Jupiler Pro League 2021-2022

Ik heb tbh geen zin om Brugge 4 keer tegen Charleroi of Genk of Mechelen of... te zien spelen.
Als je een ploeg in de beker nog eens loot zie je ze 6 keer tegen elkaar.
Liever tegen Seraing, Eupen, Sint-Truiden dan een paar keer extra tegen Mechelen of Genk? ... agree to disagree ;)

Als je het argument toepast dat je beter wordt door tegen betere ploegen te spelen dan zou zo'n competitie met 10 ideaal zijn lijkt me. Doe dat dan ook nog eens zonder playoffs en je hebt de sterkste ploeg van het ganse seizoen die kampioen wordt, ik zou het wel zien zitten eigenlijk.

Ik ben supporter geworden van KVK toen ze in 2e klasse zaten. Vond het toen zalig om supporter te zijn van een ploeg die leuk voetbal bracht en mee deed voor het kampioenschap. De jaren in eerste klasse waar we meedoen voor PO1 tot de laatste speeldagen zijn ook best boeiend.

Eens ze PO2 halen is er niets meer boeiends meer aan, te meer omdat KVK een ploeg is die het dan laat lopen. Nu is er al helemaal niets meer te zien want seizoen zit er al eventjes op.

Ik volg wel met plezier telkens PO1 ook al zit KVK daar niet in.

Het systeem is niet ideaal maar doe mij maar 16 ploegen met PO1 met 4 (zonder halvering), PO2 met 4 (inzet europese plaats) en de huidige formule voor dalen en stijgen. En aub de bekerfinale na de PO's.

Als 1B nu nog extra middelen krijgen uit tv geld zou dat nog een interessantere competitie kunnen worden. Want op zich spelen daar nu toch voldoende traditieclubs om het boeiend te maken.

Liever tegen Seraing, Eupen, Sint-Truiden dan een paar keer extra tegen Mechelen of Genk? ... agree to disagree ;)

Als je het argument toepast dat je beter wordt door tegen betere ploegen te spelen dan zou zo'n competitie met 10 ideaal zijn lijkt me. Doe dat dan ook nog eens zonder playoffs en je hebt de sterkste ploeg van het ganse seizoen die kampioen wordt, ik zou het wel zien zitten eigenlijk.
Ik zie mijn ploeg persoonlijk liever tegen verschillende andere ploegen dan 4 keer tegen dezelfde.
Zelf wil ik gewoon minder ploegen zodat rommel als Eupen en Seraing niet in 1ste zit.
edit: en natuurlijk geen PO's meer

Ik zie mijn ploeg persoonlijk liever tegen verschillende andere ploegen dan 4 keer tegen dezelfde.
Zelf wil ik gewoon minder ploegen zodat rommel als Eupen en Seraing niet in 1ste zit.
edit: en natuurlijk geen PO's meer

Vreemd, je wil minder ploegen en geen PO's. Maar dan heb je maar 30 matchen over, als je kiest voor 16 ploegen. Dat is economisch nog de minst voordelige formule van allemaal want:
- minder matchen, dus minder geld. Zowel TV-geld als publiek.
- geen meerdere matchen tegen sterkste tegenstanders voor betere recette en "verbetering van de spelers".

Ik zie nog eerder competitie van 10 met 4 matchen erdoor komen dan competitie van 16 zonder PO's.
(voor de duidelijkheid, dat is dus 1% kans en 0% kans)

Als ik onze coefficient bekijk dan zie ik een dalende lijn, geen stijgende, dus betere prestaties door playoffs, welke dan?
Heeft volgens mij ook te maken met de miserie in Anderlecht de afgelopen jaren.

Ervoor hadden we elk jaar wel RSCA en FCB die Europees speelden. Die konden daar meestal toch een beetje hun mannetje staan. (Aangevuld met een Gent, Genk, Standard bvb)

Ik gok (hoop) dat eens RSCA terug is onze coëfficiënt wel terug omhoog zal gaan.

- minder matchen, dus minder geld. Zowel TV-geld als publiek.
- geen meerdere matchen tegen sterkste tegenstanders voor betere recette en "verbetering van de spelers".
Euh ja mij persoonlijk kan geld niks schelen he.
Zouden spelers zoveel beter worden van 4 keer tegen Anderlecht te spelen dan 2 keer tegen Anderlecht en 2 keer tegen Sint-Truiden?

Ik zou ook liever 2,5 zakkers/stijgers zien. Nu eentje terwijl er misschien 4 ploegen het niveau hadden om te degraderen dit jaar.

Roland Duchatelet was een visionair.
Eigenlijk is dit nu een verkapte vorm van het plan-Herman Wynants uit 2007. Die dacht aan de 12-12-afdelingen met dan playoffs (8-8-8 ipv de 6-6 die ze nu overal voorstellen).
Enfin dit is trouwens ook gewoon een resultaat van een zoveelste aanbeveling van allerlei studiebureau's die al 100 keer onderzocht en geconcludeerd hebben dat de markt te klein is om met te veel clubs in een 1ste divisie te spelen en een 12-tal ploegen als ideaal bestempelen.
Zoals in landen als Oostenrijk, Denemarken, Zwitserland, Hongarije of Slowakije.

We spiegelen ons vaak aan Nederland (bijna 2x zoveel inwoners en veel beter topsportklimaat) of Portugal (maar daar heb je 3 clubs die er enorm bovenuitsteken en alle tv-gelden opslorpen) maar ik denk dat we ons beter met die kleinere landen vergelijken.
Als je dan kiest tussen een kleine competitie (10 ploegen bv.) en 4x tegen elkaar spelen of een iets grotere (12 ploegen) met 2x tegen elkaar te spelen en playoffs vind ik dat laatste leuker.

Wat wel een belangrijke toegeving moet zijn van de top mijn inziens: genoeg connectie tussen 1a en 1b en 1c (of hoe je het noemt): genoeg tv-geld naar beneden én genoeg rotatiemogelijkheden zodat elke club regelmatig naar boven kan lonken en degraderen geen enorme ramp hoeft te zijn.

Zouden spelers zoveel beter worden van 4 keer tegen Anderlecht te spelen dan 2 keer tegen Anderlecht en 2 keer tegen Sint-Truiden?

Ik zou ook liever 2,5 zakkers/stijgers zien. Nu eentje terwijl er misschien 4 ploegen het niveau hadden om te degraderen dit jaar.
Ik denk dat clubs wel leren uit de stressmomenten bij playoff 1. Een titelstrijd op het scherpst van de snee, met 6 of 10 topmatchen op een korte tijdspanne: je gaat mij niet wijsmaken dat spelers daar niets van opsteken. En dat meedragen Europees. Europees doet Club het de laatste jaren trouwens uitstekend en dat komt gelijk met hun goeie PO1-resultaten. Misschien toeval, maar misschien ook niet.

En ja, geld maakt ploegen ontegensprekelijk beter he. Er is nog nooit een ploeg verzwakt door rijker te worden denk ik. En playoffs levert meer geld op.

Ervoor hadden we elk jaar wel RSCA en FCB die Europees speelden. Die konden daar meestal toch een beetje hun mannetje staan. (Aangevuld met een Gent, Genk, Standard bvb)

Ik gok (hoop) dat eens RSCA terug is onze coëfficiënt wel terug omhoog zal gaan.
Ja, zou idd goed zijn als RSCA eens wat meer punten gaat pakken dan de voorbije jaren, maar nu alweer half juli wat voorrondes moeten spelen terwijl de 2 spitsen opnieuw vervangen moeten worden belooft niet veel goeds... zeker omdat er voor RSCA en Antwerp geen vangnet is zoals voor Union, Club en Gent.

Eigenlijk is dit nu een verkapte vorm van het plan-Herman Wynants uit 2007. Die dacht aan de 12-12-afdelingen met dan playoffs (8-8-8 ipv de 6-6 die ze nu overal voorstellen).
Enfin dit is trouwens ook gewoon een resultaat van een zoveelste aanbeveling van allerlei studiebureau's die al 100 keer onderzocht en geconcludeerd hebben dat de markt te klein is om met te veel clubs in een 1ste divisie te spelen en een 12-tal ploegen als ideaal bestempelen.
Zoals in landen als Oostenrijk, Denemarken, Zwitserland, Hongarije of Slowakije.

We spiegelen ons vaak aan Nederland (bijna 2x zoveel inwoners en veel beter topsportklimaat) of Portugal (maar daar heb je 3 clubs die er enorm bovenuitsteken en alle tv-gelden opslorpen) maar ik denk dat we ons beter met die kleinere landen vergelijken.
Als je dan kiest tussen een kleine competitie (10 ploegen bv.) en 4x tegen elkaar spelen of een iets grotere (12 ploegen) met 2x tegen elkaar te spelen en playoffs vind ik dat laatste leuker.

Wat wel een belangrijke toegeving moet zijn van de top mijn inziens: genoeg connectie tussen 1a en 1b en 1c (of hoe je het noemt): genoeg tv-geld naar beneden én genoeg rotatiemogelijkheden zodat elke club regelmatig naar boven kan lonken en degraderen geen enorme ramp hoeft te zijn.

Ah, was dat Wynants? Ik dacht dat Duchatelet daarmee afkwam in 2010 of 2011. Maar ja, dat was waarop ik zinspeelde.
Als dit er nu ooit doorkomt, lopen we eigenlijk gewoon 20 jaar achter de feiten aan.

Tactisch vooral niet lijkt mij

Anderlecht en Genk of Gent hebben een eigen speelstijl die ze toch wat proberen na te leven. Dat zijn toch eerder de ploegen die graag wat aanvallend en combinerend voetballen.
Als tegenstander is zo'n wedstrijd toch heel anders dan tegen een Kortijk dat heel behouden speelt, een Oostende in de pressing of Cercle op de counter.

Wel stom dat een overwinning in de CL even veel pnt is dan in EL of ECL.

Ah, was dat Wynants? Ik dacht dat Duchatelet daarmee afkwam in 2010 of 2011. Maar ja, dat was waarop ik zinspeelde.
Als dit er nu ooit doorkomt, lopen we eigenlijk gewoon 20 jaar achter de feiten aan.
Volgens mij wilde Duchatelet een vlakke competitie van 20 ploegen zonder playoffs, vooral opdat STVV nooit in gevaar zou komen.

Dat idee van die 3 afdelingen met 12 ploegen, met playoffs en play downs zou ik ook wel eens willen zien. Mits genoeg dalers en stijgers kan dat wel nog iets worden. En betere verdeling van de tv gelden.

Het moet dan wel radicaal genoeg, 4 tot 6 stijgers en dalers lijkt me wel ideaal ( al dan niet directe dalers of met barragematchen).

Terug
Bovenaan