Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom is dit eigenlijk überhaupt geen voorstel? De topploegen vinden dit niet interessant zeker? Teveel matchen tegen kleinere/"mindere" ploegen wellicht.

Afslanken naar 14 willen de kleine clubs dan weer niet.

Het is niet simpel die verschillende belangen.

Ik vind het verder wel opvallend dat Belgische ploegen het nu over het algemeen toch véél beter doen in Europa dan pakweg 10-20 jaar geleden. Misschien dat het competitieformat met minder ploegen en meer topmatchen daar toch ook wat aan meegedragen heeft.
Die playoffs laten vallen kost hen veel te veel tv-gelden hé, dus whatever de formule, van die playoffs geraken we nooit meer vanaf lijkt me

Waarom is dit eigenlijk überhaupt geen voorstel? De topploegen vinden dit niet interessant zeker? Teveel matchen tegen kleinere/"mindere" ploegen wellicht.

Ik vind het verder wel opvallend dat Belgische ploegen het nu over het algemeen toch véél beter doen in Europa dan pakweg 10-20 jaar geleden. Misschien dat het competitieformat met minder ploegen en meer topmatchen daar toch ook wat aan meegedragen heeft.
Ik snap ook niet dat dat geen voorstel is, want ik denk dat bijna elke fan daar wel voor te vinden is. Toen leefde de topwedstrijden ook veel meer dan nu, soms speel je 6 keer tegen elkaar op een seizoen. Wat gewoon te veel is. Ik vond vroeger de kleine matchen ook veel leuker. Als je daar dan punten tegen verloor waren het rampen tegenover nu, schouders ophalen en 1 punt kwijt. Daar verloor je soms de titel mee

Europa: We doen het beter dan vroeger, maar je mag ook niet vergeten dat er een pak meer ploegen in Europa mogen deelnemen dan vroeger. Conference league is er bijgekomen wat ons land ten goede komt om punten te behalen, omdat het vaak tegen mindere ploegen is. Europa League en Champions league zijn ook meer deelnemers geworden. Dus dat zal een beetje van de 2 zijn.

Je zou kunnen zeggen dat men doorheen het seizoen meer aandacht kan besteden aan Europees voetbal omdat de competitie toch pas echt beslist wordt in de play-offs, maar dan heb je weer het tegenargument dat ver komen nadelig is aangezien je dan midden in de play-offs komt te zitten en je eigenlijk continue je beste ploeg zou moeten opstellen, waar men in andere landen als eens een volledige B-ploeg kan opstellen tussen de twee halve finales. Beetje zoals vorig jaar dus gebeurd is met Fio-Club: Fio kon het zich daar permitteren om wat rust te geven, Club dan weer niet.

Met 18 ploegen is het wel zo dat er meer zwakke ploegen zijn, hetgeen dan de algemene kwaliteit van de competitie wat naar beneden haalt. Ik krijg de indruk dat onze competitie als geheel echt wel sterker geworden is dan 10-20 jaar geleden. Zelfs de toppploegen laten geregeld punten liggen in tegenstelling tot vroeger. Al kan het PO-formaat (en dus de motivatie in de reguliere) daar ook wel toe bijdragen inderdaad. Dat laatste kan je natuurlijk wel al voor een groot deel oplossen door gewoon de puntenhalvering te schrappen.

Met 18 ploegen is het wel zo dat er meer zwakke ploegen zijn, hetgeen dan de algemene kwaliteit van de competitie wat naar beneden haalt. Ik krijg de indruk dat onze competitie als geheel echt wel sterker geworden is dan 10-20 jaar geleden. Zelfs de toppploegen laten geregeld punten liggen in tegenstelling tot vroeger. Al kan het PO-formaat (en dus de motivatie in de reguliere) daar ook wel toe bijdragen inderdaad. Dat laatste kan je natuurlijk wel al voor een groot deel oplossen door gewoon de puntenhalvering te schrappen.
Dat heeft ook te maken dat er de laatste jaren met Antwerp en Union 2 topploegen zijn bijgekomen natuurlijk. Die hebben de plaats van een Beveren en Lokeren bijvoorbeeld ingepakt

Met dat laatste ben ik het volledig eens natuurlijk, maar of ze dat ooit gaan doen?

Dan gaan ze weer argumenteren dat er minder spanning is en minder inkomsten gaan zijn vrees ik.

14 ploegen + POs (zonder halvering; indien de POs een conditio sine qua non zijn hetgeen klaarblijkelijk het geval is) lijkt me sowieso de beste oplossing voor onze competitie (en diens kwaliteit).

Maar dat gaan de ploegen onder de top-6 natuurlijk nooit aanvaarden aangezien ze schrik hebben er zelf zo uit te vallen.

14 ploegen + POs (zonder halvering; indien de POs een conditio sine qua non zijn hetgeen klaarblijkelijk het geval is) lijkt me sowieso de beste oplossing voor onze competitie (en diens kwaliteit).

Maar dat gaan de ploegen onder de top-6 natuurlijk nooit aanvaarden aangezien ze schrik hebben er zelf zo uit te vallen.
Zonder halvering lol

16 ploegen, play-offs met 4, geen puntenhalvering en 2.5 dalers blijft toch mijn favoriete concept. Gezonde doorstroom, genoeg clubs in 1B voor een deftige competitie en het aantal wedstrijden ligt dan maximaal op 36.

Bij al die hervormingen heb ik altijd een beetje een "I don't care" gevoel gehad, maar dat "Europees" model gaat voor mij toch een stap te ver. Is gewoon los competitievervalsing. Een computer gaan even bepalen tegen wie je speelt ofwa? En dan zonder puntenhalvering waardoor de reguliere competitie eigenlijk belangrijker wordt. Nee, er zijn grenzen. Ongelofelijk dat al die topploegen daar weer mee afkomen. Ge moet maar eens een degradatiekandidaat zijn die toevallig gewoon een moeilijker schema heeft dan haar concurrent.

Ofwel stopt ge met zagen over te veel matchen en houdt ge het zoals het nu is (ik begrijp waarom dat ze dat niet willen, daar niet van), ofwel ga je naar het Corona model (16 - 4), met of zonder halvering, of je gaat naar het oude model, het maakt me allemaal weinig uit, maar bij deze zever kan ik het echt niet meer serieus nemen.

Ik vraag mij ook af wie daar binnen de bond mee afgekomen is en hoe er anderen dat een goed idee vinden. Dat is toch echt niveau lagere school om zo'n format na nog geen volledig seizoen te willen overnemen, enkel en alleen om nog maar eens iets te kunnen veranderen aan het format? Hoeveel keer gaan ze eigenlijk ook nog veranderen? Als dat systeem er zou doorkomen, zie je al weer van ver dat ze rond nieuwjaar terug gaan stemmen voor een ander format voor het seizoen er op. Maak toch gewoon eens iets deftig en hou dat dan aan.

Europees werkt dat misschien, maar in een nationale competitie kan dat nooit werken. Hoe gaan ze de potten bepalen trouwens, of is het zonder potten? Gewoon willekeurige loting zodat topploeg A tegen bijna alle andere topploegen moet en topploeg B bijna enkel degradatiekandidaten krijgt? In welk opzicht zou dit de competitie interessanter of beter maken?

Ik ben misschien wel pro de Amerikaanse aanpak qua play-offs enzo, maar om ook met een soort van divisions/potten gaan werken voor een reguliere competie - no thanks, wtf :laugh:

Ik snap ook niet dat dat geen voorstel is, want ik denk dat bijna elke fan daar wel voor te vinden is. Toen leefde de topwedstrijden ook veel meer dan nu, soms speel je 6 keer tegen elkaar op een seizoen. Wat gewoon te veel is. Ik vond vroeger de kleine matchen ook veel leuker. Als je daar dan punten tegen verloor waren het rampen tegenover nu, schouders ophalen en 1 punt kwijt. Daar verloor je soms de titel mee

Europa: We doen het beter dan vroeger, maar je mag ook niet vergeten dat er een pak meer ploegen in Europa mogen deelnemen dan vroeger. Conference league is er bijgekomen wat ons land ten goede komt om punten te behalen, omdat het vaak tegen mindere ploegen is. Europa League en Champions league zijn ook meer deelnemers geworden. Dus dat zal een beetje van de 2 zijn.
Ik snap je hoor, maar niemand cared om de fans hoor, enkel maar om hun centjes (zeker) binnen te hebben.

Natuurlijk ga je dan binnen paar jaar merken dat fans afhaken omdat het format op niets trekt, en de kleine ploegen terecht gaan zagen dat hun toprecettes tegen Club en Anderlecht met wat pech in de loting verloren gaan, terwijl directe concurrenten dat wél gaan hebben.

En idd, gewoon 18 ploegen en fakking normaal doen, neen we gaan weer iets doen dat werkelijk nog niemand op nationaal niveau gedaan heeft.
Zelfs Europees is dit nog in bèta hé in feite... Het is/was nu wel leuk door de nieuwigheid en grote ploegen die het lastig hebben, binnen paar jaar zal daar ook veel gezaag op komen vermoedelijk.

Ik ben misschien wel pro de Amerikaanse aanpak qua play-offs enzo, maar om ook met een soort van divisions/potten gaan werken voor een reguliere competie - no thanks, wtf :laugh:
Idd. Zelf heel grote fan van de playoffs. Maar dit nieuwe systeem lijkt mij toch heel vergezocht.

Terug naar vroeger, en dan nog eens met 18, zou ik wel heel jammer vinden.
Maar gewoon 16 ploegen en playoffs met 4, daar is imo gewoon niets mis mee.

Even een ander vraagje,

Een neefje is een grote voetbalfan maar heeft nog nooit een eerste klasse match live bekeken.
Voor zijn verjaardag , zouden we hem graag deze ervaring cadeau doen.

Binnenkort zijn het play-offs is het makkelijk om aan dergelijke tickets te raken ?
En deze voor iemand anders aan te kopen ?
Ik denk bvb. KAAG - Anderlecht (mochten beide ploegen in PO1 zitten natuurlijk).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan