiëren. Ik vind het in ieder geval absurd en compleet oneerlijk. De reguliere competitie voelt voor mij ook meer aan als een lang pre-seizoen in plaats van een echte competitie. Maar ik besef dat ik hier in de minderheid zit.
Aha, daar is de term oneerlijk.

Het voelt misschien onrechtvaardig, daar kan ik inkomen, maar IS niets oneerlijk aan hè. Iedereen weet op voorhand waar men aan begint.

En zijn dan de noord Amerikaanse sporten ook oneerlijk? Want daar wint ook soms een ploeg die niet het meeste matchen won.

Goed ja, idd de jaarlijkse discussie, en binnen 2 jaar zijn we er helaas vanaf. Dan worden alle topmatchen opeens oogstrelend en kunnen we genieten van een kampioen 4 speeldagen voor het einde, en een resem matchen meer die werkelijk nergens meer om gaan. En ook nog eens 4 extra matchen tegen 1B ploegen.

Ik zou toch niet onderschatten welke druk die leidersplaats op de schouders van Union legt. Twee jaar geleden moesten ze ook alleen nog maar even thuis winnen van een toen zwakker Brugge. Dat liep toch verkeerd af.
Het is wel anders mentaal voor ze, nu kunnen ze enkel 'beter' doen dan ze heel het seizoen stonden. Terwijl ze daarvoor enkel 'te verliezen' hadden als het niet lukte.

Union zal ook wat "slimmer" (al dan niet het juiste woord) spelen net omdat ze het al een paar keer hebben weggegeven. Dit seizoen is het voor hun "het doel heiligt de middelen" en ikzelf heb geen voorkeur (als in supporter) in België, maar voor mij mag Union het ook gewoon worden. Ik vind het behoorlijk indrukwekkend hoe die ploeg al jaren gerund wordt en steeds kwaliteit blijft houden. In de Arena was ik ook diep onder de indruk hoe ze kwamen voetballen.
Tgoh ik denk dat union van mentaliteit altijd top is geweest. Weten vaak perfect uit te kiezen wanneer te ballen en wanneer ballen te breken. Ze spelen altijd als een machine imo.

Het is vooral dat ding in het achterhoofd : "Wat als we nu weer een foutje maken waar men uit kan scoren?"

De klap die ze nu aan Brugge uitdelen is aanzienlijk en indrukwekkend. Maar ik denk dat Brugge hen terugpakt en dat het weer leuke multi lives gaan worden.

Het voelt misschien onrechtvaardig, daar kan ik inkomen, maar IS niets oneerlijk aan hè. Iedereen weet op voorhand waar men aan begint.

En zijn dan de noord Amerikaanse sporten ook oneerlijk? Want daar wint ook soms een ploeg die niet het meeste matchen won.

Goed ja, idd de jaarlijkse discussie, en binnen 2 jaar zijn we er helaas vanaf. Dan worden alle topmatchen opeens oogstrelend en kunnen we genieten van een kampioen 4 speeldagen voor het einde, en een resem matchen meer die werkelijk nergens meer om gaan. En ook nog eens 4 extra matchen tegen 1B ploegen.
Gohja, als een ploeg 4-5 speeldagen voor het einde kampioen wordt is dat ook gewoon meer dan verdiend he. En dan komen er eventueel een paar eindeseizoensmatchen vrij om de jeugd eens te laten proeven van het grote werk. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.

Wat hebben Amerikaanse sporten daarmee te maken? Als het er daar ook zo aan toegaat, dan zal ik het inderdaad ook unfair vinden... Zoals ik zei, ik ben in de minderheid, maar ik blijf bij mijn mening. Een match aan het begin van het seizoen die minder punten waard is dan dezelfde aan het einde, ik vind het ronduit onnozel.

Over die eindeseizoensmatchen, tja. Who the fuck cares, denk ik dan? Alle niet top 6 ploegen krijgen zowat 10 extra eindeseizoensmatchen erbij in het huidige systeem. En in de playoffs voor de top 6 lijkt het mij ook niet dat Anderlecht, Gent en Antwerp vol gemotiveerd zijn, integendeel. En het feit dat er 30 matchen zijn die er veel minder toe doen, wordt ook genegeerd. Als een club vier speeldagen voor het einde kampioen is, dan moet dat gecounterd worden door die ploeg punten af te pakken om het terug spannend te maken? Tja. Dan kan je nog zeggen dat aan het einde van de play-offs, de top 2 gewoon een finale speelt om te bepalen wie kampioen wordt, ook al bedraagt het verschil 10 punten. Ook heel spannend allemaal. Waar trek je de lijn? Het is niet omdat het systeem op voorhand gekend is, dat het daarom eerlijk is.

We gaan hier nooit akkoord over zijn, dus verder discussiëren heeft niet veel zin. Ik persoonlijk vind deze artificiële spanning een klucht, dat gaat niet veranderen.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd naar de evolutie van het Belgisch voetbal in Europa in de komende 10-15 jaar ná de afschaffing van de play-offs.
Sinds de invoering in 2010 is het gemiddeld gezien wel (toevallig?) in een opwaartste trend verlopen alleszins...

ChatGpt:

201014e25.000*Dalende trend zet zich voort.
201513e30.000*Lichte verbetering dankzij betere prestaties van enkele clubs.
20209e34.000*Opwaartse trend begint zich af te tekenen.
20258e56.850Recordhoogte dankzij sterke prestaties van Belgische clubs.

Ik ben wel benieuwd naar de evolutie van het Belgisch voetbal in Europa in de komende 10-15 jaar ná de afschaffing van de play-offs.
Sinds de invoering in 2010 is het gemiddeld gezien wel (toevallig?) in een opwaartste trend verlopen alleszins...

ChatGpt:

Rechtstreeks de dieperik in natuurlijk. Daar hoeft geen enkele twijfel over te bestaan.

Al 20 keer gezegd hier maar ik moet het blijven herhalen: afschaffing van de play-offs is echt een desastreuze beslissing voor het belgisch voetbal.

3/4e van de Belgische eersteklassers worden bestuurd gelijk een caféploeg en daar moeten we er nu nog 2 aan toevoegen. In ruil daarvoor schrappen we dan ook nog eens op jaarbasis 30 topmatchen in de competitie.

On-be-grij-pe-lijk.

Gohja, als een ploeg 4-5 speeldagen voor het einde kampioen wordt is dat ook gewoon meer dan verdiend he. En dan komen er eventueel een paar eindeseizoensmatchen vrij om de jeugd eens te laten proeven van het grote werk. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.
Ik vind iedere ploeg die het meeste punten heeft in eender welke format de verdiende kampioen hoor. ;) Tenzij er natuurlijk matchfixing in het spel is ofzo.

Rechtstreeks de dieperik in natuurlijk. Daar hoeft geen enkele twijfel over te bestaan.

Al 20 keer gezegd hier maar ik moet het blijven herhalen: afschaffing van de play-offs is echt een desastreuze beslissing voor het belgisch voetbal.

3/4e van de Belgische eersteklassers worden bestuurd gelijk een caféploeg en daar moeten we er nu nog 2 aan toevoegen. In ruil daarvoor schrappen we dan ook nog eens op jaarbasis 30 topmatchen in de competitie.

On-be-grij-pe-lijk.
Mwoah stel dat ge eens in de Conference League tot de finale kan geraken. Midden in een mijnenveld vol topmatchen moet ge ook nog eens Europees spelen tegen landen die hun competitie oftewel al hebben beslist, oftewel tegen zwakkere tegenstanders moeten.

Ik ben wel akkoord dat er momenteel teveel gewicht ligt op de play-offs, zeker na de hervorming vorig seizoen. Play-offs met 4 vond ik eigenlijk ideaal. Dan ligt er ook meer gewicht op de reguliere competitie want je hebt maar zes wedstrijden om je schade in te halen.

Maar dat het meeste punten pakken over het ganse seizoen de enige objectieve waardemeter is om de verdiende kampioen aan te duiden, is natuurlijk ook niet waar. In de Champions League wordt de winnaar ook niet zo bepaald. Het voordeel van zo'n format is duidelijk: meer spektakelwaarde en alles-of-niets. Het nadeel is dat constant presteren minder beloond wordt; een off-day en je kan al naar huis. Kijk bijvoorbeeld naar Liverpool dit, winnaar in de groepsfase maar na een ronde er al uit.

Voor een aantrekkelijke competitie zie ik graag een mix van beide factoren. Enerzijds ploegen belonen die het hele seizoen lang een hoog niveau halen (en je kan zeker argumenteren dat dat momenteel onvoldoende gebeurt) en anderzijds spankracht introduceren via play-offs, zowel voor het kampioenschap, Europees voetbal als degradatie.

ChatGpt:

Correlation does not imply causation.
De grootste sprong qua punten is er dankzij de UEFA Conference League, niet de eigen JPL. Het is en blijft belachelijk dat je voor een overwinning in de Conference League evenveel punten haalt als in de Champions League, maar bon so be it. Dankzij de goeie prestaties van Club, Anderlecht en Gent is die coefficient omhoog geschoten.
Voorts is er ook gewoon stelselmatig veel meer geld in de JPL aanwezig dan 15/20 jaar geleden, een trend die zich minder doorzet in de andere landen die met ons voor dezelfde posities meedingen.
Last but not least doen andere landen het ook een stuk slechter de laatste jaren. Ten eerste zijn Russische en Oekrainse ploegen quasi (of helemaal) verdwenen. Voorts doen Turkse en Griekse ploegen het Europees ook beduidend een stuk minder dan 10-15 jaar geleden. Daarnaast is RB Salzburg van haar troon gevallen de laatste paar seizoenen waardoor de Oostenrijkse coefficient ineen is gestuikt.

In 2022 stonden we 13e met een coefficient van 30,6. Dat is na 12 jaar playoffs he. Maar neen, het zullen dat 13e, 14e en 15e jaar van de Playoffs zijn die onze Europese coefficient verbetert heeft :wink:

Los van het feit dat de uitschieters in de Conference League ons zo'n hoge coefficient geven, tonen de prestaties van de clubs onder de top bij ons net aan dat het algemene niveau helemaal niet zo bijzonder is gestegen door de PO's. Gent dat ondanks kwalificaties voor de playoff rondes in de Conference League toch altijd wel veel steken laat vallen tegen o.a. Shamrock Rovers, Larne, Djurgarden, Lugano, Haifa, Tel Aviv, Anderlecht dat niet kan winnen van Steau Boecharest, Antwerp dat uitgeschakeld wordt door Basaksehir, Genk dat tweemaal niet wint van Ferencvaros.
Een Slovan Bratislava heeft meer coefficientiepunten verzamelt dan Antwerp in de afgelopen 5 jaar, bv. Nederland heeft 4 clubs in de top-40 best presterende clubs in Europa van de laatste 5 jaar, wij eentje.

De Play-Offs hebben niet voor een niveauverhoging van de spelers gezorgd, al kan je wel stellen dat er zonder die PO's misschien nooit zoveel geld door Eleven Sports neergeteld werd, en dat geld heeft men gebruikt om meer te investeren in jeugd en betere buitenlandse spelers. Maar dat is uiteindelijk maar een vrij klein bedrag voor de meesten, dat peanuts is in vergelijking met een goeie transfer naar een G5 competitie. In dat opzicht is de mondialisering van het voetbal een meer doorslaggevende factor.

Ik ben wel akkoord dat er momenteel teveel gewicht ligt op de play-offs, zeker na de hervorming vorig seizoen. Play-offs met 4 vond ik eigenlijk ideaal. Dan ligt er ook meer gewicht op de reguliere competitie want je hebt maar zes wedstrijden om je schade in te halen.

Maar dat het meeste punten pakken over het ganse seizoen de enige objectieve waardemeter is om de verdiende kampioen aan te duiden, is natuurlijk ook niet waar. In de Champions League wordt de winnaar ook niet zo bepaald. Het voordeel van zo'n format is duidelijk: meer spektakelwaarde en alles-of-niets. Het nadeel is dat constant presteren minder beloond wordt; een off-day en je kan al naar huis. Kijk bijvoorbeeld naar Liverpool dit, winnaar in de groepsfase maar na een ronde er al uit.

Voor een aantrekkelijke competitie zie ik graag een mix van beide factoren. Enerzijds ploegen belonen die het hele seizoen lang een hoog niveau halen (en je kan zeker argumenteren dat dat momenteel onvoldoende gebeurt) en anderzijds spankracht introduceren via play-offs, zowel voor het kampioenschap, Europees voetbal als degradatie.
Maar de Champions League is in essentie een knock-out tornooi. Valt in mijn ogen niet te vergelijken. De Beker van België is ook niet hetzelfde als de competitie.

Dat de competitie zonder de play-offs rechtstreeks de dieperik in gaat, daar moet ik ook eens goed mee lachen. Zal het een impact hebben? Waarschijnlijk wel. Maar dan eerder in de zin dat Belgische clubs nu tijdens de reguliere competitie spelers kunnen laten rusten om ze te sparen voor Europese matchen, want puntenverlies in de competitie is dan niet zo erg. In andere landen zie je vaak het omgekeerde, dat ze Europees gaan spelen met de invallers, in de Conference League en Europa League dan toch. Het zijn ook vooral in die competities dat er punten gepakt worden. Of dat te danken is aan het feit dat we nu met play-offs spelen... Ik zie daar geen enkel aantoonbaar verband in.

Die 30 "topmatchen" vinden allemaal plaats op het einde van de competitie, en zo bijzonder hoog vind ik dat niveau toch ook weer niet. Het is niet omdat het spannend is, dat het altijd topvoetbal is. Gent krijgt de ene pandoering na de andere dit jaar. Het is niet alsof die matchen het niveau van de competitie omhoog krikken. Het TV-geld blijft uiteindelijk ook hetzelfde met of zonder die play-offs, had ik gelezen. Die TV-gelden gingen sowieso al naar omlaag. Dus daar lijkt het mij ook geen impact te hebben.

Het grote probleem is vooral dat we terug gaan naar 18 ploegen. Dat vind ik inderdaad onbegrijpelijk. Als je dan per se de play-offs wil houden, doe gerust. Maar gooi die puntenhalvering nu gewoon eens in de vuilbak.

Dat de competitie zonder de play-offs rechtstreeks de dieperik in gaat, daar moet ik ook eens goed mee lachen. Zal het een impact hebben? Waarschijnlijk wel. Maar dan eerder in de zin dat Belgische clubs nu tijdens de reguliere competitie spelers kunnen laten rusten om ze te sparen voor Europese matchen, want puntenverlies in de competitie is dan niet zo erg.
De competitie heeft net méér impact zonder PO's he.

Nu kan je bv in November-December u voltallige A-ploeg klaar stomen om een ronde verder te geraken in Europa, zelfs als speel je in het weekend tegen je grote concurrent. Want het is toch "maar voor anderhalf punt".
Dat gaat dus veranderen. Een ploeg als Antwerp gaat de keuze moeten maken tussen vol gaan voor Europees en dan enkele spelers laten rusten tegen pakweg Anderlecht of Club, om die zaterdag op hun doos te krijgen en zo de achterstand in de competitie te zien stijgen, en dus de kans op een Europees ticket volgend seizoen te zien dalen. De meeste ploegen hebben nu eenmaal geen kern die elke positie dubbel bezet zonder groot niveauverschil.

Want draai of keer het, dat het grote gewicht van de competitie nu achteraan ligt is in 90% vd jaren een zegen voor de ploegen die Europees spelen. Het is niet omdat Club en Union eens een keer zo ver zijn geraakt in Europa dat ze nog voor de knikkers aan het gaan waren in volle PO's dat het zo elk jaar gaat zijn (al mag dat natuurlijk altijd van mij he, dan kan je daar nog rekening mee gaan houden in de toekomst)

Op zich maakt het mij allemaal niet zoveel uit maar als men dan toch beweert dat de nieuwe format beter is voor de Europese ploegen en het Belgisch voetbal in het algemeen, dat ze dan zorgen dat er genoeg ruimte is om te schuiven met de kalender als er eens een team het schopt tot in de (halve) finale van een Conference of Europa League. En haal geen ploegen erbij die het niveau hoegenaamd niet beter gaan maken.

16 ploegen en voor mijn part dan met een Final 4 om de 4 europese tickets te verdelen tussen de top 4. Iedereen zeker van een prijs dus de competitie is belangrijk om aan een ticket te geraken. En daarna doen ze maar iets om het spannend te maken, don't care.

EeDEZB2.jpeg

:cheer: :cheer: :cheer:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan